قهرمان نور یا خدمتگذار تاریکی؟ بازی الن ویک از آن دسته بازیهایی است که اگر تا حالا سراغ آن نرفتید و به هر دلیلی قصد تجربه آن را ندارید، باید حتما در تصمیم خودتان تجدید نظر کنید. قصد دارم به پشت صحنه بازی Alan Wake بپردازم تا با روند توسعه این عنوان آشنا شوید. با لیویتو همراه باشید و از خواندن این مقاله لذت ببرید. نسخه کامل این مقاله را از دست ندهید.
استودیوی فنلاندی Remedy Entertainment در سال ۲۰۰۱ بازی Max Payne را عرضه کرد و با انتشار نسخه دوم این بازی با نام Max Payne 2: The Fall of Max Payne در سال ۲۰۲۳ توانست نام خودش را خیلی محکم در زمره استودیوهای شاخص صنعت ویدیو گیم بکوبد! استودیو رمدی برای ساخت نسخه دوم بازی مجبور به پشت سر گذاشتن دوران سخت کرانچ (کار مداوم و با حداقل وقفه ممکن) شد و کارمندان استودیو پس از عرضه این بازی شروع به کار روی بازی بعدی کردند. این استودیو روی کانسپتها و طرحهای اولیه زیادی کار میکرد و یکی از آنان بازی الن ویک بود. رمدی میخواست این بازی داستان خیلی عمیقتری نسبت به داستان کارآگاه پلیس قبلی خودشان داشته باشد. همچنین کارهای افرادی مثل استفن کینگ و دیوید لینچ و به خصوص سریال Twin Peaks از این کارگردان جزو الهامات اصلی تشکیلدهنده بازی بعدی آنها محسوب میشد.
رمدی میخواست که این بازی یک عنوان Survival باشد. در طول روز شما به دنبال جمع کردن منابع مختلف مثل گازوئیل میروید تا ژنراتورها را برای روشن کردن نور در شب و دفاع از خود آماده کنید. بنا بر گفته سم لیک& creative director استودیو رمدی، رویکرد Survival بازی باعث ایجاد دشواریهای متعددی در روایت داستان بازی شد و کنار هم قرار دادن المانهای فرابشری باعث دردسر رمدی در تولید بود. سم لیک همچنین گفت که قرار بود آتشنشان خاموش زیر دریاچه کالدرون دوباره افروخته شود تا برایت فالز تخلیه و الن ویک کاملا با نیروهای فرابشری تنها بماند.
بنا بر گفته سم لیک، کاراکتر الن ویک قرار بود تا یک کاراکتر کاملا برعکس مکس پین باشد. مکس پین یک پلیس بود که به درد بازی اکشن میخورد. رمدی میخواست تا الن اصلا شبیه به قهرمانان فیلمها اکشن نباشد. او یک نویسنده است که توسط استفن کینگ الهام گرفته شده و طی اتفاقاتی مجبور به جنگیدن شده است. در اواخر مراحل ساخت بازی، داستان الن تبدیل به اشارهای به ساخت بازی توسط رمدی شد. سم لیک گفت که رمان قبلی شخصیت الن بر اساس یک کارآگاه خیالی (درست مثل بازی مکس پین رمدی) بود و او حالا با چیز متفاوتی (اشاره به مشکلات ساخت بازی جدید) در جدال است.
در سال ۲۰۰۹ و ۴ سال پس از نمایش اولیه بازی، رمدی اعلام کرد که بازی به شکل انحصاری برای اکس باکس ۳۶۰ عرضه میشود و انتشار آن برای پیسی بسته به تصمیم مایکروسافت است. در ماه آگوست ۲۰۰۹ گفته شد که ساخت بازی به اتمام رسیده و توسعهدهندهها مشغول پولیش کردن بازی و رفع باگها هستند. بازی در نهایت در ۷ آوریل ۲۰۱۰ گلد و در ماه می همان سال به شکل رسمی منتشر شد. پس از انتشار بازی در سال ۲۰۱۰ رمدی اعلام کرد که پورت بازی برای پلتفرم پی سی جزو گزینههای آنان نیست، اما این بازی حدود ۲ سال پس از انتشار، برای پیسی نیز عرضه شد.
در سال ۲۰۱۰ دو اپیزود اضافه از این بازی به عنوان دی ال سی یا محتوای دانلودی در شبکه اکس باکس لایو قرار گرفت تا در آن زمان به نوعی خبر از دنباله بازی دهد. اولین دی ال سی با نام The Signal در تاریخ ۲۷ جولای سال ۲۰۱۰ عرضه شد و همچنین اپیزود دوم دی ال سی با نام The Writer در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ انتشار پیدا کرد.
ستینگ (Setting) بازی یا همان شهر برایت فالز، الهام زیادی از سریال Twin Peaks گرفته است. هر ۲ شهر در واقع شهری کوچک و خیالی واقع در ایالت واشنگتن هستند. به منظور تحقیقات برای ستینگ بازی، تیمی از رمدی در حد فاصل اورگون واشنگتن تا بریتیش کلمبیای کانادا به میزان ۲۰۰۰ مایل سفر کرد تا از این مناطق عکس بگیرند و این تیم در مدت ۲ هفته موفق به گرفتن بیش از ۲۰۰۰ عکس و فیلم شد. این تیم پس از بازگشت به فنلاند با مایکروسافت تماس گرفت تا عکسهای بیشتری را از واشنگتن برای رمدی تهیه کند.
نظر شما در مورد پشت صحنه بازی Alan Wake چیست؟ دوست دارید قصه ساخت کدام بازیهای دیگر را با هم مرور کنیم؟
برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.