ویرگول
ورودثبت نام
لیویتو - Livito.tv
لیویتو - Livito.tv
خواندن ۵ دقیقه·۷ ماه پیش

پشت صحنه خلق بازی دیابلو | ماجرای سرآغاز شیطان بلیزارد

بازی دیابلو یکی از محبوب‌ترین عناوین بلیزارد است. دیابلو یک بازی نقش‌آفرینی اکشن ساخته‌شده توسط Blizzard North است که استانداردهای این ژانر را به معنی واقعی کلمه تغییر داد. در ادامه با لیویتو همراه باشید تا به داستان ساخت بازی دیابلو بپردازیم (همچنین برای خواندن نسخه کامل این مطلب می‌توانید روی این لینک کلیک کنید).

خالق دیابلو

در ابتدای روایت داستان خلق بازی دیابلو، بهتر است که به معرفی کوتاهی از خالق Diablo یعنی آقای David Brevik بپردازیم. دیوید برویک متولد سال ۱۹۶۸ در شهر مدیسون، واقع در ایالت ویسکانسین آمریکاست. او دوره مدرسه خود را در کالیفرنیا گذراند. دیوید در مقطع دبیرستان در مورد بازی‌هایی که قصد ساخت آن‌ها را داشت، فکر می‌کرد و حتی نام این بازی‌ها را هم برمی‌گزید. سپس او بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ به تحصیل در دانشگاه Chico State کالیفرنیا مشغول شد.

دیوید برویک پس از دانشگاه به کار در یک کمپانی کلیپ دیجیتال پرداخت و پس از بسته شدن آن، با چندین کارمند همین کمپانی همراه شد و کمپانی خودش را تشکیل داد. کمپانی او Condor نام داشت و این اسم، بر اساس نام یکی از پروژه‌های کمپانی سابق‌اش یعنی Project Condor بود.

برویک وقتی در دامنه کوه Diablo واقع در Danville کالیفرنیا زندگی می‌کرد، در مورد اسم دیابلو فکر کرد و ایده ساخت یک بازی با این نام به ذهن‌اش رسید. او در همین زمان، مشغول ساخت یک بازی مبارزه‌ای با نام Justice League Task Force بود. این بازی در واقع توسط استودیوی ژاپنی Sunsoft در دست ساخت قرار داشت و استودیوهای Condor Games و Silicon & Synapse به ترتیب روی نسخه‌های سگا جنسیس و SNES به این توسعه‌دهنده ژاپنی کمک می‌کردند. استودیوی Silicon & Synapse پس از پایان ساخت این بازی، به Blizzard Entertainment تغییر نام پیدا کرد.

دیابلو چگونه ساخته شد؟

آقای Matt Barton گفته بود که بازی Telengard منتشرشده توسط Avalon Hill در سال ۱۹۸۲، الهام‌بخش بازی دیابلو شد. بارتون و Bill Loguidice همچنین گفته‌اند که The Legend of Zelda هم تاثیر زیادی روی دیابلو گذاشت و باعث شد تا گیم‌پلی این بازی از حالت نوبتی و سنگین، به اکشن real-time تغییر پیدا کند. برویک همچنین می‌خواسته که این بازی رابط مدرن و جذابی داشته باشد تا بازیکنان به تجربه بهتری برسند.

کمپانی Condor شروع به ساخت بازی کرد و همزمان به دنبال ناشر برای بازی بود. Bill Roper گفته که ایده اولیه این بوده که جذابیت بازی‌هایی مثل Moria, Nethack و Rogue را با گرافیک فوق‌العاده ترکیب کند. در این زمان بسیاری از ناشران حاضر به همکاری با Condor نشدند و گفتند که بازی‌های نقش‌آفرینی مرده‌اند. در همین زمان بلیزارد ساخت بازی بعدی‌اش یعنی Warcraft: Orcs & Humans را به اتمام رسانده بود. Condor متوجه شد که بلیزارد به ساخت بازی روی کامپیوترهای شخصی علاقه دارد و ایده ساخت بازی را با این شرکت مطرح کرد. بعد از گذشت حدود ۴ ماه از شروع توسعه بازی، بلیزارد پیشنهاد همکاری را پذیرفت، اما خواستار ایجاد ۲ تغییر مهم در بازی شد. بلیزارد از آن‌ها خواست تا بازی real-time باشد و از حالت چند نفره پشتیبانی کند.

بلیزارد در سال ۱۹۹۶ و هنگامی که Condor مشغول ساخت بازی دیابلو بود، این شرکت را خرید. سپس بلیزارد شعبه خود واقع در Irvine کالیفرنیا را به Blizzard South و Condor Games را به Blizzard North تغییر نام داد. شعبه جنوب بلیزارد ۸ ماه زودتر از موعد، ساخت بازی Warcraft II را به اتمام رساند و شروع به کمک در ساخت بازی دیابلو کرد. در این میان بلیزارد نمی‌خواست از یک سرویس گیمینگ آنلاین مثل Total Entertainment Network برای مچ‌میکینگ دیابلو استفاده کند. وقتی Blizzard North به اواخر پروسه توسعه دیابلو رسیده بود، Blizzard South شروع به ساخت Battle.net کرد.

پس از انتشار

این بازی در تاریخ ۳ ژانویه سال ۱۹۹۷ میلادی در آمریکای شمالی و در تاریخ ۲ نوامبر ۱۹۹۷ در اروپا منتشر شد. بازی دیابلو اصولا برای اجرا نیاز به سی‌دی اورجینال داشت، اما نسخه‌ای از این بازی روی دیسک به نام Diablo Spawn وجود داشت و این نسخه بدون قرار دادن دیسک هم قابل اجرا بود. این نسخه به شما اجازه دسترسی به دو بخش از دانجن را می‌داد و فقط قادر به انتخاب یک کلاس از بین ۳ کلاس بازی بودید. این نسخه به صورت تک‌نفره و چند نفره قابل‌بازی بود. دیابلو همچنین در سال ۲۰۱۹ به شکل دیجیتال روی فروشگاه GOG در دسترس قرار گرفت.

بنا بر گفته Max Schaefer، بلیزارد تصور فروش فوق‌العاده بازی دیابلو را نداشت و آن‌ها تصور می‌کردند که در بهترین حالت حدود ۱۰۰ هزار نسخه بفروشند. البته که به لطف تبلیغات خوب، بیش از ۴۵۰ هزار نسخه از آن پیش‌خرید شد. دیابلو به مدت ۳ ماه توانست لقب پرفروش‌ترین بازی را به دست آورد و تا ماه اکتبر، در لیست ۱۰ بازی پرفروش حضور داشت. این بازی تا اواسط سال ۲۰۰۱ میلادی توانست به میزان فروش خیره‌کننده ۲.۵ میلیون نسخه‌ای برسد.

بسته الحاقی دیابلو به نام Diablo: Hellfire در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. این بسته الحاقی توسط Synergistic Software توسعه داده شد و Sierra Entertainment آن را منتشر کرد. بخش چندنفره این بسته الحاقی با عرضه نسخه 1.01 غیرفعال شد و این دی ال سی مواردی مثل ۲ دانجن، چندین آیتم خاص و کلاس Monk را به بازی اضافه کرد.

بلیزارد در سال ۱۹۹۶ حق توسعه و انتشار نسخه کنسولی بازی را به Electronic Arts واگذار کرد. نسخه پلی استیشن دیابلو توسط Climax Studios ساخته شد و از حالت آنلاین پشتیبانی نمی‌کرد، اما شامل حالت کوآپ دونفره می‌شد.

این بازی در سال ۱۹۹۸ به همراه بسته الحاقی Hellfire تحت عنوان Diablo + Hellfire دوباره منتشر شد. این عنوان همچنین در کالکشن‌های دیگری هم حضور داشته است. کالکشن Game of the Year سال ۱۹۹۸ بلیزارد شامل Diablo, StarCraft و Warcraft II: Tides of Darkness بود.

بلیزارد به مناسبت ۲۰ سالگی بازی دیابلو، پچی را برای Diablo III عرضه کرد که The Darkening of Tristram نام داشت و بازی اصلی را بازسازی می‌کرد. این پچ شامل یک دانجن ۱۶ مرحله‌ای، ۴ باس اصلی از نسخه ۱۹۹۷ و فیلتر گرافیکی بود. این پچ در تاریخ ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.



دیابلوبلیزاردdiabloبازی های رایانه ایبازی
پلتفرم پخش زنده بازی، موسیقی و هر آنچه شما می‌پسندید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید