ویرگول
ورودثبت نام
لیویتو - Livito.tv
لیویتو - Livito.tv
خواندن ۷ دقیقه·۱ سال پیش

پشت صحنه ساخت بازی کانتر | ماجرای ساخت یک میراث

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر تاریخ صنعت گیم، بازی Counter Strike است. بسیاری از ما تجربه آثار چند نفره را با این اثر شروع کرده‌ایم و خاطرات زیادی با آن داریم. به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله نگاهی به پشت صحنه ساخت بازی کانتر بیندازیم. (برای خواندن نسخه کامل این مطلب به مجله لیویتو سر بزنید).

ما قصد داریم برای کسانی که با این مجموعه آشنایی ندارند یا مدت زیادی از آخرین باری که آن را تجربه کرده‌اند گذشته است، کمی بیشتر درباره گیم‌پلی آن صحبت کنیم. در همان ابتدای کار شما باید در یکی از دو گروه Terrorists یا Counter-Terrorists قرار بگیرید. در کل دو هدف کلی در گیم‌پلی وجود دارد که تیم 5 نفره هر گروه باید تنها هدف خود را در نظر بگیرند و برای رسیدن به آن تلاش کنند. هدف گروه تروریست‌ها بمب‌گذاری است.

در واقع این افراد باید سعی کنند در محل مشخص شده بمبی را قرار داده و با موفقیت دست به انفجار آن بزنند. اما در سمت مقابل گروه ضد تروریست‌ها هستند که باید پس از بمب‌گذاری، تمام تلاش خود را برای خنثی کردن مواد منفجره به کار بگیرند. علاوه بر این، هر تیم می‌تواند با کشتن تمام اعضای گروه مقابل، برنده بازی شود. هر بازی از چندین دور تشکیل شده است که در آن هر دو تیم به نوبت در هر جناح بازی می‌کنند. در شروع هر دور، گیمرها می‌توانند دست به شخصی‌سازی سلاح‌ها و تجهیزات خود بزنند و با پولی که از دورهای قبلی به دست آورده‌اند، تفنگ‌ها یا ابزار جدید بخرند.

آغازی بدون ادعا

درست مانند بسیاری از بازی‌های بزرگی که قبل از کانتر ساخته شده‌اند، این اثر نیز در ابتدا به عنوان یک ماد (Mod) پا به دنیای گیم گذاشت. مثلا بازی League of Legends به عنوان اسپین آفی (Spin Off) برای DotA Allstars، خود DotA Allstars به عنوان مادی برای Warcraft 3 خلق شد. دقیقا همین اتفاق نیز برای بازی کانتر رخ داد و این اثر در واقع در ابتدای کار یک ماد برای بازی فوق‌العاده Half-Life بود که در سال 1999 در دسترس قرار گرفت. گیم‌پلی و مکانیک‌های کلاسیک این بازی خلق شده بودند تا تعریف تازه‌ای برای این سبک از بازی‌های ویدیویی بسازند. اما کسی در ابتدای کار از این موضوع اطلاعی نداشت. با این وجود رفته رفته نام Counter Strike به معنای واقعی کلمه به یک بازی رقابتی تبدیل شد که توانست تاثیر زیادی روی صنعت گیم بگذارد.

افزایش محبوبیت

هر چه گیمرها بیشتر و بیشتر بازی کانتر را تجربه می‌کردند، جمع کاربران آن بزر‌گ‌تر و بزرگ‌تر می‌شد. رشد و افزایش تعداد مخاطب‌های این بازی واقعا چشم‌گیر و باورنکردنی بود. این بازی به سرعت در تمام دنیا محبوب شد و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد. در آن موقع گیمرها چیزی شبیه به این بازی را ندیده بودند. البته حالت مولتی پلیر (Multiplayer) پیش از آن نیز وجود داشت، اما Counter Strike یک چیز دیگر بود.

ورود به بازی و تجربه گیم‌پلی با دوستان یا افراد کاملا غریبه در این اثر بسیار ساده بود. در نتیجه نیازی نبود گیمرها زمان زیادی را پیش از شروع بازی پشت کامپیوتر بنشینند و وقت زیادی را تلف کنند. همچنین مدت زمان بازی نیز دست خود فرد بود و اگر گیمرها می‌توانند در صورت تمایل تنها به مسابقاتی مشغول شوند که در حد چند دقیقه از وقت‌شان را می‌گیرد.

افرادی هم که وقت زیادی داشتند، می‌توانستند روزها به تجربه این اثر بپردازند. قابل دسترس بودن راحت و محیط و رابط کاربری گیرا موجب شد که هم طرفداران دو آتشه بازی‌های ویدیویی از این اثر استقبال کنند و هم افرادی که زمان کمتری را پشت مانیتور صرف می‌کنند از تجربه آن لذت ببرند. یادگیری این بازی آسان بود، اما حرفه‌ای شدن در آن به این راحتی‌ها نبود.

در ابتدا از بازی کانتر به عنوان یک اثر منحصر به فرد یاد می‌شد. در حال حاضر می‌توانید در بازی‌های دیگر شاهد مکانیک‌هایی باشید که اولین بار Counter Strike آن‌ها را معرفی کرده یا حداقل به ساخت‌شان در سال‌های بعد کمک کرد. الگوی لگد زدن واقع‌گرایانه تفنگ‌ها، سیستم پرداخت، اهداف چندگانه، قابلیت رسپاون (Respawn) و… مواردی هستند که روی آثار نسل‌های بعد تاثیر گذاشتند.

به همین دلیل هم می‌توان بازی کانتر را یکی از تاثیرگذارترین آثار چند نفره‌ای دانست که تا به امروز صنعت گیم به خود دیده است. این بازی از همان ابتدا جامعه‌محور بود و هنوز هم هست. جامعه طرفداران این بازی توانستند در طول این سال‌ها نقشه‌های مطرحی را برای Counter Strike خلق کنند و در واقع همین گیمرها بودند که به توسعه بیشتر این اثر کمک کردند. اگر نقشه‌ای به شکل بسیار خوبی طراحی می‌شد، گیمرهای بیشتری به سراغ آن می‌رفتند و در آن به تجربه بازی می‌پرداختند. پس این‌گونه بود که مخاطب‌ها می‌توانستند تجربه بهتری برای یکدیگر بسازند.

دنباله‌ها و فوق ستاره‌ها

رشد بازی کانتر تقریبا بی‌سابقه بود و با توجه به پتانسیل‌های این اثر، توسعه دهندگان فرصت‌های بیشتری را برای انجام کارهای دیگر متصور شدند. پس از موفقیت‌های اولیه و با پیشرفت سخت‌افزارها و تکنولوژی‌ها، بلندپروازی‌های خالقان تبدیل به ایده شد و در نهایت نیز ایده‌ها به واقعیت بدل شدند. در سال 2004 بود که بازی تک نفره‌ای از این فرنچایز تحت عنوان Counter-Strike: Condition Zero راهی بازار شد. متاسفانه پس از در دسترس قرار گرفتن کامل این بازی، تب و تاب پیشین آن تا حد زیادی فرو کاسته شد و عموم طرفداران از محصول نهایی ابراز نارضایتی کردند.

اما پس از آن اتفاق دیگری رخ داد. بازی Half-Life 2 عرضه شد و همراه با آن، دنباله حقیقی کانتر با نام Counter Strike: Source در دسترس قرار گرفت. این درست همان چیزی بود که اکثر مخاطب‌ها انتظارش را داشتند. حال افراد می‌توانستند همان گیم‌پلی و مکانیک‌ها را در قالبی بهبود یافته با موتور بازی‌سازی بهتر تجربه کنند. نسخه اصلی کانتر که با نام Counter Strike 1.6 شناخته می‌شد، در آن زمان هنوز هم محبوب بود و مخصوصا کاربران قدیمی‌تر آن را ترجیح می‌دادند. اما به مرور زمان محبوبیت نسخه Source از 1.6 پیشی گرفت.

تقریبا در همین زمان بود که ورزش‌های الکترونیکی به سمتی رفتند که توانستند توجهات بیشتری را به خود جلب کنند. سازمان‌ها، گیمرها و مخاطب‌های این زمینه در صنعت سرگرمی اهمیت ویژه‌ای پیدا کردند. سود دهی و افزایش مخاطب‌های این حوزه نیز سرآغازی بر برای یک عصر جدید در صنعت بازی‌های ویدیویی. دورانی که می‌توان آن را عصر بازی‌های رقابتی نامید. تیم‌ها و گیمرهایی که در این مسابقات شرکت می‌کردند، به ستاره‌های جهانی تبدیل می‌شدند و صدها و هزاران طرفدار پیدا می‌کردند. در واقع این گیمرها به سلبریتی‌هایی در حوزه کاری خود بدل می‌شدند و دنبال‌کننده‌های خاص خود را داشتند.

موارد جالبی که احتمالا از بازی کانتر نمی‌دانید

در بخش انتهایی این مقاله ما قصد داریم به نکات و حقایقی از پشت صحنه ساخت بازی Counter Strike اشاره کنیم که می‌تواند برای‌تان جالب باشد.

یک نسخه آرکید از بازی Counter Strike وجود دارد

بازی Counter Strike Neo که توسط غول بازی‌سازی، یعنی Namco ساخته شد، برداشتی آرکیدی از ماد اصلی کانتر است. بازی در سال 2005 منتشر شد و فقط در کشور ژاپن در دسترس بود.

این اثر از معدود بازی‌هایی بود که به صورت انحصاری برای سیستم عامل لینوکس عرضه شد. در بازی Counter Strike Neo خبری از ویژگی اصلی این مجموعه یعنی سناریوی تقابل تروریست‌ها با گروه ضد تروریست نبود.

جس کلیف صداپیشه اصلی تمامی فرمان‌های صوتی بود

تمامی فرمان‌های رادیویی و دیالوگ‌هایی که در نسخه‌های مختلف این اثر می‌بینید، توسط جس کلیف ضبط شده‌اند. این موضوع تا زمان عرضه نسخه Global Offensive ادامه داشت. تا این که بالاخره برای هر جناح صداپیشه خاصی در نظر گرفته شد.

نام Counter Strike از روی یک سریال تلویزیونی برداشته شد

در 15 مارس 1999 بود که دو برنامه‌نویس اصلی این بازی تصمیم گرفتند نامی برای ماد جدید خود که برای بازی Half-Life ساخته بودند، انتخاب کنند. Counter Terror ،Counter-Terrorism ،Strike Force ،Frag Heads ،Terrorist Wars Terror Force ،Counter Force و Counter-Strike مواردی بود که آن‌ها در ابتدای کار در ذهن داشتند.

برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.

بازی‌های ویدیوییcounter strikeاستریمگیم
پلتفرم پخش زنده بازی، موسیقی و هر آنچه شما می‌پسندید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید