کمتر کسی پیدا میشود که تاکنون بازیهای رد دد ردمپشن را تجربه نکرده یا دستکم شناخت کوچکی از این فرنچایز بزرگ نداشته؛ حتی معمولیترین بازیکنان هم با انتشار عنوان موفقی مثل Red Dead Redemption2 آشنایی کلی با این بازی دارند. در این بین، افراد زیادی مانند من و شما مشتاقانه بازیهای ویدئویی را دنبال کردهاند و دانش بسیار بیشتری از این هنر پر وسعت بهدست آوردهاند. اما آیا همه ما کوچکترین حقایق پنهان و آشکار درمورد ساخت تاثیرگذارترین بازیها را میدانیم؟ نسخه کامل این مقاله را در لیویتو بخوانید.
Red Dead Revolver
هنگام توسعه بازی، Angel Studiosبهوسیله راکاستار خریداری شد و نام آن به Rockstar San Diego تغییر کرد. پس از آن که یوشیدی اوکاموتو (Yoshiki Okamoto) در سال ۲۰۰۳ کپکام را ترک کرد، ساخت Red Dead Revolverبهطور کلی کنسل شد. اما راکاستار گیمز آن را احیا کرد و در نهایت در سال ۲۰۰۴ برای کنسولهای پلی استیشن ۲ و ایکس باکس منتشر شد. این اولین تکه پازل از یکی از بزرگترین فرنچایزهای دنیا بود.
داستان بازی در سال ۱۸۸۰ میلادی جریان دارد؛ زمانی که غرب آمریکا پر از یاغیها و جایزه بگیرهایی بود که هرکدام برای بقا خود تلاش میکردند. شخصیت اصلی بازی، رد هارلو (Red Harlow) یک جایزه بگیر آمریکایی است که در پی انتقام کشته شدن پدر و مادرش، با چالشهای جالب و مرگباری روبهرو میشود.
مکانیک Dead Eye| قدرت شبیهسازی
شاید فکر کنید که اولین بار از مکانیک Dead Eye در کدام یک از بازیهای رد دد ردمپشن استفاده شد و به احتمال زیاد، خلق آن را با زمان ساخت بازی Red Dead Redemption 1 یکسان بدانید. اما طراحی این مکانیک به سالها قبلتر برمیگردد؛ زمانی که در سال ۲۰۰۴ با انتشار بازی Red Dead Revolver، میتوانستیم برای اولین بار از این سیستم بهرمند شویم.
یکی از جالبترین حقایقی که باید درمورد Dead Eye بدانید، این است که هدف اصلی طراحی آن، سادهتر شدن مبارزات یا تیراندازی بهتر نبود. درواقع این مکانیک میتوانست سرعت و مهارت تفنگداران آن زمان را برای گیمرها شبیهسازی کند و درک تیراندازی مرگبار آنها به یکدیگر را در قالب یک سیستم مهارتی در بازی بگنجاند.
Red Dead Redemption 1
نقطه آشنایی ما با جان مارستون (John Marston) دقیقا همینجا است! چه کسی بهتر از یک یاغی بازنشسته و باتجربه تا تاختن در غرب وحشی را با او ادامه دهیم؟ دن هاوزر (Dan Houser)، نویسنده اصلی بازی Red Dead Redemption 1 این بار داستان را کمی جلوتر برد؛ سال ۱۹۱۱ میلادی، زمانی که غرب وحشی به پایان تاریک خودش بیش از پیش نزدیک شده و ماموران دولتی آمریکا سخت در تلاشاند تا شعلههای ضعیف آتش هفتتیرکشها را برای همیشه خاموش کنند.
با اینکه شناخت بهتر و ریشهای جان، جک (Jack) و ابیگیل (Abigail) مارستون با داستان بازی Red Dead Redemption 2 کامل شد، اما داستان اولین نسخه رد دد ردمپشن نقطه جذاب و حیاتی از قصه خانواده مارستون را روایت میکند. در طرفی جان سعی میکند تا از سر اجبار، با کمک به ماموران دولتی آمریکا و پلیس، سه تن از اعضا گنگ سابق خود را دستگیر کند؛ اما از طرف دیگر، خود و خانوادهاش از خطرات احتمالی و تصمیمات دولت در امان نیستند.
توسعه بازی Red Dead Redemption1 | ساخت دومین غرب تمام وحشی!
ساخت دومین بازی رد دد چیزی از عنوان GTA Vکم نداشت؛ بیش از ۱۰۰۰ نفر در توسعه پنج ساله این اثر نقش داشتند و بهوسیله استودیو راکاستار سن دیگو با یک تیم ۱۸۰ نفره رهبری میشد. بازی Red Dead Redemption 1 هم از سیاستهای تبلیغاتی خاص راکستار خارج نبود؛ استراتژیهای حرفهای تبلیغاتی، تریلرهای سینمایی و نمایشهای مطبوعاتی هر روزه به منتظران آن اضافه میکرد.
پس از تحقیقات وسیع برای کسب دانش بیشتر از جهان غرب آمریکا، راکاستار سعی کرد تا با ارتقا موتور بازیسازی معروف خودش یعنی RAGE، انیمیشنهای بازی و سرعت رندر یا بارگذاری آن را افزایش دهد. آنها میدانستند که با این کار، نیاز ویژهای به سخت افزار و قدرت کنسولهای نسل هفتمی پیدا خواهند کرد و از کار با سخت افزارهای قدیمیتر خسته شده بودند.
بازی رد دد ردمپشن بیش از ۴۵۰ کاراکتر مختلف را داشت و این به آن معنا بود که هرکدام از این شخصیتها نیازمند چند خط دیالوگ و گویندهای برای بازگو کردن آنها بودند. بیش از ۱۵۰۰ صفحه اسکریپت برای بازی در دو سال نوشته شد که بیشتر آنها متعلق به شخصیتهای اصلی بازی بود. محققان در راکستار با نوشتن یک راهنما درباره نوع گفتار و عبارات مورد استفاده مردم آن زمان، به دیالوگنویسان و طراحان بازی کمک زیادی کردند.
ضبط حرکات یا Motion Captureنقش مهم و کلیدی در طراحی و ساخت بازی Red Dead Redemption 1 داشت. بسیاری از حرکات و انیمیشنهایی که در بازی شاهدشان هستیم، بهوسیله همین سیستم و تکنولوژی خلق شدهاند. از آنجا که میدانیم اسبها یکی از پراهمیتترین تکههای بازی بودند، سازندگان با ضبط کردن حرکات یک اسب بدلکار در استودیو، تجربه اسب سواری در بازی را تا حد بالایی بهبود بخشیدند.
بازی Red Dead Redemption1؛ یکی از گرانترین پروژههای دنیا!
برای ساخت بازی Red Dead Redemption1 بودجه نسبتا زیادی در نظر گرفته شده بود؛ با اینکه طول کشیدن ساخت این بازی تا نیم دهه، مدیران این شرکت را کمی نگران کرد، اما در نهایت به همه ثابت شد که زحمات آنها هدر نرفته است. بودجه بازی رد دد ردمپشن چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود؛ مقدار پولی که در هنگام ساخت این عنوان یا حتی در زمان حال، رقم بسیار زیادی محسوب میشود.
چرا بازی Red Dead Redemption1 هیچگاه برای پیسی منتشر نشد؟
یکی از پرسشهایی که تعداد زیادی از گیمرها درباره دومین نسخه این فرنچایز داشتند، این بود که چرا نسخه کامپیوترهای شخصی این بازی هیچگاه منتشر نشد. جواب این سوال اصلا پیچیده نیست؛ راکاستار از ابتدا تمایلی برای انتشار بازیها روی این پلتفرم نداشت. اگر دقت کنید، همگی فرنچایزهای ساخته شده توسط کمپانی راکاستار بهجز بازی جی تی ای تنها برای کنسولها منتشر شده.
راکاستار هیچوقت برای انتشار اولین نسخه رد دد ردمپشن روی پلتفرم پیسی برنامهای نداشت و همانطور که همه میدانیم، تنها راه اجرا آن بر کامپیوترهای شخصی استفاده از شبیهساز است.
Red Dead Redemption 2
داستان از آنجایی شروع میشود که پس از یک سرقت ناموفق، گنگ ون در لیند (Van Der Linde) سختتر از پیش تلاش میکند تا از نیروهای پلیس و پینکرتونها (Pinkertons) فرار کنند. دیگر هیچکجا در آمریکا برای پسران و دختران داچ ون در لیند (Dutch Van Der Linde) امن نیست؛ اما آنها لجبازتر از آن هستند که تنها حرفه خود را کنار بگذارند و در انتظار روز اعدام را در زندان بکشند.
توسعه بازی Red Dead Redemption2 | ساخت سومین غرب تمام وحشی!
بازی Red Dead Redemption2 با همکاری مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۶۰۰ نفر ساخته شده است. راکاستار با جمعآوری کارمنداناش از چند استودیو و ساخت یک تیم بزرگ، کار توسعه این بازی را آغاز و در سال ۲۰۱۶ آن را رسما معرفی کرد. راکاستار بار دیگر هم از تکنولوژی موشن کپچر استفاده کرد تا حرکات بازیگران را بهخوبی ضبط کند. همچنین، این بار سازندگان با ذخیره حرکتهای صورت بازیگران، توانستند انیمیشنهای بهتری برای صورت کاراکترها در مواجهه با موقعیتهای مختلف و طبیعیسازی بازی طراحی کنند.
راکاستار از ابتدا میخواست تا همه افراد گنگ ون در لیند گذشته پر باری داشته باشند و دلیلی برای پیوند داستان زندگی آنها با این گنگ وجود داشته باشد. پس بههمین دلیل، تیم نویسندگی تمام تلاش خود را میکردند تا در همان زمانی که بازیگران کار موشن کپچر را انجام میکنند، گذشته کاراکترها را کامل و کار طراحی شخصیتهای بازی را تکمیل کنند. رد دد ردمپشن ۲، داستان فروپاشی یک خانواده را در قالب یک گروه یاغی و خلافکار روایت میکند.
اولین جلسههای رکورد و ضبط حرکات و دیالوگها در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و برای ۲۲۰۰ روز ادامه داشت! بازی RDR2 بیش از ۱۵۰۰ بازیگر دارد و ۷۰۰ نفر آنها بهوسیله بازیگران و دوبلورها و ۵۰۰ هزار خط دیالوگ صداگذاری شدهاند. رابطه هرکدام از کاراکترها با آرتور بسیار مهم بود و تعدادی از شخصیتها بهدلیل نداشتن ارتباط خوبی با داستان بازی و بقیه کاراکترها، از بازی حذف شدند. اینکه گنگ ون در لیند حس یک خانواده را به گیمرها و مخاطبان القا کند نکته حائز اهمیتی بود؛ حسی مثل تعلق.
تیم تصمیم گرفت تا بازی RDR2 تنها یک شخصیت قابل کنترل داشته باشد. این برخلاف بازی قبلی راکاستار گیمز یعنی جی تی ای وی با سه کاراکتر مختلف بود و دلیل آن، تمرکز روی یک کاراکتر و تاثیراتی که اتفاقات و محیط روی او میگذارد گفته شده. توسعهدهندگان بازی فکر میکردند که شخصیت یگانه، میتواند ارتباط بهتری با جهان غرب وحشی داشته باشد.
بودجه و میزان فروش بازی Red Dead Redemption2
شاید وقتی صحبت از بودجه ساخت یک بازی بزرگ میشود، اعدادی بین ۸۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار معقول بهنظر رسد. اما هنگامی که پای اثری مثل Red Dead Redemption 2 بهمیان آید، رقمها شما را شگفتزده کنند. بودجه برآورد شده برای ساخت سومین نسخه این فرنچایز چیزی حدود ۳۷۰ تا ۵۴۰ میلیون دلار است! بازی Red Dead Redemption 2 تا تاریخ آگست سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۵ میلیون نسخه فروخت؛ موفقیتی که میشد انتظارش را از یکی از بهترین بازیهای دنیا داشت.
گیمپلی بازی Red Dead Redemption2 | دنیایی زنده و قابل باور
برای ساخت بازی Red Dead Redemption2، راکستار انیمیشنها و سیستم هوش مصنوعی خود را بهطور کلی ارتقا و تغییر داد. رفتار طبیعی NPCها و حیوانات در تعامل با آرتور و مواجهه اعمال او یکی از مهمترین اهداف تیم بود؛ اینکه سیستم مبارزات بازی کاملا واقعگرایانه باشد و همه کاراکترها تصمیماتی منطقی بگیرند.
در این مقاله ما سعی کردیم تا جالبترین وقایع و تصمیمات، پشت ساخت سه بازی فرنچایز رد دد ردمپشن را برای شما بازگو کنیم. امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید.
برای خواندن مطالب پشت صحنه بیشتر با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.