فورتنایت امروزه به یک پدیدهی جهانی بدل شده است. با این حال تعدادی اندکی از طرفداران هستند که داستان شکل گیری و تولد این بازی بتل رویال را میدانند. بر همین اساس ما این مقاله را تدارک دیدهایم تا پشت صحنهی ساخت فورتنایت را برای شما شرح دهیم. (برای خواندن نسخه کامل این مطلب به مجله لیویتو سر بزنید).
ماجرای فورتنایت به اپیک گیمز برمیگردد که قصد داشت یک بازی دفاع از قلعه را با محوریت زامبیها بسازد. در ابتدا قرار بود شاهد یک بازی کاملاََ متفاوت باشیم. یک بازی که در آخرالزمان زامبی جریان دارد و عناصر بقا در آن به کار رفته بود. اما نتیجهی نهایی چیز دیگری از آب در آمد.
بتل رویال شدن فورتنایت جزو برنامهها نبود
سال ۲۰۱۲ بود که سازندگان به این نتیجه رسیدند برای جذاب نگه داشتن بازی باید مکانیکهای شخصیسازی، پیشرفت و سایر ویژگیهای بازیهای نقشآفرینی را در فورتنایت لحاظ کنند. با این حال مسائل مربوط به بودجه و تغییرات مدیریتی در اپیک گیمز منجر به تأخیر خوردن بازی فورتنایت در سال ۲۰۱۳ و سرانجام عرضهی نهایی آن در ۲۰۱۷ شد. حدوداً ۵ سال پیش بازی بتل رویال فورتنایت عرضه و با استقبال غیرمنتظرهای مواجه شد.
یکی از دلایل استقبال گسترده از بتل رویال فورتنایت این بود که پابجی در ابتدا روی پلتفرمهای محدودی عرضه شده بود و برچسب قیمتی ۳۰ دلاری داشت. ولی اپیک گیمز با زیرکی فورتنایت را به صورت مولتی پلتفرم و free to play عرضه کرد.
امروزه همه میدانند که بازیهای مولتی پلتفرم و free to play مورد استقبال قرار میگیرند. اپیک گیمز یکی از نخستین شرکتهایی بود که این ایده را در مقیاس بزرگ پیادهسازی کرد و با موفقیت جهانی مواجه شد.
بتل پس
اپیک گیمز خیلی زود دست به کار شد و در فصل دوم فورتنایت اشتراک بتل پس را معرفی کرد. بتل پس به گیمرها وسایل تزئینی و شخصیسازی اعطا میکرد و در عین حال قیمت خیلی معقولی داشت. یکی از رمز و رازهای پیشرفت برقآسای بازی همین بتل پس است.
تحول جزیره
جزیرهی اصلی فورتنایت در طی سالهای اخیر با تغییرات زیادی مواجه شده است. برخی مکانها تغییرات جزئی و برخی دیگر از نو بازسازی شدهاند. در ابتدا این کار سازندگان به این دلیل بود که بازی را متعادل نگه دارند. چرا که در غیر اینصورت گیمرها فقط به مکانهای به خصوصی میرفتند و در یک منطقه فرود میآمدند. این موضوع باعث نامتعادل شدن تجربهی بازی و خالی ماندن بخش عمدهای از نقشه میشد.
در ادامه اما سازندگان یک پسزمینهی داستانی اسرارآمیز را قرار دادند و طبق آن پیشروی کردند. به عنوان مثال منطقهی معروف Tilted Towers به صورت کلی تخریب شد و بعدها تحت عنوان Neo Tilted بازسازی شد. همهی این تغییرات در جهت تازه نگه داشتن تجربهی بازی و تشویق گیمرها برای تجربهی مجدد بوده است.
پس چه بلایی سر Save The World آمد؟
پس از عرضهی بخش بتل رویال برای فورتنایت سازندگان تقریباً Save The World را فراموش کردند. البته هنوز هم هرازگاهی شاهد بهروز رسانی این بخش هستیم. ولی در کل سازندگان و خود گیمرها هم چندان علاقهای به این بخش ندارند.
جمعبندی
فورتنایت در ابتدا قرار بود با پسوند Save The World عرضه شود. یک بازی زامبیمحور co-op با محوریت حالت PvE. ولی در ادامه سازندگان موفقیت و انفجار محبوبیت بتل رویال را با عرضهی پابجی دیدند و از این فرصت طلایی نهایت استفاده را کردند.
اپیک گیمز با عرضهی فورتنایت خودش را از خطر ورشکستگی نجات داد. حال آنها در اوج قرار گرفتهاند و به دیگر بازارها نیز راه یافتهاند.
نظر شما در این خصوص چیست؟ شما طرفدار سبک بتل رویال هستید؟ فورتنایت را بازی بهتری میدانید یا پابجی را؟
برای خواندن آخرین مقالات پشت صحنه با مجله لیویتو همراه باشید.
همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیمبها میتوانید از لیویتو استفاده کنید.