لیویتو - Livito.tv
لیویتو - Livito.tv
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

پشت صحنه ساخت ماینکرفت | ماجرای سرآغاز دنیایی پیکسلی

برخی ماینکرفت را معجزه‌ای می‌دانند که شکاف بین بازی‌های مستقل و عناوین AAA را از میان برد؛ برخی دیگر آن را اثری در نظر می‌گیرند که جادوی خفته در بازی‌های ویدیویی را دوباره آشکار کرد ولی ما می‌گوییم ماینکرفت دنیایی موازی برای ذهن‌هایی است که از تصور نمی‌ترسند.

اگر به ماینکرفت عشق می‌ورزید، با مطالعه این مقاله مجله لیویتو، پشت صحنه آن را از نزدیک لمس خواهید کرد و بیشتر عاشق‌اش خواهید شد؛ اگر به ماینکرفت علاقه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این فرصت را به آن بدهید تا زندگی‌تان را تغییر دهد (برای خواندن نسخه کامل این مطلب به مجله لیویتو سر بزنید).


ماینکرفت ، زادگاه پیکسل‌ها

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید ماینکرفت نقش زیادی در محبوبیت بازی‌هایی پیکسلی داشت و به گونه‌ای یکی از اولین آثار این حوزه بود که به صورت سه بعدی با این فرمت طراحی شد.

مارکوس پرسون ملقب به ناچ (Notch) برنامه‌نویسی سوئدی است که سرآغاز ماینکرفت و از طرفی، شروع محبوبیت بازی‌های پیکسلی به او باز می‌گردد. او ابتدا به عنوان توسعه‌دهنده در شرکت‌های King و jAlbum کار می‌کرد. «ناچ» پیش از آن که تمام تمرکزش را روی توسعه ماینکرفت منعطف کند، تا مدت‌ها در ساعات فراغت خود دست به طراحی نمونه‌های اولیه‌ای می‌زد که بعداً سنگ‌بنای ماینکرفت را تشکیل دادند.

ناچ اولین نسخه از ماینکرفت را در اوایل ماه می سال ۲۰۰۹ میلادی طی یک آخر هفته تحت عنوان Java Edition توسعه داد. این نسخه در ادامه همان ماه روی انجمن TIGSource، یک انجمن مخصوص بازی‌های مستقل عرضه شد. ناچ بعد از دریافت بازخورد کاربران، تصمیم گرفت تغییراتی را انجام دهد و سرانجام چیزی را عرضه کند که ما امروز آن را تحت نام نسخه Classic می‌شناسیم.

بعدتر در سال ۲۰۱۰ میلادی جرقه‌های تکرار دوباره این وضعیت برای ماینکرفت قابل مشاهده بود؛ این سال اولین بار میزبان جرقه‌های کوچکی بود که اکنون تبدیل به آتشی جهان‌سوز شده است. ناچ خوش‌‌شانس بود که توانست تنها قسمت اندکی از این اتفاق را پیش‌بینی کند، چرا که همان سال از کارش استعفا داد تا کاملاً روی توسعه ماینکرفت تمرکز کند.


ناچ با پولی که از توسعه و فروش این بازی کسب کرد، همراه با هم‌دانشگاه‌های سابقش کارل مانه (Carl Manneh) و جیکوب پورسر (Jakob Porser) استودیویی را بنیان گذاشت که امروز با نام Mojang می‌شناسیم. تا این تاریخ ماینکرفت تا حد زیادی از شر حالت‌های ناپایدار خود خلاص شده بود و به صورت متوالی به‌روز رسانی دریافت می‌کرد.

نگرشی که بر جهان مسلط شد

نسخه کامل ماینکرفت در ماه نوامبر ۲۰۱۱ عرضه شد و به یک موفقیت فوری رسید. ماینکرفت پدیده‌ای بود که هیچ‌کسی آمدن آن را پیش‌بینی نکرده بود ولی خیلی زود همه برای ماندن و تاثیرگذاری آن شروع به پیش‌بینی کردند. از این به بعد ماینکرفت تنها و تنها در یک مسیر پیش می‌رفت و آن مسیر «رو به بالا» بود.

ناچ برای تمرکز بر این مسیر تصمیم گرفت از مقام طراح ارشد بازی استعفا دهد و شخص دیگری را جایگزین خود کند؛ به این ترتیب ینس برگنستن (Jens Bergensten) به عنوان طراح ارشد به این استودیو پیوست. همان‌طور که بازیکنان بیشتری دنیای ماینکرفت را کشف می‌کردند و آن را گسترش می‌دادند، Mojang هم رشد می‌کرد.

در ادامه ناچ به این نتیجه رسیده بود که ماجراجویی طولانی‌اش در ماینکرفت و مراحل ساخت آن، به پایان رسیده و افراد مشتاق بسیاری برای ادامه راه در دسترس هستند. سرانجام مایکروسافت با قراردادی بهتر از رقبا پا پیش گذاشت و با قیمت اعجاب‌انگیز ۲.۵ میلیارد دلار، سهام ناچ از استودیو Mojang و ماینکرفت را تصاحب کرد.

تا آن زمان ۱۵ میلیون نسخه از ماینکرفت در سراسر جهان به فروش رفته بود. به این ترتیب ناچ ناگهان یک شبه وارد فهرست میلیاردهای جهان طبق آمار مجله فوربز شد؛ شبی که رسیدن به آن سال‌ها طول کشید و حاصل تلاش روی محصولی بود که دنیا را تغییر داد.

مرزها دوباره تعریف می‌ شوند

مایکروسافت بعد از تصاحب استودیو سازنده ماینکرفت، حالت‌ها و نسخه‌های بیشتری را از این بازی منتشر کرد تا ارزش تکرار آن حفظ شود و همواره برای بازیکنان تازه به نظر برسد. گیمرها این بازی را بنا به دلایل زیادی تجربه می کنند؛ برخی دوست دارند روی ساخت چیزهای خارق‌العاده در حالت «خلاق» بازی زمان بگذارند.

طبق آخرین آمار منتشر شده، این بازی خلاقانه ماهانه ۱۴۰ میلیون کاربر فعال دارد و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی، کاهشی را در آن شاهد باشیم. مغزهایی که اداره ماینکرفت را به عهده دارند، هرگز سعی نکرده‌اند آن را به قشر خاص، پلتفرم یا زمانی به‌خصوص محدود کنند.

این از اولین روزی که به بازیکنان شده، تا همین حالا همیشه در حال الهام‌بخشیدن به مردمان بوده است. بدون شک می‌توان این دو اصل را عامل موفقیت ماینکرفت در نظر گرفت و از آن‌جایی که Mojang و مایکروسافت بیش از هر زمان دیگری در تعهد به آن‌ها بهتر عمل می‌کنند، ظاهراً باید منتظر آینده‌ای سراسر نور و پیشرفت برای این دنیای پیکسلی محبوب باشیم.

یادتان نرود که می‌توانید استریم‌های بازی ماینکرفت را از طریق این لینک در لیویتو تماشا کنید.

همچنین فراموش نکنید که برای استریم کردن یا تماشای استریم باکیفیت با اینترنت نیم‌بها می‌توانید از لیویتو استفاده کنید.

ماینکرفتبازی‌های ویدیوییبازیاستریماستریمر
پلتفرم پخش زنده بازی، موسیقی و هر آنچه شما می‌پسندید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید