متاورس چیست؟
دنیایی را تصور کنید که در آن افراد روی مبل راحت خود استراحت میکنند و تمام کارهای خود را از طریق یک دنیای مجازی انجام میدهند. این یعنی متاورس!
بهطورکلی متاورس یک دنیای مجازی و سهبعدی است که افراد در آن میتوانند با محیط شبیهسازی شده کامپیوتری و همچنین کاربران دیگر تعامل داشته و ارتباط برقرار کنند و موضوعات زیادی از جمله بازیهای ویدیوئی، برقراری ارتباطات آنلاین، کسبوکار، جلسات و کنفرانسهای آنلاین و ... را شامل میشود.
پیدایش اصطلاح متاورس:
متاورس موضوعی تازه نیست و اولین بار در رمانی با نام "Snow Crash" در سال 1992 از آن نام برده شدهاست. نویسنده این رمان "Neal Stephenson" متاورس را نسل آینده ارتباطات و اینترنت توصیف کرده است اما با این حال این رمان آینده و زندگی بشریت در بستر متاورس را تماماً از بعد منفی و بسیار دشوار و سخت روایت کردهاست. در این رمان نویسنده یکسری ویژگیهای بخصوص برای دنیای متاورس در نظر گرفتهبود که بعدها در نسخه اصلی آن نیز به واقعیت پیوست. برای مثال، نویسنده استفاده هر شخص از آواتار مخصوص خودش، پرداخت حق اشتراک و یا خرید برخی امکانات اضافی را جزء ویژگیهای این محیط در نظر گرفته بود.
یکی دیگر از رمانهایی که از متاورس نام برد رمانی با نام "Ready Player One" اثر "Ernest Cline" بود که بعدها توسط کارگردان معروف "Steven Spielberg" تبدیل به یک فیلم سینمایی شد.
رمان علمی-تخیلی "2011" نیز یک رمان با چشمانداز ناامید کننده از آینده است که وقایع آن در سال 2045 اتفاق میافتد. به گونهای میتوان گفت مردم در این فیلم برای فرار از مشکلات دنیای واقعی به دنیایی مجازی که نام آن "Oasis" است پناه میبرند. افراد با استفاده از عینکهای واقعیتمجازی و دستکشهای بخصوص که به آنها اجازه لمس کردن اشیاء در "Oasis" را میدهند قادر هستند وارد این دنیا شوند و با محیط آن ارتباط بگیرند. بعدها شرکتهای مختلف با استفاده از این مفهوم به توسعه ارتباطات پرداختند و مهمترین آنها "Second Life" بود که در سال 2003 رونمایی شد. اما برای اولین بار شرکت فیسبوک اصطلاح متاورس را بهطور رسمی به عموم معرفی کرد و در سال 2021 این شرکت برنامههای خود را برای ساخت و توسعه این فناوری با اختصاص دادن بودجه 10 میلیارد دلاری اعلام کرد.
در حال حاضر شبیهسازی سه بعدی برای ساخت یک دنیای مجازی از طریق موتورهای بخصوصی از جمله Unreal و Unity انجام میگیرد.
برخی ویژگیهای متاورس:
همانطور که افراد در دنیای واقعی یک چهره مختص خود دارند در دنیای مجازی و متاورس هم معمولا هر شخص از یک آواتار بخصوص برای معرفی خود و برقراری ارتباط با دیگران استفاده میکند.
در این دنیای مجازی بخصوص افراد میتوانند آزادی عمل بسیار زیادی داشته باشند، به راحتی از نقطهای به نقطهای دیگر بروند، وارد نبردهای شبیهسازی شده برای سرگرمی شوند، بازیهای ویدیوئی متفاوت انجام دهند و ... . همچنین خریدوفروش و معاملات به علت سهولت کار و جابجایی دارایی و امنیت قابل توجه، رونق بسیاری در این دنیا میتواند داشته باشد که از طریق توکنهای غیرقابل معاوضه یا همان NFTها صورت میگیرد.
برای مثال افراد میتوانند امکانات اضافی یک بازی ویدیوئی مجازی را خریداری کنند و یا داراییهای مجازی متفاوتی را خریدوفروش کنند.
تفاوتهای میان متاورس و اینترنت:
متاورس در حال رقابت با اینترنت نیست بلکه بر پایه اینترنت بنا شدهاست و پیشرفتهای بسیار زیاد اینترنت به شرکتها جهت توسعه هرچه بیشتر متاورس کمک خواهدکرد.
اینترنت شبکهای متشکل از میلیاردها کامپیوتر، دستگاه الکترونیکی و سرور است که میتوانند با آنلاین شدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وبسایتهای مختلف را بررسی کنند، تعامل داشته باشند، سرویسهای مختلف را ارائه دهند و یا از آنها بهره ببرند و یا به خریدوفروش اجناس بپردازند.
یکسری اصول پایهای متاورس برگرفته از زندگی واقعی است با این تفاوت که هر اتفاق غیرممکن در دنیای واقعی در دنیا مجازی میتواند رخ بدهد و امکانات جذاب و سرگرم کننده بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. در اختیار قرار گرفتن این امکانات و توسعه این بستر از طریق تکنولوژیهای مدرن از جمله: واقعیتمجازی، واقعیتافزوده، هوش مصنوعی، شبکههای اجتماعی و ارزهای دیجیتال انجام میشود.
بهطورکلی اینترنت بستری است که افراد در آن به جستوجوی چیزهای مختلف بپردازند اما با متاورس میتوانند زندگی کنند، یک زندگی دلخواه در یک دنیای دلخواه! برای مثال برخی بازیهای ویدیوئی مانند"Minecraft" دسترسیهای زیادی در اختیارتان میگذارد و اجازه ساخت محیط دلخواهتان را به شما میدهد و یا در برخی دیگر از بازیهای ویدیوئی جهانباز شما قادر به ساخت شخصیت منحصربهفرد خود و انتخاب مسیر زندگی و پیشرفت آن هستید مانند "World Of Warcraft". این بازیهای ویدیوئی به خوبی چشماندازی از فرم ساختاری متاورس را به ما میدهند.
برای مطالعه بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید :)
کمپانیهای فعال در زمینه متاورس:
کمپانی متا: مارک زاکربرگ رئیس کمپانی متا (فیسبوک سابق) اعلام کرد که سرمایهگذاری عظیم این شرکت در زمینه متاورس نشانگر ایجاد یک تحول بزرگ و طراحی جدید برای توسعه هرچه بهتر شبکههای اجتماعی ست. هدف از این توسعه آشنا کردن افراد با محیط متاورس و اضافه کردن این بستر به زندگی مردم جهان است. همچنین برای استفاده از امکانات متاورس نیازی به داشتن اکانت فیسبوک نخواهید داشت.
این کمپانی برای جا انداختن مبحث متاورس و برقراری ارتباط هرچه بیشتر کاربران با این محیط میلیونها نسخه از عینکهای واقعیتمجازی خود با نام "Oculus" را به فروش رسانده است.
در اطلاعیه کمپانی متا، زاکربرگ اضافه کرد که هدف اصلی این کمپانی شتاب بخشیدن به تکنولوژیهای اساسی و آیندهدار است مانند پلتفرمهای اجتماعی و ... .
بعد از انتشار این اخبار در اواخر سال 2021، این کمپانی پروژه "Horizon Worlds" را راهاندازی کرد. این پروژه یک فضای مجازی بود که در آن افراد میتوانستند آواتار خود را بسازند، آن را کنترل کنند و با ابزارهایی که در اختیار دارند چیزهای مختلفی را برای این دنیای مجازی خلق کنند.
Epic Games: این کمپانی خالق سری بازیهای ویدیوئی آنلاین "Fortnite" با 350میلیون بازیکن فعال است که برای توسعه و ساخت این بازی ویدیوئی جذاب و محبوب از موتور بازیسازی بسیار قدرتمند Unreal استفاده کردهاست و ادعا دارد سرمایهای در حدود 1 میلیارد دلار برای توسعه در بستر متاورس در نظر گرفتهاست که200میلیون دلار از این مبلغ از طرف شرکت سونی اهدا شدهاست.
دیدگاه این کمپانی با کمپانی متا متفاوت است. هدف اصلی این کمپانی بهوجود آوردن یک محیط مناسب برای تعامل کاربران با یکدیگر بدون هیچگونه ارائه اخبار و یا تبلیغات سردرگم کننده است.
"Kenichiro Yoshida" رئیس هیأت مدیره شرکت سونی در این رابطه میگوید: من شدیداً معتقدم که این ماجرا با هدف ما برای پرکردن جهان از احساسات از طریق قدرت خلاقیت و تکنولوژی، همسو است.
کمپانی Microsoft: یکی دیگر از کمپانیهای فعال در زمینه متاورس، مایکروسافت است. این شرکت شبکه ارتباطی مخصوص خودش را در اوایل سال 2022 ارائه کرد. این سرویس به کاربران اجازه میدهد تا در هر نقطهای که هستند امکان اتصال به یکدیگر جهت همکاری را داشته باشند. همچنین آنها میتوانند اطلاعات خود را به صورت هولوگرام سه بعدی به نمایش بگذارند و هر کاربر میتواند با آواتار مخصوص خود در آن حضور پیدا کند.
برای مطالعه بیشتر به وبلاگ ما سر بزنید :)
شرکت مایکروسافت در اطلاعیه اعلام کرد که "Mesh" پلتفرمی برای توسعهدهندگان است و شامل ابزارهایی مبتنی بر هوشمصنوعی برای ساخت آواترها، مدیریت جلسات، همگامسازی چندین کاربر، هولوپورتاسیون و ... میشود. (هولوپورتاسیون یک فناوری جدید است که به افراد اجازه ساخت و انتقال شکل سهبعدی اشیاء و افراد در لحظه را میدهد).
در حال حاضر مایکروسافت با شرکتی به نام "Accenture" برای ساخت یک فضای مجازی تعاملی در حال همکاری است. سالانه بیش از 100هزار نفر از این طریق استخدام میشوند و این سیستم به آنها کمکرسانی میکند. در ابتدا به افراد آموزش داده میشود که چگونه یک آواتار برای ورود به این فضای پارک مانند درست کنند. این پارک شبیه به یک شهربازی در آینده است که دارای یک اتاق کنفرانس مرکزی، اتاق جلسات و یک مونوریل است که با استفاده از آن، افراد تازه استخدام شده میتوانند به قسمتها و نمایشگاههای مختلف بروند.
توکن غیرقابل تعویض(NFT) در متاورس:
توکنهای غیرقابل معاوضه نقش بسیار مهمی را برای بهبود کیفیت و محبوبیت متاورس ایفا میکنند. این توکنها به جای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند و هرکدام از آنها ارزش خاص خود را دارند و مانند سندی دیجیتال عمل کرده و مالکیت یک شیء را در دنیای مجازی مشخص میکنند. در این راستا شرکت Metaverse Properties خود را به عنوان اولین شرکت املاک و مستقلات در متاورس معرفی کردهاست، این شرکت مانند یک مشاور املاک و شرکت واسطه برای خرید ملک و یا اجاره آن در چندین دنیای مختلف متاورس عمل میکند. این دنیاهای متاورس عبارتند از: Decentraland، Sandbox، Somnium و Upland. علاوه بر این متاورس زمینه را برای معاملات اجناس دیجیتال بسیار دیگری نیز فراهم کردهاست و میتوان به جرأت گفت که گستردگی آن بیحد و اندازه است. تمامی این معاملات از طریق NFTها و سیستم بلاکچین در بستری ایمن و با سرعتی بالا انجام میشوند.
چشمانداز:
به جرأت میتوان گفت متاورس تکامل اینترنت در آینده خواهدبود. با وجود اینکه ایجاد جهانی مجازی که تعاملها و رفتارها در آن مانند دنیای واقعی باشد ایدهایست که مدتها وجود داشته ولی تا رسیدن به چنین جهانی هنوز سالها فاصله داریم. بیل گیتس در بلاگ سالانهاش بیان میکند که هنوز بسیاری از افراد تجهیزات لازم برای این که حرکات بدن و صدایشان بهخوبی دریافت و به فضای دیجیتال منتقل شود را ندارند ولی پیشبینی میکند که طی دو تا سه سال آینده اکثر سمینارهای آنلاین از فضای دوبعدی به فضای سهبعدی منتقل خواهندشد.