زبان برنامه نویسی پایتون (Python Programming Language)، زبانی با یادگیری آسان محسوب میشود و از همین رو بسیاری از برنامهنویسهای تازهکار آن را به عنوان اولین زبان برنامهنویسی خود برمیگزینند، زیرا پایتونش به عنوان یک «زبان همهمنظوره» (General-Purpose Language) ساخته و توسعه داده شده و محدود به توسعه نوع خاصی از نرمافزارها نیست. به بیان دیگر، میتوان از آن برای هر کاری، از «تحلیل داده» (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازیهای کامپیوتری استفاده کرد.
مشاهده دوره برنامه نویسی به زبان پایتون
سلام، من عرفان ماهی گیر هستم، مدرس دوره های برنامه نویسی. 13سال سابقه تخصصی در زمینه برنامه نویسی دارم و به 12 زبان برنامه نویسی مسلط هستم. مدرس 21عنوان علمی در زمینه کامپیوتر می باشم. درحال حاضر با توجه به علاقه شدیدی که به آموزش دارم درحال یادگیری هستم و همیشه سعی میکنم به روزترین تکنولوژی های برنامه نوسی رو بصورت کاربردی نه جوگیرانه به دانشجوهام یادبدم، چیزی که پایه و اساس یادگیری در زبان برنامه نویسی مورد نیاز است. درکنار آموزشگاه یک شرکت نرم افزاری تاسیس کردم تا دریافت پروژه ها روز به روز به دانش تیم اضافه بشه و تجربیات را در آموزش ها منتقل کنیم. این باعث میشه تا دوره های آموزشی از نظر کاربردی بودن درجه های بالایی داشته باشند.
دوره برنامه پایتون سایت سرزمین دانش دارای شانزده فصل آموزشی است که از مقدماتی شروع می شود. سعی شده تمام مباحث کاربردی که یک برنامه نویس به آن نیاز دارد در این دوره قرار داده شود. کسایی که میخواهند در این دوره شرکت کنند به هیچ پیشنیاز برنامه نویسی نیاز ندارند و فقط باید تمام ویدیو های آموزشی رو با حوصله و دقت ببینند. تمام شانزده فصل این دوره در بازار کار به درد میخوره و تا مباحث پیشرفته زبان پایتون و کاربرد برنامه نویسی زبان پایتون رو بهتون آموزش میده.
این دوره با توجه به سرفصل های ارائه شده بر روی آموزش کاربردی و هدفمند زبان پایتون متمرکز شده است. دوره جامع برنامه نویسی زبان پایتون بصورت ساده، توسعه پذیر، گسترده و همه منظوره تنظیم و تدریس شده است.
کسایی می تونند در دوره جامع برنامه نویسی زبان پایتون ثبت نام کنند که به برنامه نویسی علاقه دارند و میخواهند در بازار کار با زبان پایتون خودشان را معرفی کنند. این زبان با توجه به همه منظوره بودن طرفداران حرفه ای زیادی دارد، چون ساده، روان و قدرتمند است؛ بنابراین تمام افراد علاقه مندان با سطح دانش خواندن و نوشتن، بدون پیشنیاز برنامه نویسی می توانند در این دوره ثبت نام کنند.
یکی از ویژگی منحصربفرد دوره جامع برنامه نویسی زبان پایتون سایت سرزمین دانش میتوان به سرفصل های آن اشاره کرد، به گونه ای انتخاب شده که از مقدماتی تا پیشرفته موضوعات باهم درارتباط هستند و دانشجو درگیر زبان پایتون می شود، کاربردهای آن را در موقیت های کاری یادمیگیرد.
همچنین بعد از ثبت نام یک گروه پشتیبانی اختصاصی برای هر دانشجو بصورت مجزا ایجاد میشود تا با مدرس دوره در ارتباط باشید و یک کلاس حضوری را در منزل داشته باشید. در طول آموزش و برای هرفصل یک سری تمرین ها آماده شده که دانشجو آن ها را انجام میدهدف برای مدرس ارسال می کنه تا بررسی بشه. اگر جواب ها مشکل نداشتند دانشجو فصل بعدی رو شروع میکنه، درغیر اینصورت با راهنمایی مدرس تمرین هارو مجدد حل خواهد کرد. در انتهای دوره آزمون رایگان سه مرحله ای گرفته می شود که در صورت قبولی مدرک معتبر داخلی اعطا خواهد شد و بعد از دریافت مدرک یک وبینار 2ساعته برگزار می شود تا دانشجو با المان های بازار کار و قرار دادنویسی آشنا شود.
ویژگی های دوره در یک نگاه :
سرفصل های مقدماتی تا پیشرفته
سرفصل های کاربردی همه منظوره
گروه پشتیبانی اختصاصی و انفرادی
حل تمرین و پرسش و پاسخ
آزمون سه مرحله ای + مدرک داخلی
وبینار بازارکار و قرار دادنویسی
فصل اول : آشنایی با زبان پایتون
مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون
مقایسه ی زبان برنامه نویسی پایتون با سایر زبان های برنامه نویسی
کاربرد زبان برنامه نویسی پایتون
سطرها
بلاک ها
دستورات
شناسه ها
متغیرها
انتساب چندگانه
عملگرها
عملگرهای محاسباتی
عملگرهای مقایسه ای
عملگرهای ترکیبی
عملگرهای منطقی
عملگرهای بیتی
اولویت عملگرها
انواع اشیا آماده
انواع داده های عددی
رشته ها
تبدیل نوع
تابع print
تایپ، ذخیره و اجرای برنامه در پایتون
خواندن داده
فصل دوم : ساختار تصمیم و تکرار
ساختارهای تصمیم گیری
ساختارهای تکرار
دستور for
دستور while
دستور break
دستور continue
فصل سوم : توابع
انواع توابع
نوشتن تابع
فراخوانی تابع
ارسال پارامتر
ارسال پارامتر از طریق مقدار
آرگومان های تابع
آرگومان های اجباری
آرگومان های کلمه کلیدی
آرگومان هایی با مقدار پیش فرض
تعریف توابع با تعداد آرگومان های متغیر
فراخوانی توابع با تعداد آرگومان های متغیر
توابع بی نام
طول عمر و محدود حضور متغیرها
فصل چهارم : آرایه و بسته NUMPY
آرایه های یک بعدی
تعریف آرایه
دسترسی به عناصر آرایه
مقدار دهی به عناصر ارایه
نمایش عناصر ارایه
تولید اعداد تصادفی
مرتب سازی تعویضی
جست و جوی مقدار در ارایه
جست و جوی خطی یا ترتیبی
جست و جوی دودویی
بسته NumPy
آرایه های NumPy
ریاضیات در NumPy
آرایه های دو بعدی یا ماتریس
تعریف آرایه دو بعدی
مقدار دهی به عناصر آرایه دو بعدی
نمایش مقادیر عناصر آرایه دوبعدی
کار با ماتریس از طریق NumPy
جبرخطی در NumPy
فصل پنجم : رشته
عملگرهای رشته ای
متدهای کار بر روی رشته
کاربرد سه کتیشن
کاراکترهای غیرچاپی
رشته های یونیکد
فصل ششم : لیست ها، چندتایی ها، دیکشنری ها و مجموعه ها
لیست ها
عملگرهای کار بر روی لیست
متدهای کار با لیست
لیست ساز
تاپل یا چندتایی
دیکشنری
عملیات بر روی دیکشنری
کاربرد for برای پیمایش دیکشنری
مجموعه ها
عملگرهای مجموعه
متدهای مجموعه
نوع frozenset
فصل هفتم : کلاس ها و وراثت
تعریف کلاس ها
نمونه سازی کلاس ها
اعضای کلاس
دسترسی به اعضای کلاس
انوع اعضای کلاس
سازنده ها و مخرب ها
وراثت و چندریختی
وراثت
تشخیص کلاس پایه و مشتق
تعریف کلاس مشتق
سازنده ها و مخرب ها در کلاس مشتق
پیاده سازی مجدد عملگرها
فصل هشتم : فایل ها
بازکردن فایل
نوشتن فایل
بستن فایل
خواندن از فایل
استفاده از for برای پیمایش فایل
بازیابی موقعیت فعلی اشاره گر در فایل
دستور with ... as
عملیات بر روی فایل های دودویی
اعمال سیستم عاملی بر روی فایل ها
فصل نهم : اداره کردن استثنا
خطای نحوی و خطای منطقی
خطای معنایی و الگوریتمی
خطای زمان اجرا
اداره کردن استثنا
دستور try و except به همراه else
دستور try و finally
انواع استثنا
اداره کردن استثنا تودرتو
فصل دهم : بسته turtle
بسته turtle
متدهای turtle
فصل یازدهم : گرافیک در پایتون
سیستم مختصات
کنترل Canvas
خواص کنترل Canvas
مختصات Canvas
لیست نمایش Canvas
آیدی های شیء Canvas
تگ های Canvas
پارامتر tagOrID در Canvas
متدهای کنترل Canvas
رسم خط
رسم مستطیل
رسم بیضی یا دایره
رسم قطاع
رسم چندضلعی
نوشتن متن در Canvas
اشیا Bitmap در Canvas
فصل دوازدهم : نخ ها و همزمانی
فرآیند
فرآیندهای چندنخی
چرخه حیات یم نخ
فرق بین فرآیندها و نخ ها
همروندی
روش های برنامه نویسی موازی / همزمانی در پایتون
ماژول threading
متدهای ماژول threading
پیاده سازی همزمان نخ ها در پایتون
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی Lock
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی RLock
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی Event
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی Mutex
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی Semaphore
پیاده سازی همگام سازی از طریق شی Condition
چندفرآیندی در پایتون
روش های برقراری ارتباط بین فرآیندها
برقراری ارتباط بین فرآیندها با استفاده از صفت
برقراری ارتباط بین فرآیندها با استفاده از Pipe
فصل سیزدهم : برنامه نویسی شبکه
سطوح برنامه نویسی شبکه در پایتون
ماژول های اینترنت زبان پایتون
مفهوم سوکت
دلایل یادگیری سوکت
بسته Socket
تابع Socket.socket
متدهای سوکت سمت سرویس دهنده
متدهای سوکت سمت سرویس گیرنده
متدهای سوکت کلی
اتصال به سرویس دهنده
به دست آوردن آدرس IP با استفاده از URL
مراحل ایجاد برنامه سرویس گیرنده / سرویس دهنده
برنامه سمت سرویس دهنده
برنامه سمت سرویس گیرنده
فصل چهاردهم : کتابخانه matplotlib و حل مسائل مهندسی و فیزیک
مصورسازی
کتابخانه matplotlib
کتابخانه seaborn
کتابخانه ggplot
کتابخانه bokeh
کتابخانه pygal
کتابخانه plotly
کتابخانه geoplotlib
کتابخانه gleam
کتابخانه missingno
کتابخانه leather
نصب matplotlib
رسم نمودار با استفاده از matplotlib
معادلات دیفرانسیل
معادلات دیفرانسیل معمولی
معادلات دیفرانسیل درجه دوم
فصل پانزدهم : طراحی رابط گرافیکی PyQT
رابط کاربری
مروری بر API PyQt
مفاهیم اولیه در PyQt
پنجره
ویجت ها
مفهوم سیگنال و اسلات
اضافه کردن ماژول PyQt به برنامه
اضافه کردن پنجره
ویجت QLable
ویجت QLineEdit
مدیریت طرح بندی
کنترل QPushButton
ویجت QCheckBox
ویجت QListWidget
ویجت QComboBox
ویجت QProgressBar
ویجت QSpinBox
ویجت QSlider
ویجت QMenu
ویجت QToolBar
ویجت QStatusBar
ویجت QTabWidget
ویجت QStackedWidget
ویجت QDockWidget
برنامه های چند پنجره ای
Drag and Drop
گرافیک در PyQt
کلاس QClipBoard
کادر محاوره در PYQT
کلاس QMessageBox
کلاس QInputDialog
کلاس QFontDialog
کلاس QColorDialog
کلاس QFileDialog
ابزار QtDesigner
اضافه کردن ویجت
حذف ویجت ها از پنجره
تغییر خواص ویجت ها
افزودن Signals and Slots
روند ساخت یک برنامه Qt
فصل شانزدهم : بانک اطلاعاتی پایتون
مراحل طراحی بانک اطلاعاتی
تعیین کاربرد اصلی بانک اطلاعاتی
تعیین جداول مورد نیاز بانک اطلاعاتی
تعیین فیلدهای مورد نیاز بانک اطلاعاتی
تعریف رابطه های بین جداول
بهینه سازی طراحی
بانک اطلاعاتی MySQL
تایپ و اجرای دستورات SQL
ایجاد بانک اطلاعاتی
حذف بانک اطلاعاتی موجود
ایجاد و تغییر ساختار جدول
انواع داده ها در MySQL
ایجا جدول
تغییر ساختار جدول با دستور SQL
دستورات INSERT، EDIT، DELETE و SELECT
مرتب سازی رکوردها
توابع تجمیعی
گروه بندی اطلاعات
پرس و جوی فرعی
پیوند جداول (رابطه)
نصب گرداننده MySQL در پایتون
بررسی صحت MySQL Connector نصب شده
ایجاد اتصال
ایجاد بانک اطلاعاتی در MySQL با زبان پایتون
ایجاد جدول در MySQL با زبان پایتون
بررسی وجود داشتن جدول
درج اطلاعات در MySQL با زبان پایتون
درج چند سطر در جدول
به دست آوردن آخرین ID رکورد
دستور UPDATE در MySQL با زبان پایتون
جلوگیری از SQL Injection
حذف رکورد
حذف جدول
حذف بانک اطلاعاتی
دستور SELECT در MySQL با زبان پایتون
انتخاب ستون ها
کاراکترهای Wildcard
مرتب سازی نتایج MySQL در پایتون
استفاده از پارامتر LINIT مربوط به MySQL در پایتون
شروع از موقیت دلخواه
پبیوند جداول MySQL در پایتون
بانک اطلاعاتی SQLite
ماژول SQLite
برقراری اتصال با بانک اطلاعاتی (دیتابیس)
قطع ارتباط با بانک اطلاعاتی (دیتابیس)