حتماً تاکنون مسابقه عصر جدید را مشاهده نموده یا حداقل راجعبه آن مطالبی شنیده، دیده یا خواندهاید، مسابقهای که کمتر نمونهی آن را در میان برنامههای رسانه ملی کشورمان شاهد بوده و هستیم و بدون شک برنامه ارزشمندی می باشد و جای بسی تقدیر و تشکر دارد، امّا...
به وضوح روشن و نمایان است که این مسابقه نمونه ایرانی و وطنی از مسابقه مهم و جهانی America's Got Talent یا همان «مسابقه استعدادیابی آمریکا» است، پس از آغاز این مسابقه در سال 2006 در ایالات متحده طولی نکشید که نمونههای آن در بسیاری کشورهای دیگر هم روی پرده و رسانه ظاهر گردد و هرکدام به نوبه خود طرفداران خود را حاصل نمودند تا زمانی که «برنامه عصر جدید» هم در کشور ما در رسانه ظاهر گردید، بدون شک مقایسه این برنامه با نمونههای دیگر آن در کشورهای دیگری همچون آمریکا، بریتانیا، ژاپن، هندوستان و ... منطقی و عقلانی نبوده و نیست، بخصوص آنکه هستند افرادی که به مقایسه این برنامه با نمونه آمریکایی آن پرداختهاند در حالی که این دو سنخیت خاصی باهم ندارند.
«عصر جدید» در حد و متد ایرانی خود و با درنظر داشت فصل اول (امیدواریم ادامه داشته باشد) بسیار خوب ظاهر و مهمان خانهها گردید.
اما مسئلهای بسیار مهم و قابل توجه که بسیار از ارزش و اهمیت این برنامه کاسته است و آن مسئله داوران این برنامه است و در این مورد مقایسه میان داوران این مسابقه با سایر مسابقات از این دسته در سایر کشورها معقول و مهم مینماید.
در ادامه به بررسی هرکدام از این داورها این برنامه می پردازیم:
وی متولد 24 بهمن 1341 و فارغالتحصیل مقطع کارشناسی در رشته نقاشی از دانشگاه تهران می باشد، تنها فعالیت هنری و مهارت وی در زمینه بازیگری بوده و در این زمینه موفق به اخذ جوایزی در جشنوارهای مختلف گردیده است، به طور کلی نقشهای بارز و بیادماندی برای وی نمییابید بجز نقش ناتاشا که در فیلم خواب و بیدار ایفا نمودند و از آن زمان نام وی بر سر زبانها افتاد اما به ندرت آثار بیادمانی و ... در کارنامه وی ملاحضه می نماید، اما با تکیه بر صندلی داوری این مسابقه باارزش در بسیاری موارد بدور از تبحر و استعداد بینی و مهارت کشف و شناخت استعداد عمل نموده و به رای های منفی و نقدهای با دلایل سخیف جهت توجیح آرای خود میپردازد، به طور کلی میتوان گفت ایشان مناسب داوری و اظهارنظر در چنین مسابقهای نیستند.
وی متولد 19 خرداد 1349 دانشجوی انصرافی رشته کامپیوتر می باشد، دیپلمه ریاضی و فیزیک و یکی از بازیگران مشهور کشور است، ایشان در کنار بازیگری خواننده و کافه دار نیز می باشد.
آقای حیایی هم بمثل خانم نونهالی بازیگر بوده با این تفاوت که ایشان در فیلمهای بیشتری به نقش آفرینی موفق پرداخته است و جوایزی هم در این زمینه اخذ نموده است و از جهت دیگر ایشان پس از کسب تجربه بازیگری اقدام به راهاندازی کلاسهای بازیگری نموده است و تاکنون کلاسهای بازیگری ایشان دایر میگردند، شاید این دو موضوع بیش از هرچیز دیگری سبب گردیدهاند که نسبت به سایر داوران واکنشهای بهتر و توجه بیشتر و خاصتری به مهارتها و اجراهای شرکتکنندگان داشته باشد و منطقیتر و دقیقتر اظهارنظر و ارائه رای نماید.
ایشان متولد 5 اردیبهشت 1352 فارغالتحصیل مقطع کارشناسی در رشته موسیقی از دانشگاه آزاد تهران مرکزی می باشند و اکنون به حرفه آهنگسازی و نوازندگی مشغول است، شاید این مطلب که آقای علینژاد مهارت و تبحر کافی را در زمینه موسیقی داراست انکارناپذیر باشد، اما باید وضعیت کلی مسابقه را درنظر گرفت و به این مطلب توجه داشت که چه تعداد از شرکتکنندگان حوزه موسیقی هستند؟ آیا داور مربوطه درباره موضوعات و مهارتهای دیگر آگاهی و سوادی داراست؟ به طور مثال شعبده با کارت از مشهورترین انواع شعبده میباشد که در تمام دنیا رواج داشته و سبکی خاص در زمینه شعبدهبازی محسوب میگردد و شعبدههای متنوع و متفاوتی با کارت صورت میپذیرد، حال داور ما یا بیاطلاع از این موضوع بوده و یا به دلایلی دیگر به طور مثال آنطور که خود ایشان بیان نمودند، تا حقه و الکی بودن شعبده را مشخص سازد و به مخاطب بفهماند که میداند حقهای در پشت موضوع است و وی تاحدودی از ترفند اجرا باخبر است که به هیچ وجه دلایل قابل پذیرش نبوده و نیستند، برنامه و اجرای شرکتکننده را برهم زد،
اما داستان از این قرار است که در یکی از برنامهها هنگامی که شعبدهباز از ایشان درخواست نمودند که بر روی یکی از کارتها چیزی بنویسد (شعبدهای رایج اما گاهی بسیار متفاوت اجرا میگردد) ایشان مخالفت نموده و با سوالات بیهوده همچون چرا نباید طرف دیگر کارت نگارش شود؟ از انجام درخواست خودداری نمودند، که این امر برخلاف ماهیت و هدف چنین مسابقههایی میباشد.
اساساً در چنین مسابقاتی داورها حق دخالت در اجرا را نداشته و ندارند و درخواست همکاری یا مشارکت در اجرا از طرف شرکت کننده تنها به جهت اجرای بهتر برنامه ارائه چهره واقعیتر از اجرا میباشد. اما دخالت، مخالفت، افشای برنامه و هدف اجرا از سوی داوران یا مجری برنامه غیرحرفهای و در مخالفت کامل با ماهیت برنامهاست، که این مطلب به وضوح غیرحرفهای بودن و عدمشناخت کافی داور از چنین برنامههایی و اهداف آن را میرساند درنتیجه چنین داورانی صلاحیت خود جهت مشارکت در چنین برنامههایی را به طور کامل از دست میدهند.
ایشان متولد 15 آذر 1360، دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حقوق از دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) و دکترای فرهنگ و ارتباط می باشد، و دروس حوزوی را تا سطح 2 طی نموده است.
اساسا ارتباطی خاصی میان تخصص و یا مهارت ایشان با موقعیتی که در آن قرار گرفته است روشن نمیباشد، از ایشان بجز نگارش و سخنرانی در موضوعاتی که ارتباطی به مهارتهای هنری، ورزشی، سرگرمی و ... داشته باشد نداشته و ندارد.
آنچه که گفته شد، خلاصه مطالبی درباره ماهیت و تخصص افرادی بود که به عنوان داوران یکی از برترین و بهترین و امیدوارکننده ترین برنامههای تهیه شده در رسانهی کشور برگزیده شدهاند، که متاسفانه سبب میشود خاطرات درست از اجراها و عدالت در خاطرهها بیادگار نماند.
مطلبی دیگر که ذکر آن ضروری است توجه به یکی از شروط شرکت در این مسابقه میباشد، در این بند از شروط آمده است : «شرکت در این دوره برنامه عصر جدید، منوط به داشتن استعداد و ویژگی خاص، فقط در زمینه مهارت های هنری، ورزشی و سرگرمی، خواهد بود.»
اما آیا داوران این مسابقه خود دارای مهارت و استعداد بوده و توانایی و دانش شناخت و کشف استعداد را دارند آیا خود دارای استعداد و مهارتی در زمینه و یا مرتبط با موضوعات مربوط به شرط مطروحه درباره شرکت در این مسابقه دارا هستند؟ آیا سابقه یا تجربه چنین فعالیتی را در کارنامه خود حتی هرچقدر اندک دارا هستند؟
به وضوح نمایان است بجز در حوزهی هنری و آنهم در موضوع بازیگری و موسیقی در سایر موارد فاقد هرگونه شناختی میباشند و از این رو میتواند شاهد موارد زیادی از عدم اجرای عدالت درباره شرکت کنندگان در زمینههای دیگر بود کما اینکه تاکنون این موضوع به وضوح در برنامههای گذشته این مسابقه نمایان گردیده است، داوران چنین مسابقاتی باید شناخت جامع و کافی نسبت به مهارتهای مختلف و استعدادها را داشته و اگاهیای حداقل نسبی با نیازهای مختلف در جامعه را دارا باشند و سعی نمایند عادلانه و بدون دخالت تمنای درونی و یا غرضی و یا صرفاً سلیقه شخصی خود قضاوت نمایند در حالی که بجز به طور نسبی درباره آقای حیایی درباره سایر داوران چنین مطلبی نمایان نمیشود.
به طور مثال همین دو شب قبل در اولین برنامه از فینال مسابقه خانم نولهای در توجیه حرکات رزمی و سرگرمی با شمشیر گروه شرکت کنند پس از رای منفی عنوان داشتند که ترجیح میدهم فرزندم مهارت های بهتری یاد بگیرد، باید به ایشان گفت: که این مسابقه تنها برای شما یا فرزند شما تدارک دیده نشده است، و در بسیاری موارد و کارناوالهای سرگرمی و یا جشنها به چنین استعدادها و اجراهایی نیاز بسیاری احساس میگردد.
به طور کلی داوران این مسابقه صلاحیت قضاوت این مسابقه یا مسابقاتی از این قبیل را نداشته و نه تنها کمکی به رونق بیشتر این برنامه و برنامههای اینچنینی نمینمایند بلکه وجهه و چهره کدر، ناعادلانهای از آن برجای میگذارند و چه بسا در بسیاری موارد سبب گردد که مهارتی باارزش از شخصی دارای مهارت به دلیل سرخوردگی از بیعدالتی نابود و پوچ گردد.
مقایسه میان داوران در سایر مسابقات مشابه در کشورهای دیگر معقول، عقلانی، عادلانه و منصفانه میباشد در هر مورد داوران چنین مسابقاتی در کشورهای دیگر دارای مهارت، تجربه، استعداد و تواناییهای خارقالعادهای بوده و میباشند که در این مورد میتوانید به بیوگرافی هرکدام از آنها در اینترنت درست یافته و مهارتها و استعدادها و یا فعالیتهای آنان را با داوران مسابقه عصر جدید بسنجید تا واقعیت روشن و مبرهن گردد، شاید مقایسه این مسابقه با نمونه آمریکایی آن از لحاظ امکانات، استودیو، پرسنل و ... آنهم در سری اول و باتوجه به محدودیتهای رسانه ما مناسب و منطقی نباشد اما عوامل این مسابقه درباره گزینش داوران میتوانستند بسیار بهتر از این اقدام نمایند، بزرگترین ضعف این مسابقه داروان آن هستند.
نگارنده: میثم بارانی
سه شنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۱۳۹۸/۰۲/۲۴)
الثلاثاء - 9 رمضان ١٤٤٠ (۱۴۴۰/۰9/۰۸)
Tuesday - 2019 14 May (2019-05-14)