Mahdi Jafari
Mahdi Jafari
خواندن ۱۳ دقیقه·۲۱ روز پیش

تحلیل و نقدی بر متن اصلاحات محمد بن سلمان و استناد وی به رد کتاب صحیح بخاری

مقدمه

در بررسی تحولات فکری و اجتماعی، یکی از چالش‌های اصلی، تفکیک اطلاعات صحیح از نادرست است. بسیاری از مسائل زمانی پیچیده می‌شوند که حقیقت و غیر حقیق در هم تنیده شوند و یا تنها بخشی از حقیقت گفته شود، و این اختلاط می‌تواند به برداشت‌های نادرست و تصمیم‌گیری‌های اشتباه منجر شود.

این مطلب، فراتر از مرزبندی‌های مذهبی یا سیاسی، صرفاً در پی آن است که دیدگاه‌ها و داده‌های مختلف را بررسی کرده و از میان آن‌ها به نتیجه‌ای مبتنی بر شواهد دست یابد. خواننده در ادامه با اطلاعاتی روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند به درک بهتر این تغییرات و دلایل پشت پرده آن‌ها کمک کند و به شبه ای که در فضای مجازی مطرح شده است پاسخ دهد.

متن اصلی شبه:

🔴‌(( چرا عربستان متحول شد؟! ))

این مطلب را بادقت مطالعه کنید تامتوجه بسیاری از حقایق احادیث وفتواهای منادیان دین شوید .

*یک گروه از نخبگان دینی در کشورهای عربی راجع به اصالت احادیث که رقم آن از دویست هزار فراتر است تحقیق کردند.

ایلال رشید نویسنده مغربی بدنبال قدیمی ترین نسخه کتابهای بجای مانده از صحیح بخاری بود.

او قدیمی ترین نسخه را پیدا کرد کتابی که فقط* *شصت صفحه بود و در پایان نوشته بود این تمام احادیثی بود که من جمع کردم.

او سالها تحقیق کرد متوجه شد بیش از یازده هزار حدیث در قرن های متمادی به نسخه های اولیه کتاب صحیح بخاری افزوده شده است.

کتابی نوشت بنام صحیح بخاری پایان اسطوره و مدعی شد نود درصد احادیث کتاب فعلی صحیح بخاری مخالف قرآن است و یا سند ضعیف دارد.

این کتاب در جهان عرب جنجالی شد.

محمد بن سلمان علمای سنی جهان اسلام را جمع کرد و گفت ظرف شش ماه باید جواب این کتاب را بدهید*.

*نتیجه اجتماع علمای سنی این شد که ادعاهای ایلال رشید تقریبا درست است و هفتاد درصد احادیث صحیح بخاری با قرآن منافات دارد و نقل و زنجیره نقل احادیث به افراد غیر موثق می رسد.

از جمله نتایج این بود که طبق قرآن حجاب اجباری نیست، مشروب در اسلام فی نفسه مجازات ندارد و میگساری و دایم الخمر بودن، عملی شیطانی دانسته شده است اما خوردن کم آن حرام نیست*. *سنگسار زناکار را رد کردند و گفتند حکم قرآنی ندارد و چندین مورد دیگر را که تا حالا حرام دانسته میشد رد کردند و گفتند حرام ها و مجازات‌ها در قرآن از پنج مورد فراتر نرفته است.

و مجازات ها باید طبق قانون عرفی و مطابق عقل و عرف باشد.

اینگونه بود که دست بن سلمان را برای اصلاحات دینی در عربستان آزاد گذاشتند*.

*یک شعبه ای از دین اسلام وجود دارد بنام مسلمان قرآنی شاخه قرآنی های جدید بطور کامل احادیث را رد می کنند و می گویند احادیث دویست سال بعد از پیامبر در دوره خلفای مستبد عباسیان نوشته شده و هیچ اعتباری ندارد مگر احادیثی که صد درصد مطابق آیه قرآن باشد.

آنها اعتقاد دارند نود درصد احادیث، جعلی است و حتی در تضاد آشکار با قرآن.

مذهب قرآنی اعتقاد دارد تمام آیات قرآن اعتبار یکسان دارد اما بعضی صریح و شفاف و کامل تر است.

آنها آیات محکم را آیات گوهری و سنگ محک می دانند

مثلا* *آیه لا اکراه فی الدین را یکی از آیات گوهری می دانند که هر آیه یا حدیثی باید بر مبنای اکراه در دین نیست سنجیده شود.

آنها معتقدند حقه بزرگ درباریان و اسلام حکومتی این هست که اصلی بنام ناسخ و منسوخ جعل کرده اند و می گویند بعضی آیه های مدنی آیه های مشابه مکی را باطل کرده است.

این حقه اسلام عباسی است برای بی اعتبار کردن ۲۷۰ آیه* *رحمانی قرآن.

مثلا در قرآن، حکم زناکار هفتاد ضربه شلاق است اما آخوندهای عباسی خراسانی که بیشتر مذهب برمکی بخاری داشتند با استناد به خرافه ای بنام حدیث بز می گویند حکم زنا کار سنگسار هست.

آیه آن وجود داشته ولی طبق حدیث از عایشه این آیه را بز خورده است*.

*مسلمانان قرآنی اینگونه احادیث را تمام ساختگی و توهین به قرآن می دانند و می گویند*

*حلال و حرام در قرآن از هفت مورد بیشتر نیست و حتی نوشیدن شراب به اندازه کم حرام نیست.

میسر معرب از میگساری است و نه اینکه میسر نام شراب باشد بلکه عمل افراط است و میگساری زشت و مکروه است*.

*مسلمانان قرآنی ترجمه و تفسیر بسیار متفاوتی از قرآن ارایه می کنند که با حقوق بشر و حقوق مدنی امروزی سازگار است.

آنها رجم را ترجمه کرده اند به اینکه دزد و یا زناکار را در قدیم در ایوان دادگاه یا در میدان، محاکمه می کردند اگر قاضی حکم رجم می داد یعنی اخراج و تبعید و شاکیان مجرم می توانستند با سنگ دنبال او کنند و او را از شهر بیرون کنند به این عمل رجم می گفتند.

از نظر آنها بسیاری از واژگان قرآنی اشتباه ترجمه شده است مثلا بریدن دست چپ و پای راست، ترجمه غلط واژه من خلاف است.

خلاف، واژه آرامی است به معنی شمشیر. نه به معنی برعکس.

یعنی مجرم و قاتل را هنگام قصاص با شمشیر تیز (خلاف) بکشید نه با چوب و سنگ.

احمد صبحی منصور و رشید ایلال مراکشی‌ معروف ترین مفسران و قرآنی ها هستند که احادیث را مردود می دانند و دین را از حکومتداری و دولت‌داری جدا می دانند*.

*برمکیان آیینی داشتند که مخلوطی از بودایی زرتشتی و مسیحیت بود.*

*ظاهراً بر مبنای همین دیدگاه و بازبینی احادیث، دست محمد بن سلمان برای هرگونه ایجاد تغییرات وسیع و تجدیدنظر در مبانی دینی و مذهبی در سطح کشور عربستان باز شد و با اقبال جوانان و نسل جدید روبرو گردید*.

*کتابخانه مجازی الفبا*

*التنفیذ لشبهات*

*(ایلالن رشیدالکانب المغربی )حول کتاب صحیح البخاری*

پایان متن شبه


1. جایگاه صحیح بخاری در تبلیغات علیه شیعه

کتاب صحیح بخاری، سال‌هاست که به عنوان ابزاری برای تبلیغات علیه شیعیان استفاده شده است. این کتاب حاوی مطالبی است که به اهل‌بیت پیامبر (ص)، شخص رسول خدا (ص)، و امیرالمؤمنین (ع) توهین می‌کند و در آن تلاش شده تا خلفای 3 گانه بعد از پیامبر بزرگ و مقدس جلوه داده شوند.

شیعیان طی ۱۴۰۰ سال گذشته، در مبارزه با این خرافات پیشگام بوده‌اند وهمواره در نقد این کتاب ها مطالبی بسیار نوشتند و سخنان بسیاری ایراد کردند. جالب اینجاست که شیعیان و ائمه از نقل حدیث منع شدند، در حالی که افرادی مانند کعب الاحبار، که سال‌ها پس از پیامبر متولد شده و از یهودیان محسوب می‌شد، اجازه نقل حدیث داشتند. کعب الاحبار بعدها به اورشلیم رفته و دوباره به یهودیت بازگشت. جالب‌تر اینکه او کتابی بر علیه پیامبر اسلام نوشت!

حال کافی بود یک نویسنده غیر شیعه به ایرادات صحیح بخاری بپردازد تا محمد بن سلمان برای اصلاحات سیاسی‌اش، که هیچ ریشه دینی ندارند، به آن استناد کند. اگر صحیح بخاری در جامعه عرب رد شود، دیگر به این سادگی نمی‌توان امامت امام علی (ع) را زیر سوال برد.

2. تفاوت نگاه شیعه و اهل سنت به حدیث

در مکتب اهل سنت، کتب حدیثی نظیر صحیح بخاری و صحیح مسلم، منابع اصلی فقه و کلام محسوب می‌شوند. اما در مکتب شیعه، این کتب به دلایلی مورد نقد جدی قرار دارند. (که فقط به برخی از آنها در کتاب پایان اسطوره صحیح بخاری اشاره شده است) شیعه، برخلاف اهل سنت، رویکردی علمی و دقیق نسبت به احادیث دارد و بر اساس اصولی مشخص، به ارزیابی روایات می‌پردازد. و علمی را گسترش میدهد تحت عنوان علم رجال فقط برای بررسی اصالت احادیث.

از جمله معیارهای علمی شیعه برای پذیرش حدیث:

  • ملاک وثاقت راوی:
    در شیعه، هر کسی که حدیثی نقل می‌کند باید از نظر علم رجال (علم بررسی اعتبار راویان) وثاقت داشته باشد. به این معنا که راوی باید از نظر اخلاق، تقوا، و تعهد به دین مورد اعتماد باشد.
  • عرضه حدیث بر قرآن:
    شیعه معتقد است که هر حدیثی باید با قرآن تطبیق داده شود. اگر حدیثی با قرآن در تضاد باشد، آن حدیث مردود است، حتی اگر سند قوی داشته باشد.
  • تمرکز بر اهل بیت (ع):
    شیعه به دلیل اعتماد به اهل بیت پیامبر، مجموعه‌ای از روایات معتبر و منسجم دارد که موجب شده که احادیث شیعی، کمتر دچار جعلیات و تناقضات شود و دارای پیوستگیی با توجه به منظومه فکری اهل بیت باشد.
  • رویکرد انتقادی به صحابه:
    شیعه برخلاف اهل سنت، معتقد است که صحابه نیز مانند سایر انسان‌ها ممکن است خطا کنند یا از مسیر حق منحرف شوند. بر این اساس، شیعه میان صحابه‌ای که به اهل بیت وفادار بودند و آن‌هایی که به دنبال منافع دنیوی بودند، تمایز قائل است.
  • نقل از عالمان دینی نه هر شخص بی سوادی :روایت مورد نظر در کتابی از کتب محدثین یا علمای ما وجود داشته باشد.
  • انتصاب کتاب به عالم: انتساب کتاب مورد نظر به صاحب کتاب معتبر باشد.
  • مورد اعتماد بودن و اعتبار داشتن نویسنده:صاحب کتاب در نقل روایت ثقه (مورد اعتماد) باشد.
  • احادیثی که به صورت سلسله ای نقل شده اند:روایت مورد نظر در کتاب موجود هم به صورت مسند باشد و هم به صورت متصل.

با این نگاه دقیق، علم رجال در تشیع شکل گرفته تا احادیث را بررسی کند. بنابراین نقد کتاب صحیح بخاری برای شیعیان امری جدید نیست؛ سال‌هاست که این کار با دقت انجام می‌شود.

3. نقد بر تفکر اعتماد اهل سنت به تمامی صحابه

یکی از اصول مهم در مکتب اهل سنت، اعتماد به تمام صحابه و پذیرش احادیث آنان بدون تفکیک دقیق است. در این دیدگاه، هر کسی که حتی یک بار پیامبر را دیده باشد و به او ایمان آورده باشد، صحابی محسوب می‌شود و سخنان او معتبر تلقی می‌شود. این اعتماد گسترده، به‌ویژه نسبت به افرادی که در دوره‌های بعدی وارد اسلام شده‌اند یا سابقه‌های روشن و قابل اعتمادی ندارند، زمینه‌ساز ورود احادیث جعلی و تحریفات گسترده به منابع حدیثی اهل سنت شده است.

مشکلات این رویکرد:

  1. عدم تمایز میان صحابه مورد اعتماد و دیگران:
    بسیاری از صحابه، به ویژه آن‌هایی که در دوران‌های متأخرتر وارد اسلام شدند، سوابق روشنی در پایبندی به دین و تقوا نداشتند. با این حال، روایات آنان بدون ارزیابی دقیق پذیرفته شده است. این رویکرد باعث شده که حتی افرادی مانند کعب الاحبار که سابقه یهودیت داشتند و بعدها به اسلام گرویدند، به عنوان منابع حدیثی مورد قبول قرار گیرند.
  2. ورود احادیث متناقض و جعلی:
    پذیرش گسترده روایات بدون بررسی سند و راوی، موجب ورود احادیثی شده است که نه تنها با قرآن تناقض دارند، بلکه به شخصیت پیامبر و اهل بیت نیز توهین می‌کنند. نمونه‌هایی از این احادیث در کتاب‌هایی مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم یافت می‌شود، که شیعیان از دیرباز به نقد آن‌ها پرداخته‌اند.
  3. توجیه اقدامات خلفا و حاکمان وقت:
    بسیاری از احادیث نقل‌شده توسط برخی از صحابه، در جهت توجیه اقدامات سیاسی خلفا و حاکمان وقت بوده است. این امر به ویژه در دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس دیده می‌شود، که از دین برای تحکیم قدرت خود سوء استفاده می‌کردند.

توجه شیعه به معیارهای علمی و عقلانی در ارزیابی احادیث، موجب شده که منابع حدیثی شیعه از انسجام و اعتبار بیشتری برخوردار باشند. این در حالی است که اعتماد بی‌قید و شرط اهل سنت به همه صحابه، در طول تاریخ، زمینه‌ساز ورود احادیث جعلی و گمراه‌کننده به منابع حدیثی آن‌ها شده است.

4. تفکر "قرآن کافی است" و پیامدهای آن

جنبش‌هایی که به تفکر "قرآن کافی است" تکیه دارند، اغلب با برداشت‌های نادرست خود از قرآن، به گمراهی می‌رسند. به عنوان نمونه:

  • گروه فرقان در ایران: این گروه معتقد بود قرآن نیازی به تبیین از سوی روحانیت ندارد. آن‌ها با سوء برداشت از آیه «فَقاتِلوا أَئِمَّةَ الكُفر» تصمیم به ترور شخصیت‌هایی مانند تیمسار محمد ولی قرنی و مرتضی مطهری گرفتند.
  • داعش: گروهی دیگر که بر این ادعا استوار بودند و با همین شعار شکل گرفتند، در تبلیغات خود قرآن را به دست گرفته و اعلام می‌کردند: «این کتاب برای ما کافی است.» اما همین افراد، با استناد به آیات قرآن، اقدام به اعمال خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه‌ای از جمله سر بریدن انسان‌ها کردند.

برای نمونه، در انفجار کرمان، بیانیه‌ای از سوی داعش صادر شد که شش ساعت پس از آن، اعلامیه صوتی ۳۴ دقیقه‌ای از سخنگوی این گروه، ابی حذیفه انصاری، با عنوان «وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ» منتشر شد.

این جمله بخشی از آیه ۱۹۱ سوره بقره است که ترجمه آن چنین آمده: «و آنان را هر کجا یافتید به قتل برسانید.» این اعلامیه از سوی موسسه الفرقان، یکی از رسانه‌های وابسته به داعش، منتشر شد که وظیفه انتشار خبرهای مهم این گروه را بر عهده دارد. نکته جالب توجه این است که نام الفرقان را در اینجا دوباره مشاهده می‌کنیم.

در حالی که در مطلبی که در حال نقد آن هستیم،نویسنده متن تلاش می‌کنند این گروه قرآنیان یا همان فرقانیان را تطهیر کرده ، اما حقیقت این است که قرآنیان برداشت‌های بسیار نادرست و انحرافی از قرآن دارند.

نکته قابل تأمل اینجاست که قرآن می‌تواند هم هدایت‌کننده باشد و هم گمراه‌کننده. این نکته در خود قرآن نیز تصریح شده است:
«یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَیَهدِی مَن یَشاءُ» (سوره نحل، آیه ۹۳)؛ (یعنی هم باعث هدایت است هم باعث گمراهی)

جنبش موسوم به "قرآنی‌ها" که تمام احادیث را مردود می‌دانند، از دیدگاه شیعه قابل قبول نیست.

شیعه بر اساس آموزه‌های اهل بیت، سنت پیامبر را بخشی از دین می‌داند و معتقد است که احادیث معتبر، تکمیل‌کننده و تفسیر کننده قرآن هستند.از دیدگاه شیعه، قرآن و سنت پیامبر (ص) باید در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند و گرنه موجب گمراهی قرار خواهند گرفت.

5. بررسی برخی از ادعاهای مطرح‌شده

اضافه شدن احادیث به صحیح بخاری: این موضوع برای شیعه تعجب‌آور نیست، چرا که از ابتدا شیعه نسبت به اعتبار احادیث این کتاب‌ها انتقاد داشته است.

مسائل حجاب و شراب: از دیدگاه شیعه، حجاب و تحریم شراب از احکام قطعی قرآن و سنت هستند. اما تفسیرهای افراطی یا تفریطی از این احکام در هر دو جهت مردود است.

سنگسار و حدود شرعی: شیعه نیز قائل به اجرای حدود بر اساس شرایط خاص و مطابق با دستورات معصومین است. اما نگاه به این احکام باید همراه با توجه به عدالت، رحمت و شرایط جامعه باشد.

6. برمکیان و تحریف تاریخی

ادعاهایی همچون نقش برمکیان در تحریف احکام اسلامی، بیشتر جنبه تاریخی و سیاسی دارد تا دینی.اتفاقا شیعه معتقد است که انحرافات در اسلام عمدتاً به دلیل فاصله گرفتن از آموزه‌های اهل بیت و سوءاستفاده خلفای اموی و عباسی از دین بوده است.

و همواره با خلفای عباسی در حال مبارزه بوده و بیشترین ستم به شیعیان توسط عباسیان صورت گرفته تمام امامان شیعه بعد از بنی امیه توسط عباسیان به قتل رسیدند و یا در زندان و یا در قرنطینه یا در حال منع حدیث گفتند بودند و خود نیز به گفتن احادیث جلعی در جهت قدرت دادن به خلفا ادمه میدادند

مثلا رفتار های ناپسند خلیفه دوم در اسلام با زنان را که در تمام کتب اهل سنت موجود است را جزوی از اسلام شمردند و حدیث جعل کردند در صورتی که در تشیع امامان و پیامبر جایگاه ویژه ای برای زنان قائل بودند که این نمود در رفتار های با حضرت زهرا س مشاهده میگردد

7. نگاه انتقادی به بازنگری محمد بن سلمان

اگرچه بررسی احادیث و اصلاح سنت‌های اشتباه می‌تواند مثبت باشد، اما هدف اصلی این بازنگری‌ها در عربستان، بیشتر سیاسی به نظر می‌رسد تا دینی. محمد بن سلمان به دنبال کاهش نفوذ وهابیت و بازسازی وجهه بین‌المللی عربستان است. این تغییرات اغلب بدون توجه به مبانی دقیق اسلامی و تنها بر اساس منافع حکومتی انجام می‌شوند.

8. جمع‌بندی

شیعه با توجه به منابع اصیل خود (قرآن و سنت معصومین)، نیازی به بازنگری‌های سطحی و سیاسی ندارد. در عین حال، انتقاد از افراط‌گرایی و تفسیرهای نادرست از دین را ضروری می‌داند. هرگونه اصلاح دینی باید بر اساس عقلانیت، نصوص معتبر، و دوری از سیاست‌زدگی باشد.

اهل سنتاهل بیت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید