بازی ارتش سری که هم اکنون سریال ارتش سری از فیلیمو در جال پخش است بسیار پیچیده است. پس تا پایان این مطلب با ما باشید و این آموزش را حتما بخوانید.
ارتش سری بازی استدلال است. بازی منطق و استنتاج و نتیجهگیری است. در این بازی ۲ گروه مقابل یکدیگر قرار میگیرند. همانند بازی مافیا که یک گروه مافیا و یک گروه شهروندان داریم در ارتش سری هم یک گروه گشتاپو (آدم بدها) و یک گروه پارتیزانها (آدم خوبها) را داریم که به جنگ یکدیگر میروند. دعوا بر سر پیدا کردن خلبان است و این یکی از مهمترین نقاط عطف بازی ارتش سری است.
گرداننده بازی کارتهای نقشهای مختلف را میان بازیکنها که ۱۰ نفر هستند تقسیم میکند. ۳ نفر پارتیزان هستند که یک نفر آنها فرمانده گروه نجات است و کرتیس نام دارد. کرتیس میتواند در ابتدای بازی ۳ نقش سرهنگ کسلر و دکتر پاسکال و خلبان را ببیند اما نمیداند از میان آن ۳ نفر کسلر کدام یکی است. ۲ یار دیگر گروه نجات نیز در طول بازی سعی میکنند به پارتیزانها کمک کنند. دکتر پاسکال و خلبان ۲ نقش مستقلی هستند که همراه گروه پارتیزانها با گشتاپوها مبارزه میکنند.
در گروه گشتاپو ۳ نفر حضور دارند. سرهنگ کسلر که میتواند در طول بازی نقش خودش را در اتاق گفتوگو دروغ بگوید و حفاظ امن برای تیر خوردن دارد. دیگر گشتاپوهای بازی یک نفر با نام راینهارت بازی میکند و دیگری گشتاپو ساده است که به پنهان ماندن سرهنگ کسلر کمک میکنند. راینهارت قابلیت این را دارد که وقتی یکی از یارانش از بازی بیرون رفته است یکی از مشتریها را حدس بزند و اگر حدسش درست باشد مشتری به گروه گشتاپوها میپیوندد. در شب معارفه سرهنگ کسلر نمیتواند یاران خود را ببیند اما دو گشتاپو دیگر میتوانند همدیگر را شناسایی کنند.
۲ نفر دیگر بازی مشتریهای بازی هستند که در زمان ۶ فرصت اتاق گفتوگو میتوانند با خرید اسلحه در یکی از دو گروه عضو شوند و با شلیک روزانه یا شبانه یکی از افراد داخل هر دو گروه گشتاپوها و پارتیزانها را از بازی بیرون کند. تمایل مشتریها البته بیشتر همراهی با گروه پارتیزانها است.
برای آنکه معماهای بازی حل شود بازیکنها حق دارند از فرصت گفتوگوی ۲ نفره استفاده کنند و به هر بازیکنی که شک دارند دعوت کنند تا به اتاق گفتوگوی مخفی رفته و از آن بازیکن نقشش را بپرسد. بازیکن مقابل باید راستگو باشد و نقشش را بگوید مگر در ۲ حالت. یا خلبان باشد یا سرهنگ کسلر. ضمن اینکه فردی که دعوتکننده است میتواند به دعوت شونده نقشاش را دروغ بگوید.
اگر بازیکنها در اتاق گفتوگو به هم اعتماد کنند میتوانند نقششان را به یکدیگر بگویند تا با هم در یک گروه به مبارزه ادامه دهند. مثلا اگر کرتیس به یارش اعتماد کند نقشش را لو میدهد و در سریال ارتش سری از سربازان عادی گروه نجات میخواهد که با او همکاری کنند. این در صورتی است که این اعتماد میان آنها شکل بگیرد وگرنه لو دادن نقش برایشان خیلی خطرناک میشود و بازیکنها میتوانند بگویند گشتاپو هستند یا پارتیزان.
در طول زمان گفتوگو گرداننده به روند حرفها نظارت میکند و در این مدت دستیار گرداننده که کافه را نیز میگرداند مراقب رفتارهای دیگر بازیکنها است.
بعد از آنکه گفتوگو تمام شد دو بازیکنی که به اتاق گفتوگوی خصوصی رفتند حق ندارند در طول روزی که بازی میکنند درباره نتایج گفتوگو حرفی بزنند و باید منتظر باشند تا شب شده و رایگیری انجام شود و در روز بعد محتوای گفتوگو را افشا کنند.
بازیکنها در طول روز حق دارند اگر به کسی شک دارند شلیک کنند. شلیک با اجازه گرداننده و تایید او انجام میگیرد. اگر شلیک تایید شود همه بازیکنها به حالت اضطرار میروند و بازیکنی که تیر خورده است میتواند وصیت کند.
اگر بازیکنی که تیر خورده است نقش دکتر پاسکال را درست حدس بزند در بازی میماند و اگر درست حدس نزند باید اقبالش بلند باشد که دکتر پاسکال او را در بازی نگه دارد و او را مداوا کند. سرهنگ کسلر و خلبان اگر در طول بازی تیر بخورند یک جلیقه نجات دارند و با اولین شلیک از بازی بیرون نمیروند.
اگر در طول روز و در خلال گفتوگوها گروه گشتاپوها و پارتیزانها به نتیجهای برای شلیک نرسیدند گرداننده بازی اعلام وضعیت اضطراری میکند و بازیکنها با زدن ماسک به شب میروند. در شب به صورت چشم بسته رای گیری میشود تا اگر بازیکنی جزو گروه گشتاپوها باشد از بازی بیرون برود. تعداد رایهایی که برای خروج یک بازیکن نیاز است نصف بعلاوه یک است. اگر این تعداد رای برای خروج یک بازیکن وجود نداشت ادامه گفتوگوها در روزهای بعد ادامه پیدا میکند.
اگر در طول شب ۲ نفر به یک اندازه رای بالا برای خروج بیاورند هیچ کدام به بیرون نمیروند و بازی با همان تعداد در روز بعد ادامه پیدا میکند.
بعد از آنکه ۲ بازیکن از بازی بیرون بروند ( یا با شلیک مستقیم یا با رای گیری) گرداننده میتواند استعلام بازیکنهای بیرون رفته را اعلام کند. هم گروهی که بازیکن به آن تعلق دارد گفته میشود و هم تعداد اسلحههایی که در بازی مانده و بازیکنها میتوانند از آن برای شلیک استفاده کنند. گرداننده همچنین میتواند در استعلام تعداد گفتوگوهای باقیمانده در روزهای بعد را برای تصمیمگیری اعضا اعلام کند.
اگر پارتیزانها در طول بازی با هوشمندی و استفاده از شلیک و رایگیری هر ۳ گشتاپو را بیرون کنند بازی را میبرند. اگر گشتاپوها در خلال گفتوگوهای عمومی و خصوصی متوجه شوند که خلبان چه کسی و او را با تیر بکشند پیروز بازی میشوند. در واقع تمام بازی بر سر حفظ جان خلبان بازی است و باید هر طور شده او در بازی بماند.