دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب
نسخه پی دی اف
کیفیت بسیار بالا
رنگی و تایپ شده
جامع و کامل
معنویــت مهمتریــن وجــه تمایــز بیــن نظــام اســلامی و حکومــت پهلــوي اســت؛ بهگونــهاي کــه هــدف اصلــی حــکام پهلــوي مبــارزه بــا دیــن و دیــنداري بــود؛ ولــی در مقابــل، هــدف اصلــی نظــام جمهــوري اســلامی ترویــج اســلام نــاب محمــدي اســت. حکومــت پهلــوي بــا تمــام تــوان، فحشــا و ابتــذال را ترویــج و از مشروبفروشــیها، کابارههــاي فحشــا، قمارخانههــا و... حمایــت جــدي میکردنــد.
از ســویی بیبندوبــاري و فحشــا را ترویــج میکردنــد و از دیگــر ســو، بــا معنویــت و بهخصــوص برگــزاري مجالــس ســید و ســالار شــهیدان مبــارزة جــدي میکردنــد؛ بهطوريکــه نخســتین گامهــاي مبــارزه بــا معنویــت نیــز در ابتــدا بــا تقلیــل ایــام عــزاداري محــرم برداشــته شــد. مطابــق گــزارش یکــی از ســیاحان از مراســم محــرم در ســال ١٣١١ش چنیــن آمــده اســت: امســال، شــاه روزهــاي تعطیــل را از چهــار روز ]چهــار روز آخــر دهــه اول محــرم[ بــه ســه روز تقلیــل داده و از کارهــاي فرعــی و قدیمــی مرســوم در دســتهها جلوگیــري شــده اســت .٣٥ در ســال ١٣١٦ش، طــی اطلاعیــه محرمانــه وزارت داخلــه، بهطورکلــی روضهخوانــی ممنــوع شــد. در ایــن اعلامیــه، هــدف از ممنوعیــت روضهخوانــی، خارجکــردن مــردم از خرافــات و آشــناکردن مــردم بــه تمــدن آن روز، بهعنــوان وظیفــه اساســی دولــت در امــور داخلــی دانســته شــده بــود.
بهدنبــال ایــن حکــم، عمــال رضاخــان دســتبهکار شــدند. بــراي نمونــه، حاکــم یــزد در اعلامیــهاي بــه شــهربانی ایــن شــهر نوشــت: منســوخنمودن
روضهخوانــی، حتــی در خانههــا، از وظایــف اولیــه بــوده و مخصوصــا مأموریــن دولــت وظیفــهدار هســتند کــه موهومــات را از ســر مــردم خــارج و آنهــا را بــه اجــراي تمــدن امــروزه آشــنا ســازند .٣٧
ایــن رونــد، تــا هنــگام ســقوط پهلــوي اول و تبعیــد او به تبعیــدگاه موریس ادامــه داشــت. رضاخــان کــه بحــق، خاطــره اي تلــخ از خــود در تاریــخ بهجــاي گذاشــته اســت، در اذهــان ملــت مؤمــن ایــران کــه دل در گــرو امامحســین و یــاران وفــادارش دارنــد، ســالهایی از رنــج و تنگنــا را آفریــد. در ایــن دوره تــا میتوانســتند مــردم را اذیــت و آزار کردنــد و دیگــر کســی جرئــت نمیکــرد بــراي امامحســــین عــزاداري کنــد. اوضــاع بهگونــهاي بــود کــه حتــی از جلســات چندنفــري هــم جلوگیــري میشــد و نمیگذاشـــــتند ســه نفــر باهــم روضــه بخواننــد. اگــر کســی بــه مجلســی میرفــت و نــام امامحســین را میبــرد و گــزارش می دادنــد، او را دســتگیر می کردنــد: گاهــی محاســنش را میتراشــیدند و گاهــی هــم ]او را[ شــکنجه یــا چنــد مــاه زنــدان میکردنــد؛٣٨ امــا اوج شــــاهکارهاي رضاشــاه در محـــــرم ســال ١٣١٩ اتفــاق افتــاد. دولــت رضاخانــی بــه ســران اصنــاف و بنگاههــا دســتور داده بــود تــا همزمــان بــا مــاه محــرم کارنــاوال شــادي بــهراه بیندازنــد و در ســال ١٣١٩، جشــن بــا ایــام تاســوعا و عاشـــــورا مصــادف شــد. در آن شـــــب، عــده اي عملــه طــرب و فواحــــش، ســوار بــر کامیونهــاي روبــاز، به رقــص و پايکوبــی در خیابانهــــا پرداختنــ
پروفســور پیتــر آوري، اســتاد ایرانشناســی در دانشــگاه کمبریــج و مــدرس کالــج کینــگ، نوشــته اســت
در فاصلــهاي ١٩٤١م، کامــلا آشــکار شــد کــه میتــوان عشــایر را شکســت داد...؛ امــا ملاهــا باقــی مانــده بودنــد. ...مخالفــان قوانیــن شــرعی ناگزیــر بودنــد کــه ابتــدا یــک نظــام حقوقــی را جانشــین آن ســازند؛ ســپس بــه متزلزلکــردن رکــن مذهــب بپردازنــد. رضاشــاه نیــز همیــن کار را کــرد؛ درحالیکــه در نظــر بــود آموزشوپــرورش غیرمذهبــی و تبلیغــات ملیگرایانــه کــه ایــران پیــش از اســلام نمونــه آن بــود، بــراي سســتکردن وفــاداري مذهبــی مــردم بــه نهــاد روحانیــت بــهکار گرفتــه شــوند... . بــه ایــن ترتیــب بــود کــه در اواخــر ســال ١٩٣٦م ]آذرمــاه و ديمــاه ١٣١٥ش[ ایــران از نظــر قانونــی بهطورکامــل از دیــن رهــا شــد.
در دوران محمدرضاشـاه نیـز مبـارزه بـا اسـلام و ترویج اباحیگـري ادامه پیدا کـرد؛ بهطـور مثـال، فـرح کنگرة زرتشـتیان جهـان را در مـاه رمضان در تهـران برپا کـرد و بـه ایـن مناسـبت، دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب مجلـس پذیرایـی بـا شـامپانی (شـراب فرانسـوي) در کاخ سـلطنتی ترتیـب داد.٤١ پهلـوي بـراي مقابلـه بـا اسـلام، سـعی کـرد تـا فرقه ضالـه بهائیـت را تقویـت کند. بهگفته مادرزن محمدرضاشـاه، شـاه بدش نمیآمد بهاییگـري در ایـران رشـد کنـد و بـه نیرویـی در برابر اسـلام تبدیل
عمــلکرد فرهنگی پهلوي
١. فرهنگ مکتوب
بررسـی نشـریههاي دوران زمـان شـاه نشـانگر ایـن امر اسـت که این مکتوبـات سـعی در رواج فرهنـگ برهنگـی داشـتند و از طریـق آنهـا مطالب مسـتهجن در جامعه پخش میشـد؛ از آن جملـه، میتـوان بـه مجلـه مسـتهجن ایـن هفتهنامـه
اشـاره کـرد کـه جـواد علامیـردولـو بهعنوان مدیـر مسـئول و با همـکاري افرادي چـون مهرانگیـز کار و سـیامک پورزنـد و نیـز ر.اعتمـادي در آن فعالیت میکردند. سـاواك دربـارة ایـن افـراد، در ٢٢اردیبهشـت١٣٣٨ نوشـته اسـت:
جـواد علامیـر، پسـر احتشامالسـلطنه معـروف کـه چنـد سـال پیـش بـا تهدیـد هفـت تیـر، دختـر خواهـر خویـش را موردتجـاوز قـرار داد، درحالحاضـر جمعیـت اگزیستانسیالیسـتها را در ایران تشـکیل داده اسـت و آن را رهبـري میکنـد. نامبـرده در روزنامـه و مجلـه و اصـولا مؤسسـه اطلاعـات، به کار مترجمـی اشـتغال دارد. زن نامبرده معروفه اسـت و بـا خودفروشـی زندگـی میکنـد. علامیـر مـورد سوءاسـتفادة نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله مردانـی کـه انحـراف جنسـی دارنـد، قـرار میگیـرد. محل تشـکیل این جمعیـت در شـمیران اسـت... .
همچنیــن مجیــد دوامــی، از جاسوســان ســازمان CIA نیــز ســردبیر مجلــه فاســد زن روز بــود کــه بــا طــرح مباحثــی ازقبیــل انتخــاب ملکــه زیبایــی، بــراي بیهویتــی دختــران و پســران میکوشــید؛ تــا بــه آنجــا کــه برخــی از دوســتانش از زن روز بــا عنــوان کابــارة کاغــذي یــاد میکردنــد.
٢. فرهنگ الکترونیکی
در ســال ١٣٣٧، اولیــن فرســتندة تلویزیونــی در ایــران راهاندازي شــد. متأســفانه ایــن رســانه نیــز بــا پخــش برنامههاي ســطحی و مبتــذل باعــث انحــراف مخاطبان خــود میشــد. بــاري روبیــن، تحلیلگــر آمریکایی نوشــته اســت:
در دوران ســلطنت پهلــوي در عرصــه و معرفــی فرهنــگ و تمــدن غربــی بــه مــردم ایــران، بدتریــن و مبتذلتریــن جنبههــاي ایــن فرهنــگ انتخــاب شــد کــه ضربــه حاصــل از آن بــراي جامعــه مذهبــی و ســنتگرایی ایــران تحملکردنــی نبــود. فیلمهــاي آمریکایــی کــه بیشــتر از انــواع مبتــذل آن بودنــد، بیــش از ٣٠درصــد برنامههــاي تلویزیونــی و پردههــاي ســینماها را اشــغال کــرده بــود و آیــتاﷲ
معنویت در پیشــرفت
خمینــی بــا اشــاره بــه همیــن فیلمهــا، ســینما و تلویزیــون را عامــل اشــاعه فســاد و فحشــا در ایــران معرفــی میکــرد.
در جشـن هنـر شـیراز بهریاسـت فـرح پهلـوي، در خیابـان فردوسـی شـیراز، برنامـه آمیـزش جنسـی زن و مـرد را در مـاه رمضـان ١٣٥٦ بهصـورت زنـده و در مـلأ عـام اجـرا کردنـد. ایـن جشـن کـه بهتعبیر فـرح بهمنظـور بزرگداشـت هنر و هنرمنـد ایرانـی و شناسـاندن هنـر قدیـم و جدید ایران بـه ایرانیـان و خارجیان و نیـز بـراي پاسداشـت هنرمنـدان خارجـی و نمایانـدن شـیوة کار آنـان بـه ایرانیان طراحـی و اجـرا میشـد، چیـزي جـز ابتـذال و صحنههـاي مسـتهجن نبـود.
رژیــم پهلــوي ســعی میکــرد از ظرفیــت مدرســه و دانشــگاه بــراي تغییــر فرهنــگ ایــران اســتفاده کنــد و مکانــی را کــه بایــد فرهنگســاز و محــل رشــد باشــد، بــه مکانــی بــراي ازبینرفتــن عفــت و حیــا تبدیــل کنــد. رژیــم پهلــوي در عصــر رضاشــاه بــا تأســیس ســازمان پیشــاهنگی و ســپس در عصــر محمدرضاشــاه بــا ایجــاد کاخ جوانــان و کانــون پــرورش فکــري کــودکان، سیاســتها و برنامههــاي پیشگفتــه را اجــرا کــرد.
لیلــی امیرارجمنــد، از دوســتان قدیمــی فــرح پهلــوي و از فاســدترین زنــان دربــار، مســئول کانــون پــرورش فکــري کــودکان شــد تــا کــودکان ایــن ســرزمین زیــر نظــر چنیــن فــردي آمــوزش ببیننــد! پیشــاهنگی دختــران بهریاســت شــمس پهلــوي نیــز چیــزي جــز مرکــز فســاد و فحشــا نبــود. تدیــن، از وزراي معــارف عصــر رضاشــاه، پــس از شــهریور ١٣٢٠ چنیــن گفتــه اســت:
وزارت فرهنــگ کــه در ابتــداي دورة رضاشــاه به نــام وزارت معارف بود، طــوري شــده بــود کــه هــدف آن تحصیــل نبــود... . مــن با پیشــاهنگی مخالــف نیســتم؛ امــا بــا ایــن پیشــاهنگی کــه فقــط بهمنظــور تظاهــر و مســخرهبازي درســت شــده بــود، مخالــف بــودم. مــن حاضــر نبــودم جوانــان را بهدســت اشــخاص ناصالــح بســپارم کــه آنهــا را بــه کــوه
و بیابــان بــه گــردش ببرنــد. آنهــا اســتخر درســت کــرده و دختــران را در حضــور مــردم لخــت میکردنــد. نامــوس مملکــت وقتــی خواســت در اســتخر عمومــی و در حضــور نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله مــردم شــنا کنــد، ایــن دیگــر بــهدرد مملکــت نمیخــورد! ایــن خــلاف عفــت و شــرافت اســت.
بــراي نمونــه، فــرخرو پارســا، ایــن بهایــی فاســد، بهعنــوان وزیــر آمــوزش و پــرورش در دولــت هویــدا، در تربیــت و پــرورش فرزنــدان ایــران چنیــن دیدگاهــی داشــت: بــکارت بــراي دختــران چــه معنــا دارد؟! مگــر در اروپــا و آمریــکا دختران باکــره هســتند؟
جریــان وابســته فراماســونري بــا نفــوذ در نظــام دانشــگاهی، مأموریــت تغییر فرهنــگ را بهخوبــی انجــام داد. بــراي نمونــه، هوشــنگ ســیحون، فراماســونر فاســد، ســالها بهعنــوان اســتاد دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب و رئیــس دانشــکدة هنــر دانشــگاه تهــران، در بیهویتکــردن نســل جــوان دانشــجو برنامهریــزي کــرد.
دانشــکدة هنرهــاي زیبــا در ســال ١٣٤٣ش، طــی بخشــنامهاي میــزان حقالزحمــه مدلهــاي زنــده و حتــی عریــان بــراي رشــتههاي نقاشــی و مجسمهســازي را بــه ایــن قــرار اعــلام کــرد:
١. مدل چهرة مرد، هر ساعت ١٠٠ ل؛ ٢. مدل چهرة زن، هر ساعت ١٠٠ ل؛
٣. مدل زن تمامتنه با لباس، هر ساعت ١٥٠ ل؛ ٤. مدل برهنه مرد، هر ساعت ٢٠٠ تا ٣٠٠ ل؛ ٥. مدل برهنه زن، هر ساعت ٢٥٠ تا ٤٠٠ ل.٤٧
ریاســت ســازمان اطلاعــات و امنیــت کشــور (ســاواك) در پاســخ بــه درخواســت شــهربانی در ســال ١٣٥٥ش، بــراي جلوگیــري از ورود دختــران چــادري بــه دانشــگاه پیشــنهاد کــرد بــا مســخرهکردن ایــن دخترهــا و هوکــردن کلاغســیاه و نظیــر آن، کاري کننــد کــه نتواننــد بــا چــادر بیاینــد یــا چــادر را از ســر بردارنــد و بیاینــد.٤٨
انقـلاب اسـلامی ایــران در دنیــا بــا نــام و تفکــر امامخمینــی شــناخته شــده اســت. ایشــان رونــد انقـلاب را خــود بهطــور موجــز چنیــن بیــان کردهانــد:
شـما ملـت بـزرگ ایـران، همـان معنایی که در صدر اسـلام بـود، محقق کردید. ابتدا از مدرسـه فیضیه بلند شـد صدا و مدرسـه فیضیه را خراب کردند. جوانهاي ما را بعضشان را شهید کـردنــد؛ لکــن اسـتـقـامــت اسـبــاب ایـن شـد که شکسـت روحـی نخورنـد. این اسـتقامت موجب شـد کـه اقشـار، بعضـی بـه بعضـی پیوسـتند. دعوتهـاي اسـلامی را بهجان خریدند و شـنیدند و این قـطـرههــا بـههــم پــیوستند و سـیل عظیمـی ایجـاد کردنـد: قیام همگانی و براي اسـلام، قیام بــراي خــدا، قـیــام بــراي جـمـهــوري اســلام. این قیام در تمام اقشار ملت ریشه کرد و تمام اقـشــار را بـههــم پـیـونــد داد و ایـمــان در هـمـه ظـهـور پـیــدا کــرد. یــک تحـول روحی، یـک تحول فکـري، بـا ارادة مصمم!
همـه اقشـار باهـم قیام کردند و اسـتقامت کردنـد: انتقومـوالله قیـام بـراي خـدا، جمعـا و فـردا. مادامـی کـه ایـن قیـام براي خداسـت، مادامـی کـه ایـن وحـدت باقی اسـت، پیروز هسـتید!٥
انقلابیــون بــا اســتقامت تحسینبرانگیزشــان در مقابــل شــدیدترین شــکنجههاي ســاواك، رزمنــدگان اســلام بــا مجاهــدت در مقابــل جبهــه اســتکبار در ٨ ســال جنــگ تحمیلــی و در ســالهاي اخیــر مدافعــان حــرم بــا حماســهاي کــه آفریدنــد، فقــط بخشــی از افــراد والامنزلــت تربیتشــدة مکتــب امامخمینــی هســتند کــه بدونشــک، تربیــت چنیــن انســانهاي خودســاختهاي مدیــون بسترســازي فوقالعــادة نظــام جمهــوري اســلامی اســت. تربیــت ایــن افــراد بهحــدي مهــم اســت کــه رهبــر معظــم انقــلاب از آن، تعبیــر بــه معجــزة انقــلاب کردهانــد. ایشــان فرمودهانــد:
بعــد از چهــل ســال، شــما میبینیــد جــوان مؤمــن مســلمان کــه نــه امــام را دیــده اســت، نــه انقــلاب را دیــده اســت، نــه دوران دفــاع مقــدس را دیــده اســت، نــه آن حماســهها را از نزدیــک دیــده، امــا امــروز بــا روحیــه انقلابــی، مثــل همــان جــوان اول انقــلاب، مثــل همــت و خــرازي و بزرگانــی ازاینقبیــل، مــیرود وســط میــدان و بــا علاقــه، بــا احســاس مســئولیت، بــا شــجاعت تمــام در مقابــل دشــمن میایســتد! اینکــه مــن میگویــم جوانهــاي مؤمــن امــروز، از لحــاظ انگیــزه، از
٥١. بیانــــات مقام مــعظم رهـــــبري در دیـــــدار بـــا جمـــعی از خـــانوادههاي شـــهدا، ٢١/٨/١٣٩٧
جــوان اول انقـلاب اگــر جلوتــر نباشــند، عقبتــر نیســتند، یعنــی ایــن. اینهــا رویشهــاي انقلابانــد. ایــن معجــزة انقــلاب اســت... .٥١ شــهیدحججی و تشــییع پیکــر مطهــر ایشــان، خــود اثباتــی بــر رویشهــاي
تفکــر امامخمینــی در عصــر حاضــر محســوب میشــود.
دوم | گسترش اسلام ناب محمدي
اســلامی کــه خانــدان پهلــوي و دربــار بهدنبــال گســترش آن بودنــد، همــان اســلام آتاتــورك و دیگــر ظالمــان و دیکتاتورهــاي منطقــه بــود؛ امــا امامخمینــی از ابتــداي ظهــور انقــلاب، بــا شــعار اســتراتژیک نــه شــرقی، نــه غربــی، جمهــوري اســلامی ســعی در ترویــج اســلامی داشــت کــه احــکام آن از ناحیــه علمــاي مکتــب فقــه جعفــري صــادر شــده باشــد؛ بنابرایــن، احیــا و گســترش شــعائر و مناســک اسـلامی، چــه در عرصــه عبــادي و چــه در عرصههاي سیاســی و اجتماعــی، از بــرکات اولیــه و بســیار مهــم انقــلاب اســلامی اســت.
پــس از انقــلاب، اقامــه نمــاز بهعنــوان ســتون دیــن بــا برپایــی نمازهــاي جماعــت در هــر کويوبــرزن، از دانشــگاه و مدرســه گرفتــه تــا دورتریــن روســتا
شــهرها، زمینهســاز احیــاي ســایر شــعایر دینــی شــد. در ســالهاي اخیــر، برپایــی اعتــکاف در بیــش از ٥٥٠٠ مســجد بــا جمعیتــی بیــش از ٨٠٠هــزار نفــر
اکثــرا جــوان انجــام شــده اســت؛ درحالیکــه در دروان ستمشــاهی، تعــداد معــدودي بــا اعتــکاف آشــنا بودهانــد. احیــاي حکــم تعطیلشــدة نمازجمعــه
احیــاي مراســم شــبهاي قــدر و دعــاي عرفــه و بســیاري از مناســک دیگــر، ازجملــه مصادیــق گســترش فرهنــگ اســلام نــاب محمــدي اســت کــه پــس از انقــلاب محقــق شــد.
تبلـور اسـلام نـاب در ایـران و سـیر تحـول مـردم از قبـل تـا بعـد از انقـلاب، در کانـون توجـه بسـیاري از مـردم حقگـرا و عدالتخـواه منطقـه قـرار گرفـت که تشـکیل گروه حزباﷲ در لبنان، بهپشـتوانه انقلاب اسـلامی و الگوبرداري از تفکر امامخمینـی از نمونههـاي بـارز ایـن توجهات محسـوب میشـود. نفرتی که کشـورهاي منطقـه از ایـران زمـان پهلـوي داشـتند، اکنـون به محبـت و علاقهاي شـدید تبدیـل نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله شـده اسـت؛ بهطوريکـه مردم کشـورهاي عـراق، لبنان، پاکسـتان، فلسـطین و... ایـران را بزرگتریـن حامـی و پشـتیبان خـود تلقـی کردهاند.
ظهـور انقـلاب با نظریـه جدیدي به نام اسـتقلال، آزادي، جمهوري اسـلامی روحـی تـازهدر کالبـد جهـان دمیـد و خیـل عظیمـی از حقجویـان را بـا مفاهیـم اصیـل اسـلام آشـنا کـرد. از نمونههاي شـاخص ایـن حقیقت، به اسـلام گرویدن چندمیلیونـی مـردم کشـور آفریقایـی نیجریه اسـت که رهبـر آنها، شـیخابراهیم زکزاکـی، خـود را وامدار امامخمینـی و مکتـب انقـلاب اسـلامی میداند.
فریضه اسـلامی یاري مظلوم و آرمان رهایی مسـلمانان جهان از ستم دشمنان، در دکتریـن دیپلماسـی انقـلاب اسـلامی، بـه نفی موجودیت اسـرائیل تبدیل شـد. ١٦مـرداد١٣٥٨ امامخمینـی در پیامـی، آخرین جمعه ماه رمضـان را روز قدس نامگـذاري کردنـد. در آن زمـان، کمتـر کسـی فکـر میکـرد کـه چنـد سـال بعـد، در بیش از ٨٠ کشـور اسـلامی و غیراسـلامی، یعنی مالزي، هند، سـنگاپور، اندونزي، ترکیـه، آمریـکا، کانادا، نروژ، آذربایجان، انگلیس، اسـترالیا، آلمان، اسـپانیا، آفریقاي جنوبـی، سـوئد، ونزوئـلا و...، در ایـن روز دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب تظاهـرات برگـزار شـود! امـام به ایـن روز، فراتر از موضوع فلسـطین و اسـرائیل نگریسـته و فرمودهاند:
روز قدس فقط روز فلسطین نیست: روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است، روزي است که باید جمهوري اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود، روزي است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگر آنها نمیتوانند در ممالک اسلامی پیشروي کنند.
عجینشــدگی مــردم ایــران بــا حماســه حســینی، از دیربــاز وجــود داشــته اســت. مــردم نیــز بهپشــتوانه روحیــه ظلمســتیزي کــه در مکتــب حســینی آموختــه بودنــد، علیــه دســتگاه ستمشــاهی قیــام کردنــد. امامخمینــی فرمــوده انــد: محــرم و صفــر اســت کــه اســلام را نگــه داشــته اســت... . بایــد بدانیــد کــه اگــر بخواهیــد نهضــت شــما محفــوظ بمانــد، بایــد ایــن ســنتها را حفــظ کنیــد.
معنویت در پیشــرفت
مراســم ایــام شــهادت حضــرت زهــرا هــم کــه در دوران پهلــوي بهنوعــی بــه فراموشــی ســپرده شــده بــود، در دوران پــس از انقــلاب، احیــا شــده اســت و بــه آن توجــه ویــژه میشــود. در دوران نظــام اســلامی، تاکنــون بیــش از ١٠٠هــزار هیئــت، بــا هــدف ترویــج هرچهبیشــتر و بهتــر شــعائر فرهنگــی در اعیــاد مذهبــی و ایــام شــهادت اهلبیــت تأســیس شــده اســت.
چهارم | گسترشکمی و کیفی فرهنگ وقف و نذورات
در زمــان پهلــوي، بســیاري از موقوفــات مــردم در جهــت نیــت واقفانشــان اســتفاده نمیشــد. بهطــور مثــال، در ضیافتــی کــه ولیــان، نایبالتولیــه آســتان قــدس رضــوي، بهمناســبت ورود ســفیر آمریــکا و همســرش بــه مشــهد برقــرار کــرد، هدایایــی بــه زنــان اهــدا کــرد؛ ازجملــه بــه همســر ســولیوان یــک دســت جواهــرات، مرکــب از گردنبــد و گوشــواره و انگشــتري از طــلا و فیــروزه و المــاس هدیــه کــرد. همســر ســولیوان از پذیرفتــن ایــن هدایــا امتنــاع کــرد؛ ولــی بــه ســولیوان گفتــه شــد: آســتان قــدس آنقــدر ثــروت دارد کــه هدایــاي چندهــزاردلاري مــا در نظــر آنهــا بیــش از یــک فنجــان قهــوه ارزش نــدارد. ٥٤
اکنــون، مــردم متدیــن ایــران بــا اعتمــاد بــه ســازمان اوقــاف، هرســاله میــزان درخورتوجهــی از امــوال و داراییهــاي خــود را بــراي توســعه آبادانــی و ترویــج اســلام وقــف میکننــد. وجــود هــزاران مســجد موقوفــه، ثبــت بیــش از ٦٨٠٠ موقوفــه علمیآموزشــی و پژوهشــی و فرهنگــی در ســطح کشــور، ســهم ٢٥درصــدي وقــف در حــوزة درمــان، وجــود هــزاران کتــاب و کتابخانــه وقفــی و بهرهمنــدي دانشــجویان از ٤٠ دانشــگاه موقوفــه و...، فقــط بخشــی از مصادیــق مختلــف وقــف در جمهــوري اسـلامی اســت. نکتــه جالــب در ایــن زمینــه، رشــد ١٠برابــري وقــف در دهــه گذشــتهاســت کــه ایــن خــود، گــواه موفقیــت انقــلاب در ترویــج فرهنــگ وقــف اســت. از دیگــر نــکات شــایانذکر در نظــام اســلامی، افزایــش نــذورات مــردم، بهمناســبت ایــام مختلــف ملــی و مذهبــی اســت. اطعــام خیــل عظیمــی از عــزادارن در هیئــات و توزیــع بســتههاي مختلــف فرهنگــی و اقداماتــی ازایندســت، نمونههایــی از ایــن حرکــت خودجــوش و برخاســته از اعتقــاد اســت.
عمــر جمهــوري اســلامی هنــوز بــه یــک مــاه نرســیده بــود کــه در ١٤اســفند١٣٥٧، امامخمینــی بــراي پشــتیبانی از محرومــان و مســتضعفان و خودکفاکــردن آنهــا، طــی حکمــی دســتور تأســیس کمیتــه امــداد را صــادر کــرد. ایــن نهــاد، دومیــن نهــاد تشکیلشــده پــس از انقــلاب اســت کــه بهدســتور امــام تأســیس شــد؛ بنابرایــن، ایــن خــود گــواه اهمیــت حمایــت از نیازمنــدان در نظــر بنیانگــذار انقــلاب اســلامی اســت. ســالانه، بخــش عظیمــی از کمکهــاي مردمــی، توســط کمیتــه امــداد و ســایر نهادهــاي خیریــه توزیــع میشــود و همــواره، قشــر مســتضعف جامعــه در کانــون توجــه مســئولان ایــن نهادهــا قــرار داشــتهاند.
شـشم | گسترشکمی و کیفی زیارت معصومان و امامزادگان
زیــارت قبــور مطهــر اهلبیــت از مصادیــق بــارز شــدت علاقــه و ارادت مــردم بــه اســلام اســت. در دوران ستمشــاهی بــا اینکــه امــکان زیــارت وجــود داشــت، تبلیغــات مســموم فرهنگــی ضــد اســلامی و نیــز ســنگاندازيهاي مختلــف، باعــث کمرونقشــدن زیــارت اهلبیــت میشــد؛ بهحــدي کــه توفیــق زیــارت، بعضــا جــزو آرزوهــاي محــال مــردم تلقــی میشــد!
شــد. تبلیغــات فرهنگــی و تســهیل امــور بــراي فراهــمآوردن زمینههــاي زیــارت، ازجملــه علــل اســتقبال بینظیــر مــردم از ایــن اماکــن بهشــمار مــیرود. از شــدت اســتقبال مــردم اکتفاکــردن بــه همیــن آمــار بــس کــه در ایــام ســال بیــش از ٣٠میلیــون زائــر بــه حــرم مطهــر امامرضــا و بیــش از ١٠میلیــون زائــر بــه حــرم حضــرت معصومــه مشــرف شــدهاند. بهبرکــت انقــلاب اســلامی، فقــط در نــوروز ١٣٩٧، بیــش از یکمیلیــون زائــر بــه حــرم حضــرت شــاهچراغ مشــرف شــدهاند. زیــارت عتبــات عالیــات نیــز دیگــر بــراي مــردم آرزویــی محــال بهشــمار نرفتــه و فقــط در ایــام اربعیــن حســینی ســال ١٣٩٧، نزدیــک بــه ٢میلیــون ایرانــی بــه زیــارت عتبــات مشــرف شــدند.
هفـتم | گســـترشکمی و کیفی برنامـــههاي تبلیغی در صداوســیما و رشــد روزافزون مخــــاطبان آنها
مــلاك و معیــار برنامــه و فعالیــت هــاي نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله صداوســیماي جمهــوري اســلامی ایــران همســو بــا ســایر نهادهــاي فرهنگــی، بــر اســاس مبانــی اسـلام پایهگذاري و بــا اســتفاده از نیــروي بومــی توانســته اســت در تولیــد فیلــم و ســریال، الگــوي تمــام کشــورهاي اســلامی قــرار گیــرد. ایــن ارگان، متناســب بــا ایــام مذهبــی، خصوصــا مــاه مبــارك رمضــان، برنامههــاي متنــوع هنــري تولیــد کــرده اســت و اســتقبال ٨٠درصــدي مــردم از ایــن برنامههــا، درعیــن وجــود برنامههــاي مبتــذل شــبکههاي ماهــوارهاي، نشــان اقبــال روزافــزون مــردم ایــران بــه برنامههــاي مذهبــی و معنــوي اســت.
پهلــوي و دربــار ســعی در غربیســازي فرهنــگ ملیمذهبــی کشــور داشــت؛ ازایــنرو از هیــچ فرصتــی بــراي ترویــج فرهنــگ کشــورهاي غربــی و تخریــب اعتقــادات ملیمذهبــی فروگــذار نبــود. تغییــر مبنــاي تقویــم از هجــري بــه شاهنشــاهی، ازجملــه نمونههــاي بــارز ایــن مبــارزه بــود. بــا ظهــور انقــلاب اســلامی، ســعی در بازگردانــی مفاهیــم غنــی ملــی و دینــی در دســتور کار متولیــان امــر قــرار گرفــت و برخــلاف دوران پهلــوي کــه مــلاك نامگذاريهــا اغلــب مفاهیــم قدرتمآبانــه و لذتطلبانــه بــود، در ایــن دوران، موضوعــات مرتبــط بــا مبانــی اســلامی و اخلاقــی مــلاك نامگــذاري قــرار گرفــت.
بــراي مثــال، قبــل از انقــلاب، روز تولــد رضاشــاه روز پــدر نامگــذاري شــده بــود؛ ولــی بعــد از انقـلاب، روز میـلاد اســوة تقــوا ، امیرالمؤمنیــن علــی ، روز پــدر نــام گرفــت؛ همچنیــن روز دعــا بــراي سـلامتی شــاه در ٢١فروردیــن، یعنــی روزي کــه شــاه در ســال ١٣٤٤ از تــرور جــان ســالم بــهدر بــرد و ١٥بهمــن، روز رفع خطــر از شــاه در ســال ١٣٢٧، از فرهنــگ ایرانیــان حــذف و باتوجهبــه آموزههــاي اســلام، روزهــاي عرفــه و شــبهاي قــدر بــراي دعــا و نیایــش انتخــاب شــد. روزهــاي جشــن هــم از ٢٨مــرداد بهمناســبت دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب کودتــاي ٢٨مــرداد؛ ٢٥شــهریور، روز آغــاز ســلطنت محمدرضــا پهلــوي؛ ٦مهــر، بهمناســبت ســالروز ســروش آریامهــر؛ ٢١مهــر، روز تولــد فــرح؛ ١٤آبــان، روز تولــد شــاه؛ ١٦آبــان، روز تولــد ولیعهــد)؛ ٦بهمــن بهمناســبت انقــلاب شــاه و ملــت و ٣اســفند بهمناســبت کودتــاي
معنویت در پیشــرفت
٣ اســفند، بــه روزهــاي جشــنهاي ملــی، ماننــد نــوروز و پیــروزي انقــلاب و جشــنهاي مذهبــی، مثــل مبعــث پیامبــر اکــرم و اعیــاد اسـلامی و میـلاد ائمــه اطهــار تغییــر کــرد.
خودباختگــی درباریــان، حتــی در انتخــاب نــام میادیــن شــهرها نیــز نمایــان بــود و بیشــتر میدانهــاي مهــم شــهرها بــه نــام ســردمداران مســتکبر دول اســتعماري نامگــذاري شــده بــود؛ ازطرفدیگــر، شــاه و درباریــان همــواره ســعی در نفــوذ در بــاور داشــتند؛ بهحــدي کــه فقــط در تهــران، ٦٦ خیابــان بــه نــام شــخص شــاه یــا خانــدان پهلــوي بــود. جمهــوري اسـلامی نیــز بــا تغیــر نــام این میدانهــا ســعی کــرد فرهنــگ ایثــار و آزاديخواهــی و انقلابیگــري را ترویــج دهــد. از ایــن میــان میتــوان بــه تغییــر نــام خیابــان الیزابــت دوم بــه کشــاورز، آیزنهــاور بــه آزادي، روزولــت بــه مبــارزان و بعــد شــهیدمفتح،کنــدي بــه توحیــد و چرچیــل بــه بابیســاندز اشــاره کــرد.
درحالحاضــر، بیشــتر مؤسســات و مراکــز علمــی و فرهنگــی، بــه نــام ائمــه اطهــار ، علمــا، شــهدا و شــخصیتهاي انقلابــی و مذهبــی نامگــذاري شــده اســت. طرحهــاي نظامــی و عملیاتهــاي رزمــی هــم قبــل از انقــلاب بــه نــام حیوانــات وحشــی نامگــذاري میشــد؛ ولــی بــا پیــروزي انقــلاب اســلامی همــه ایــن نامهــا بــه آرمانهــاي بــزرگ انســانی اشــاره دارد. انقــلاب اســلامی بــا نامگــذاري ارزشــی ایــام، عنصــر زمــان را بســتر رشــد و تذکــر فضایــل دینــی در جامعــه کــرد؛ نظیــر دهــه بصیــرت، دهــه فجــر، هفتــه دفــاع مقــدس، هفتــه بســیج مســتضعفین، روز مــادر، روز دختــر، روز جــوان و روز معلــم.
نهم | گســترشکمی و کیفی اردوهاي راهــــیان نـــور و پاســـداشت ارزشهـــاي دفـــاع مــقدس
ارجمنــدي مقــام شــهدا در بیــن آحــاد مــردم ایــران، از شــاخصههاي بیبدیــل انقــلاب اســلامی محســوب میشــود. مــردم ایــران بــراي حفــظ نظــام نوپــاي جمهــوري اســلامی، شــهیدان بســیار زیــادي تقدیــم کردهانــد؛ امــا ایــن اهتمــام، محــدود بــه دوران جنــگ تحمیلــی نشــده و کمــاکان روحیــه ایثــار
معنویت در پیشــرفت
ـ شــهادتطلبی در ایــن ملــت مجاهــد، بهویــژه جوانانــش مــوج میزنــد. از مصادیــق ایــن پاسداشــت میتــوان اردوهــاي راهیــان نــور، برگــزاري یادوارههــا
در اوج شــبیخون فرهنگــی دشــمن، مشــارکت عاشــقانه میلیونهــا جــوان در ســفر عارفانــه راهیــان نــور مانــع انقطــاع نســل ســوم انقــلاب از خــط جهــاد و شــهادتطلبی شــده و ایــن طریــق مقــدس را اســتمرار بخشــیده اســت؛ بهطوريکــه میــزان حضــور مــردم در یادمانهــاي عملیاتــی دوران دفــاع مقــدس از ٤٠٠هــزار نفــر در ســال ١٣٨٤ بــه بیــش از ٧میلیــون نفــر در ســال ١٣٩٦ افزایــش یافتــه اســت.
دهم | گسترشکمی و کیفی تشکلهاي مذهبی
افزایش تعداد مسـاجد کل کشـور از ٣٠هزار در سـال ١٣٥٧ به ٧٤هزار و ٢٢٩ مسـجد در سـال ١٣٩٧ و تأسـیس و تجهیـز ٧٥٢٨ حسـینیه و گسـترش تعـداد هیئـات مذهبـی به حـدود ١٠٠هزار هیئت، فقط بخش کمی از تشـکیل گروههاي فعـال مذهبـی اسـت. ایـن درحالـی اسـت کـه بخـش درخورتوجهـی از گروههاي خودجـوش فرهنگیمذهبـی، بهصـورت محلـی فعالیت مـی کنند؛ بنابرایـن، آمار دقیقـی از ایـن تشـکلها در اختیـار نیسـت. ایـن حجـم از تشـکلهاي فعـال در قیـاس با دوران ستمشـاهی، خود نمایانگر عمق اهمیتورزي جمهوري اسـلامی بـه دیـن و اعتقادات مردم محسـوب میشـود.
معنویت در پیشــرفت
یازدهم | ارتقايکمی و کیفی فعالیتهاي قرآنی
تقویـت و ارتقـاي کمـی و کیفـی فعالیتهـاي قرآنـی کشـور، در مقایسـه بـا قبل از انقلاب اسـلامی بسـیار چشـمگیر اسـت. فعالیتهاي قرآنی مولود انقلاب اسـلامی عبارتانـد از:
١. پایهگذاري برنامههاي قرآنی نوین؛ ٢. برگزاري ٣٥ دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم؛
٣. برگزاري ٤٠ دوره مسابقات نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله کشوري، ویژة برادران و خواهران؛ ٤. تأسیس سازمانهاي متعدد قرآنی در سطوح سیاستگذاري و اجرایی؛
٥. برگزاري ٢٦ دوره نمایشگاه قرآن کریم و صدها نمایشگاه قرآن استانی؛ ٦. ترجمه قرآن کریم به ١٣٠ زبان زندة دنیا؛ ٧. چاپ قرآن کریم با شمارگان٢٠٠میلیون، پس از انقلاب اسلامی؛ ٨. چاپ ٣٧هزار عنوان کتاب قرآنی؛ ٩. ایجاد بیش از ٤٠٠ سایت قرآنی؛
١٠. تأسیس شبکههاي رادیویی قرآن، معارف، تلاوت، ترتیل، اربعین و...؛ ١١. تأسیس شبکه تلویزیونی قرآن؛ ١٢. راهاندازي مؤسسات و مدارس و کانونهاي قرآنی؛
١٣. فعالیتهاي قرآنی گسترده و ویژة بانوان، ازجمله مسابقات و محافل؛ ١٤. تأسیس دانشکدههاي قرآنی و دانشگاه قرآن و معارف اسلامی؛ ١٥. ایجاد دستگاهها و مراکز دولتی قرآنی در سطوح مختلف؛
١٦. تولیدسریالهاوفیلمهايفاخرقرآنی،نظیرفیلممحمد وحضرتیوسف ؛ ١٧. برگـزاري بزرگتریـن رویـداد قرآنـی جهان اسـلام، یعنی مسـابقات بینالمللی قـرآن کریـم در جمهوري اسـلامی ایران؛ ١٨. تأسیس جامعه المصطفی العالمیه، با بیش از ٥٠ شعبه در سطح جهان؛
جمهــوري اســلامی ایــران بــا اســتفاده از تمــام ظرفیتهــاي ممکــن، در جهــت ارتقــاي دیــنداري مــردم کوشــیده اســت. تأثیرگــذاري انقـلاب اسـلامی در عرصــه معنویــت، نهفقــط بــر مــردم ایــران، بلکــه در زندگــی فــردي مــردم جهــان نیــز درخورتوجــه اســت. بهعنــوان مثــال، جمهــوري اســلامی فضــاي نامگــذاري کــودکان را از نامهــاي غربــی بــه نامهــاي اســلامی تغییــر داد؛ بهصورتیکــه علاوهبــر ایــران، حتــی بــر کشــورهاي دیگــر نیــز اثــر گذاشــت و در ســال ٢٠١٤م بیشــترین نــام فرزنــدان تازهمتولدشــده در انگلســتان، محمــد بــود.
تأثیرگــذاري جمهــوري اســلامی، بــه مباحــث فــردي مثــل نامگــذاري محــدوده نشــده و دیــن را از فضــاي فــردي بــه عرصههــاي اجتماعــی و محافــل مهــم بینالمللــی کشــانده اســت. دنیایــی کــه بهســمت بیخدایــی مطلــق پیــش میرفــت، بهوســیله انقــلاب تغییــر کــرد. در ایــن زمینــه بــه ســخن برخــی از مشــاهیر بســنده میکنیــم.
پتــر رومــن شــول- لاتــور٥٥ اســتاد دانشــگاه و نویســنده و مفســر سیاســی مشــهور کشــور آلمــان: اکنــون نهضــت بازگشــت بــه دیــن و مدینــه فاضلــه آغــاز شــده اســت؛ بنابرایــن جهانیــان بهبرکــت انقــلاب اســلامی یافتهانــد کــه تنهــا راه ســعادت، اســلام اســت. ٥٦
آنتونــی گیدنیــز٥٧ جامعهشــناس مشــهور انگلیســی: انقــلاب اســلامی دنیــا را بهســمت دینیشــدن پیــش میبــرد. ٥٨
محمدالامیــن خلیفــه، رئیــس مجلــس شــوراي اســلامی ســودان: انقــلاب اســلامی ایــران پرچمــدار تجدیــد حیــات اســلامی در ایــن قــرن اســت .٥٩
پروفسور حمید مولانا:
...اخیــرا کــه پــس از بیســت ســال، هنگامــی کــه بــراي شــرکت در کنفرانــس بــزرگ بینالمللــی در همیــن رشــته ]علــوم ارتباطــات روابــط بینالملــل[، در دانشــگاه لایبزیــک، بــه آلمــان شــرقی رفتــه
معنویت در پیشــرفت
بــودم. بــراي اولینبــار در عمــر ٤٣ســاله انجمــن علــوم ارتباطــات آنجــا، اعضاي انجمن جلســه خودشــان را در کلیســاي ســن نیکســولی تشــکیل دادنــد. آنجــا کشیشــی بــراي مــا ســخنرانی میکــرد کــه بهقــول خــودش انقــلاب آلمــان شــرقی را بــه شــیوة حضــرت امــام هدایــت کــرده بــود.٦٠
پروفســور توشــیو کــورودا، مترجــم نهــج البلاغــه بــه زبــان ژاپنــی و اســتاد برجســته مطالعــات اســلامی در ژاپــن:
قبــل از انقـلاب اسـلامی ایــران، هــر کتابــی کــه بــا عنــوان و محتــواي اسـلامی در ژاپــن چــاپ میشــد، تیــراژش کمتــر از هــزار نســخه بــود. شــکر خــدا بعــد از پیــروزي انقــلاب کتابهــاي اســلامی در ژاپــن رو بــه گســترش رفتــه اســت... . مدتــی پیــش، کتابــی دربــارة روح و معنویــت اســلام بــه زبــان ژاپنــی نوشــتم کــه در عــرض یــک مــاه، بیــش از ٢٠هــزار نســخه آن بــه فــروش رســید.٦١
پیتر لودویگ برگر٦٢ جامعهشناس آمریکایی:
میــل بــه دیــن همــواره در بشــر وجــود داشــته اســت؛ ولــی ظهــور پدیــدة انقــلاب ایــران و ظهــور افــکار رهبــر آن در جهــان، تمایــل بــه دیــن را دوبــاره در دلهــاي مــردم سراســر جهــان شــعلهور ســاخته اســت و آنانکــه از نقــش امامخمینــی در دنیــاي اســلام غفلــت میورزنــد، در تحلیــل مســائل جهــان دچــار اشــتباه میشــوند.٦٣
بحران معنویت در غرب
بــا صنعتیشــدن کشــورهاي غربــی، بهمــرور توجــه بــهبعــد اقتصــادي بیشــتر شــد. یکبعديشــدن نگــرش کشــورهاي توســعهیافته بــه مفهــوم پیشــرفت، باعــث شــد کــه دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب ایــن کشــورها رشــدکردن و توســعهیافتگی را فقــط در اقتصــاد و صنعــت معنــا کننــد و بهمــرور، توجــه بــه ســایر ابعــاد، ازجملــه ابعــاد معنــوي و روحــی کمرنــگ و بعضــا بیرنــگ شــد. برژینســکی، نظریهپــرداز و سیاســتمدار معــروف آمریکایــی، در بیــان اهمیــت معنویــت گفتــه اســت: خلأ معنــوي، تعبیــر دقیقتــري از پوچــی معنــوي اســت: همــان پوچــی معنــوي کــه بخــش بزرگــی از تمــدن غــرب را فراگرفتــه اســت. ٦٤ بنجامیــن اســپاك، روانشــناس آمریکایــی کــه برخــی از کتابهــاي او در زمینــه روانشناســی از کتابهــاي بســیار پرفــروش تاریــخ اســت، در تحلیــل وضعیــت اجتماعــی جامعــه آمریــکا گفتــه اســت: جامعــه مــا بهشــدت از فقــدان ارزشهــاي معنــوي رنــج میبــرد. ٦٥
در ١٥٤، آمــار خودکشــی برخــی از کشــورهاي دنیــا نشــان داده شــده اســت، ایــن نمــودار کــه نــرخ تعــداد افــراد خودکشــیکرده در هــر ١٠٠هــزار نفــر را نشــان میدهــد، کمتریــن نــرخ، یعنــی حــدود ٥ نفــر را بــراي ایــران و بیشــترین نــرخ، یعنــی حــدود ٢٥ نفــر را بــراي کــرة جنوبــی معرفــی کــرده اســت.
افزایــش حــدود ٤ برابــري نــرخ طــلاق در جهــان، از ســال ١٩٦٠ تــا ٢٠١٧م نشــاندهنده بحــران شــدید خانوادگــی اســت. شــیوع فاجعهبــار طــلاق در جهــان، متأثــر از عوامــل بســیاري اســت؛ البتــه بــر اســاس همیــن پژوهــش صورتگرفتــه، خیانــت و ناســازگاري کــه بهشــدت متأثــر از فضــاي فرهنگــی و ســبک زندگــی جامعــه اســت، مهمتریــن عوامــل طــلاق شــمرده شــده اســت.
در طــول تاریــخ، حکومتهــا و نظامهــا، ادعاهــاي مختلفــی را دربــارة زن مطــرح کردهانــد؛ ولــی لازم اســت تــا بــراي صحتســنجی گفتــار آنهــا، بــه عملکردشــان نیــز توجــه شــود. شــاهان پهلــوي نهفقــط در عمــل بــه منزلــت زن توجهــی نمیکردنــد، بلکــه حتــی در گفتــار نیــز از دیــدگاه خــود دفــاع کــرده و بــا وقاحــت تمــام، زن را فقــط محــدود در ارضــاي نیــاز جنســی مــردان نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله متصور شــده و هیــچ بــاوري بــه موفقیــت بانــوان در امــور مختلــف نداشــتند. بــراي مثــال، محمدرضاشــاه در مصاحبــه بــا خانــم اوریانــا فالاچــی٦٨ خبرنــگار ایتالیایــی، در ســال ١٣٥٢ دربــارة زن اینگونــه اظهارنظــر کــرد:
در زندگــی یــک مــرد، زن بهحســاب نمیآیــد؛ مگــر وقتــی کــه زیبــا و دلربــا باشــد و خصوصیــات زنانــه خــود را حفــظ کــرده باشــد. ...شــما
زنــان هرگــز یــک میکلآنــژ یــا یــک بــاخ نداشــتهاید یــا حتــی یــک آشــپز بــزرگ؛ هیچچیــز بزرگــی نداشــتهاید. راســتی شــما در طــی ایــن مصاحبههایتــان چنــد زن قــادر بــه ادارة یــک کشــور را دیدهایــد؟٦٩ دربــارة فســاد اخلاقــی و جنســی شــاه بهکــرات ســخن گفتــه شــده اســت؛ امــا
بــراي نمونــه میتــوان ســخن تــاج الملــوك، مــادر محمدرضاشــاه را بیــان کــرد کــه فرزنــد خــود را اینطــور توصیــف کــرده اســت:
محمدرضــا عاشــق ســینهچاك زن اســت؛ شــوهردار یــا بیشــوهر، ایرانــی یــا خارجــی.٧٠ ...و ناگفتــه نگــذارم کــه محمدرضــا در برابــر دختــران موطلایــی تســلیم محــض بــود. یکبــار کــه در جوانــی، بــا هواپیمــاي آلمانــی مســافرت میکــرد، عاشــق میهمــانداران موطلایی هواپیمایــی لوفتهانــزا شــده بــود... و همیــن مســئله مدتهــا موجــب بدبختــی محمدرضــا شــده بــود و پولهــاي زیــادي را صــرف میهمــانداران لوفتهانــزا میکــرد و یــک قســمت از دربــار مســئول دعــوت و پذیرایــی از ایــن میهمــانداران بــود...!٧١
امامخمینــی ، معمــار انقــلاب اســلامی ایــران، زن را یــک انســان و مربــی بــزرگ معرفــی کــرده و در معرفــی بعــد انســانی زن فرمودهانــد: قــرآن کریــم انسانســاز اســت و زنهــا نیــز انسانســاز... اگــر زنهــاي انسانســاز از ملتهــا گرفتــه بشــود، ملتهــا بــه شکســت و انحطــاط مبــدل خواهنــد شــد. ٧٢ ایشــان نقــش زن در تاریــخ اســلام را نیــز بســیار پررنــگ دانســتهاند: تاریــخ اســلام گــواه احترامــات بیحــد رســول خــدا بــه ایــن مولــود شــریف اســت تــا نشــان دهــد کــه زن، بزرگــی ویــژهاي در جامعــه دارد کــه اگــر برتــر از مــرد نباشــد، کمتــر نیســت. ٧٣
حضــرت امــام زن را هماننــد مــردان دانســته؛ ازایــنرو بــه آنــان تکلیــف میکننــد کــه بایــد در عرصههــاي مختلــف علمــی، فرهنگــی، سیاســی و... بــا قــدرت تــلاش کننــد:
شــماها در تحصیــل کوشــش کنیــد کــه بــراي فضایــل اخلاقــی، ]بــر[ فضایــل اعمالــی مجهــز شــوید. شــما بــراي آتیــه مملکــت مــا جوانــان نیرومنــد تربیــت کنیــد.٧٤ ]در بعــد اجتماعــی[ شــما بایــد در همــه صحنههــا و میدانهــا آنقــدري کــه اســلام اجــازه داده، وارد باشــید. ...٧٥ ]در بعــد سیاســی[ همانطــوري کــه مردهــا بایــد در امــور سیاســی دخالــت کننــد و جامعــه خودشــان را حفــظ کننــد، زنهــا هم بایــد دخالــت کننــد و جامعــه را حفــظ کننــد.٧٦ ]...در بعــد فرهنگــی[ ایــن فرهنــگ را بایــد زنــده کــرد و شــما خانمهــا همانطــوري کــه آقایــان مشــغول هســتند، همانطــوري کــه مردهــا در جبهــه علمــی و فرهنگــی مشــغول هســتند، شــما هــم بایــد مشــغول باشــید.٧٧
زن کرامت
سوم | زن از نگاه رهبر معظم انقلاب
رهبــر معظــم انقــلاب در طــول ٤٠ ســال اخیــر، در دیدارهــاي مختلفــی کــه بــا اقشــار مختلــف جامعــه بهویــژه بانــوان داشــتهاند، بارهــا دربــارة شــخصیت زن و فضیلــت مقــام او صحبــت کردهانــد کــه بــراي نمونــه فقــط بــه یکــی از ســخنان ایشــان اشــاره میشــود:
در حقــوق اجتماعــی، فرقــی بین زن و مرد نیســت. در حقوق شــخصی
زن کرامت
و فــردي، بیــن زن و مــرد تفاوتــی وجــود نــدارد. در چنــد مســاله اختصاصــی شــخصی امتیازاتــی بــه زن داده شــده اســت، در چنــد مســأله امتیازاتــی بــه مــرد داده شــده؛ آن هــم بــر اســاس اقتضــاي طبیعــت زن و مــرد؛ ایــن اســلام اســت؛ متینتریــن، منطقیتریــن، عملیتریــن قوانیــن و حــدود و مرزهائــی کــه ممکــن اســت انســان
١. کاهش بیسوادي زنان بالاتر از ١٥ سال نسبت به کشورهاي دنیا
٢. رتبه اول نسبت دختران به پسران در تحصیلات ابتدایی در دنیا
در ســال ١٣٥٠ نســبت دختــران درحالتحصیــل در مقطــع ابتدایــی بــه پســران درحالتحصیــل در همیــن مقطــع، نزدیــک بــه ٣٥درصــد بــوده اســت. در ســال ١٣٩٣ ایــن عــدد بــه ٥٠ رســید کــه نشــاندهندة تــوازن و برقــراري عدالــت آموزشــی بیــن پســران و دختــران در کشــور اســت.
دوم | عرصـــه اجـــتماعی
١. فعالیت سازمانهاي مردمنهاد (سمن) و نهادهاي خیریهاي
بهدنبــال تصمیــم محمدرضاشــاه بــراي کنتــرل فعالیتهــاي دانلود نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله با جواب مســتقل زنــان از طریــق همگرایــی و تمرکــز تدریجــی فعالیتهــاي آنــان، بهجــز گروههــاي زیرزمینــی مخالــف شــاه، اثــري از ســازمانهاي سیاســی مســتقل و جنبشهــاي واقعــی بــراي کســب حقــوق زنــان باقــی نمانــد.
بعــد از انقــلاب اســلامی، زنــان نهادهــاي بســیاري را بــا رویکردهــاي فرهنگیتربیتــی، کارآفرینــی، خیریــهاي و حتــی پژوهشــی راهانــدازي کردهانــد کــه درحالحاضــر، تعــداد آنهــا بــه هــزاران کانــون و نهــاد غیردولتــی میرســد. حضــور زنــان در نهادهــاي خیریــهاي و غیردولتــی، از عرصههــاي بســیار تأثیرگــذار حضــور اجتماعــی بانــوان محســوب میشــود.
طبــق آمــار معاونــت امــور زنــان و خانــواده در ســال ١٣٩٧ بیــش از ٢٧٠٠ ســمن مربــوط بــه امــور زنــان در اســتانهاي مختلــف کشــور فعالیــت میکننــد.
زن کرامت
٢. ورزش بــــانـوان
قبــل از انقــلاب اســلامی، نمونه سوالات استخدامی صعود چهل ساله ورزش بانــوان بهصــورت رســمی و ملــی جایــگاه چندانــی در میــان سیاســتها و اقدامــات رژیــم پهلــوی نداشــت. در ابتــدای دهــ ٦٠ بــا تشــکیل کمیتــ ورزش بانــوان، فعالیتهــای ورزشــی زنــان آغــاز شــد و آنــان دســتاوردهای زیــادی را کســب کردنــد.
حضــور زنــان در ورزش حرفــهای در قبــل و بعــد از انقــلاب، در جــدول زیــر مقایســه شــده اســت.
کرامت زن در غرب
بــراي بررســی کرامــت زن در غــرب، در ایــن پژوهــش بــه بررســی مختصــر مســئله خشــونت جنســی، خودکشــی و ســربازي اجبــاري زنــان بســنده شــده اســت.