رشد بالای صنعت استریمینگ و رسانههای اجتماعی در سالهای گذشته باعث شده کسب و کارهای زیادی وارد حوزه VOD و صنعت سرگرمی شوند. آوین انس هم یکی از همین کسب و کارهاست که تلاش کرده پلتفرمی برای پاسخگویی به نیازهای فنی در حوزه صوت و تصویر ایجاد کند. آوینانس هم از سال ۹۵ با توجه به بازار رو به رشد صنعت سرگرمی، توسعه پلتفرم بومی پخش صوتوتصویر در کشور را به عهده میگیرد و هماکنون به سامانههایی مثل تماشاخونه، تلویزیون اینترنتی آیو، کاناپه خدمات زیرساخت حوزه صوت و تصویر ارائه میدهد.
یاشار دارابیان مدیر عامل آوین انس و آرش آرمون که حالا مشاور توسعه کسب و کار آوینانس هستند در ماهنامه شماره103 پیوست از قصه آوین انس برایمان میگویند.
«من و آرش آرمون از سال ۸۱ که رشته IT در ایران در حال شکلگیری بود این رشته را برای تحصیل انتخاب کردیم و در همان سال اول تحصیلمان جایی نزدیک به دانشگاه پلی تکنیک امیرکبیر را برای دفتر کار دانشجویی انتخاب کردیم و به کمک پدرم «جلیل دارابیان» که بازنشسته مخابرات بود شرکتی به نام «توسعه فناوری اطلاعات سیب» را تاسیس کردیم. البته بعدها که روال کارمان تغییر کرد عنوان آن را آوین انس گذاشتیم. آرش آرمون در تکمیل صحبتهای یاشار میگوید امروز در آوینانس تلاش کردهایم اولین پلتفرم ابری صوتوتصویر را با نشان تجاری muvi.ir ایجاد کنیم و در واقع از طریق پلتفرم muvi.ir میخواهیم به کسب و کارها کمک کنیم تا بتوانند بدون هزینه سربار فنی اضافی نسبت به راهاندازی سامانههای صوتی و تصویری خود اقدام کنند. اما تا به امروز و رسیدن ما به آوینانس آنقدر راه پرپیچ و خمی را طی کردهایم که شاید بد نباشد از روزهایی که پشت سر گذاشتیم صحبت کنیم.
چند فرسخ تا آوینانس
آرش و یاشار حوالی سالهای ۸۲ و ۸۳ در کنار هم مدتی سرویس امداد کامپیوتر را راهاندازی میکنند و در آن سالها که هنوز مشاغل حوزه IT و این صنعت جان نگرفته بود، در زمینه امدادرسانیهای خدمات کامپیوتری کار میکنند و خدمت رسانیهایشان را با سرویسهای ابتدایی مثل تعمیر کامپیوتر و تغییر ویندوز سیستمهای کامپیوتری شکل میدهند؛ اما از آنجا که به قول هردویشان ژن B2C به قدر کافی در پوست و خونشان جاری نبود به کمک پدر یاشار وارد پروژههای پیمانکاری B2G مخابراتی میشوند.
یاشار معتقد است حوالی سالهای ۸۵ دوران طلایی مخابرات و رشد صنایع مخابراتی در ایران بوده است و آنها در همین سالها وارد پروژههای GC (General Contractor) شدند و توانستند در شرکت زیمنس به عنوان بهترین پیمانکار انتخاب شوند؛ اما از سال ۸۶ که بحث خصوصیسازی صنعت مخابرات مطرح شد از پیمانکاری پروژههای اپراتوری به سمت زیرساخت میروند.
در انتهای دولت محمود احمدی نژاد که مخابرات به بخش خصوصی واگذار میشود و بازیگران این حوزه تغییر میکنند، تیم فعلی آوینانس هم کار پیمانکاری را رها میکنند و به قول آرش آرمون جلیقه را رها کرده و میپرند در اقیانوسی که احتمالا با تجربیات سالهای گذشته آنها بسیار فرق کند: «سال ۹۴ بود و دیگر پروژههای پیمانکاری با وجود تحریمها، بالارفتن هزینهها و زیاد شدن بازیگران بیتجربه صنعت، آوردهای کافی و وافی برای ما نداشت. با تحقیقاتی که در بازار کرده بودیم متوجه شدیم جریان رو به رشد و ترند در جهان، سرگرمی و محتوای تصویری است و ما دیگر آن همه تجربه در زمینه زیرساخت ارتباطی را کنار گذاشتیم و وارد اقیانوس محتوا شدیم.
به خاطر یک مشت محتوا
از سال ۹۴ با تغییراتی که در حوزههای مختلف تکنولوژی رخ میدهد یاشار و آرش به سمت سرگرمی و شبکههای اجتماعی میروند و جریان رو به رشد تصویر، ویدیو و شبکههای تصویری پرطرفدار مثل یوتیوب آنها را وسوسه میکند که وارد جهان محتواهای ویدیویی شوند. یاشار میگوید: «در پایان سال ۹۴ و از ماههای ابتدایی سال ۹۵ تسویههای پیمانکاری خود را انجام دادیم و سوار بر اسب مراد به سراغ علاقه اصلیمان برای خرید یک پلتفرم رفتیم.»
آرش و یاشار زمانی که به سراغ آمادهسازی پلتفرمهایی در حوزه صوت و تصویر میروند متوجه میشوند پلتفرمها نمیتوانند پاسخگوی نیازهای محتواهای ویدیویی ایرانی باشند و آنها برای اینکه بتوانند خواسته کارفرمایان را تامین کنند، به فکر ساخت پلتفرمی منحصر به فرد برای خودشان میفتند. یاشار در این باره میگوید: در ساخت پلتفرم VOD در ایران باید گاز و ترمز دست خودمان باشد و نمیتوانیم فقط بنا به یک پلتفرم خارجی کار کنیم. تیم جمع کردیم و از آنجا که ژن B2C نداشتیم انتخاب ما این بود که با شرکتهایی مثل آسیاتک، تماشاخونه، آیو و فرابورس کار کنیم. اصراری هم به همکاری با بازیگران بزرگ حوزه ویدیو نداشتیم چون کاملا با سبقه آنها آشنا بودیم که هر کدام از آنها پشتشان به سلاطین حوزه فناوری گرم بود و در حوزه تک و زیرساخت نمیخواستیم وارد زمین بازی آنها شویم. آنقدر این بازار جای کار داشت که میتوانستیم خلاهای دیگر بازار ویدیو را پر کنیم.»
ناگهان دلار
از سال ۹۷ که دلار ۴ هزارتومنی به ۱۲هزار تومان میرسد و مجموعهها در جنگ برای ارائه محتوایی بهتر روبهروی هم قرار میگیرند و نماوا و فیلیمو به شکلی جدی وارد صنعت VOD ایران میشوند، آوین انس هم سراغ سایر پلیرهای این حوزه میرود و دست میگذارد روی یکی از شرکتهایی که گمان میکند میتواند بازیگر نقش سوم این صنعت باشد. موضوعی که به گفته آرش آرمون آنقدر که باید و شاید از طرف سرمایه گذاران این شرکت حمایت نمیشود: «تماشاخونه آسیاتک میتوانست از همان حوزههای درخشانی باشد که در کنار فیلیمو و نماوا عرض اندام کند، اما آنقدری که توقع میرفت آسیاتکیها روی تماشاخونه سرمایهگذاری نکردند و به این شکل شد که تماشاخونه در جذب مخاطب موفق عمل نکرد چون کاربران فقط با بحث آرشیو روبه رو نیستند و مخاطبان محتواها، فیلمها و سریالهای جدید میخواهند.»تا اینکه آوینانس از سال ۹۹ در کنار ابرآروان قرار میگیرد و از شهریور دو سال قبل همکاری با آروان را آغاز میکند و اولین پلتفرم ابری صوت و تصویر یعنی مووی را راهاندازی میکنند. موضوعی که به گفته یاشار حالا آنقدر آنها را در این زمینه قدرتمند کرده که آوینانس با اعتماد به نفس بیشتری میتواند در برابر کسب و کارها قد علم کند و حرفی برای گفتن داشته باشد: «درست است که به قدر کافی اسکیلآپ نکردهایم، اما توانایی ما در زمینه ارائه پلتفرم ابری ویدیویی تمایز ما را به کسب و کارها نشان داد و همین حالا بیزینسهای زیادی تمایل دارند که از خدمات ما استفاده کنند.»
ویدیو فقط VODنیست
مدیر عامل آوین انس دیگر ویدیو را تنها محدود به VODها نمیداند و معتقد است در حال حاضر کسب و کار بینیاز از ویدیو وجود ندارد یا تعداد آن بسیار محدود است و همین موضوع بهترین فرصت برای رشد در آوین انس است: «ویدیو فقط وی او دی نیست و ویدیو حالا چوب جادوی کسب و کارهاست و ما در muvi.ir تلاش کردهایم مشاور خوبی برای کسب و کارها باشیم. تجربیاتمان را در اختیار بیزینسها میگذاریم که مثلا روی چه لایهای از بازار کار کنند و حتی از کجا کار را شروع کنند. در واقع کار ما همین است و مووی یک پلتفرم استریمینگ در حوزه VODIPTV است که هر آنچه کسب و کارها میخواهند را به صورت API در اختیار بیزینسها و حتی افراد میگذارد و آن را سفارشیسازی میکند.»آرش آرمون اینجا توضیح یاشار را کامل میکند و میگوید: «در حقیقت کار آوین انس این است که هر حرفه و بیزینس و حتی هر فردی که میخواهد تواناییهای خود را به کمک ویدیو عرضه کند، همراهی کنیم تا از طریق ویدیو بتوانند کسب و کار خود را بهتر ارتقا دهند.»
یک ورودی بزرگ به نام اینستاگرام
در همین نقطه که آوینانسیها ویدیو را بهترین راهکار برای ارتقای کسب و کارها عنوان میکنند اما تاثیر شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام را هم نادیده نمیگیرند و معتقدند شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام در حقیقت مدخل ورودی کسب و کارها هستند و کار آوین انس جذب مخاطبانی است که سعی در معرفی خدمات خود و سپس فروش خدمات و دورههای خود را دارند.آرش میگوید: «کار به شکلی است که افراد میتوانند از مجرای ورودی اینستاگرام استفاده کنند اما پکیج اصلی و محتوای فروشی خود را در سایت، بفروشند و اینجاست که آوینانس میتواند کمک کننده باشد. مثلا یک مربی بدنسازی میتواند خدمات ورودی و جذاب خود را در اینستاگرام عرضه کند اما اموزش و فروش دورههای خود را در سایت ارائه دهد و کسب درآمد کند. در اینجاست که ما میتوانیم زیر ساختهای لازم را به افراد و کسب و کارها ارائه دهیم و با چوب جادوی ویدیو به کسب و کارشان رنگ و لعاب بدهیم.»
در واقع مدیران آوین انس روی این نقطه از نیاز بازار دست گذاشتهاند که آنها عرضه کننده خدمات برای افرادی بشوند که میخواهند از محتوایشان درآمدسازی کنند. یاشار در این باره میگوید: «ما میخواهیم هر کسب و کار صدای منحصر به فرد خود را داشته باشد و ما به کمک ایجاد زیرساخت مناسب دغدغه هزینههای فنی آنها را کم کنیم. ما میخواهیم کسب و کارها را متوجه این نکته کنیم که اگر میخواهید از محتوا کسب درآمد کنید ما در کنار شماییم. ضمن اینکه ما در آوین تنوع دستگاهها و نسلهای مختلف دستگاههای هوشمند را هم مد نظر قرار دادهایم و به کمک بخش فنی در این زمینه نیز مناسب و کارگشا عمل کردهایم تا تصاویر بدون ایراد و تاخیر از هر دستگاه هوشمندی قابل اجرا باشد و حالا پروژههای ریز و درشت بسیاری فعالیتهای زیرساختی خود را به عهده ما گذاشتهاند.»