در ابتدا، باید با مفهوم ترند آشنا شوید؛ ترند (Trend) به معنای فراگیر شدن و رواج یافتن، به هر چیزی که در یک بازهی زمانی خاص مورد توجه جامعه قرار بگیرد، گفته میشود. شاید بهتر است بدانید که نتفلیکس (Netflix) به تنهایی بیش از 203.000.000 (دویست و سه میلیون) مشترک در سراسر جهان دارد. اما به عنوان یک صنعت جهانی 59.100.000.000 (پنجاه و نه میلیارد و صد میلیون) دلاری، استریمینگ یا همان پخش زندهی صدا و تصویر (Streaming) و موارد مرتبط با سامانهی نمایش ویدیویی (OTT) چیزی بسیار فراتر از این آمار بوده و با بیشتر شدن هر سالهی خدمات، به سرعت در حال رشد و تغییر هستند.
در اینجا، 3 ترند برتر پخش ویدیو که در سالهای آینده، صنایع و موارد وابسته به آن از جمله، فنآوری جدید فشردهسازی (Compression Technology)، محتوای بینالمللی و غیره را شکل خواهند داد، مورد بررسی قرار میدهیم:
۱. کسب درآمد از نوستالژی
اکنون که هزارهها (نسل Y متولدین بین سالهای 1982 تا 2004 میلادی)، سالهای اولیهی شکوفایی و رشد خود را سپری میکنند، انواع کسبوکارها با احیای دوبارهی دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی در حال کسب درآمد هستند.
اما هیچ حوزهای به اندازهی پخش زندهی محتوا در جهت تحقق این هدف صادق نبوده است.
سریال کبرا کای (Cobra Kai)، بازسازی فیلم بچه کاراتهباز و پرطرفدارترین سریال اورجینال سرویس «یوتیوب رِد (YouTube Red)»، نمونهای عالی از این دست است.
کبرا کای نتفلیکس در ابتدا در یوتیوب به نمایش درآمد و این در حالی است که هولو (Hulu) یکی از بزرگترین و قدیمیترین سرویسهای (به صورت وبسایت) ارائه کنندهی آگهی، فیلم و کلیپهای تصویری نیز با بازسازی مجموعهی تلویزیونی محبوب ورونیکا مارس (Veronica Mars) به خیل پیشتازان ترندهای استریمی ملحق شده است.
آمازون نیز نوستالژی را با نتایج متفاوتی تؤام کرده و ارائه داده است. بازسازی دیگر پرایم ویدیوی (Prime Video) سریال «تیک (The Tick)»، طرفداران وفادار بسیاری را به سوی خود جلب کرد، اما پس از 2 فصل لغو شد. در حالتی مشابه، فیلم کمدی «بلوطهای سرخ (Red Oaks)» اثر دههی 80 هم تا 3 فصل مستدام بود. بهتر است بدانید که پرایم ویدیو یک سرویس پخش ویدیویی قابلدسترس برای اعضای پرایم آمازون (Prime Amazon) است.
میتوان استدلال کرد که یکی از موفقترین نمایشهای پرایم ویدیو تحت عنوان «خانم میزل شگفتانگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)»، بخشی از موفقیت خود را مدیون عامل نوستالژی (این مجموعهی تلویزیونی محصول دههی 50 است) است.
در هر صورت، سلطان کسب درآمد از راه نوستالژی را باید نتفلیکس دانست، البته نه فقط برای پخش کبرا کای. سال گذشته، نتفلیکس، سریال «باشگاه پرستاران بچه (The Baby-Sitters Club)» را بر اساس مجموعه کتابهای محبوب اواخر دههی 80 و 90 منتشر کرد.
2. حداکثر بهرهوری از فرانچایزها (Franchises)
بخشی از چیزی که باعث میشود تا نوستالژی به خوبی کار کرده و پولساز شود این است که بر روی فرانچایزهای در دسترس سرمایهگذاری میکند. فرانچایز یا همان «اعطای حق امتیاز»، امتیازی است که برای مدت محدود از سوی یک شرکت مشهور و موفق در ازای پرداخت مبالغی به یک فرد اعطاء میشود تا محصولات و یا خدمات آن شرکت را به فروش برساند. در اینجا، شرکت، فرانچایزدهنده و فرد، فرانچایزگیرنده است.
برخی از بهترین برنامهریزیهای جدید صرفاً به این دلیل لغو میشوند که مدت جذب طرفداران آنها به درازا میکشد.
اما احیای آیپیهای قدیمی به برنامههای نمایشی «جدید» اجازه میدهد تا به پایگاه طرفداران موجود خود دسترسی پیدا کنند.
۳. رقابت با رسانههای اجتماعی
ویدیوها، 60٪ از کل ترافیک پایین دستی (میزان سرعت اتصال مودم در دریافت دیتا) اینترنت در سراسر جهان را به خود اختصاص میدهند. اما این تنها به پخش زنده محدود نمیشود. تماشای ویدیو یکی از رایجترین کارهایی است که مردم در شبکههای اجتماعی انجام میدهند. در واقع، یوتیوب دومین وبسایت محبوب در جهان است که دارای کانالهای فردی با بیش از 100.000.000 (صد میلیون) مشترک (Subscriber) است. سایر شبکههای اجتماعی نیز همتایان ویدئویی اختصاصی خود را راهاندازی کردهاند، مانند ساعت روبهفزونی ویدیوهای فیسبوک (و خواهر کوچک آن، IGTV در اینستاگرام). رشد انفجاری تماشای ویدیوها در تیکتاک (TikTok) هم نباید ناگفته بماند. این شبکهی اجتماعی 100٪ مبتنی بر ویدئو، بیش از 1.000.000.000 (یک میلیارد) کاربر فعال ماهانه دارد...در مووی بیشتر بخوانید.