ویرگول
ورودثبت نام
نشریه بسامد
نشریه بسامد
خواندن ۵ دقیقه·۹ ماه پیش

مصاحبه با رتبه هشت مهندسی مکانیک

• سلام مهندس خودتان را معرفی بکنید :

_ سلام بنده محمدرضا دلنواز هستم، سال 98 در رشته مهندسی ساخت و تولید در دانشگاه تبریز انتخاب رشته کرده و حال در آزمون ارشد رتبه‌ 8 منطقه یک و رتبه 9 کشوری را توانستم کسب کنم و دانشگاه امیرکبیر را به عنوان دانشگاه مقصد انتخاب کرده‌ام.



• در مورد علت انتخاب این رشته تحصیلی امکانش هست که مختصر توضیح بدید:

_ حقیقت امر اینه که بنده در ایام کنکور حین بازدید از دانشگاه تبریز که توسط مجموعه قلمچی تدارک دیده شده بود، در دانشکده های مکانیک با چهار گرایش کارشناسی( مهندسی مکانیک،صنایع،مواد و ساخت و تولید) آشنا شده و علاقه‌مند به رشته های مهندسی مکانیک و ساخت و تولید شدم ولی ،از آن جایی که بنده از دوران نوجوانی علاقه‌مند به کار عملی بوده و تجربه کار در کارگاه داشتم و رشته ساخت و تولید زمینه یادگیری کار عملی و مهارت‌آموزی بیشتری را فراهم میکرد ، این رشته تحصیلی را انتخاب کردم .




• نحوه مطالعه و روش کار شما جهت موفقیت در کنکور چگونه بود :

_ من پروسه و زمان خاصی برای مطالعه کنکور ارشد اختصاص ندادم به‌جز دو هفته قبل آزمون که بیشتر جنبه مرور و یادآوری داشت و در آن بازه زمانی به‌طور‌جدی پیگیر کتاب‌ تست و بررسی کنکور سال قبل و ... شدم و این آسودگی قبل کنکور را نیز مدیون نحوه یادگیری مطالب در طول دوره کارشناسی هستم، که میتوانم به تلاش‌ برای یادگیری حین تدریس اساتید و نکته‌‌برداری و پرسش و گفتگو با اساتید و دوستان اشاره کنم که این عوامل باعث شده بود زمینه مناسبی از مطالب تخصصی داشته و تست‌های مربوطه را پاسخ دهم و یک نکته‌ای هم که توصیه میکنم به دوستان و خود عامل به آن بودم این هستش که دروس و فرمول ها رو سعی میکردم که به‌صورت مفهومی بفهمم، به‌طوری‌که نقش هر کدام از پارامتر ها رو به نحوی در محاسبه جواب درک کنم که در خارج از کتب و مسائل کتاب ها در زندگی روزمره و اجسام و پدیده های اطراف خود همان مسائل را طراحی کرده و خود را تا مدتی مشغول بررسی و محاسبه مسئله ملموس پیش‌آمده میکردم. دقیقا مثل کودکی که در اول و دوم دبستان هر روزی که حروف تازه یاد میگیرد در زندگی و کوچه و خیابان سعی میکند حروف آشنا را در تابلو ها و بروشور ها بخواند و کشف کند کلمات و رابطه میان کلمات را و متأسفانه در دانشجویان خود شاهد این هستم که عده‌ای، صرفا برای کسب نمره یا بدتر از آن برای پاس کردن این دروس به‌شدت عملی و فنی را حتی بدون اینکه مطلب رو درک کرده باشند ازش عبور می‌کنند؛ ولی به نظر شخصیم عزیزی که علاقه به این دروس دارد اصولش همین هست.




-
-
· مهندس دلنواز چه مشکلات و موانعی را برای کسب رتبه تجربه کردید و راهکارتان چه بود :

_ برجسته ترین مشکل از نظر مباحث درسی بود چرا که شما با حجم زیادی از کتب و مطالب درسی میبایست که درگیر باشید و تمرین و تکرار کنید تا به تسلط کافی برسید ، اما بنده خود با‌توجه‌به اینکه درگیر کار پاره‌وقت بودم و وقت کمی داشتم ، با بررسی بارم‌بندی دروس کنکور، به شیوه حذفی عمل کرده ، به این نحو که بیشتر وقتم را برای مطالعه دروس تخصصی ساخت و تولید (ماشین‌ابزار، قالب پرس، علم مواد، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک) که دارای ضریب 4 بودند اختصاص دادم و حتی دروس ریاضی (ریاضی عمومی 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی) با ضریب 3 را زیاد جدی برخورد نکردم و زبان را حذف و تنها دروسی که زمینه خوب داشته و توانستم پاسخ دهم دروس جامدات با ضریب 3 (شامل استاتیک و مقاومت مصالح و طراحی اجزا ) بود که در نهایت منجر به همچین نتیجه‌ای شد و نکته‌ای که باید در نظر گرفت اینکه چگونگی حذفیات دروس باید با‌توجه‌به رشته تحصیلی آینده و با بررسی اهمیت دروس و ضرایب هر کدام از مباحث مهندسی ،برای گرایش مورد‌نظر صورت بگیرد که با بررسی (سایت) پیشنهادی این امر بسیار آسان تر خواهد شد برای دوستان .



· در مورد استعداد درخشان نیز امکانش هست شرایطش را برای دانشجویان توضیح بدید :

_ بله حتما ،بنده با این آگاهی که اکثر دانشگاه ها امکان‌پذیرش بدون آزمون نیز دارند با چند شرط (اول اینکه معدل کل میبایستی که بالا تر از ۱۶ باشد جهت پذیرش از طرف اکثر دانشگاه ها ( و استثنائا چند دانشگاه معدود شرط معدل بالای ۱۷ دارند )،بعد شرط جزو 25% برتر هم ورودی های خود بودن ، شرط پاس‌کردن 3/4 واحد های کارشناسی که شامل 105 واحد میشود ) ، با تلاش در آن راستا توانستم خوشبختانه مشمول این طرح شده و پس از پذیرش درخواست توسط دانشگاه امیرکبیر توانستم ورود کنم به رشته و دانشگاه مورد‌نظر.


· در میان صحبت ها به اشتغال پاره‌وقت اشاره فرمودید ، اگر احساس میکنید برای دوستان مفید هست لطفا در این باره تجربه خود را بیشتر در اختیارمان بگذارید:

_ خب بله بنده از بدو ورود به این رشته بنا به علاقه و نیاز خود به افزایش تجربه عملی و بار مهارتی، سعی کردم خود را در کارگاه ها و کارهای مهندسی خارج از دانشگاه درگیر کنم و با دستگاه های اسپارک ، فرز ، (CNC) ، دستگاه های قالب‌سازی و تراش آشنا شده و برای کار با آنها مهارت پیدا کنم و همچنین بنا به علاقه و مهارتی که از قبل با نرم‌‌‌افزار سالیدورکز کسب کرده بودم، توانستم مدتی نسبتا طولانی در دوران کارشناسی به‌صورت پاره‌وقت، به‌عنوان طراح در شرکتی خوب جذب شده و مشغول کار باشم و به‌صراحت همگی این کارگاه ها و تجربیات را در راستای بهبود کیفیت پروژه نهایی دخیل و مؤثر میدانم و به دانشجویان جدیدالورود هم توصیه میکنم .



در کلام آخر نکته و توصیه‌ای برای دوستان اگر در‌نظر دارید بفرمایید :

_ توصیه‌ای که بخواهم به آن اشاره کنم ، این هست که تا می‌توانید دروس رو عمیق و مفهومی یاد بگیرند و نکته‌ای که تجربه کردم این بود که برای دروسی که تخصصی هستند یا دغدغه یادگیری‌اش را دارند ، برای مطالعه دوباره و سه باره مطالب وقت گذاشته و تکرار کنند که هر دفعه مطالعه ، نکات ناشناخته و مبهم را برایمان آشکار و متجلی میکند.

دانشگاه تبریزدانشگاه امیرکبیررتبه برترمصاحبهدانشجو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید