سپهر
سپهر
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

جوکر، رئالیتی‌شو علیخانی

شاید کمی زیادی به جوکر پرداختم و راجع به آن نوشتم، اما احساس می‌کنم که لازم بود و این آخرین مطلبی‌ست که در مورد #جوکر می‌نویسم.

جوکر تمام شد، تقریبا بعد از هشت ماه پخش جوکر در پلت‌فرم #فیلیمو، هشت ماه مهمان خانه‌ها بود، جوکری که پشت آن #احسان_علیخانی و تیم‌اش فعالیت می‌کردند.

جمع‌ بندی:

جوکر گام‌ها با فضای مبتذل امروز رایج در عالم تصویر ایران که منسوب است به #کمدی فاصله دارد، کمدی جوکر سخیف نیست، زشت و زننده و حتی بددهن هم نیست، کمدی جوکر به قول ژوله از جنس کمدی‌های پشت صحنه‌ای‌ست که کاملا درست است. یعنی چه؟ اساسا کمدی‌ای که ما سراغ داریم- چه در عالم کلاسیک مثل #جری_لوییس، #چارلی_چاپلین، #نورمن و...، و چه در عالم امروز که حال در سریال‌هایی چون #فرندز و یا حتی #جیم_کری- در واقع خنده‌ای‌ست که بر کنش‌ها و واکنش‌هایی که در لحظه صورت می‌گیرند، کاراکتری فعلی را بر مبنای موقعیت انجام می‌دهد و در مقابل نیز فعلی از جنس بازخورد انجام می‌شود، این لحظه در تصویر کمدی خلق می‌شود، چیزی ورای لحظات خشک و جدی واقعی زندگی رخ می‌دهد.

جوکر اما این‌گونه نیست، اکثر خنده‌های مخاطب به صورت‌های عبوس و یخ کردهٔ دوستان است، نه کار‌ها و خلاقیت‌شان درلحظه یا به اصطلاح همان کنش و واکنش‌ها- که در پست قبلی گفته‌ام.

جوکر ارزش کمدی را پایین آورده، جوکر نشان داد که فعالان عرصهٔ کمدی تصویر ایران چیزی برای ارائه ندارند، چه در متن و چه در اجرا.

جوکر رجعتی به پشت‌ صحنه‌های #مهران_مدیری است نه قدمی رو به جلو.

با تمام این اوصاف باید از ایشان ممنون بود که توانسته‌اند برای خانواده‌ها فضای درست و مؤدبی خلق کنند هر چند کمی از فضای سینما روز دنیا عقب مانده‌اند.

جوکراحسان علیخانیسیامک انصاریحامد آهنگیفیلیمو
منتقد ادبیات داستانی و سینما
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید