ویرگول
ورودثبت نام
مهران حقیقی اصل
مهران حقیقی اصل
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

آموزش ساخت بازی با پایتون - کتاب خانه پایگیم - قسمت اول

با سلام. این اولین پست در مورد بازی سازی با پایتون و کتاب خانه پایگیم هست. بدون معطلی بریم سراغ مقاله

lest Goooooooooooooooooooo

کتاب خانه چیست؟

کتاب خانه همون library های پایتون هستند که در اصل همه کد هارو اونها انجام میدن و برای اینکه اونا رو ازشون استفاده کنید باید کد زیر رو اول هر کدی بنویسین:

import "your library here"

خب شما جای "your library here" باید کتاب خانه خودتون رو بنویسین برای مثال چون ما میخایم ازکتاب خانه pygame استفاده کنیم باید اینو بنویسیم:

import pygame

خب این کد شمارو اضافه میکنه



کد بعدی که نیاز حتم هست این کد است:

import pygame
pygame.init()

این کد رو شما باید حتما بنویسین و یک کد اساسی هستش و این کد رو run کنید اگه ارور نداد درسته (به احتمال 99.9% درسته)

ساخت پنجره

پنجره میخاین اینم پنجره ?
پنجره میخاین اینم پنجره ?

خب

برای ساخت پنجره شما نیاز به یک Width و Height دارین که طول و عرض خودمون هست

شما میتونین از کد زیر یک پنجره بسازین که خودش بسته میشه (چون براش هنوز کدی ننوشتین که بسته نشه)

import pygame
pygame.init()

width = 800
height = 600

display = pygame.dipsplay.set_mode((width,height))

کد بالا یک پنجره با سایز 600*800 پیکسل میسازه که شما به جای این اعداد میتونین اعداد خودتون رو بزارین

متغیر ها

میتونیم بگیم که متغیر ها حروفی هستن که نیاز هست بعضی جاها و در بعضی جاها هم کمک میکنن تا کدمون کوچیک تر بشه. مثلا تو کد بالا حروف width و height متغیر هستند که غیر ضروری هستند (ولی اگه بزارین خیلی خوبه چون اگه شما بخاین یک چیزی رو توی کد عوض کنین همه چیزش عوض بشه و کار هارو دوباره کاری انجام ندیم). اما کلمه display یک متغیری هست که حتمی شما باید بزارین و گرنه در ادامه کدتون به مشکل میخوره

کدی که کاری میکند شما تا پنجره رو نبستین خودش بسته نشه(لازم)

این کد لازمه هستش و شما بعد از اینکه کد display رو نوشتین باید اینو بنویسین:

running = True
while running:
for event in pygame.event.get():
if event.type == pygame.QUIT:
running = False
کد رو کپی نکنید

عوض کردن رنگ پس زمنیه

شما بعد از اینکه نوشتین while running شما باید این کد رو بنویسین:

running = True
while running:
screen.fill((0,0,0))
for event in pygame.event.get():
if event.type == pygame.QUIT:
running = False
کد رو کپی نکنید

این کد یک رنگ سیاه در پس زمینه ایجاد میکنه و اگه شما بخاین رنگ دیگری بزارین باید اون اعداد داخلش رو تغییر بدین (فقط میتونین هر کدوم رو تا 255 بالا ببرین)

عوض کردن نام و لوگو پنجره

اخطار : شما این کد رو باید قبل از از حلقه while بنوسید !!

خب شما مثلا دلتون میخاد که اسم پنجره که باز میشه مثلا ABCD باشه و لوگوش هم یک تصویری باشه که روش حرف A نوشته شده.

عوض کردن نام:

pygame.display.set_caption("نام مورد نظر")

عوض کردن لوگو:

برای عوض کردن لوگو شما اول باید تصویر رو در فضای خود پایتون load کرده باشین و برای این کار شما اول باید عکس مورد نظر خودتون رو جای کدی که سیو کردین بزارین و بعد از اینکه این کارو کردین این کد رو بنویسین:

icon = pygame.load.image("اسم تصویر با پسوند")

الان تو کد بالا icon متغیر هست و از نوع حتم هم هست و بعد از اینکه وارد کردین این کد رو بزنید:

pygame.display.set_icon(icon)

آخرین کد لازمه

اخطار : این کد رو شما باید در حلقه while بنویسین:

pygame.display.update()

خب دوستان این آموزش تا اینجا کافیه اگه از من خوشتون اومد شما میتونین من رو دنبال کنید با این کارتون خیلی به من انرژی میدین و خیلی دوست دارم تا کانال آپاراتم و همچنین دیسکورد من رو جوین بشین :)

لینک آپارات = www.aparat.com/kgyti

لینک دیسکورد = https://discord.gg/5U8bx9M355

هر سوالی از من داشتین بپرسین :)

فعلا خداحافظ :)

پایتونپایگیمکدنویسیpygamepython
3 سال کار کردن پیشرفته = هکر خوبی شدن
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید