سرور رضایی
سرور رضایی
خواندن ۸ دقیقه·۴ ماه پیش

استانداردهای بین المللی برنامه های آموزشی VR و AR را بهبود میبخشد

جراحان می‌توانند برای انجام عملیات‌های پیچیده، متناسب با بیماران خاص، تمرین کنند و آماده شوند، اپراتورهای ماشین‌های سنگین می‌توانند مهارت‌های خود را بهبود بخشند و عملکردشان را ارزیابی کنند، در حالی که خدمات نجات می‌توانند برای انواع بلایای طبیعی و مصنوعی آموزش ببینند. در همه موارد خطر صفر است.

مزایا :

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای تقویت سیستم‌های آموزشی ، در مدارس و دانشگاه‌ها، و همچنین برای آموزش در محل کار در تجهیزات سنگین، مراقبت‌های بهداشتی، معماری، امکانات و موارد دیگر استفاده می‌شوند.

برنامه های آموزشی واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) علاوه بر تجربه سناریوهای تقریباً واقعی، مقرون به صرفه هستند زیرا بیش از یک نفر می توانند هر چند وقت یکبار آموزش ببینند. آنها همچنین باعث صرفه جویی بیشتر می شوند زیرا برای انجام آموزش ها نیازی به استخدام تجهیزات یا محل نیست.

نیاز به استانداردها

با وجود حوزه های کاربردی بسیار زیاد، نیاز به استفاده از یک رویکرد طراحی مبتنی بر استاندارد برای این سیستم ها وجود دارد تا بتوان به اشتراک و تبادل اطلاعات دست یافت.

IEC و ISO استانداردهای بین المللی را از طریق کمیته فنی مشترک خود (JTC 1) برای فناوری های اطلاعات و ارتباطات متنوع، از جمله VR و AR توسعه می دهند.

« IEC و ISO در مورد دستورالعمل‌های سیستم‌های آموزشی و آموزشی VR/AR با هدف نشان دادن مدل‌سازی اطلاعات با استانداردهایی است که می‌تواند برای این سیستم‌ها استفاده شود. میونگ وون لی، که توسعه دستورالعمل ها را رهبری می کند، می گوید: این شامل رویه ها یا روش هایی برای توسعه سیستم های واقعیت مجازی سه بعدی و سیستم های آموزشی و آموزشی بر اساس استانداردهای ISO/IEC است.

این دستورالعمل نمونه هایی از استانداردهای بین المللی را برای موارد زیر ارائه می دهد:

تجسم ICT و مناطق پردازش داده های گرافیکی آن (فرمت فایل سه بعدی، نمایش حسگر برای واقعیت افزوده ترکیبی (MAR) و نمایش محیط های معنایی برای VR).

انتقال داده های ICT، پردازش و رمزگذاری/رمزگشایی و فشرده سازی تصاویر ثابت، فشرده سازی و انتقال چند رسانه ای (برای فعال کردن انتقال و تبادل روان از طریق شبکه ها، برای MAR در سیستم های آموزشی و آموزشی VR و AR).

یادگیری، آموزش و آموزش (LET) و حوزه های پردازش داده آنها (برای مدیریت پایگاه های اطلاعاتی دانش و برای رابط های کاربرانی که می توانند تعامل LET را در محیط های مجازی مدیریت و کنترل کنند.
مصاحبه زیر در مورد فناوری الکترونیک با متخصص Myeong Won Lee را بخوانید و در مورد چهار نوع مختلف از موارد استفاده از VR که در دستورالعمل برجسته شده است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نقش استانداردهای بین المللی در سیستم های آموزش و پرورش مجازی

فناوری واقعیت مجازی در بسیاری از موقعیت های یادگیری و آموزش برای بهبود کسب و کار و افزایش عملکرد استفاده می شود.

برای مثال، اولین واکنش‌دهنده‌ها می‌توانند برای بلایای طبیعی و انسان‌ساز در محیط‌های شبیه به زندگی آماده شوند. جراحان و دندانپزشکان می توانند روش های پیچیده را با خیال راحت انجام دهند. یادگیری در کاربردهای واقعیت مجازی، دانشجویان و محققان را قادر می‌سازد تا موضوعاتی مانند علم و تاریخ را از دیدگاه‌های جدید و با روش‌های یادگیری بهبودیافته مطالعه کنند.

استانداردهای پشت فناوری VR
نرم افزار اجزایی مانند نمایشگرها، حسگرها، تصاویر، نقشه ها و فناوری ردیابی را هدایت می کند که به سخت افزار (هدست یا کلاه ایمنی) متصل می شوند. چندین کمیته فنی IEC (TC) استانداردهای بین‌المللی را تولید می‌کنند که به اطمینان از قابلیت اطمینان، ایمنی، کارایی، قابلیت همکاری و کیفیت اجزای این فناوری مانند صفحه‌نمایش، حسگرها و سیستم‌ها و تجهیزات صوتی، تصویری و چندرسانه‌ای کمک می‌کند.

علاوه بر این، کمیته فنی مشترک IEC و ISO (ISO/IEC JTC 1) استانداردهایی را برای فناوری اطلاعات تولید می کند. کمیته فرعی 24 بر روی رابط‌هایی برای برنامه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات مربوط به گرافیک کامپیوتری و واقعیت مجازی، پردازش تصویر، نمایش داده‌های محیطی، پشتیبانی از واقعیت ترکیبی و افزوده، و تعامل با، و ارائه بصری اطلاعات، کار می‌کند.

JTC 1 Advisory Group 13 برای سیستم های یکپارچه سازی ICT مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کتاب سفید دستورالعمل ها برای سیستم های آموزشی و آموزشی VR/AR را تهیه کرده است.

e-tech با Myeong Won Lee، که گردآورنده گروه مشاوره است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد White Paper صحبت کرد. لی همچنین ریاست کمیته فرعی 24 در زمینه گرافیک کامپیوتری، پردازش تصویر و نمایش داده های محیطی را بر عهده دارد.

چرا برای توسعه سیستم های آموزشی و آموزشی مجازی به یک رویکرد طراحی مبتنی بر استاندارد نیاز داریم؟

سیستم های آموزشی و آموزشی مجازی را می توان در بسیاری از زمینه های کاربردی مانند پزشکی، تجهیزات سنگین، بهداشت، معماری و امکانات استفاده کرد. آنها ابزار و محیطی را در اختیار کاربران (معلمان و دانش آموزان) قرار میدهند تا در آن آموزش و یادگیری داشته باشند.

به دلیل گستره وسیع حوزه‌های کاربردی، بدون رویکرد طراحی مبتنی بر استاندارد، سیستم‌ها احتمالاً بدون توجه به استفاده مشترک یا تبادل اطلاعات توسعه می‌یابند. این امر منجر به تکرار تلاش‌های توسعه و در نتیجه اتلاف منابع می‌شود. یک رویکرد طراحی مبتنی بر استانداردها بدون توجه به کاربرد، یک رویه مشترک را فراهم می کند، به طوری که به اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات می تواند دست یابد.

دستورالعمل‌های سیستم‌های آموزشی و آموزشی VR/AR چه چیزی را ارائه می‌کند؟

دستورالعمل‌هایی برای توسعه آموزش و سیستم‌های آموزشی مجازی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را شرح می‌دهد. هدف آن نشان دادن مدل سازی اطلاعات با استانداردهایی است که می تواند برای این سیستم ها استفاده شود. فراهم می کند:

رویه ها یا روش هایی برای توسعه سیستم های واقعیت مجازی سه بعدی

+ سیستم های آموزشی و آموزشی بر اساس استانداردهای ISO/IEC JTC 1
+ یک رویکرد سیستماتیک برای توسعه برنامه های کاربردی برای مناطق یکپارچه سازی سیستم ها.
+ سیستم های آموزشی و آموزشی VR و AR نمونه های معمولی از برنامه های یکپارچه سازی سیستم ها هستند. کتاب سفید همچنین شامل موارد زیر است:

تعاریف مفاهیم برای آموزش و آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.
توضیحاتی در مورد فناوری توسعه نرم افزار و برنامه های کاربردی مورد نیاز برای سیستم های آموزش و آموزش مجازی.
شرح استانداردها برای تولید، انتقال و تبادل اطلاعات VR و AR در هنگام توسعه سیستم ها. مدل اطلاعاتی و معماری سیستم‌های آموزش مجازی و آموزش مجازی به عنوان مفاهیم اولیه استاندارد مشخص شده‌اند.
مؤلفه های سازماندهی سیستم های آموزش و پرورش مجازی بر اساس مفاهیم استاندارد.
شرح فناوری توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر استاندارد و رابط های نرم افزاری بین رایانه ها و دستگاه ها.
اجزای پیاده سازی برای توسعه سیستم های آموزشی و آموزشی مبتنی بر VR و AR.
چه نوع موارد استفاده وجود دارد؟

تقریباً تمام کاربردهای آموزش و آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی را می توان در انواع موارد استفاده طبقه بندی و پیاده سازی کرد. سیستم‌های آموزشی و آموزشی در زمینه‌های پزشکی، بهداشت، تجهیزات سنگین، مهندسی، داخلی، معماری و بسیاری موارد دیگر را می‌توان در این موارد استفاده کرد. بسته به سطح تعامل، ارتباط و غوطه وری، چهار نوع مورد استفاده وجود دارد:

نوع 1 صحنه و تعامل VR را برای آموزش و آموزش سازماندهی می کند
نوع 2 علاوه بر کارکردهای مورد استفاده نوع 1 شامل ارتباط توسط آواتارها نیز می شود
نوع 3 علاوه بر استفاده از کیس نوع 2 شامل سنسورها نیز می شود.
نوع 4 نشان دهنده بالاترین سطح غوطه وری است که شامل صحنه واقعیت مجازی، حسگرها و ارتباط توسط آواتارها می شود.
برخی از استانداردهای کلیدی مورد استفاده برای توسعه معماری مدل سازی چیست؟

بسیاری از استانداردها را می توان برای آموزش و آموزش مجازی مبتنی بر واقعیت مجازی استفاده کرد. سه کمیته فرعی JTC 1 به استانداردهای بین المللی برای جنبه های مختلف کمک می کنند:

SC 24 بر توسعه استانداردها در تجسم ICT و مناطق پردازش داده های گرافیکی آن تمرکز دارد.

گرافیک کامپیوتری ISO/IEC 14772 و زبان مدل سازی VR پردازش تصویر.
ISO/IEC 19775-1 Extensible 3D (X3D) یک فرمت فایل سه بعدی است که می تواند برای تولید و تبادل صحنه های سه بعدی در محیط های محاسباتی ناهمگن برای برنامه های کاربردی VR و AR استفاده شود.
ISO/IEC 18023 می تواند برای نمایش محیط های معنایی (توضیح اطلاعات دنیای واقعی از جمله مکان واقعی، عملکردهای فیزیکی هر شی و غیره) برای صحنه های VR استفاده شود.
نمایش سنسور ISO/IEC 18038 در واقعیت افزوده ترکیبی (MAR) می تواند برای شبیه سازی حسگرها در محیط های واقعیت مجازی سه بعدی استفاده شود.
SC 29 توسعه استانداردها در انتقال داده های ICT، پردازش و رمزگذاری/رمزگشایی را پوشش می دهد. کاغذ سفید استانداردهای بسیاری را فهرست می کند که می توانند برای رمزگذاری و فشرده سازی تصاویر ثابت، فشرده سازی و انتقال چند رسانه ای استفاده شوند. اینها انتقال و تبادل یکپارچه از طریق شبکه ها را برای MAR در سیستم های آموزشی و آموزشی VR و AR امکان پذیر می کند.

ISO/IEC 23000-9 می تواند برای انتقال فرمت فایل های چندرسانه ای استفاده شود.
ISO/IEC 23090 می تواند برای نمایش کدگذاری شده رسانه های همه جانبه استفاده شود.
SC 36 بر یادگیری، آموزش، و آموزش (LET) و حوزه های پردازش داده آنها تمرکز دارد. هنگام سازماندهی پایگاه های داده دانش، اطلاعات LET باید در قالبی استاندارد تعریف شود. همچنین باید رابط هایی را در اختیار کاربران قرار دهد که بتوانند تعامل LET را در محیط های مجازی مدیریت و کنترل کنند.

ISO/IEC 19788 ابرداده‌ها را برای منابع یادگیری شامل عناصر فراداده خاص و ویژگی‌های آنها برای توصیف منابع یادگیری پوشش می‌دهد.
ISO/IEC 19778 می‌تواند برای توسعه سیستم‌های مرتبط با محیط‌های کاری مشترک استفاده شود و مدل داده‌ای را برای توصیف عناصر داده و روابط آنها تعریف می‌کند. قابلیت حمل و استفاده مجدد از داده ها را به شکل یکپارچه فراهم می کند و به نمونه های مدل داده اجازه می دهد تا توسط سیستم های مختلف مبادله، ذخیره، بازیابی، استفاده مجدد یا تجزیه و تحلیل شوند.
درباره تمام استانداردهای موجود در کتاب سفید دستورالعمل‌های سیستم‌های آموزشی و آموزشی VR/AR بیشتر بیاموزید.


شرکت بین المللی مهندسی هیوا مجری و مشاور در زمینه پیاده سازی استانداردهای ایزو در سازمانها- صنایع و کارخانجات تولیدی و خدماتی.

واقعیت افزودهگواهینامه ایزو
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید