ابوالفضل کُر
ابوالفضل کُر
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

هنر جنگ دانشگاه سوهانک

اشنایی با دفاع مقدس

استاد حسنوند

کلاس دوشنبه

موضوع تحقیق:تحلیل و نقد فیلم درخت گردو با کارگردانی محمد حسین مهدویان

دانشجو:ابوالفضل کُر

محمد حسین مهدویان در " درخت گردو " تصمیم گرفته درباره بمباران شیمیایی سردشت فیلم بسازد، واقعه‌ای مربوط به جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۶. این فیلم به نویسندگی ابراهیم امینی و حسین حسنی، روایتگر داستان تلخ زندگی فردی رنج کشیده و اهل کردستان به نام قادر مولان پور است که خانواده‌اش درگیر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت بودند. داستان فیلم در سه بازه زمانی سال‌های ۶۶، ۸۳ و ۹۵ روایت می‌شود.

ويژگي مثبت اين فيلم استفاده از ساختارهای مختلف برای فیلمبرداری در سه دهه مختلف است.

این فیلم به دلیل سانتی مانتالیزم اغراق شده و احساسات گرایی آزار دهنده‌اش، تمام انرژی مخاطب را گرفته و فیلم در مواقعی تنها به ذکر مصیبت تقلیل می‌یابد. در لحظاتی درخت گردو آنقدر فیلم تلخ و سهمگینی می‌شود که همچون پتک بر دل و جان مخاطب فرود می‌آید.

یکی از اتفاقات مهم درخت گردو که تقریباً به مذاق هیچکس خوش نیامده، استفاده از راوی برای روایت داستان است. قصه فیلم از زبان هما، یکی از معلم‌های سردشت، روایت می‌شود. شاید انتخاب این راوی کار درستی نبوده، راوی باید دانای کل بی طرفی باشد که به دور از احساسات، وقایع را تعریف کند، اما از آنجا که هما در این داستان بی طرف نیست، نوع روایتش فیلم را به سمت مرثیه سرایی سوق داده است. مرثیه‌ای که با نریشن های نه چندان مفید بر آن تاکید می‌شود و نتیجه را به دام پرگویی می‌اندازد.

درخت گردو یک پیمان معادی شاهکار دارد که برای ایفای نقش در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد. او در این فیلم از چهره آشنای همیشگی‌اش در دیگر فیلم‌ها، یعنی یک آدم معمولی پایتخت نشین که در موقعیت‌های انسانی پیچیده گیر می‌افتد، به خوبی فاصله گرفته و این بار در قامت یک مرد کرد ظاهر شده که باید همه آن معمولی بودن شهری را فراموش کند و تبدیل شود به اوستا قادر بنا در روستایی نزدیک سردشت.

انتخاب معادی را باید ریسک بزرگ مهدویان برای فیلمش دانست که اتفاقاً بسیار درست از آب درآمده است. حتی سیگار کشیدن و راه رفتن این بازیگر در درخت گردو با دیگر فیلم‌هایش فرق می‌کند. لهجه کردی را نیز به خوبی فراگرفته و در ادای دیالوگ‌ها به هیچ وجه نمی‌لنگد. معادی در ایفای این نقش، اجرای مینیمال را برگزیده که نتیجه آن تلنبار شدن حس دردی است که کمر هر انسانی را می‌شکند.

سكانس دوست داشتني فيلم درخت گردو سكانس قادر و سه فرزندش در زير دوش حمام است بعد از شيميايي شدن فرزندانش

بسيار لذت بخش بود و از سواد من دوره نقد كردن اين فيلم

پايان

استاد علی اکبر حسنوندهنر جنگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید