رهبر بختیاری
رهبر بختیاری
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

فرزندآوری در قرآن

فرزندآوری در قرآن | فرزند، عامل حفظ نسل، نعمت و منّت الهی بر مردم

فرزند آوری در آئینه آیات قرآن امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است.

آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده‌اند.

همچنین آیاتی بر تمنّی و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن دلالت می کنند؛ این دعا و طلب‌ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است.

قرآن در بخشی از آیات نیز سقط جنین و فرزند کشی از ترس فقر را مذمّت و آن را گناه کبیره می شمارد.

فرزندآوری در قرآن
فرزندآوری در قرآن

فرزندآوری در قرآن

خداوند براي یادآورى نعمت‌هاى پروردگار و تحریک حس شکرگزارى قوم شعیب می‌فرماید:

«…وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ..» (اعراف/۸۶)
«…و به خاطر بیاورید زمانى را که اندك بودید، و او شما را فزونى داد.»

همانطور که می‌بینیم، قرآن فزونی جمعیت آنان را به یادشان می‌آورد و به عنوان منّتی الهی آنان را به شکر و سپاس فرا می‌خواند.

و نیز فرزند را موهبتی الهی می‌داند، آنجا که می‌فرماید:

«لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ» (شوري / ۴۹)«مالکیّت و حاکمیّت آسمانها و زمین از آن خداست؛ هرچه را بخواهد مى‌آفریند؛ به هر کس اراده کند دختر مى‌بخشد و به هرکس بخواهد پسر.»

تعبیر به «یهب» دلیل روشنی است که دختران و پسران هدیه‌اي الهی هستند.

حتی پیامبران الهی همچون زکریا (ع) و ابراهیم (ع)، درپاره‌اي موارد از خداوند درخواست فرزند می‌کردند و براین موهبت شکر خدا را به جاي می‌آوردند.

درباره حضرت زکریا(ع) در آیه ۳۸ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید:

«هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ»آنجا [بود كه‌] زكريا پروردگارش را خواند [و] گفت: «پروردگارا، از جانب خود، فرزندى پاك و پسنديده به من عطا كن، كه تو شنونده دعايى.»

مادر مريم با همسر زكريّا خواهر بودند و هر دو عقيم و نازا. مادر مريم با ديدن صحنه‌ى غذا دادن پرنده به جوجه‌هايش منقلب شد و به درگاه خدا دعا كرد، خداوند نيز به او مريم را عطا كرد. در اينجا هم وقتى حضرت زكريّا مقام ومرتبه‌ى مريم را ديد، از خداوند طلب فرزند كرد.

نکته‌:

  • درخواست فرزند ونسل پاك، سنّت و روش انبياست. «هَبْ لِي … ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً»

همچنین ابراهيم به خاطر فرزنددار شدن به حمد كامل حق برخاست، كه فرزنددار شدن به راستى اقتضاى حمد مى‌كند، حمدى كه با زبان و قلب و اعضاء و جوارح تحقق پيدا كند.

قرآن در آیه ۳۹ سوره مبارکه ابراهیم از زبان این پیامبر بزرگ الهی می‌فرماید:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ»سپاس خداى را كه با وجود سالخوردگى، اسماعيل و اسحاق را به من بخشيد. به راستى پروردگار من شنونده دعاست.

نکته‌‌ها:

  • اسماعيل و اسحاق، از نعمت‌هاى ويژه‌ى خداوند هستند، زيرا با دعاى پيامبر خدا ابراهيم(ع) به وجود آمدند.
  • فرزند، هديه الهى است. «وَهَبَ لِي»

امام صادق (ع) فرمود:

«هرگاه یکی از شما پس از مدتی صاحب فرزند نشد، بگوید: خدایا مرا تنها مگذار، درحالیکه تو بهترین وارثان هستی. پس شکرگزاري مرا با تفکرم (درنداشتن فرزند) تبدیل مکن. به من جانشینی درست، چه پسر و چه دختر، عطا فرما، تا با آنان مأنوس شوم؛ از وحشت درامان بمانم؛ و با آنان از تنهایی بیرون آیم و تورا هنگام اتمام نعمت شکرگزار باشم. (بحارالأنوار، جلد ۹۰، صفحه ۷۱، حدیث ۱۴)

منبع: فرزندآوری در قرآن

سقط جنینفرزند کشیمشوّ‌ق‌های فرزندآوریفرزندآوری در آیات و روایات
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید