ویرگول
ورودثبت نام
یک روانشناس
یک روانشناس
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

به دنبال سابلیمینال واقعی و سابلیمینال معتبر در اینترنت!!!

مدتی هست که به دلیل رشته تحصیلی خود (روانشناسی بالینی) با مفهوم سابلیمینال که ارتباطی با درس هایی که درباره ناهشیار می خونیم داره کنجکاو شدم و جستجوی زیادی در اینترنت کردم ببینم چی می تونم پیدا کنم. می خواستم ببینم آیا سابلیمینال واقعی هست؟ چطور میشه یک سابلیمینال معتبر پیدا کرد؟

سه تا کار را می خواستم انجامن بدم.

1- یک بررسی درباره سایت هایی که فایل سابلیمینال تولید می کنند انجام دادم.

جستجوی سابلیمینال در اینترنت

با جستجوهایی که درباره سابلیمینال در اینترنت کردم سایت های زیادی را دیدم. اما برام عجیب بود که به جز یک سایت بقیه سایت ها توسط افراد عادی که هیچ تحصیلات تخصصی درباره روانشناسی ندارند تولید شده بود.

اکثر سایت هایی که بررسی کردم دیدم اصلا مشخص نیست این سایت برای کی هست و چه کسی این فایل ها را تولید کرده. چند سایت هم بود که در بخش درباره ما اسم مدیر سایت بود اما هیچ رزومه و مشخصات و تحصیلاتی از اون فرد نوشته نشده بود!!

سایت های مربوط به سابلیمینال

اینجا لیست برخی از سایت هایی که پیدا کردم و نتیجه جستجوم را توضیح میدم.

سایت دکتر بهشتیان

تنها سایتی که واقعا تونستم سابلیمینال واقعی پیدا کنم سایت دکتر بهشتیان بود.دکتر بهشتیان روانشناس، عضو هیئت علمی، پژوهشگر و مدرس ، پروانه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره .... واقعا رزومه دکتر بهشتیان باعث تحسینه. در کنار اون توضیحات کاملی درباره فایل های سابلیمینال نوشته بودند و اینکه توضیح داده که سابلیمینال واقعی است اما معجزه نمی کنه.

بعد هم گفته بودند برخی از جاها کاربرد داره برخی از جاها کاربرد نداره. آدرس، شماره تماس، رزومه کامل به نظرم این سایت کامل ترین و علمی ترین سایتی بود که درباره سابلیمینال پیدا کردم.

سایت سابلیمیران

این سایت خیلی فایل سابلیمینال داره اما وقتی درباره مدیر سایت بررسی کردم دیدم هیچ مشخصاتی به جز اسم و فایل نیست. رفتم اسم و فامیل این فرد را بررسی کردم ببینم آیا مدرک روانشناسی یا رشته های مرتبط داره دیدم هیچ مدرک روانشناسی نداره. حتی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره (تنها جایی که اجازه فعالیت روانشناسی در کشور را به افراد میده) هم صحبت کردم اما اسمی پیدا نکردم. پس مطمئن شدم این سایت هم غیر معتبر هست.

سایت متافکر

این سایت که هیچ مشخصاتی نداره و اصلا معلوم نیست این سایت توسط کی مدیریت میشه. بخش درباره ما سایت هیچ اطلاعاتی نداره.

سایت جادوی باور

این سایت را هم کلی زیر و رو کردم اما هیچ مشخصات و اطلاعاتی پیدا نکردم. دریغ از هیچ مشخصات و اطلاعاتی درباره تولید کننده فایل ها و مدیر سایت و مشخصات و روزمه کاری اون فرد.

سایت ذهن گیرا

این سایت باز هم کمی از سایت های دیگر بهتر بود و اسم چند نفر را به عنوان مسئولین بخش های مختلف سایت ارایه کرده بود. که یک نفر به نفر الهه کیا به عنوان روانشناس سایت معرفی کرده بود. من هم به دنبال بررسی رزومه و مشخصات این فرد رفتم تا ببینم آیا می تونیم چیزی دربارش پیدا کنم. اما متاسفانه هیچ چیزی در اینترنت پیدا نکردم. اسم این فرد هم در سازمان نظام روانشناسی نبود. پس احتمالا یا اسم واقعی نیست یا این فرد اصلا روانشناسی نیست!!!

سایت سابلیمینال قربانی

این سایت برای خانم انسیه قربانی هست. اما هیچ رزومه و مشخصات از ایشون نیست. باز هم برای اطمینان بیشتر رفتم و خودم بررسی کردم اما برای ایشون هم هیچ مشخصاتی پیدا نکردم نه در سازمان روانشناسی نه در بهزیسیتی نه جای دیگه و ایشون هم روانشناس نیست.

استناد به داشتن نماد اعتماد الکترونیکی

بسیاری از این سایت ها مدعی این بودن که چون نماد اعتماد الکترونیکی را دارند پس مجوزهای لازم را برای کار کردن دارند. در صورتی که وقتی بررسی کردم متوجه شدم نماد اعتماد الکترونیکی مجوز فروشگاه اینترنتی را به فرد می دهد و درباره اینکه چه چیزی در سایتت می فروشی کاری ندارد و صلاحیت علمی تو را تایید نمی کند.

واقعا چطور برخی از افراد به برخی از سایت ها بی اعتبار، اعتماد می کنند و ناهشیار خودشون یعنی عزیزترین بخش وجودشون را دست اونها می سپارن!!

نتیجه گیری

خلاصه بررسی های یک هفته ای من چند نکته را برام مشخص کرد.

1- فقط سایت دکتر بهشتیان از نظر رزومه علمی، مجوز های لازم، ادعاهای مطرح به نظرم معتبر اومد.

2- بر اساس درس هایی که در دانشگاه خوندم می دونم اینقدر ناهشیار بخش مهمی در روان ماست که باید خیلی بیشتر مراقبش باشیم و دست هر کسی نسپاریم.

3- ظاهرا در اینترنت هر کسی با حداقل اطلاعات به خودش اجازه میده وارد حوزه های تخصصی روانشناسی بشه. پس هر چیزی که در اینترنت هست قابل اعتماد نیست و ما باید با دقت و بررسی بیشتری انتخاب کنیم.

سابلیمینال واقعیسابلیمینالخطرات سابلیمینال
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید