بل
کالیمبا حدود 3000 سال پیش ، اولین بار در سواحل غربی آفریقا کشف شد ، اما خیلی زود گسترش یافت و در بقیه این قاره پخش شد.
هر گروه فرهنگی متفاوتی در آفریقا که از آن استقبال کرده، نسخه اختصاصی خود را از این ساز زیبا ساخته اند ، به این معنی که ابزار کالیمبا در واقع ابزاری است که عمیقا در میراث موسیقی آفریقا جای گرفته است.
صدا ی بی نظیر باعث شده است که نوازندگان غربی از ساز کالیمبا نیز استقبال کنند. همه اینها از سال 1920 آغاز شد ، زمانی که هیو تراسی ، متخصص موسیقی شناسی ، انگلیسی به آفریقا نقل مکان کرد و بلافاصله عاشق این ساز چوبی شد.
او شروع به ساخت این ساز متمایز آفریقایی کرد و آن را به جامعه غربی فروخت که آن را در موسیقی آنها ادغام کرد. اگر به برخی از آهنگ های هنرمند محبوب مانند Genesis ، Earth Wind and Fire و John Mayer توجه کنید ، می فهمید که ساز Kalimba دیگر فقط به جشن های آفریقا تعلق ندارد.
کالیمبا به نام های پیانوی انگشتی ، مبیرا ، سانسا یا مالیمبا شناخته می شود و یکی از شناخته شده ترین سازهای موسیقی آفریقایی است.
به طور سنتی از یک جعبه رزونانس از جنس کدو تنبل ساخته می شود که با یک لایه نازک چوب پوشانده شده است و دارای کلیدهای فلزی است ، که معمولاً کلیدهای بازیافتی هستند..
تا همین اواخر ، کتابهای کمی در مورد نواختن کالیمبا وجود داشته است ، و افراد معمولاً هنگام مراجعه به قسمتهای مختلف کالیمبا ، واژگان یکسانی ندارند.
من محبوب ترین و توصیفی ترین نام را برای نشان دادن اجزای نمودارهای زیر انتخاب کرده ام که آناتومی کالیمبا را نشان می دهد.
برخی از کالیمباهای سنتی آفریقایی بر روی اجسام رزونانس دهنده توخالی ساخته می شدند ، اما بعضی از آنها روی تخته صاف نصب می شدند.
کالیمباهای نصب شده روی جعبه صدای بلندتری دارند و با پوشاندن و رها کردن سوراخ های صدا می توانید جلوه ای عالی از “wah-wah” بدست آورید.
کالیمباهای تخته سوار دارای “منحنی EQ” هستند ، و شما می توانید آنها را به روش سنتی تقویت کنید که با قرار دادن آنها در داخل یا بالای یک شیئ کاسه مانند ، خشک و تو خالی برای افزایش رزونانس را انجام دهید.
کالیمبا های مدرن بر اساس طرح نت LIKEMBE استوار است .
در حالی که هیو تریسی در حال مطالعه ده ها طرح سنتی نت کلیمبا در آفریقا بود ، یکی از آنها را پیدا کرد ، likembe ، (به عکس مراجعه کنید) ، که از یک طرح نت جابجا شونده چپ به راست به طور منظم متناوب برای بالا رفتن از اسکیل استفاده می کند – به استثنای نت آخر سمت راست ،).
این ساز اساس کالیمبا هیو تریسی شد. تریسی طرح نت متناوب خود را قرض گرفت و از تنظیم دیاتونیک غربی (“Do Re Mi Fa So La Ti Do”)در آن استفاده کرد ، و ساز جدیدی با ویژگی هایی ارائه داد که به نوازندگان غربی اجازه می دهد به راحتی موسیقی بسازند ، درک بیشتر کالیمباهای سنتی توسط گوش غربی خیلی عجیب و غریب است.