مجموعه داستان حسابرسی گِرگوار سامسا نام کتابی است که به تازگی توسط ( انتشارات آقائی ) منتشر شده است. این اثر، به قلم محمد محمدی زاده (آریا) میباشد و به تصمیمات مختلف و تغییر رفتار افراد در مواجهه با مشکلات و شرایط گوناگون میپردازد. در ابتدا به مشخصات کتاب میپردازیم:
نام کتاب: حسابرسی گِرگوار سامسا
نویسنده: محمد محمدی زاده (آریا)
تولد: ۱۳۸۵/۹/۹
موضوع: داستان های کوتاه فارسی_قرن ۱۴
مشخصات نشر: تهران، انتشارات آقائی، ۱۴۰۰
شابک کتاب: ۹۷۸۶۲۲۷۶۶۰۱۹۷
مشخصات ظاهری: ۱۲۱ص
رده بندی کنگره: PIR8361
رده بندی دیویی: ۳/۶۲فا۸
شماره کتابشناسی ملی: ۷۶۶۳۸۶۱
محمد محمدی زاده ( آریا ) ادبیات و شیوه های روایت متفاوت را به خوبی آموخته و به کار میگیرد که نشان از اطلاعات فراوان دارد. اینکه با سن کم چنین با تجربه و هوشمندی از کلمات و المان های مختلف استفاده کرد، بسیار جالب توجه به نظر میرسد.
این کتاب از داستان های کوتاهی از جمله: حسابرسی گِرگوار سامسا، پیرمردی که در کودکی مُرد، پسری که با پدرش به کوه رفت، غریب، خداوند خدا و چند داستان دیگر تشکیل میشود. اکثر این داستان ها بر اساس شخصیت پردازی های متفاوت و عقاید آنها پایه ریزی شده است و محمدی زاده، مباحث فلسفی و انسانی روز جامعه را دستمایه داستان های خود قرار میدهد. او از زیادهگویی پرهیز میکند تا علاوه بر مفاهیم عمیق، روایتی زیبا و بی آلایش را نیز به کار بسته باشد.
چیزی که این داستان ها را دوست داشتنیتر و قابل توجهتر میکند، استفاده از ایده های نو و شیوه روایت جدید است. محمد محمدی زاده (آریا) با ذهن خلاق و استفاده از کلمات کلیدی در پاراگراف های تاثیر گذار، منظور خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل میکند و فضا پردازی متناسب، درک مطلب را آسانتر میکند.
سمبولیسم و نماد پردازی آگاهانه، در کنار ناتورالیسم سفت و سختی که روزگار بر اشخاص داستان تحمیل نموده، بر فهم استعاره ها کمک فراوانی میکند. این موضوع باعث میشود که خواننده اثر، از هر قشر و حد درک از نمادها، راضی و خوشحال شود. با توجه به قصهی گیرا و جذاب این داستانها که با نوآوری روایت شدهاند، بدون شک مطالعه این آثار خشنودی و رضایت بخشی فراوانی را به دنبال دارد.
داستان های کتاب حسابرسی گِرگوار سامسا، چون بهترین وقایع و مکان ها را برای نقل قصه و استفاده از استعاره انتخاب کرده اند، باعث ایجاد جاذبه و کشش دوطرفه میشود. به شکلی که فرد با شخصیت ها همزاد پنداری میکند و اینان چنان واقعی به نظر میرسند که با وقوع هر مشکل، انگار یک نگرانی به زندگی خود ما اضافه شده است!
با این وجود، استفاده از لایه ها و افکار گوناگون در تعداد اندکی از کلمات، گاهاً برای نویسنده مشکل ساز میشود که کاملا قابل توجه است. هرچند که محمدیزاده سعی کرده با لحن یکدست این موضوع را پنهان کند اما در هر حال، این همه تفکر، تجربه و شیوه زندگی، ممکن است اندکی باعث دور شدن فکر و ذکر خواننده بشود.
سواد و شناخت بالای محمد محمدی زاده ( آریا ) از مکاتب و تفکرات اندیشمندان جهان، بسیار تحسین انگیز است. او به خوابی از عقاید و تجربیات مختلف تاریخی بهره میگیرد و در کنار قصه، سعی میکند عقاید خود را نیز نسبت به پیشامد های مختلف، در قالب دیالوگ، شخصیت پردازی و یا رفتار آنها، نشان دهد.