نگاهی به زندگی سایمون
نیل سایمون (Neil Simon) با نام کامل نیل ماروین سایمون، چهارم ژوئیهی سال 1927 در محلهی برانکس نیویورک به دنیا آمد. به علت شرایط مالی خانواده، والدین او مجبور بودند ساعات زیادی از روز را به کار اختصاص دهند و به همین دلیل، تربیت نیل به برادر بزرگش، دنی، واگذار شد. دنی او را ترغیب میکرد تا مطالعه کرده و نوشتن را تمرین کند. نیل همچنین ساعات زیادی را در سینما میگذراند و آرامش و لذت خاصی را با دیدن فیلمهای کمدی تجربه میکرد. پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان دیویت کلینتون، وارد دانشگاه نیویورک شد. مدتی بعد در نیروی هوایی ارتش ثبتنام کرد و به پایگاه لووی فیلد اعزام شد. سایمون سردبیر روزنامهی ورزشی آنجا بود و همزمان در دورههای آموزشی دانشگاه این شهر نیز شرکت میکرد.
نیل سایمون و آغاز نویسندگی
نیل سایمون پس از بازگشت به نیویورک در دفتر پست شرکت برادران وارنر شروع به کار کرد. او و دنی، طرحی را برای یکی از تهیهکنندگان برنامههای رادیویی ارسال کردند که مورد موافقت قرار گرفت و از آن زمان به بعد، به عنوان یک تیم کمدینویس آغاز به کار کردند. دو برادر، خیلی زود به موفقیت رسیدند؛ اما در اواسط دههی 1950 راه آنها از یکدیگر جدا شد. با این وجود، نیل همچنان به نوشتن ادامه داد.
نیل سایمون اولین فیلمنامهی موفق خود را برای سریال آمریکایی «هرگز پولدار نمیشوی» نوشت. او با نوشتن این اثر، توانست جایگاهی در میان کمدینویسان آمریکایی برای خود باز کند. موقعیتهای طبیعی و کمیک، شخصیتپردازیهای ماهرانه و نثر روان و جذاب او باعث شد تا آثارش مخاطبان بسیاری پیدا کند. سایمون همچنین یکی از اعضای تیم نویسندگان برنامههای کمدی تلویزیونی «سید سزار» بود و به خاطر همین برنامه بود که توانست جایزهی اِمی را از آن خود کند.
نیل سایمون و صحنهی تئاتر
نیل سایمون پس از مدتی، نوشتن برای صحنه و تئاتر را نیز آغاز کرد. او با نوشتن «پابرهنه در پارک» و «زوج ناجور (The Odd Couple)» مسیر خود را به سمت صحنههای تئاتر هموارتر کرد. اما اثری که سایمون را به عنوان یک نمایشنامهنویس ماهر و خلاق مشهور ساخت، نمایشنامهی «بیا و شیپور بزن (Come Blow Your Horn)» بود. این نمایشنامه با چنان استقبال فوقالعادهای از سوی تماشاگران مواجه شد که تا 84 هفته روی صحنه باقی ماند و سایمون را به نوشتن هرچه بیشتر برای صحنه، ترغیب کرد. «اتاقی در هتل پلازا (The Sunshine Boys)»، «زندانی خیابان دوم (The Prisoner of Second Avenue)»، «پسران آفتاب (The Sunshine Boys)»، «اتاقی در کالیفرنیا (California Suite)»، «کلهپوکها (Fools)»، «خنده در طبقهی بیستوسوم (Laughter on the 23rd Floor)» و «اتاقی در هتل لندن (London Suite)» تنها عناوین برخی از بهترین آثار نیل سایمون هستند.
نیل سایمون علیرغم محبوبیت فوقالعادهای که به دست آورده بود، گاهی اوقات بازخوردهای خوبی از سوی منتقدان و کارشناسان دریافت نمیکرد. آنها آثار او را رمانتیک و معمولی میدانستند. اما انتشار «گمشده در یانکرز» در سال 1991، باعث شد که نظر منتقدان نسبت به آثار او تغییر کند. این اثر توانست جایزهی پولیتزر بهترین اثر درام را برای سایمون به ارمغان بیاورد. این نمایشنامهنویس پرکار، به تولید آثار هنری خود ادامه داد. هرچند که نوشتههایش از آن پس، چندان موردتوجه منتقدان قرار نگرفت. سایمون پس از انتشار اثر «دوراهی رُز (Rose's Dilemma)» در سال 2003، به طور رسمی از نوشتن کناره گرفت.
اندیشه ها و نوع نوشتن
سایمون تصویرگر رفتارهای انسانها در جامعه است. او با کنار زدن نقابها و ظواهر، تلاش کرده تا به بطن ناپیدای جامعه دست پیدا کند و از مشکلات، ترسها، دلبستگیها، ناامیدیها و رنجهای انسان مدرن در جوامع امروزی سخن بگوید. نیل سایمون در دیالوگهای خود از پیچیدگی و پُرگویی دوری کرده و در پسِ تیرگیهای زندگی قهرمانان خود، عاقبتی شیرین و اخلاقی برای آنان متصور است.نگاه طنز آمیز و گاها کنایی نیل سایمون در آثارش از جمله چیز هایی که می تواند اورا از هم عصرانش متمایز کند، کمدی نویسی که در عین سادگی ک به دور از اغراق و زبان و لحن فاخر سعی در نگاشتن نمایشنامه ای برای لذت بردن مخاطب خود دارد در تمامی آثاری که سایمون آن ها را نوشته است کمتر بتوان موضع گیری های سیاسی در آنها یافت و سایمون سعی داشته است که به دور از مواضع سیاسی و با نگاه به دید هنری نمایشنامه هایش را بنویسد، البته نگاه های اجتماعی خانوادگی در آثارش به صورت واضح به چشم می خورند.
در حالی که منتقدان زیادی از کارهای او بعنوان کارهای معمولی و رمانتیک و کمدی انتقاد می کردند او تا پایان عمرش سبک نگارشی خودرا کنار نگذاشت و حتی در سال ۱۹۹۱ برای نوشتن نمایشنامه گمشده در یانکرز توانست جایزه پولیتزر را ازآن خود کند ، او در سال ۲۰۰۳ آخرین نمایشنامه خودرا نگاشت و پس از آن دیگر دست به نوشتن نبرد.
خلاصه و دورنمایه نمایشنامه ها(مهم ترین ها)
کتاب شایعات (Rumors): نیل سایمون در کتاب شایعات، راوی داستان گروهی از افراد است که به یک مهمانی دعوت شدهاند. درواقع آنها قصد دارند در این مهمانی دهمین سالگرد ازدواج چارلی که دوست آنها و همینطور معاون شهردار نیویورک است، را جشن بگیرند. اما وقتی به منزل چارلی میرسند، با شرایطی عجیب مواجه میشوند. همسر چارلی خانه نیست و تمام خدمه هم از آنجا رفتهاند. چارلی را نیز درحالی مییابند که با اسلحه به خودش شلیک کرده و زخمی شده است. آنها باید برای این وضعیت بغرنج، راه چارهای پیدا کنند.
کتاب اتاقی در هتل کالیفرنیا (California Suite): اتاقی در هتل کالیفرنیا، نمایشنامهای کمدی از نیل سایمون، در چهار صحنهی مستقل از یکدیگر نوشته شده است. در هر کدام از صحنههای این نمایشنامه، مشکلات زوجهایی عجیبی که در این هتل مستقر هستند، روایت میشود. با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن کتابراه میتوانید نمایش صوتی اتاقی در هتل کالیفرنیا که ازجمله بهترین کتابهای نیل سایمون محسوب میشود را دریافت کرده و بشنوید.
کتاب پابرهنه در پارک (Barefoot in the Park): یک وکیل تازهکار به همراه عروس جوانش از ماه عسل برمیگردند. آنها قرار است به آپارتمان جدید و گرانقیمت خود نقل مکان کنند؛ اما وقتی به آپارتمان میرسند، میبینند که مبلمانی در آن وجود ندارد، رنگآمیزی آن ناقص مانده، سقف مشکل دارد و فقط یک تخت دونفره در آن جا میشود! این شرایط باعث شکلگیری یک دعوا میان این دو نفر میشود. بعد از این دعوا مرد، پابرهنه از خانه خارج میشود و در پارک به دنبال جای خواب میگردد.
کتاب گمشده در یانکرز (Lost in Yonkers): نیل سایمون در کتاب گمشده در یانکرز داستان دو نوجوان را روایت میکند که به دلیل مسافرت کاری پدرشان، مجبور هستند با مادربزرگ و عمهی خود زندگی کنند. آن دو کنار این مادربزرگ بیعاطفه و عمهی نادان به سختی روزگار میگذرانند؛ تا اینکه عموی آنها، که شخصی خلافکار و فراری است، به این جمع عجیب اضافه میشود و این دو برادر را با واقعیاتی از زندگی آشنا میکند که تا به حال با آن مواجه نشده بودند.