ویرگول
ورودثبت نام
سین.میم.جیم
سین.میم.جیم
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

ربا چیه؟

سلام من معمولا آدمیم که تا وقتی کسی هست درمورد موضوعی صحبت کنه یا چیزی بنویسه احتیاج به سخنرانی یا نویسندگی نمیبینم و میزارم باقی افراد سخنشونو بگن منم با لایک و ... ازشون در نوع خودم حمایت میکنم .الانم که میخوام درمورد این موضوع بنویسم احساس نیاز میکنم چون باقی از عمامه به سر گرفته تا کت شلواری کروات دار همه خاموشن و اون این هستش که ربا چیه ؟؟

چه مسلمونه ریشو باشیو چه آتئیست باید قبول کرد که بدست آوردن پول بدون کار کردن باعث بدبختی باقی جامعه میشه ! چرا ؟چون فرقی با دزدی نداره چرا که به مراتب بدتره چون حداقل یقه دزدو میشه با مامور واینا گرفت ولی تو ربا موضوع برعکسه !!رباخوار یقه تو رو با قانون بازیاش میگیره !!زیاد اهل گزافه گویی نیستم از این جور دلایل که چرا ربا بدتر از دزدی هستش و ...(خودتون بازم میتونید پیدا کنین)

حالا بریم ببنیم ربا چی هست ؟؟؟این لغت طبق چیزی که ما شنیدیم معنای "سود روی پول قرض داده شده است " اما واقعا معنیش فقط و فقط همینه یعنی کارایی مثل احتکار و گرونفروشی و پولشویی که مثالش ماشالله ماشالله تو کشور ما هم کم نیست جز ربا خوارای نیست؟؟ چون درست فرقی با ربا نداره یعنی شما کاری نکردی و و پولی رو بدون عرق کردن و ... درآوردی !!!

از اونجاییکه تا جاییکه من خوندم و فهمیدم اولین مکتبی(اگه در مکتب دیگه ای با ربا خواری مقابله شده بفرمایین در قسمت ها بعدی انشالله مطرح کنم!) که با ربا به مقابله پرداخته ادیان ابراهیمی بودن .الان که خود یهودیا استاد این کارند به مسیحیا یادش دادن با هم از ما مسلمونا یا مسلمون زاده ها سواری میگیرن ما هم کم کم یادش گرفتیم و داریم از خودمونم بدتر از اونا سواری میگیریم !! اینو گفتم تا اول از منظر دینی که باهاش بزرگ شدیم و چه الان بهش اعتقاد داریم یا نداریم مطرح کنم !

ببینین یه حدیث از پیامبر اسلام داریم با این موضوع "ربا از هفتاد بار زنای با مادر در مسجدالحرام بدتر است "من فکر میکنم مسئله ای که باعث شده پیغمبر اینو بگه این بوده که خودش از یکی پرسیده بدترین گناه دنیا چیه ؟هر نفر یه حرفی زده یکی که از بقیه زرنگ تر بوده گفته خب زنا بدترین گناهه خب اگه زنا با مادر باشه که 100 برابر بدتره و بازم خب اگه اینکارو تو یه جای مقدس مثل مسجد الحرام انجام بدن دیگه واویلا ...پیغمبر همینی که من گفتم بدترین گناهه!!پیغمبر میگه عزیز دلم اینی که شما گفتی یه هفتادم ربا نیست و ربا حکم محاربه با خدا رو داره ....

یعنی به احتمال زیاد ربا بدترین گناه تاریخ بشریته ! اما یه چیزی این وسط عجیبه ؛از دروغ و غیبت و زنا و قتل ودزدی و ... ما کلی حدیث و ... داریم که انواعشو خوب خوب توضیح داده اما درمورد ربا که طبق گفته ی پیغمبر از همه ی اینا بدتره خیلی خیلی کمتر حدیث داریم و هر چیم در این مورد سرچ کنیم بیشتر تحقیقات تفسیر فردی از ربا هستش و اکثرشونم معنای ربا رو به همین سود گرفته شده از پول قرض تقلیل دادند . یه چیزی من یکی رو مور مور میکنه. مثل اینکه یک سری سخنان و ... برای ما به صورت عجیبی سانسور شدن .

یعنی از نظر شما کاری که بعضی از بانکیا میکنن و به خودشون وام میدن و میرن زمین و ... و حتی تابلوی نقاشی میخرن و همینه که یه دفعه تورم بالا زد همه رو میفروشن یه نوع ربا نیست !!یا بعضیا که کاری جز خرید حواله خودرو نداشتن و اونا رو تو بازار آزاد میفروشن ربا نیست ؟یا ....

اگر در این مورد نظری دارین امر بفرمایین تا به سبک تدریس افلاطون (هر نفر تفسیرشو بگه از دیدگاه خودش تا به یه تفکر دقیق تر برسیم ) ایشالله زنده بودم چند قسمت دیگه اضافه میکنم


ربااقتصادجنایتکار اقتصادی
معلمی 23 ساله با ریش پرفسوری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید