~_~
~_~
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

گیمیفیکیشن

بازی ها المان هایی هستند که باعث می‌شود ما در زندگی خسته نشویم، در طراحی بازی باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چه کارهایی کاربر باید انجام بدهد و چه المان هایی همگام باشند که به تجربیات کاربر اضافه شود.

تفاوت بازی و فضاهای گیمیفای شده
تفاوت بازی و فضاهای گیمیفای شده

در مجموع ۸ محرک وجود دارد که (هشت ضلعی) نامیده می‌شود. و هر ضلع به گونه ای ایجاد انگیزه می‌کند.
۱)ارزش معنوی: کارهایی که کاربر دوست دارد انجام بدهد و درواقع هیچ پاداش مادی ندارد.
۲) به اتمام رستندن: تمایل کاربر برای به اتمام رساندن کار ها
۳)قدرتمندی: کاربران دوست دارند به ازای استفاده از هر سیستمی میزان قدرت بیشتری را کسب کنند.
۴)کمیابی: کابر علاقه دارد که به دنبال چیز های کمیاب مثل محدودیت در تعداد یا مدت زمان یا تخفیف برود.
۵)اجتناب: کاربر سعی میکند دستور سیستم را به درستی انجام دهد تا امتیازی به دست اورد یا از دست ندهد
۶)غیر قابل پیش بینی: کاربر ها از اینکه توسط سیستم شگفت زده بشوند لذت میبرند
۷)مالکیت: با انجام دادن درخواست سیستم به کاربران امتیازاتی داده میشود که مالکیت آنها مختص کاربر است
۸)تاثیر اجتماعی: کاربر برای انجام دادن یا ندادن کار ها تشویق یا نقد می شود

هرم عناصر
هرم عناصر

بخش بالای هرم، داینامیک، شامل ۵بخش است:
موانع
احساسات
روایت
پیشرفت
ارتباط
در بخش مکانیک ۱۰ بخش وجود دارد
چالش جمع اوری نابع
فرصت جوایز
رقابت تراکنش ها
همکاری نوبت ها
بازخورد وضعیت برد

و اما عناصر شامل ۱۶ بخش است:
دستاوردها آواتارها
نشان ها جنگ با رئیس
کلکسیون ها جنگ
محتوا بازکردن قفل
هدیه ها لیدر بودن
سطح ها امتیازات
ماموریت ها گراف اجتماعی
تیم ها کالاها‌ی مجازی

کاربران این گروه(killer) عاشق رقابت هستند و طمع زیادی برای پیروزی دارند و دوست دارند دیگران بازنده باشند افراد این دسته اغلب سنین پایین تر جامعه را تشکیل می دهند.
کاربران این گروه(achiever) در سیستم فعالیت می کنند ولی برایشان الزامی ندارد که حتما برنده یا بازنده باشند
کاربران این گروه (socializer)علاقه زیادی به ارتباط برقرار کردن با دیگر کاربران دارند و علاقه به کار تیمی و کمک به برنده شدن دیگر کاربران.
کاربران این دسته (explorer)دائما برای تعامل با محیط اطراف در حال جستجو هستند و به محیط کاملا تسلط دارند.

طیف انگیزه دهنده ها:
طیف انگیزه دهنده ها شامل Amotivation به معنای ایجاد عدم انگیزه و External regulation به این معنی که فرد کاری را انجام می‌دهد برای نیازهای افراد دیگری، Introjection یعنی فرد کاری را انجام میدهد برای تحت تاثیر قرار دادن موقعیت اجتماعی خودش، identification فرد برای همگام کردن با نیاز های درونی خودش کارهایی را انجام بدهد، Integrationفرد یکارچه کاری را انجام میدهد برای چیزی که به آن نیاز دارد،Intrinsicدر واقع فرد کاری را انجام می‌دهد چون به انجام آن کار علاقه دارد این حالت انگیزه دهنده ترین است و مناسب بسار فضای کسب و کار ها می باشد.

تئوری خورارزیابی self-determination Theory
۱) رقابت competence
۲) استقلال autonomy
۳)ارتباط relatedness

موارد 6D workflow
۱)اهداف طراحی گیمیفیکشن را تعیین کنید Define, Business, Objectives
۲)رفتار های هدف را مشخص کنید Delineate, Target, Behaviors
۳)تعریف گیمر ها Describe your players
۴) سرگرم کننده بودن را فراموش نکنید Don`t forget the fan
۵) طراحی رفتار حلقه را مشخص کنید Devise activity loops
۶)طراحی و در نظر گرفتن ابزار های مناسب را در به کار بگیرید Deploy the appropriate tools

اخلاق عرف و قانون در گیمیفیکشن
1)دستکاری در سیستم
۲)تغییر تعداد برنده ها
۳)ارزش گذاری کالاهای مجازی
۴)تغییر ارزش های انسانی
۵)حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات شخصی
۶)رعایت حق کپی رایت
۷) دخیل بودن کاربر بدون اطلاعش در هر موضوعی


کاربرانگیزهطراحی
در حال یادگیری....
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید