ویرگول
ورودثبت نام
m_24431223
m_24431223
خواندن ۴ دقیقه·۳ سال پیش

شیردهی

خب به سلامتی الان مادر شدید و اولین چالشی که باهاش مواجه میشید شیردهی هست. در کلاس زایمان اگر شرکت کرده باشید یک جلسه هم شیردهی شاید باشه داخلش. ولی این کجاو نینی واقعی کجا.

چند نکته در شیردهی بگم. یک مساله ای هست که دهن نوزاد باید به سینه شما latch بشه. این baby latch رو سرچ کنید از قبل، ویدیوهای خوبی هست که میتونید یاد بگیرید. ولی وقتی نینی به دنیا امد و حس کردید سیر نمیشه (یعنی مرتب به سینه شما آویزون بود و رها نمیکرد یا پوشکش کم خیس میشد یا نقطه نارنجی رنگی توی پوشک دیده شد که نشان از کم آبی شدید هست، یا بیحال بود یا .... ) حتما از مشاوره حضوری استفاده کنید سریعتر. در مورد لکه نارنجی و بی حالی به پزشک کودکتون مراجعه کنید.

ممکنه پزشک بگه مقطعی شیر با شیشه بدید. خب حواستون رو جمع کنید چون بعدا میتونه خیلی راحت سینه شما رو پس بزنه. این اتفاق افتاد برای من و با کلی تلاش و صبوری تونستم باز به سینه برگردونمش... حالا این بماند که چطور ..

نکته بسیار بسیار بسیار مهم در شیردهی اینه که اجازه ندید کسی حرفهای منفی (به ویژه درباره شیر شما) بهتون بزنه. من از اول مادرم توی بیمارستان مرتب میگفتن نوک سینه ات خوب نیست و بچه نیمتونه بگیره و این خیلی به من استرس وارد کرد. بدونید حتما پستان شما برای کودک شما مناسبه. اصلا اگر این فرم پستان مناسب نبود، در انتخاب طبیعی حذف شده بود. مهم اینه شما بدونید چطور وضعیت پستان و نوزاد رو قرار بدید و چطور به دهان نوزاد ببرید. حتما موفق میشید.

یک خاطره هم از خودم بگم. همیشه شبها با استرس بیدار میموندم وسرچ میکردم چی برای شیردهی خوبه. همه چیز رو تست میکردم ولی بازم شیرم کم بود. تا اینکه یک روز دوستی به من گفت بابا بیخیال باش. تنها چیز مهم اینه. یک غذای بی ربطی هم گفت (خورشت قیمه!!!).

بعد که من شروع کردم شبها بیشتر بخوابم شیرم بیشتر شد واقعا. و فهمیدم استرس و بی خوابی مهمترین علت کم بودن شیرم بوده. تمرکز شما رو ی چیزهای مثبت باشه مامان جون. البته من قبل از اینکه راحت تر بشم نسبت به قضیه، از قرص و قطره شیرافزا هم استفاده میکردم که فکر کنم مفید بود ولی به شدت قند خونم رو پایین می آوردو پرخور شده بودم.

*** یک نکته مهم هم در شیر دهی این هست که نوک پستان رو چرب نگه دارید که ترک نزنه. من پماد هیدرودرم که خیلی هم ارزان هست استفاده کردم. کافیه بعد از هر بار شیردهی نوک پستان رو چرب کنید و قبل از شیردهی با پنبه تمیز کنید. من به توصیه مشاور شیردهی سوتین نمیپوشیدم (دلیلش رو نمیدونم شاید جلوگیری از احتقان شیر باشه). که بعد فهمیدم همین مالش نوک پستان به لباس باعث بدتر شدن خشکی میشه و از ۷ ماهگی شروع کردم بپوشم.

برای حفظ فرم سینه هم میتونید ورزشهایی انجام بدید ولی ایننو بدونید بدن شما بعد از شیردهی و بارداری عمراَ بدن قبلی نمیشه. اگر وزن خودتون رو هم برگردونید بعد از دو سه سال (بطور متوسط دو سه سال طول میکشه )‌ جای ترک ها و افتادگی پستان ها جبران نخواهد شد.

همچنین در مورد احتقان شیر در پستان و ماستیت پستان مطالعه کنید که فقط باهاش آشنا باشید. وقتی بخصوص اوایل نوزاد درست شیر نمیخوره پستان ها سنگین میشه و شیر گیر میکنه در پستان. با شیردهی موفق، این مشکل رفع میشه. مشاوره شیردهی توصیه میکنم ... در روزهای اول تولد نوزاد!

در شیردهی مراقب رژیم غذایی خودتون باشید. پرخوری بیخود نکنید و با توصیه ماما تغذیه مناسب داشته باشید. من ماست و پنیر معمولا هر روز میخورم و گهگاه قرص کلسیم میخورم و در آزمایش خون میزان کلسیم بدنم مناسب هست.

راستی با سزارین ممکنه شیر با تاخیر جاری بشه و برای همین باید شیرخشک بدید چند روز اول. از مشاوره شیردهی در کل بپرسید که اگر مجبور شدید شیر خشک بدید چه کار کنید که به شیشه عادت نکنه نوزاد. من نظری ندارم البته و توصیه میکنم خودتون جویا بشید. یک دستگاهی هست که من استفاده کردم البته هزینه اش زیاده به اسم شیردهی کمکی (sns) مارک مدلا که شاید بشه استفاده کرد. برای من این فایده رو داشت که با استفاده از این ( و البته چیزهای دیگه) نوزادم رو که پستان نمیگرفت و فقط شیشه میخورد را به پستان برگردونم. این دستگاه sns مدل ایرانی هم شاید داره ولی شنیدم که لوله های ضخیم داره که نوزاد بخصوص اگر ظریف یا نارس باشه نمیتونه استفاده کنه.

شیردهیافزایش شیرترک سینهماستیت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید