ویرگول
ورودثبت نام
علی کریمی
علی کریمی
خواندن ۱ دقیقه·۸ ماه پیش

فلسفه‌ای برای زندگی

امروز اولین کتابمو تو چالش کتابخوانی طاقچه تموم کردم. اونم با موضوع فلسفه. من کتاب فلسفه‌ای برای زندگی رو از ویلیام بی. اروین و با ترجمه آقای محمد یوسفی انتخاب کردم. برخلاف ذهنیتی که از کتابای فلسفی داشتم، متن کتاب روون و عاری از کلمات قلمبه سلمبه بود.

در شروع کتاب، آقای ویلیام بی. اروین خواننده رو با سوالات اساسی درباره هدف زندگی روبرو می‌کنه؛ مثل لذت، آرامش، فضیلت یا هرچیز دیگه. و پس از صحبتی درباره تاریخچه فلسفه در روم و یونان، نظر مکاتب فلسفی رو درباره هدف زندگی بیان می‌کنه. نظر ایشون براساس مکتب رواقی، رسیدن به فضیلت در سایه آرامشه. فضیلت به معنی رسیدن به هدفی که براش خلق شدیم. چیزی که برای همون نسبت به بقیه موجودات متفاوت خلق شدیم. هرچند این فضیلت باید براساس شرایط هرفرد خاص انتخاب شود، اما عاقل بودن از جمله اهدافی بود که رواقیان آن را انتخاب می‌کردند.

در ادامه کتاب روش‌های رواقیون برای حفظ آرامش مثل روش‌های انتخاب هدف، تجسم منفی و … گفته شد که من تا الان چند باری از اونا استفاه کرده‌ام و نتیجه فوریش رو حس کردم.

در آخر هم درباره دلایلی که مکتب رواقی آنچنان که باید رواج ندارد صحبت شد. در این بخش هم نویسنده با عنوان کردن تفکرات رواقیان و نظرات خلاف این‌ها توسط روانشناسان، به بررسی صحت روش‌های آنها برای رسیدن به آرامش صحبت می‌کند.

درکل این کتاب به همه افرادی که درگیر جنجال‌های زندگی شدن و نمی‌دونن دنبال چین، درگیر انتخاب بین چند تا گزینن و نمی‌دونن بر چه اساس انتخاب کنن، کتاب فلسفه‌ای برای زندگی بهشان پیشنهاد می‌شود.

فلسفه‌ای زندگیزندگیفلسفه یونانچالش کتابخوانی طاقچه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید