به بهانه توییت رسمی کمپانی HBO مبنی بر ساخت سریال " آخرین بازمانده از ما " نگاهی خواهیم انداخت به شکست های اقتباسی فیلم های سینمایی بازیهای کامپیوتری در گیشه های سینما و چشم امید گیمرهای جهان به ساخت سریال بازی مورد انتظارشان ، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
سالهاست که صنعت بازیهای رایانهای در زندگی مردم جای خود را پیدا کرده ، دیگر نمیتوان به آنها به چشم یک سرگرمی نگاه کرد. امروزه عکس بازی های رایانه ای را نمیتوان فقط بر روی جلد مجلات ، صفحات روزنامه ها دیوار کلوپ ها و یا اتاق های شخصی مشاهده کرد، بلکه بزرگترین بیلبوردها در آزادراهها، تلویزیون های شهری، برج های بلند، ایستگاههای مترو، شبکههای تلویزیونی و تبلیغات محیطی ورزشگاه ها در سراسر جهان به این امر اختصاص داده شده است. همانگونه که مردم سراسر جهان سالها منتظر فیلم و سریالهای محبوب خود به انتظار مینشیند در این بین سه میلیارد از جمعیت گیمر جهان به مانند طرفداران فیلم و سریال منتظر عنوان های جدید بازی های محبوب خود هستند که این رقم از جمعیت گیمرها در جهان نسبت به سال های گذشته پیشرفت بسیار چشمگیر داشته است.
در سالهای اخیر عنوان های محبوبی همچون مکس پین، هیتمن، شاهزاده ایرانی، فرقه اساسین، رزیدنت اویل و وارکرافت و چندین عنوان دیگر به روی پرده سینما رفت که نه تنها آورده برای ناشران و سازندگان خود نداشته اند، بلکه از سوی منتقدان و طرفداران بازیهای ویدیویی طرد شدند.
اگر کمپانی رمدی (Remedy Entertainment) سازنده بازی تحسین شده مکس پین در سال 2001 میلادی به دلیل مشکلات مالی امتیاز ساخت فیلم را به کمپانی فیلمسازی فاکس قرن بیستم نمیفروخت و یا سازندگان فیلم از نویسنده و کارگردان بازی، سم لیک (Sam Lake) کمک میگرفتند، شاید سرنوشت این فیلم به گونه ای دیگر رقم می خورد. حتی در فیلم شاهزاده ایرانی نیز خبرنگاری به نام بوستون گلوب مینویسد " جای تاسف دارد که در ساخت این فیلم از هیچ ایرانی مشاوره گرفته نشده"اگر بخواهیم عدم موفقیت این فیلم ها را ریشه یابی کنیم متوجه می شویم که در اکثر مواقع هیچ نظارتی بر ساخت این فیلم ها از سوی سازندگان بازی نشده و یا برعکس، سازندگان این فیلم ها هیچگونه مشورتی با کارگردان، نویسندگان و حتی تیم سازنده بازی نداشته و بر داستان سرایی و شخصیت پردازی خود تکیه کرده اند.شاید این مشکل هم ریشه در نوع قراردادی دارد که بین شرکت های سازنده بازی و سازنده فیلم بسته میشود.
اگر کمپانی های بازی سازی، به خاطره های که ما از کاراکترها ، داستان ها و حتی لوکیشن های بازی در ذهن داریم ارزش قائل شوند باید بندهایی به قرارداد اضافه کنند که داستان بازی دستخوش تغییرات قرار نگیرد و در صورت ایجاد تغییرات در داستان اصلی ، باید این تغییرات به تکمیل کردن داستان و رمزگشایی نقاط مبهم بازی که به آنها کمتر توجه شده و یا بخاطر طولانی شدن بازی حذف شده محدود شود. با توجه به مثال های که در بالا آوردیم اگر کمپانی های بازیسازی نظارت مستقیم بر ساخت فیلم هایشان داشته باشند، دیگر شاهد شکست فیلم هایی که به اقتباس از بازیهای رایانه ای ساخته می شوند، نخواهیم بود.
در اواسط اسفند ماه 1398 طرفداران پلی استیشن برای تجربه پارت دوم بازی مورد انتظار “The Last Of Us” لحظه شماری میکردند که صفحه های اجتماعی کمپانی HBO یکی از بزرگترین پخشکنندههای شبکههای تلویزیونی کابلی در آمریکا و ناتی داگ شرکت توسعهدهنده بازیهای ویدئویی و سازنده بازی "آخرین بازمانده از ما" به صورت همزمان پستی را به اشتراک گذاشتند که مزین به لوگوی شبه نظامیان فایرفلایز بازی بود که خبر از ساخت سریال این عنوان محبوب را میداد. از دیگر آثار تولیدی کمپانی HBO میتوان به بازی تاج و تخت ، چرنوبیل ، وست وُرد ، آز ، بازماندگان ، دروغ های کوچک بزرگ اشاره کرد.
اگر اهل تماشای فیلم و سریال باشید حتما اسم سریال چرنوبیل به گوشتان خورده و یا تماشا کرده اید، سریالی با فیلمنامه بسیار قوی و تاثیرگذار همراه با اتمسفر دنیای تاریک و آخرالزمانی که هر بینندهای را به تماشای چندین و چند باره وا میدارد.در پی موفقیت های این سریال در سراسر جهان، آوازه عوامل ساخت این سریال بر سرزبان ها افتاد تا با مخابره شدن خبری با این تیتر "خالق سریال چرنوبیل سریال آخرین بازمانده از ما را میسازد" در اسفند ماه 1399 باعث شد که نور امیدی در دلهای بازیبازان جهان روشن شود که شاید باید به انتظار سریالی باشند که به چشمشان خوش بنشینند.
در حال حاضر که در حال نوشتن این مطلب هستم تعدادی از عوامل این سریال به صورت رسمی تایید و معرفی شدهاند که از این میان میتوان به حضور کریگ مازن خالق سریال چرنوبیل، نیل دراکمن نویسنده و کارگردان خلاق پارتهای اول و دوم بازی the last of us ، کارولین استراس تهیه کننده سریال های بازی تاج و تخت و چرنوبیل، ایوان ولز رئیس اصلی ناتی داگ، یوهان رنک کارگردان سریال چرنوبیل و نظارت مستقیم استودیو فیلم سازی پلی استیشن پروداکشن اشاره کرد که با حضور این گزینه ها، ساختن سریالی ناامیدکننده، ضعیف و بی رمق کار بسیار سخت و دشواری است .
تا کنون هیچ یک از بازیگران این سریال معرفی نشده اند و اگر قرار بود شخصیت های بازی در سریال هم حضور داشته باشند و انتخاب تیم بازیگری این سریال برعهده شما بود چه بازیگرانی را برای چه کاراکترهایی انتخاب میکردید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.