قسمت سوم
ادامه بحث (ابن السبیل)
قسمت سوم
#ابن_سبیل
ابن سبیل از مستحقان خمس
درآیه ۴۱ انفال ، یک #پنجم غنایم براى خدا و پیامبر و خویشاوندان [ او ] و یتیمان و بینوایان و در #راهماندگان دانسته شده است :
* وَاعلَموا أنّما غَنِمتم مِن شىءٍ فأنّ للّهِ خُمُسَه و للرّسول و لذی القربی و الیتامی و المسکین و ابن السبیل * ( انفال ۴۱ )
بنابر نظر مفسران و فقیهان #شیعه قسمتی از خمس که به ابن سبیل داده میشود مخصوص در راه ماندگان خاندان #پیامبر است که خداوند آن را عوض زکات برای آنها قرار داده ؛
ولی مفسران و فقهای اهل #سنت ، این قسمت از خمس را به هر مسافر در راه ماندهای اعم از #سادات متعلّق میدانند .
طبری و زمخشری روایاتی را از امام #سجاد و حضرت #علی علیهما السلام نقل کردهاند که نظر شیعه را تایید میکند .
قسمت چهارم
#ابن_سبیل
ابن سبیل از مستحقان( فى )
طبق #آیه « ما أفاءَ اللّهُ على رَسولِه مِن أهلِالقُرى فَلِلّه و لِلرَّسولِ و لِذى القُربى والیَتمى والمَسکینِ وابنِالسَّبیلِ ...» ( حشر /۷ ) #ابنسبیل، یکى از موارد مصارف ششگانه فی است .
مفسران و فقیهان در اینکه آیا #مقصود آیه ، یتیمان ، مستمندان و در راه ماندگان از #عموم مردم است یا از خاندان پیامبر ، اختلاف نظر دارند .
به نظر مفسران اهل #سنت و برخی از مفسران شیعه ، مقصود ، یتیمان و #مستمندان و در راه ماندگان عموم مردم است ؛
ولی برخی مفسران #شیعه گفتهاند :
یتیمان ، مستمندان و در راه ماندگان اهل #بیت علیهم السلام منظور است .