واژههایی از قرآن
#ابن_سبیل
♂ ابنسبیل در#لغت به کسى گفته مىشود که فراوان #سفر مىکند؛ چون با راه ملازم و همراه است .
برخى گفتهاند: چون #مسافر را کسى نمىشناسد، به #راه نسبتش مىدهند .
♂ در اصطلاح قرآنى و فقهى به #مسافرى گفته میشود که در راه مانده و مالی ندارد تا به #وطن خود برگردد ؛ اگرچه در وطن خود بینیاز باشد .
برخی ، کسی را که #عزم سفر کرده ، ولی قدرت بر آن ندارد نیز داخل در گستره #ابن_سبیل دانستهاند .
و بعضی مسافر #نیازمند را گرچه مهمان باشد نیز از مصادیق آن برشمردهاند .
♂فقیهان ، #شرایطی از جمله اسلام ، ایمان ، عدالت ، مباح بودن سفر و عدم امکان استقراض را در ادای #حقوق به ابن سبیل مورد بررسی قرار دادهاند .
برخی ابن سبیل را #ابن_سبیل_الله و مورد آن را هر کسی که در راه خدا کوشش کند دانستهاند ؛ اگرچه در #وطن بوده و فقیر هم نباشد .
♂واژه ابن سبیل #هشت بار در آیات ۲۶ اسرا ، ۳۸ روم ، ۱۷۷ و ۲۱۵ بقره ، ۳۶ نساء ، ۴۱ انفال ، ۶۰ توبه و ۷ حشر آمده است .
قسمت دوم.
#ابن_سبیل>
👈احسان و انفاق به ابن سبیل
♂از برخى متون برمىآید که #دستگیرى از ابنسبیل، پیش از اسلام نیز رایج بوده است و #اسلام، افزون بر امضاى آن، کمک به ابنسبیل را در نظام #اقتصادى خویش قرار داد.
قرآن کریم، #نیکى به ابنسبیل را در کنار عبادت خداوند ، پرهیز از شرک و نیکی به پدر و مادر و #خویشاوندان سفارش کرده است :
* و اعبدوا الله و لا تشرکوا به شیئا و بالوالدین احسانا و بذی القربی ...... و ابن السّبیل * ( نسا ۳۶ )
♂همچنین پرداخت #مال به ابن سبیل را در کنار ایمان به خدا و روز قیامت و کمک به #ذوی_القربی از مصادیق نیکی برشمرده است .( بقره ، ۱۷۷ )
آیه ۲۱۵ بقره بر #انفاق به پدر و مادر و خویشان و در راه #ماندگان تاکید کرده است :
* یسئلونک ما ذا ینفقون قل ما انفقتم من خیر فللوالدین و الاقربین .... و ابن السبیل ..... )
♂ در آیه ۲۶ اسراء و آیه ۳۸ روم به ادای #حقّ ابن سبیل سفارش شده است .
علامه طباطبایی میگوید :
از آنجا که آیه ۲۶ اسراء از #سورههای مکی است ، دادن حقوق خویشان ، مسکینان و در راه #ماندگان از احکامی است که پیش از هجرت در مکه تشریح شده است ؛ البته عدهای با استناد به بعضی #روایات که بخشیدن فدک به حضرت فاطمه را پس از #نزول این آیه دانستهاند ، آن را از آیات مدنی میدانند .
TO BE CONTINUE.
ادامه دارد ......