ویرگول
ورودثبت نام
احمد مستوفی
احمد مستوفی
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

جبران ضرر پورتفولیوتون با استفاده از استیکینگ

۱۰ نوامبر ۲۰۲۱، بیتکوین قیمت ۶۹هزار دلار رو دید از همونجا شروع به ریزش کرد. بازار وارد فاز خرسی شد و پشت سرهم اتفاقات خیلی عجیبی میفتاد مثلا یکی از خفن ترین بلاکچین ها به اسم ترا بخاطر ایرادات فنی با ضرر خیلی بزرگی مواجه شد یا مثلا اقتصاد کل دنیا با سیاست های انقباضی پیش رفت و… حالا همه این اتفاقات باعث شد ما امسال بیتکوین در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ قیمت ۱۶هزار بیتکوین رو هم ببینیم.

امید خیلی ها به مارکت کمرنگ تر شد و اعتماد مردم و همینطور سرمایه گذاران کلان هم سلب شد.

خود من به شخصه فکر نمیکردم که بازهم مثل گذشته ریزش های خیلی شدید رو ببینم و واقعا برام تصور بیتکوین ۱۵هزاری سخت بود ولی خب کامل امیدم را از دست ندادم و سعی کردم ضررهای پورتفومو جبران کنم تا دوباره به بول مارکت برگردیم.

برای همین تو این مقاله دوست دارم به این موضوع که چه کارهایی میشد در بازار نزولی انجام داد، اشاره کنم. اول از همه ایردراپ ها و تست‌نت ها بودند که با انجام یه سری از اکشن ها میتوانستید پاداش دریافت کنید، مثلا ایردراپ Paraswap با توکن PSP که ایردراپی که انجام داد به بعضی از کاربران تا ۱۵هزار دلار هم رسید یا بلاکچین لایه اول Aptos که با انجام دادن تست‌نت این پروژه میتوانستید ۱۵۰۰ دلار بصورت رایگان بدست بیارید.

راه بعدی که واقعا در صورت داشتن مطالعه و تجربه بهتون پیشنهاد میکنم انجام دادن استراتژی های مختلف در صنعت دیفای و پلتفرم های دیفای هست که انقدر این استراتژی ها شیرین و پیچیده هست که باید حتما یه مقاله راجع به اون هم بنویسم.

اما راه سوم که از ریسک خیلی کمتری برخورداره روش استیکینگ یا سپرده‌گذاری هست، به این صورت که شما با قفل کردن دارایی مدنظر در یک پلتفرم استیکینگ بصورت سالیانه با یک درصد مشخصی روی دارایتان سود دریافت میکنید. مثلا اگر من ۱۰ تا توکن سولانا داشته باشم و سولانا وعده سود ۱۰ درصدی داده باشه عملا سال بعد من ۱۱ توکن سولانا دارم فارغ از قیمت خود سولانا چون ممکنه ۱۰ توکن SOL که خریداری کردم روی قیمت ۲۰ دلار بوده باشه که کلا شده ۲۰۰ دلار ولی مثلا الان SOL قیمت ده دلاری داره و ۱۰ توکن من ارزش ۱۰۰ دلاری اما به جای ۱۰ توکن ۱۱ توکن دارم و این یعنی همون یه توکن در صورت نگهداری و همینطور شروع بولران به پورتفولیوم کمک میکنه اما یه راه دیگه با ریسک کمتر هم وجود داره، همونطور که میدونید رمزارزها همیشه درگیر نوسانات قیمتی هستند به جز دسته استیبل کوین ها که سعی میکنند قیمتشون رو ثابت نگه دارند حالا تصور کنید استیبل کوین های خودتون مثل تتر یا دای خودتون رو استیک کنید طبیعتا سود فضایی ندارید ولی خب درعوض ریزش بازار هم تاثیری روی شما نمیزاره چون دارید استیبل کوین استیک میکنید.

حالا بحثی که مطرح میشه اینه که خب اصلا چطوری میتونم استیک کنم؟

ببینید شما برای این کار نیاز به یک پلتفرم استیکینگ دارید، یک دسته از اون ها پلتفرم های غیر متمرکز هستند که اصطلاحا همون DeFi خودمون میشه و یه سری دیگر هم متمرکز هستند که همون CeFi میشه طبیعتا هرکدوم مزایا و معایب خودشون رو دارند اما بزرگترین مسئله ای که برای پلتفرم های متمرکز وجود دارد بحث نظارتی و همینطور کنترل شدن توسط دستگاه های دولتی هستند که میتونن خیلی شما رو اذیت کنند مثلا همین دیشب کشور آمریکا استیکینگ رو ممنوع اعلام کرد و به تبعش صرافی ها یا پلتفرم های متمرکزی که فرآیند استیکینگ رو انجام میدادند هم متضرر شدند چون قراره کلی از کاربرانشون رو از دست بدن، یا مسائل حضانتی دارایی شما که دوباره خودش مزایا و معایبی داره مثلا از یه طرف تقریبی خیالتون راحته که اگر دزدی یا هک اتفاق بیفته پلتفرم دارایی شما رو بهتون برمیگردونه ولی خب از اونورش هم هست که به راحتی اختیار این که حساب شما رو بلوکه کنند رو دارند. بخاطر همین موضوعات و همینطور دلایل دیگه من خودم ساید غیرمتمرکز یا نیمه متمرکز رو ترجیح میدم.

الان تقریبا چندماهی هست که به دنبال پلتفرم های استیکینگ خوب دارم میگردم و یکی از اون ها نظرمو بیشتر جلب کرد چون یه سری قابلیت داره که خوراکه passive income هست، اسم پلتفرم کریپتال گلوبال هست و مقرشون تو امارات قرار داره حالا شما فک کن روی تتر میتونی در سال ۲۰ تا ۲۲ درصد سود بگیری که خب نرخ خوبی بین پلتفرم ها هست، نکته بعدی که برای من ایرانی جوابه اینه که احراز هویت نمیکنم و فقط با یه ایمیل میتونم اکانت بسازم و فعالیت کنم پس طبیعتا پیچ و تاب زیادی ندارم و راحت تر میتونم فرآیند سرمایه گذاریمو شروع کنم. نکته جالبی که این پلتفرم واسم داشت این بود که این سود دادن به من و شما هدفی داره و مثل یه سری از اسکم ها همینطوری نمیگن بیا سود بگیر حالا چطور؟ اونجوری که من تحقیق کردم اینا اومدن سه تا مفهوم سپرده گذاری، توکنیزه کردن مواد معدنی و همینطور سرمایه گذاری دست جمعی رو باهم یکی کردن. کریپتال گلوبال محصول شرکت کریپتال هست و شرکت مادر در زمینه معادن فعالیت میکنه حالا ترکیب کردنی که بهتون گفتم به این صورت شکل میگیره که داخل پلتفرم یه سری استخر نقدینگی میبینید که در واقع شما به سرمایه گذاری به فرآیند استخراج و بهره وری معادن به آن ها کمک میکنید و اوناهم بهتون سود میدن. پلتفرمشون هم یه قسمت ریفرال داره که این قسمت برام از خود سرمایه گذاری معمولی هم جذاب تر بود، چرا؟


برنامش اینجوریه که میگه شما کد ریفرالت رو به اشتراک بزار و هر کسی با لینکت اومد ما ۳٪ از واریزی که طرف مقابل انجام داده رو مستقیم و آنی بهت میدیم و هیچ محدودیت برداشت زمانی و مقداری هم نداره. مثلا شما اگر با کد من ۱۰۰۰ دلار واریز کنید داخل پلتفرم ۳۰ دلار برای من شارژ میشه و میتونم برداشت کنم. چرا میگم این قابلیت رو خیلی دو دارم چون مجموعا ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری کردم ولی تا الان حدود ۳۶۰ دلار فقط از ریفرالشون درآمد کسب کردم:))))

یه نکته مهم دیگه هم که ریفرالشون رو بهتر میکنه اینه هرمی و درختی نیستند و سیستمشون خطی هست پس در نتیجه دچار گردباد معروف پانزی نمیشن.

تا اینجا واقعا راضی بودم فقط امیدوارم زودتر شبکه ها و دارایی های دیگه رو هم اضافه کنن که قشنگ تنوع سرمایه گذاری وجود داشته باشه و کامنت دیگه ای که خودم به ساپورتشون دادم محیط کاربریشون بود که گفتن سعی برساده تر کردن و راحت تر کردنش دارند.

مرسی که تا اینجا همراه بودید، حتما منتظر آپدیت های بعدی از این پلتفرم و همینطور این صنعت باشید.

رمزارزارزدیجیتالسپرده گذاریپورتفولیواستیکینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید