11 تکنیک قدرتمند گیمیفیکیشن برای تعامل / درگیر کردن بهتر (Better Engagement)
گیمیفیکیشن یک استراتژی در حال محبوب شدن روزافزون است که در آن مکانیک های بازی (مانند تابلوهای امتیازات (Leaderboards)، امتیازها (Points)، سطوح (Levels) و نشان ها (Badges) ) در یک زمینه غیر بازی (non-game context) ، مانند یک محیط تجاری، گنجانده می شوند.
v برخی از تکنیکهای گیمیفیکیشن چیست؟
v چگونه کاربران را درگیر خود نگه میدارند؟
v چگونه میتوانند برای یک شرکت مفید باشند؟
تکنیک های گیمیفیکیشن چیست؟
تکنیک های گیمیفیکیشن عناصری هستند که از دو انگیزه درونی و بیرونی استفاده می کنند تا کاربران را با انگیزه و درگیر نگه دارد.
یک محرک درونی برای پاداش های شخصی و درونی است، مانند یادگیری بیشتر در مورد موضوع مورد علاقه، یا صرفاً لذت بردن از یک عمل یا فرآیند.
محرکهای بیرونی، اقدام برای پاداشهای بیرونی، مانند کسب جوایز یا قرار گرفتن در صدر جدول امتیازات را تحریک میکنند.
چگونه تکنیک های گیمیفیکیشن می توانند بر عملکرد کارکنان تأثیر بگذارند؟
تکنیک های گیمیفیکیشن انگیزه کاربر را افزایش می دهد و به نوبه خود باعث افزایش تعامل و بهبود عملکرد می شود. این به این دلیل است که وقتی کارمندان بیشتر درگیر کار خود هستند، تمرکز بیشتری دارند. ترکیب تکنیکهای گیمیفیکیشن در روز کاری نیز عنصری از سرگرمی و لذت را اضافه میکند که میتواند خلق و خو و فرهنگ را تقویت کند. این باعث می شود تیم های شادتر (و سازنده تر و با عملکرد بالا) باشند.
11 تکنیک برتر گیمیفیکیشن
تکنیک های گیمیفیکیشن زیادی برای آموزش شرکتی، برای بهبود تجربه کاربر و افزایش بهره وری وجود دارد. در زیر چند نمونه از تکنیک های گیمیفیکیشن آورده شده است:
1- چالش ها، تلاش ها (جستجو کردن ها) و داستان سرایی (Storytelling)
روایت مداوم یک تکنیک اصلی گیمیفیکیشن است و خط داستانی شامل جستجو کردن ها و چالشها است. این امکان کارهایی است که در آن کاربران ماموریتها را به عنوان بخشی از یک مسیر بزرگتر برای تکمیل یک هدف تکمیل میکنند. در یک حوزه تجاری، این می تواند تکمیل تعداد معینی از ماژول های یادگیری یا فروش تعداد مشخصی از محصولات (یا رسیدن به مقدار پولی در فروش) در یک ماه باشد.
2- ردیابی پیشرفت و ارتقاء سطح
مسیرهای پیشرفت بین سطوح برای ایجاد انگیزه و درگیر شدن کاربران ضروری است. زمانی که کاربران بدانند نسبت به تکمیل یک هدف و گذراندن یک مرحله در کجا قرار دارند و بدانند برای رسیدن به آن، چه باید بکنند، انگیزه بیشتری برای رسیدن به آن هدف خواهند داشت. در یک محیط تجاری، مانند مرکز تماس یا رون سپاری فرآیندهای کسب و کار (BPO)، ارائه بینش عملکرد در زمان واقعی به راهنمایی کارکنان در حین کار برای رسیدن به اهدافشان کمک می کند.
3- پاداش ها و مشوق ها (Rewards and Incentives)
اهداف انگیزه دهنده کاربران را با انگیزه و درگیر می کند و هنگامی که یک کاربر هدفی را تکمیل میکند، به رسمیت شناختن و پاداش به کاربر کمک زیادی به حفظ انگیزه و مشارکت طولانی مدت او میکند. این می تواند به سادگی یک مدیر باشد که به او تجلیل می کند و کاربر امتیازهایی را برای جوایز واقعی دریافت می کند. هنگامی که کاربران شروع به کار می کنند، برخی از بردهای کوتاه مدت را اضافه کنید که می توانند به سرعت تکمیل شوند تا به ایجاد اعتماد به نفس و حرکت انگیزشیکمک کنند.
نکته: شناخت کارمندان برای دستیابی به یک هدف، یا صرفاً برای یک کار خوب انجام شده، به همان اندازه مهم است که اصلاح دوره. هنگام بررسی تکنیکهای گیمیفیکیشن برای کسبوکار، به دنبال پلتفرمی باشید که به مدیران بینش روشنی از اقدامات روزانه ارائه میدهد، مانند تجلیل.
4- تعیین اهداف واضح
برای انجام موفقیت آمیز چالش ها و ارتقاء سطح، کاربران باید بدانند که از آنها چه انتظاری می رود. هنگام پیادهسازی تکنیکهای گیمیفیکیشن برای کسبوکار، مطمئن شوید که هر هدف با تجربه و دوره تصدی کارمند همسو باشد و با اهداف آنها مرتبط باشد. این اهداف را با دانستن آنچه می خواهید به دست آورید، تعیین معیارهای مناسب و نظارت بر فعالیت تعیین کنید تا تعیین کنید آیا رسیدن به اهداف بسیار آسان یا دشوار است و آیا آنها به کاربران مربوط هستند یا خیر.
5- یادگیری خرد (Microlearning)
ریزآموزش یک تکنیک گیمیفیکیشن متمرکز بر یادگیری و توسعه است که محتوای یادگیری با اندازه کوچک ارائه می دهد. به عنوان مثال، به عنوان یک تکنیک گیمیفیکیشن برای کسب و کار، یادگیری خرد می تواند با تجزیه اطلاعات و شامل آزمون ها و بررسی دانش، مواد آموزشی طولانی تر را تکمیل کند. این فرآیند به مبارزه با منحنی فراموشی کمک میکند و یادگیرندگان را قادر میسازد تا اطلاعات و مهارتهای جدید خود را بهتر حفظ کنند. حفظ دانش و توانایی به کارگیری مهارت های تازه آموخته شده در کارهای روزانه نیز یک عنصر حیاتی در دستیابی به اهداف بازی سازی شده است. (نکته: از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد سریع و در مقیاس مطالب آموزشی استفاده کنید.)
6- تابلو امتیازات (Leaderboards)
تابلوهای امتیازات یکی از متداولترین تکنیکهای گیمیفیکیشن هستند که بهترین عملکردها را در یک دوره زمانی معین به نمایش میگذارند. به عنوان مثال، تابلوی امتیازات ممکن است 10 نماینده برتر را نشان دهد که بیشترین ارتقاء محصول را در یک هفته فروخته اند. (نکته: یک تابلوی امتیازات به تنهایی معمولاً دارای همان 5٪ از مجریان برتر است که می تواند در طول زمان برای دیگران بی انگیزه شود. برای اینکه واقعاً کارکنان را با انگیزه نگه دارید، تابلوهای امتیازات تقسیم بندی شده را اجرا کنید، نقاط عطف و دستاوردهای مختلف را جشن بگیرید تا همه فرصتی برای درخشش داشته باشند.)
7- امتیاز ها (Points)
امتیاز برای انجام اقدامات خاص و دستیابی به اهداف تعلق می گیرد. اینها به ارتقاء کاربران به سطوح جدید، باز کردن قفل جوایز کمک میکنند و میتوانند به جوایز واقعی مانند کارتهای هدیه، ناهار با مدیر عامل و سایر جوایز برسند. (نکته: جوایز را متنوع و معنی دار نگه دارید تا کاربران انگیزه برنده شدن داشته باشند!)
8- نشان ها (Badges)
این چیزهای ظاهری که ارایه داده می شود (نشان swag)، دستاوردهای کاربر را نشان می دهد و به عنوان نماد وضعیت عمل می کند. نشانها برای دستاوردهای مختلف و برای رسیدن به نقاط عطف خاص مرتبط با اهداف سازمانی و فرهنگی به دست میآیند. به عنوان مثال، کارمندانی که نکات و توصیههایی را با همکاران خود به اشتراک میگذارند ممکن است نشان Sageرا کسب کنند. با قفل کردن نشان ها (اما قابل مشاهده کردن آنها) و ایجاد موارد جدید، به انگیزه کاربر کمک می کنید.
9- رقابت سالم (Healthy Competition)
در حالی که یک محیط رقابتی ممکن است همیشه چیز مثبتی به نظر نرسد، می تواند به عنوان یک تکنیک گیمیفیکیشن برای تجارت باشد. ترویج حس رقابت سالم بین افراد و تیم ها با اهداف قابل دستیابی می تواند انگیزه را افزایش دهد و واقعاً کارکنان را درگیر کند و رفاقت را در یک تیم ایجاد کند. این می تواند یک مسابقه فروش بین تیم ها باشد، یا شاید مسابقه ای برای اینکه چه کسی بیشترین یادگیری را در آن هفته انجام داده است. افراد همچنین می توانند با خود رقابت کنند، مانند شکست دادن تعداد فروش های خروجی خود از هفته قبل.
10- تعامل اجتماعی و همکاری (Social Interaction and Collaboration)
یک عنصر اجتماعی و مشارکتی یک نمونه تکنیک گیمیفیکیشن انتقادی است. با اجتماعی کردن/ ارائه دادن تجربیات، کاربران نه تنها احساس اجتماعی و رفاقت می کنند، بلکه بهتر می توانند به اهداف خود برسند. به عنوان یک تکنیک گیمیفیکیشن برای کسبوکار، این میتواند شامل کارمندان قدیمی تر باشد که نکات حین کار خود را به اشتراک بگذارند. مشارکتکنندگان با اشتراکگذاری نکات خود امتیاز کسب میکنند (و شاید یک نشان در هنگام اشتراکگذاری تعداد معینی از نکات) و کاربران میتوانند برای نکاتی که مفید میدانند به آن رأی دهند، یا تشکر کنند.
11- شخصی سازی (Personalization)
تجربه بازی سازی شده (gamified) باید شخصی و هدایت شده باشد. به عنوان مثال، هنگام استفاده از تکنیکهای گیمیفیکیشن برای کسبوکار، اهداف و ابتکارات یادگیری باید متناسب با شغل و نقش کارمند باشد. استفاده از هوش مصنوعی را برای شناسایی شکاف های یادگیری و دانش (Learning and knowledge) در نظر بگیرید تا ماژول های ریز یادگیری مرتبط را دریافت کنید. در نهایت، اهداف کوچکتر و شخصی سازی شده را اضافه کنید. عناصری مانند آواتارها و پروفایل ها به کاربران کمک می کنند تا خود را بیان کنند، به راحتی سفارشی می شوند و به تجربه کاربر اضافه می کنند.