ویرگول
ورودثبت نام
عبد الله عبدی
عبد الله عبدی
خواندن ۳ دقیقه·۹ ماه پیش

یاد مرگ و قیامت (29) آثار ياد مرگ و قيامت (20) ب: آثار ياد مرگ در آراسته شدن به فضائل و ملكات نيك نفساني (9) موعظه

موعظه و اندرز به معناي انذار و هشدار نسبت به ارتکاب گناهان و عواقب وخيم آن­ها و تحريض و تشويق نسبت به طاعات و عبادات و عاقبت نيك آنها ميباشد.

آن گاه که اسیر شیطان و نفس خبیثتر از شیطان شدی و به سبب حس بی خیالی و عدم توجه به اوضاع خطرناک خود نسبت به عاقبت وخیم خود کور شدی و صاحب دلی، صاحب نفسی تو را با کلام نافذش از خواب بیدار کند و تو را با ذکر خدا و یاد قیامت تکان دهد و در تو نیروی مبارزه با نفس و شیطان ایجاد کند، به کلامش موعظه میگویند.

برخي آثار نيك و زيباي موعظه عبارتند از:

1- جلاي قلب

2- شفاي بيماريهاي روحي

3- حيات قلب

4- بيداري دل از خواب غفلت

در شرافت و جلالت عنوان "وعظ" و "واعظ"، همين بس كه ذات اقدس حق تعالي آن را پيش از همه كس، به خود نسبت داده و فرموده است:

«انّ الله نعمّا يعظكم به»

«خداوند، پند و اندرزهاي خوبي به شما ميدهد.»

و سپس اين منصب عظيم را به رسول مكر‌ّمش صلی الله علیه و اله عنایت نموده و ميفرمايد:

«قل انّما اعظكم بواحدة ...»

«بگو اي پيامبر! شما را تنها به يك چيز اندرز مي دهم ...»

«ادع الي سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة»

«با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما.»

و قرآن را موعظه­ الهي معرفي نموده:

«يا ايها الناس قد جائكم موعظة من ربكم»

«اي مردم! به تحقيق موعظه‌ اي از سوي پروردگارتان براي شما آمد.»

با اين حال اميرالمؤمنين علي علیه السلام فرموده اند:

«كفي واعظا بموتي عاينتموهم»

«مردگاني كه مشاهده كرده‌ايد، براي شما در واعظ بودن كافي هستند.»

و رسول خدا صلی الله علیه و اله نيز فرموده ‌اند:

«كفي بالموت موعظة»

«مرگ براي موعظه كافي است.»

و نيز فرموده اند:

«يكفيكم من العظة ذكر الموت و يكفيكم من التفكر ذكر الاخرة»

«كفايت ميكند شما را براي موعظه، ياد مرگ و كفايت ميكند براي شما به عنوان تفكر، ياد آخرت.»

روایت شده است که خدای تعالی به عیسی علیه السلام وحی کرد و فرمود:

«يا عيسي هب لي من عينك الدموع و من قلبك الخشوع و اكحل عينيك به ميل الحزن اذا ضحك البطّالون و قم علي قبور الاموات فنادهم بالصوت الرفيع لعلك تأخذ موعظتك منهم و قل انّي لاحق بهم في اللاحقين»

«اي عيسي! ببخش به من از چشمت، اشكها را و از قلبت خشوع را و آنگاه كه بيهوده ‌گذرانها ميخندند تو سرمـه بكش دو چشمت را با ميل حزن و بايست بر قبور مردگان و صدا بزن آنها را با صداي بلند. شايد بگيري از آنها موعظه ‌ات را و بگو همانا من به شما ملحق ميشوم در ميان ملحق شوندگان.»

صدای نعره ‏‏ی شتر از ميّت

مرحوم محدّث قمی صاحب تأليفات نافعه مانند "سفينة البحار" و "الکنی و الالقاب" و غيرها که در ورع و تقوا و صدق ايشان بين قاطبه ‏‏ی اهل علم ايرادی نبوده است، افراد موثّقی از خود او بدون واسطه نقل کردند که او می‏‏گفت:

«روزی در وادی السلام نجف اشرف، برای زيارت اهل قبور و ارواح مؤمنين رفته بودم. در اين ميان از ناحيه‏‏ ی دور نسبت به جايي که من بودم، ناگهان صدای شتری که می‏‏خواهند او را داغ کنند بلند شد و صيحه می‏‏کشيد و ناله می‏‏کرد به طوري­که گويي تمام زمين وادی السلام از صدای نعره ‏‏ی او متزلزل و مرتعش بود. من با سرعت برای استخلاص آن شتر بدان سمت رفتم. چون نزديک شدم، ديدم شتر نيست بلکه جنازه ‏‏ای را برای دفن آورده ‏‏اند و اين نعره از اين جنازه بلند است و آن افرادی که متصدی دفن او بودند، ابداً اطّلاعی نداشته و با کمال خونسردی و آرامش، مشغول کار خود بودند.»

یاد مرگبهترین موعظهتکان بخوریماز خواب بیدار شویمموعظه ی مرگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید