ویرگول
ورودثبت نام
احمد روزبهانی
احمد روزبهانی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

تقویت لیسنینگ با تکنیک ترنسکرایب (Transcribe) و ابزار اختصاصی

برای تقویت لیسنینگ زبان راههای متنوعی وجود داره. اما یکی از بهترین راههایی که یه زمانی به من توصیه شده بود مربوط به زمانی بود که کلاس زبان می رفتم و اونجا معلم میگفت برید یه قطعه از فایلهای صوتی رو توی ضبط صوت بذارید (مربوط به خیلی وقت پیشه :) ) و هی پخش کنید و استاپ کنید و بعد هر چی می شنوید رو روی کاغذ بیارید. اگر هم نفهمیدید دوباره از اول گوش بدین و ادامه ماجرا. ایشون میگفت یک ماه روزی یه ساعت این تمرین رو انجام بدید و بعدش هر چی خواستین گوش بدید و بفهمید.

من هم که ذوق زده شده بودم رفتم و دست به ضبط صوت و قلم شدم. اما کمی که شروع کردم دیدم این روش با ابزار موجود خیلی عملی نیست. چرا؟ یک اینکه خیلی کار زمانبر و سختی بود هی باید استاپ می کردم و می زدم عقب درست از اونجا که می خواستم و خب لزوما سر جاش بر نمی گشت. و دوم اینکه خیلی وقتا متن اون فایل صوتی اصلا موجود نبود و معلوم نبود من درست نوشتم یا نه!

این شد که تصمیم گرفتم برنامه ای بنویسم تا با استفاده از اون تمرکز من بیشتر روی عمل ترنسکرایب باشه تا غلط یابی و پخش و جلو و عقب کردن فایل صوتی و اینجور موارد و این شد که سایت TrainListening.com متولد شد.

تا اونجایی که میشد سعی کردم کار باهاش ساده باشه. کافیه کتاب، موسیقی یا مطلب مورد علاقه تون رو انتخاب کنید و تو صفحه تمرینهاش روی دکمه پخش کلیک کنید تا یه بخش کوچک از کل متن پخش بشه و شروع به تایپ کنید. بعد از تایپ هر کلمه وقتی space رو می زنید اگر درست بود progress bar جلو میره و ادامه تمرین اما اگر غلط تایپ کرده بودین که یه خط قرمز زیرش کشیده میشه. اگر با لپ تاپ کار می کنید که ماوس رو روی کلمه می برید درستش رو نشون می ده اما اگر از نسخه ی موبایلی تمرین کنید شکل درست کلمه رو به شکل alert تو گوشی نشون میده.

تصویری از صفحه تمرین ترنسکرایب
تصویری از صفحه تمرین ترنسکرایب


یه حالتی هم داره که اگه یه کاراکتر هم غلط بنویسید جلو نمیره و سریع پاکش می کنه. یه ذره سخت تره اما در عوض وادارتون می کنه بیشتر گوش بدید.


آپشنهای تمرین
آپشنهای تمرین


گوش دادن مجدد هم به سادگی فشردن کلید Enter هست و به طور اتوماتیک هم میشه تنظیم کرد وقتی کارمون با یه جمله تموم شد جمله بعدی بلافاصله پخش بشه.

اینطوری بود که تمام دغدغه هایی که ابتدای بکارگیری این متد تمرینی داشتم رو با ساخت این نرم افزار تحت وب برطرف کردم و شروع به کار کردم و نتیجه اینکه: تمرین به روش ترنسکرایب در غالب سایت TrainListening خیلی خیلی به من کمک کرد هر وقت یه فیلم انگلیسی زبان می بینم و یا خبری رو می شنوم ذهنم رو جوری آماده کنم تا کلمات اون رو سریع تفکیک کنم انگار که میخوام اون رو تو اون تخته سیاه سایت بنویسم.

درست کردن این سایت خیلی وقت برد اما چون کلا برام جذاب شده بود فارغ از انگیزه ای که برای تقویت لیسنینگ داشتم ادامه اش دادم تا اینکه تقریبا سه بار از اول بازنویسی اش کردم و به مرور منابع مختلفی رو بهش اضافه کردم. آهنگهایی با کلام واضح، کتابهای آمادگی آیلتس، یا خلاصه شده انتشاراتی های معتبر مثل کمبریج یا آکسفورد و ...

تو وبسایت Train Listening  در زمان نوشتن این پست بیش از 30 هزار قطعه صوتی از بین کتابهای صوتی، سخنرانی های مشهور، کتابهای آمادگی آزمون و ... همراه با سطح بندی فراهم شده و میشه تمرین Transcribe را  روی هر یک از قطعات انجام داد.



اگر دوست داری این سایت رو امتحان کن و نظرت رو با من درمیون بذار!

تقویت لیسنینگتکنیک ترنسکرایبtranscribeتقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید