ویرگول
ورودثبت نام
وآفیم
وآفیم
خواندن ۳ دقیقه·۱ سال پیش

چطور تجزیه‌طلب شدم؟ (۳) / خطر تجزیه طلبان چقدر جدی‌ است؟


خب تا اونجایی که تعریف کردم، من تو مجازی تحت تاثیر گروه های تجزیه‌طلب آذربایجان قرار گرفته بودم. جالبیش اینجاست که تا اونجایی که من فهمیدم، این گروه‌ها تقریبا فشل‌ترین مدل تجزیه‌طلبای ایران هستن! یعنی از اینا قدیمی‌تر و گسترده‌تر، گروه‌های تجزیه‌طلب کردستان و خوزستان و سیستان بلوچستان هستن... چون اونا بعضا وارد فاز نظامی و مسلحانه شدن، اما اینا (یعنی پان‌ترکا) صرفا تو مجازی شاخ و شونه می‌کشن. نهایت کاری هم که بکنن، اینه که تو یه جا که پرنده پر نمی‌زنه، یه پوستر بچسبونن و الفرار. و یه کار دیگه هم اینکه تو ورزشگاها داد بزنن و شعار بدن (دوست دارم بعدا در مورد این موضوع هم خاطراتمو جداگونه بگم).

کلا اگه از نظر میزان فعالیت تو فضای واقعی نگاه کنی، نزدیک صفرن.

این یعنی فعالیتاشون بی اهمیته؟ نه.

فعالیت مجازی هم خیلی مهمه. و زمینه‌ی کارای بعدیه. چون اونا تونسته بودن منی رو که تو مرکز ایران زندگی می‌کردم نه یه استان مرزی و حتی ترکی رو درست حالی نمی‌شدم هم جذب کنن.. .

وقتی که حمله تروریستی به رژه اهواز انجام شد، در موردش با معلم تاریخم صحبت کردم. بهش گفتم من برام عجیب نیست که یه جوون که تو همین ایران به دنیا اومده، سلاح دست بگیره و بی‌دلیل به هموطنای خودش شلیک کنه، چون من تحت تاثیر این گروه‌های قوم‌گرا بودم و می‌دونم قدرت مغزشویی بیشتر از اون چیزیه که مردم تصور می‌کنن. مغزشویی‌ای که باعث میشه از شهروندایی که دارن کنارت زندگی می‌کنن، همسایه و هم‌زبون و هموطنت هستن، تو ذهنت غول و دشمن بسازی.

(در مورد اون اتفاق اگه یادتون باشه گروهک الاحوازیه که تفکرات تجزیه‌طلبانه داره مسئولیتشو قبول کرده بود)

...

اون طور که من دیدم، روند کارشون اینطوریه که اول نمونه‌هایی از تبعیض زبانی تو کشور رو بهت نشون میدن و بارها و بارها اونا رو برات بازتعریف میکنن و البته ترفند از کاه، کوه ساختن رو هم فراموش نمی‌کنن. مثلا من یادمه تو کانال‌هایی که من دنبال می‌کردم، تقریبا هرچند روز یه بار به ماجرای برنامه فیتیله اشاره می‌شد.

بعدش از این موضوعات نتیجه گیری میکنن که تو ایران به اقوام ظلم شده و ما بخاطر زبان و لهجه‌مون تحت فشاریم‌. که میتونه تا حدی درست و به حق باشه. بعدش با شعارهای انسان دوستانه میگن که علیه‌ ماها (ما یعنی همه‌ اقوام ایرانی‌ای که زبون محلی‌شون فارسی نیست) نژادپرستی در جریانه در حالی که هیچ نژاد و زبانی از اون یکی برتر نیست و همه برابرن و اینجور حرفا.

بله. درسته. هیچ نژادی برتری نداره اما حرف تجزیه طلبا اینجا تموم نمیشه.

مرحله بعد از اینکه از برابری گفتن، میرسه به اینکه تو کم کم فکر کنی قومیت و نژادت خیلی خاصه. تو خیلی ممتازی که ترک به دنیا اومدی! تو خیلی خاص بودی که خدا عرب خلقت کرده! و اینجور اعتماد بنفس کاذب دادن به افراد که دقیقا با شعار مراحل قبل‌تر خودشون مبنی بر برابری نژادی در تناقضه! ولی خب شما تو این مرحله، افکار قوم‌گرایانه در حال رسوخ تو مغزته و اصولا زیاد فکر نمی‌کنی. اگر هم فکر کنی، درست فکر نمی‌کنی.. .

ایشالا بازم ادامه دارد..:)

اگر خواستید کل نوشته‌های من با این موضوع رو بخونین این‌جا هست:
لیست چطور تجزیه‌طلب شدم


سیستان بلوچستانایرانآذربایجانکردستانترکی
تا مرا رمز حیات آموختند ... آتشی در پیکرم افروختند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید