ویرگول
ورودثبت نام
وآفیم
وآفیم
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

چطور تجزیه طلب شدم؟ (۱) / شروع ماجرا

گفتنش سخته و تعریف کردنش هم حوصله زیادی می‌خواد. اما می‌خوام بهتون بگم که چطور شد که تو فضای مجازی ناخواسته تحت تاثیر گروه‌های تجزیه‌طلب قرار گرفتم و چطور از اون جمع مجازی خارج شدم.

من تو یه شهر فارس زبون به دنیا اومدم. اما اصالتا ترک هستم. یعنی پدر و مادرم ترکن و از شهرای خودشون مهاجرت کردن به اینجا. از بچگی تو خونه‌ و خونواده‌ی ما همه فارسی حرف میزدن و از ترک بودن فقط همین که اصالتمون به غرب کشور برمی‌گرده رو می‌دونستیم، نه بیشتر. حتی من بلد نبودم به این زبان حرف بزنم. فقط تو بچگی کمی متوجه میشدم.

سالها گذشت و تو نوجونی یعنی حدودا ۱۳ سالگی، همون‌طور که همه میرن تا هویتشون رو یه بار دیگه تو زمینه‌های مختلف برای خودشون پیدا کنن، من هم علاقمند به قومیتم شده بودم. و این علاقه چطور بروز میکرد؟ با بیشتر یاد گرفتن ترکی، تمرین صحبت کردن به این زبون و دیدن و دنبال کردن هر چیز مرتبط با این فرهنگ و قومیت تو فضای مجازی.

تو تلگرام مدام کلیپ ترکی میدیدم. آهنگ محلی گوش میدادم و حتی شاید باورتون نشه اما سعی میکردم لهجه بگیرم! یعنی تو فارسی حرف زدنم اینو نشون بدم. در حالی که افراد اکثرا میخوان بی لهجه حرف بزنن.

مدام تو تلگرام و اینستاگرام آیدی های ترکی رو سرچ میکردم و دنبال این فضا بودم. تا اینکه یه روز یه آیدی ای رو سرچ کردم که شامل دو کلمه بود، یه کلمه ترکی و یه کلمه نیوز! که منو وارد یه کانال خبری کرد که بعضی پستاش ترکی بود.

اونجا پر از ایموجی دو تا پرچمی بود که حساسیتی روشون نداشتم. پرچم های ترکیه و جمهوری آذربایجان. اون وقت علت استفاده از این دو تا پرچم تو پست‌های کانالایی که دنبالشون میکردم رو نمی‌دونستم. چون بیشتر اون کانالا صرفا فیلم و آهنگ بودن و حالا یه پرچم خاصی رو هم تبلیغ میکردن، که از نظر من تو اون سن مشکلی نداشت.



ادامه دارد... :)

لیست کل نوشته‌های من در این موضوع


لهجهترکیآذریایرانتجزیه طلبی
تا مرا رمز حیات آموختند ... آتشی در پیکرم افروختند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید