حسین امانت زادهٔ ۱۳۲۱ خورشیدی طراح و معمار ایرانی مقیم کشور کانادا است.معروفترین اثر حسین امانت برج آزادی (شهیاد) است که در شهر تهران قرار دارد و به عنوان نماد پایتخت شناخته میشود. حسین امانت در یک خانواده بهایی به دنیا آمد. خانوادهٔ پدر حسین امانت اهل کاشان بودند و از طرف مادر همدانی-کاشانی است. حسین امانت دانشآموخته دانشکدهٔ هنرهای زیبا دانشگاه تهران و از شاگردان حیدر غیایی و هوشنگ سیحون بوده است.
عاشق فرهنگ ايران بود و در يك مكتب فكري پرورش پيدا كرد كه مي گويد زيبايي هاي دنيا در هر كجا كه باشد، متعلق به همه دنياست و هنرمند بايد به همه اين زيبايي ها مراجعه كند.
امانت دانشآموخته دانشگاه تهران است. در سال ۱۹۶۶ حسین امانت دانشجوی ۲۴ ساله دانشگاه تهران با شرکت در یک رقابت ملی شروع زندگی حرفهای خود را پایهریزی کرد.
قرار بود در این رقابت طراحان یک نماد ملی ایرانی و اسلامی را که نشان از ایرانی مدرن داشته باشد طراحی کنند.حسین امانت با طرح خود که همان میدان بزرگ آزادی بود به معماری ایران، سلامی دوباره کرد و توانست خود را در آغاز جوانی به معماری با مقیاس جهانی تبدیل کند.
او معمار برج آزادی است که به مناسبت یادبود جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به عنوان نمادی از «ایران مدرن» و نشانی از «دروازه تمدن بزرگ» در سدهٔ بیستم ساخته شد و هم چنین آرشیتکت و طراح ساختمانهای اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از سازههای دیگر در ایران و جهان است.
پس از پروژه پیروزمندانهٔ برج آزادی که تا پیش از انقلاب برج شهیاد نامیده میشد و دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف)، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد. امانت هم چنین معمار و طراح شماری چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بودهاست.
او بعدها با گسترش کار خویش بناهایی در بیرون از کشور را نیز طراحی نمود، از آن دست، بنای سفارت ایران در شهر پکن، پایتخت جمهوری خلق چین، که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.طرحهای حسین امانت را بیشتر به دلیل پیوند معماری کلاسیک غربی با روح معماری شرقی میشناسند.تزئین ساختمان با استفاده از سنگ از دیگر مشخصههای معماری حسین امانت است.
این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راهپله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته میشود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به کار رفتهاست.
پروژه های خارج از کشور امانت او را به شهرت جهانی رساند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او از جمله افرادی بود که مجبور به ترک وطن شد.
اکنون امانت در آستانه ۷۳ سالگی به عنوان شهروند کانادایی تبار در دفتر معماری اش در کانادا مشغول به انجام پروژه های عظیم بین المللی ست. آثار حسین امانت در سراسر دنیا با نام ایرانی او، مایه افتخار ایران است. هر چند او دیگر امیدی به بازگشت به وطن ندارد.
در برخی آثار وی به نظر می رسد سبک معماری کلاسیک یونان به کار برده شده هر چند جزییات طراحی چیز دیگری را بازگو می نماید اما آنچه در همه ی پروژه های امانت به وضوح دیده و احساس می شود، فرهنگ ایرانی و نیم نگاهی به معماری سنتی ایران در قالبی مدرن است.
امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان هاى کلاسیک یونانى خود، همواره اصول هندسه و معمارى سنتى ایران را در ساختمان هاى مدرن خود اجرا کرده است.
غیر از پروژه هایى که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه هاى دیگرى را هم طراحى کرده که تعدادى از مهمترین آنها عبارتند از: طراحى و ساخت عبادتگاهى در ساموآى غربى، طراحى چند کارخانه در دالیان چین و ساخت چندین مجتمع آپارتمانى در سانتامونیکاى کالیفرنیا و بلوک شهرى با دو برج مسکونى در سن دیه گوى کالیفرنیا. امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه اى در به کار بردن و ترکیب درون مایه هاى فرهنگ هاى مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمى هم بابت طراحى هاى منحصر به فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس هاى آموزشى و فرهنگى متعددى پیرامون هنر و معمارى سخنرانى کرده است.