فرانک لوید رایت فرزند یک کشیش اهل ولز بود که اختلافات خانوادگی وی دلیل بر این شد تا او برای همیشه از ولز برود و فرانک به دست مادرش بزرگ شود. او پس از تکمیل تحصیلاتش در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه ویسکانزین به شیکاگو مهاجرت نمود و موفق شد تا در دفتر مشهور سالیوان و ادلر مشغول به فعالیت شود. او در این مدت به واسطه تماس هایی که با استادانش داشت، با مکتب شیکاگو و گرایش هایش آشنا شد و آگاهی لازم را در این باره کسب نمود. در سال 1891 او شروع به اجرای طرح هایی به صورت پنهانی نمود که استادش این موضوع را در سال 1893 فهمید و به دلیل پنهان کاری او را اخراج نمود.
همین موضوع باعث شد تا رایت به فکر مستقل کار کردن بیفتد. در سال 1910 زندگی رایت پر از فراز و نشیب هایی بود اما او مقاومت می نمود. در همین سال از ژاپن پیشنهادی می رسد که از او درخواست می شود تا هتل امپریال را طراحی کند. زمین پروژه بسیار سست است و ژاپن هم زلزله خیز. او برای طراحی این پروژه از دست گارسون الهام گرفت که سینی را با دست می گیرد. در این مدت، رایت در توکیو ماند و خود را از لحاظ فکری بازسازی نمود.
در سال 1922 زلزله ای در توکیو می آید و همه منتظر بودند تا ببینند که هتل رایت چگونه تخریب می شود اما تلگرافی از توکیو می آید که در آن گفته می شود که: آقای رایت همه شهر ویران شده اما هتل شما همچنان پابرجاست.
فرانک لوید رایت نقشی اساسی در ایجاد انقلابی در طراحی ساختمان ها در ایالات متحده آمریکا ایفا کرد و با ۱۱۱۱ اثر معماری از انواع مختلف که ۵۳۲ مورد از آنها به اتمام رسید ، نمونه کارهای گسترده ای را پشت سر گذاشت.
فرانک لوید رایت فلسفه ای را آغاز کرد که از آن با عنوان معماری ارگانیک یاد می کرد ، که اعتقادی به اتصال ساختارهای معماری به بشریت و اطراف آن بود.
فعالیت وی بیش از هفت دهه طول کشید ، جایی که او شرکت خود را تأسیس کرد و یک جنبش معماری معروف به سبک مدرسه Prairie را پیشگام کرد. وی همچنین به مفهوم خانه Usonian در شهر براداکر رسید که نمایانگر ایده متمایز وی برای برنامه ریزی شهری در آمریکای شمالی بود.
به غیر از خانه ها ، فرانک لوید رایت همچنین موزه ها ، کلیساها ، آسمان خراش ها و دفاتر منحصر به فرد را در میان سایر سازه ها طراحی کرد. او چندین کتاب و مقاله نوشت ، در حالی که اغلب سخنرانی می کرد.
کار انقلابی رایت منجر به شناخته شدن وی از سوی موسسه معماران آمریکا به عنوان “بزرگترین معمار آمریکایی در تمام دوران” شد.
1. مادر رایت مهد کودک خود را با حکاکی های کلیساهای جامع مختلف انگلیسی که از یک نشریه تهیه شده بود تزئین کرد.
2. اولین رایت قبل از عزیمت به کار در شرکت Adler & Sullivan در شیکاگو به عنوان طراح در جوزف لیمن سیلزبی کار می کرد.
3. رایت به طرز مشهوری از عضویت در انستیتوی معماران آمریکا (AIA) خودداری کرد و حتی اظهار بیزاری نسبت به این سازمان کرد.
4. در سال ۱۹۲۶ ، وی دستگیر و به اتهام نقض قانون مان ، شرطی که حمل و نقل بین ایالتی زنان را برای اهداف غیراخلاقی ممنوع می کند ، متهم شد.
5. تا زمان مرگش ، رایت تجارت موفقیت آمیزی را در زمینه چاپ بلوک ژاپنی انجام داد.
6. رایت یک سال زندگی و تمرین خود را رها کرد تا در سال ۱۹۰۹ با ماما بورتویک چنی وقت بگذارد.
7. یک خدمتکار ناراضی در املاک تالیسین فرانک لوید رایت محل زندگی این ساختمان را سوزاند و سپس اقدام به قتل هفت نفر در داخل ساکن کرد.
8. او برای کار در کمیسیون های مستقل ، که تخلف از قرارداد او بود ، از کارفرما و مربی خود ، لوئیس سالیوان جدا شد.
9. او حتی در سالهای آخر زندگی خود به طور فعال در تمام جنبه های کاری خود شرکت می کرد و به طور منظم برای نظارت بر ساخت موزه گوگنهایم به نیویورک سفر می کرد.
10. در حالی که در مراحل ساخت Taliesinبود ، دو پروژه قابل توجه به فرانک لوید رایت سفارش داده شد: هتل امپریال در توکیو و باغ های میدوی در هاید پارک ، Southside Chicago.
فرانک لوید رایت از چهار سبک در طراحی های خود استفاده میکرد . این 4 سبک پرایری، سبک تکستیل، سبک ارگانیک(مهمترین آنها) ، سبک یوسونیان است که در ادامه به بررسی کوتاه هرکدام می پردازیم.
سبک ارگانیک
قبل از طراحی مدرن ساختمان ها که در آن از مصالح سازگار با محیط زیست و تجدید پذیر و انرژی پایدار استفاده می شود، سبک طراحی به نام معماری ارگانیک وجود داشت که توازنی بین بشریت و محیط اطراف آن ایجاد می کرد. در سبک معماری ارگانیک اعتقاد بر این است که طبیعت اطراف باید در فضای داخلی خانه ها وجود داشته باشد، در آن جریان پیدا کند و همچنین از هر بنایی که در آن ساخته می شود، نفع ببرد. در این سبک معماری، فرانک لوید رایت خانه فوق العاده ای برای خانواده کافمن به نام خانه آبشار (Fallingwater) را طراحی کرده است که ارتباط نزدیکی بین انسان، معماری و طبیعت برقرار کرده است. توجه کنید که ارانیک را سبک رسمی فرانک لوید رایت می شناسند.
سبک پرایری:
سبک پرایری یکی از سبک هایی بود که توسط فرانک لوید رایت گسترش داده شد. فرانک لوید رایت از این سبک در خانه ی روبی استفاده کرد. از ویژگی های برجسته طراحی و معماری این خانه پرایری، می توان به خطوط افقی، استفاده از رنگ های طبیعی (رنگ هایی که از خاک و گیاه به دست می آیند مانند قهوه ای و بژ) و ترکیب فضای داخلی و محیط اطراف خانه اشاره کرد.
سبک تکستیل:
سبک تکستیل از سبک های ابداعی فرانک لوید رایت بود. او اعتقاد داشت که می توان از بلوک های بتنی که یکی از ارزانترین مصالح ساختمانی هستند، به صورت زیبا و کاربردی در معماری مدرن استفاده کرد. بنابراین سبک تکستیل را به وجود آورد که خانه های طراحی شده به این سبک، با بلوک های بتنی پیش ساخته ای که دارای طرح های زیبا و ظریف هستند، ساخته می شوند.
سبک یوسونیان:
بهتر است که بگوییم که خانه های یوسونیان، زاده افکار فرانک لوید رایت می باشد که ایده ای برای خانه های کوچک و شیک، مخصوص قشر متوسط آمریکایی ها با هزینه مقرون به صرفه بود. ایده ساخت این سبک خانه ها، در زمان رکود بزرگ اقتصادی آمریکا در سال 1936 به ذهن فرانک لوید رایت رسیده بود. زمانی که او متوجه شد اکثر شهروندان نیاز به خانه هایی ساده تر و کوچکتر و در عین حال با طراحی کاربردی و شیک دارند. این خانه های کوچک، در یک طبقه و به روی دال بتنی ساخته می شوند. لوله کشی در این خانه ها به صورتی انجام می گیرد که گرما از زیر به داخل فضای خانه انتقال داده شود. همچنین آشپزخانه در خانه های یوسونیان در بخش نشیمن قرار دارد. نمونه ای از طراحی خانه یوسونیان توسط فرانک لوید رایت، به نام خانه هربرت جیکوب (HERBERT JACOBS HOUSE) را در عکس های زیر مشاهده می کنید.
خانه آبشار
موزه گوگنهایم نیویورک
تلییزن وست
خانه روبی
هتل ایمپریال، توکیو
معبد یونیتی
مرکز مردمی شهرستان مارین
یوسنیا