هوشنگ سیحون در سال 1299 در تهران متولد شد و در سال 1393 در کانادا درگذشت. او طراح، نقاش، معمار و مجسمهساز معروفی بود. همچنین به دلیل استفاده از سبک معماری اصولی مدرن در ایران به پدر معماری مدرن ایران هم او را میشناسند.
هوشنگ سیحون در خانواده ای آشنا با موسیقی به دنیا آمد. پدربزرگ او میرزا عبدالله فراهانی از پیشگامان موسیقی سنتی و معروف به پدر موسیقی سنتی ایران بود. مادر وی، مولود خانم، از نوازندگان تار و سه تار و نیز دایی او مرحوم احمد عبادی، استاد بزرگ سه تار بود.
وی زمانی استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سه دوره رئیس این دانشکده بود. استاد «هوشنگ سیحون» نقاش و معمار ۸۶ ساله ایرانی، به مرد بناهای ماندگار معروف است آن هم به دلیل طراحی و نظارت بر ساخت آرامگاه بزرگانی چون خیام، کمال الملک، بوعلی سینا، نادرشاه افشار، کلنل محمدتقی خان پسبان و دهها مقبره و آرامگاه دیگر، ضمناً وی طراح بنای موزه توس در سال ۱۳۴۷ و همچنین ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران نیز میباشد.
استاد سیحون نقش اندازی است که در دنیای ابعاد از معانی پر رمز و راز باطن سخن به میان میآورد و معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر یک از آنان بوده، در نقش مقبره شان متجلی نمودهاست. به عنوان مثال در ۱۳۳۸ آرامگاه حکیم عمر خیام را مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیام، محاسبه و طراحی کردهاست.
او در کتاب «نگاهی به ایران» در مورد بنای آرامگاه نادر شاه افشار مینویسد: ماده اصلی ساختمان از سنگ خارای منطقه کوهسنگی مشهد، مشهور به سنگ هر کارهاست، این سنگ یکی از مقاوم ترین سنگ هایِی ست که در ایران وجود دارد، او دلیل این انتخاب را اشاره به صلابت و عظمت نادر شاه افشار میداند». او در ادامه مینویسد: «شکل کلی و مقبرهٔ نادر به شکل شش ضلعی متناسبی ست که، شکلِ سیاه چادرهایی را تداعی میکند، دلیل این امر همین نکتهاست که نادر به جای کاخ در زیر چادر زندگی میکرد.
در کنار معماری به نقاشی از مناظر و روستاهای ایران میپرداخت و نمایشگاههایی از این آثار خود در ایران و در خارج از ایران برپا کردهاست.
آثار وی در نمایشگاهی در دانشگاه ماساچوست در سال ۱۹۷۲ در کنار آثار هنرمندانی چون پیکاسو و دالی به نمایش درآمد. در این نمایشگاه تابلویی از کلافههای خط به نمایش گذاشت که در آن از خطوط موازی و پر پیچ و تاب که هیچ همدیگر را قطع نمیکنند، استفاده کرده بود. دانشگاههایی مثل MZT، هاروارد، واشنگتن و برکلی مجموعهای از نقاشیهای او را گردآوری کرده و نگهداری میکنند.
همسر سابق وی معصومه سیحون نیز نقاش است و بیش از ۷۰ سال سن دارد و شگرد وی در کشیدن نقاشیهای مدرن است.
معماریهای شاخص
– آرامگاه بوعلی سینا
– آرامگاه خیام
– آرامگاه کمال الملک
– طراحی بنای موزه توس
-مرکز فرهنگی یزد
– ساختمان بانک سپه واقع در میدان توپخانه تهران
– سازمان نقشه برداری کل کشور
– کارخانه نخریسی کوروس اخوان
– کارخانه آرد مرشدی
– سینما آسیا
– سینما سانترال
– کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی ) در تهران و اهواز
– و حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی خصوصی
آثار نوشتاری هوشنگ سیحون:
کتاب نگاهی به ایران – مجموعه ای از نقاشی های سیاه قلم
کتاب معماری سیحون
کتاب نیم قرن آثار معماری و نقاشی سیحون
آثار نقاشی هوشنگ سیحون:
کلاغ پر
کنسرت رنگ روغن ۱۹۹۸
قلم و مرکب ۱۹۸۱
– کسب رتبه اول در مسابقه دولت و راه آهن ایران (طرح ساختمان ایستگاه راه آهن)
– کسب رتبه اول در مسابقه طراحی آرامگاه بوعلی سینا
– یک دوره ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
-برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۲
– عضو شورای ملی باستانشناسی
– عضو شورای عالی شهرسازی
– عضو شورای مرکزی تمام دانشگاههای ایران
– عضو کمیته بینالمللی ایکوموس Icomos
– مسئولیت مرمت بناهای تاریخی ایران، به مدت ۱۵ سال
– شهروند افتخاری فرانسه
او در سبک معماری خود بیش از هر چیز منطق را در نظر میگرفت. زیرا عقیده داشت هیچگاه هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به کار برود. حتی کوچکترین خط و کمترین نقطه باید دلیل و معنی مخصوص به خود داشته باشند. او به تناسب اجزای طراحی و سادگی آن اهمیت زیادی میداد. زیرا حجمها و تناسبات وقتی زیبا نباشند عوامل تزئینی، تأثیری در زیبایی آن نخواهند داشت. طراحیهای سیحون از کاربری طبعیت میکردند.
او از طرحهای بیمعنی و بیمغز بیزار بود و عقیده داشت که حقیقت باید بیپرده در معماری خودنمایی کند. حتی اگر زننده باشد. زیرا حقیقت همیشه زیبایی و لطف مخصوص به خود را خواهد داشت.