حانیه زُهراب
حانیه زُهراب
خواندن ۱ دقیقه·۱ سال پیش

هنر جنگ (دانشگاه سوهانک) استاد علی اکبل حسنوند

《ماجرای نیمروز》

نام فیلم ماجرای نیمروز است. فیلم از همان ابتدا مدعای روایت تاریخ را دارد و البته میگوید که برخی نام‌ها را تغییر داده است. اما واقعیت اینجاست که این فیلم در سه محور تاریخ، تحلیل و تصویر تحریف‌های آشکاری دارد و هدف فیلم، سوژه‌ای برای امروز است و در واقع فیلمی است به بهانه دیروز اما برای امروز.

تاریخ
تحریف تاریخی در فیلم از همان ثانیه های اول و تایپ متن شروع می شود. سازمان مجاهدین خلق از همان اولش با نظام حاکم شده پس از انقلاب مخالف بود. آنها به قانون اساسی رای ندادند. بعد متن می گوید که از مقطع سی خرداد این مخالفت علنی شد. در حالی که مخالفت علنی بود. اما فاز، مسلحانه نبود.

استفاده از جلوه های ویژه هوای راش های گرفته شده دهه شصت را تداعی می کند
کارگردانی و میزانسن و طراحی صحنه و گریم و فیلمبرداری و … همه دست به دست هم می دهند تا نتیجه کار در راستای آنچه که هدف گذاری شده پیش برود و چه مقهور کننده بیننده را همراه می سازد . مسلما اگر این داستان با شیوه های معمول و کلاسیک ساخته می شد آنچنان دیدنی نمی شد ولی همین که با این شیوه جذابیت بصری خاصی به فیلم می دهند دستاورد بزرگی است.

دهه شصتطراحی صحنهقانون اساسیمجاهدین خلقفیلم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید