ویرگول
ورودثبت نام
مارا
مارا
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

رازهای نوشتن از دیدگاه استیون کینگ

استیون کینگ نویسنده موفق آمریکایی با بیش از 200 کتاب در ژانر وحشت است که اقتباس‌های سینمایی زیادی از آثار او شده از جمله: درخشش (The Shining)، رستگاری در شاوشنک، ایت (It)، و مسیر سبز.

استیون کینگ در کتاب «در باب نوشتن» یا «راز نوشتن» تجربیات، عادت‌ها و عقایدی را که به او و کارش شکل داده به اشتراک می‌گذارد. این کتاب را شاید بتوان در دسته خاطرات و جستار دسته بندی کرد. استیون کینگ در قالب خاطرات و شرح حال زندگی هنری‌اش، دیدگاهی عملی از هنر نویسندگی را برای نویسندگان جوان بیان می‌کند.

در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که او در این کتاب به آنها اشاره کرده است.

استیون کینگ برای شروع توصیه می‌کند که «اگر می‌خواهید نویسنده شوید، باید دو کار را بیشتر از همه انجام دهید: زیاد بخوانید و زیاد بنویسید. هیچ راهی برای دور زدن، هیچ میانبری ... وجود ندارد...» او خودش هفتاد یا هشتاد کتاب در طول سال می‌خواند.

این را هم باید در نظر گرفت که از نظر او نویسندگان نمی‌توانند «ساخته شوند، چه با شرایط و چه با اراده.» پس باید ذاتا یک نویسنده به دنیا بیایی و این استعداد را پرورش دهی.

او در وهله اول توصیه می‌کند که نویسندگان نباید از شروع بترسند. «ترسناک‌ترین لحظه همیشه درست قبل از شروع است.» و بعد از شروع هم باید این نکته را مدنظر قرار دهی که اول از همه «داستان از نظر احساسی باید نویسنده را تحت تاثیر قرار دهد.»

یکی دیگر از توصیه‌های او این است که توصیفات زیاد باعث از بین رفتن اشتیاق خواننده در دنبال کردن داستان می‌شود. در اکثر موارد وقتی خواننده‌ای داستانی را به دلیل کسالت‌بار بودن کنار می‌گذارد «کسالت به این دلیل به وجود می‌آید که نویسنده با قدرت توصیفش مسحور می‌شود و اولویت خود را ... از دست می‌دهد.»

ولی داستان به همین سادگی‌ها هم نیست. خیلی از نویسندگان، مانند خود او، در ابتدای کار پشت گوش اندازی‌های زیادی را تجربه می‌کنند و اغلب این روند تا سالها ادامه می‌یابد. خودش در این کتاب می‌گوید: «اگر از من می‌پرسیدند که در اوقات فراغت خود چه کار می‌کردم، به مردم می‌گفتم که در حال نوشتن کتاب هستم ... البته خودم را فریب می‌دادم، به خودم می‌گفتم هنوز وقت هست، دیر نشده، رمان نویسانی بودند که تا پنجاه سالگی شروع نکرده بودند.» باید دست از این فریب دادن‌ها و دروغ گفتن‌ها برداشت و نوشتن را از یک جایی شروع کرد. هرچند ضعیف.



در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید