gafti .ghasem
gafti .ghasem
خواندن ۳۹ دقیقه·۳ سال پیش

روستای تاریخی -گردشگری گفت (محل برگزاری بزرگترین تعزیه

روستای گفت از نظر معیار محیطی

اقلیمی

در دمای بین 10- در زمستان و دمای میانگین زمستانی 10درجه می باشد و با طی کردن فصل بهاری میران دما رو به افرابش می باشد که میانگین دمای هوای بهاری به 15 درجه سانتی گراد و با طی کردن در فصل تابستان به میانگین دمایی 30 درجه می رسد (دمای 10- درجه در پایین ترین حالت و یخبندان وتا بالاترین دمای گرمایی تا 35+در تموز تابستان )

میزان بارش سالیانه در زمستان در بالاترین حد خود و در تابستان به حداقل ترین وضع خود می رسد تا جایی که در زمستان میزان بارش از70تا200 میلی لیتر (سی سی) متغیر و در سال های بارندگی خیلی خوب حتی به بیشتر از این حد می رسد و میزان بارش بارندگی بهار از 50تا 150 میلی لیتر متغیر در سال می باشد ومیزان بارندگی متوسط سالیانه بین 250 تا 350 میلی لیتر در سال وابسته به سال متغیر می باشد

میزان وزش بادهای موسمی شرق به غرب و معروف به باد نیشابور در سراسر ایام سال و میزان بازه بیشینه در تابستان و همچنین بادهای شمال غربی معروف به باد گرگان زمین می باشد که این باد نیز در تمام ایام سال می باشد و میزان بازه بیشینه در بهار می باشد

میزان رطوبت جوی این روستا به زمستان های بارانی ومرطوب و تابستان های گرم وکم بارش که درمجموع می توان میزان رطوبت سالیانه را خشک نیمه مرطوب تقسیم گردد

قابلیت های فعال ومستعد

· به پیست برف بازی و سورتمه و تیوب سواری

· ، کاشت زراعت وباغداری از جمله درختان صیفی جاتی همچون انگور ،بادام ،گردو ، گیلاس ، انار،توت ،شاتوت، سیب و ....وزراعت همچون جو وگندم و یونجه و سبزیجات

· پیاده روی وگردشگری تفریحی با شرایط چهار فصلی ازجمله تابستان کوه نوردی و زمستان برف نوردی

· وجود نباتات وگیاهان دارویی و تولیدات آن در این منطقه از جمله کتل کوتیل، اویشن ,گز وحشی ، زرک وحشی ،

· رودخانه های دائم و فصلی

· آبشارهای رودخانه ای

·

محدودیت های فعال ومستعد

خشک سالی متوالی در سال های اخیر همزمان با کشور

کم

شکل زمین

شکل خود روستا را می توان به شبیه ترین نقشه فعلی ایران درنظر گرفت و شبیه گربه می باشد از چهار طرف در محاصره کوه وتپه قرار دارد وبه عنوان ارتفاع ان در دامنه کوهستانی و میزان از سطح دریا ومیزان شیب به علت کوهپایه ای میتوان تا 30 درجه تخمین زده شودو جهت شیب زمین از جنوب به شمال می باشد

قابلیت ها

کاشت درختان ستونی و ردیفی بدون نیاز به شیب بندی

جذب گردشگر رسانه ای برای جغرافیای مشابه نقشه شبیه ایران

محدودیت

تراکم کم سازه های روستایی

وسعت زمین

این روستا دارای وسعتی به دامنه کوهای گفت تا دشت جوین و تلاقی به راه اهن دارد (جنوب به شمال) و از غرب به تبه های جدا کننده این روستا از روستای جبله و از شرق به تپه های جدا کننده از شهرستان جغتای می باشد میزان کل وسعت زمین عرفی موجود به نام روستا می باشد

قابلیت ها

ایجاد منطقه ای صنعتی بانیازهای اقتضایی این روستا

چراگاه گله ها ودام های روستا

مدیریت آب وسیلاب های جاری در طی سال برای افزایش بهره وری وتولیدا ت محصولات

محدودیت ها

کم بودن وسعت چرااگاه ها به علت تصرف منابع طبیعی و ابخیزداری

پوشش گیاهی

این روستا از لحاظ پوشش گیاهی دارای تنوع زیاد چهار فصلی و همچنین از نظر نوع برگ درختی هم سوزنی وهم پهن برگ و گیاهان دارویی همچون کتل کوتیل، آویشن، گز وحشی زرک وحشی ،تین گز و تراکم پوشش گیاهی 50 سانتی متر مربع در پوشش گیاهانی چون دم گاوی، خاربن ها، جاروها وحشی در نیمه فصل گرم سال تا پوشش مرتعی بهاری زیر پوشش علف های بهاری ازجمله گل های شقایق(معروف به روروی) ، لاله(معروف به قازالاق وقاشاناق ) ، مریم،و علف های همچون پرز دار معرف به فرز خشک ،تولی ،و .... می باشد

ولحاظ تاج پوشش گیاهی وزیست بوم گیاهانی همچون

هم زیر زمینی مانند قازالاق وقاشاناق و ریشه بوته های همچون اویشن (انوخ) ، اسفندو تاج دارانی همچون دم گاوی ، کنگرو...، خاربن ها همچون کتیرا،خارشتر، تلخه، هیزم معروف به چَوز و....و پوشش گیاهانی درحال انقراض وبسیار کم یاب همچون ریواس در این روستا

قابلیت ها

افزایش چراهای دام ها با تقویت رسانی به پوشش گیاهی

تولیدات گیاهان دارویی وجلوگیری از بین رفت پوشش های گیاهی محدود

محدودیت ها

نبود امکانات کشاورزی نوین برای تقویت این محصولات

گذرکاه عبور مرور مردم از باغ ها و منابع زیر کشت یا نگهداری توسط اهالی روستا

زیستگاه های حساس

این روستا به ویژه کوه پایه ای بودن این روستا دارای زیستگاه حساس ازنظر نباتات و حیوانات می باشد از جمله حیواناتی که زیستگاه ان ها در حال انقراض می باشد می توان به قوچ وحشی ، عقاب های سیاه، طوهی ، کبک، کلاغ سبز ، زنبور های عسل وحشی،و ازجمله گیاهان می توان به اویشن یا انخ ، ریواس ،

قابلیت ها

ایجاد زیست بوم ویژه برای منطقه جغتای در این روستا

حفظ و محافظت و کمک گیری از منابع ملی برای رشد و شکوفایی زیستگاه های حساس این منطقه

محدودیت ها

عدم همکاری اهالی و مردم این منطقه برای ایجاد منطقه حساس و حتی زیستگاه حساس گیاهی وجانوری در این روستا

مخاطرات طبیعی

این روستا در حال حاضر از روند تخریبی به شدت غیر عقلانی در معدن دلخور بوده است ودر حال حاضر به عنوان خطر سیلاب یکی ازتهدیدات روستا به حساب می اید پس باعث ایجاد گسل هایی در بستر کوه و همچنین روانگرایی نخاله معدن در صورت غرق ابی شدن بارندگی شدن می شود فرسایش خاکی و همچنین گیاهان و نباتات به دلیل افات دامی وگیاهی بخصوص کرم ها وپروانه ها و کمبود بارش های سالیانه و همچنین نبود مدیریت کافی در این روستا می باشد

محدودیت ها

کم شدن جمعیت روستا

ازبین رفت دام ها و مزارع کشاورزی به علت ازدیاد بیش از حد برداشت و تخریب کوه ها

وجود افت های همچون کرم خراط در ازبین بردن درختان بخصوص گردوها

افزایش فرسایش خاک وایجاد سیل ها متوالی با شدت تخریب زیاد

گروه معیار فرهنگی –اجتماعی

ویژگی فرهنگی

اقوام

در این روستا با گذر از تاریخ قوم های متفاوتی رو سر گذاشته ازجمله روا دید صحبت های بزرگان نشان از تاریخ زمان گبری ها و همچنن سامان یافتن اسم فعلی این روستا به همین دلیل یکی از دلایل می باشد روستای گفت دارای اقوام وطایفه همچون حسنعلی رجبعلی، حسین بیگ، حسین خان محمد ، شیرعلی ،

گویش های محلی وزبان

گویش های محلی این روستا به زبان تات می باشد و مردم از این زبان به عنوان زبای شیرین فارسی شکسته یاد می کنند از جمله زبان های نزدیک به این زبان روستای جبله ، فریمانه ، محمد اباد گفت ،کهنه و ابوچناری و شهر های بزرگی همچون سبزوار ، نیشابور، مشهد و ... می باشد که زبان شیرین فارسی واصیل باستانی را می توان از درون مایه برچید از جمله کلمات مهمی که به

گویش محلی می توان نام برد می توان به [وَخز :بلند شو]، [موروم: میرم]، [بگا:بگو] ، [فردا ب خنه تا میوم:فردا خونتون میام ]و ... .

قابلیت ها

تحقیق در مورد گویش زبان شناسی روستایی

ایجاد منبع کتاب لغت وجملات روستای گفت

محدودیت ها

وجود زبان ترکی در شهرستان وعدم هماهنگی شهرستان جغتای برای نگه داشت این زبان شیرین

صنایع دستی

ازجمله قلاب بافی، جارو روستایی، گلیم ، فرش، چارقد، خشت گلی، کلبه سفالی ،چَوله بافی[1]چهار شو،که همگی با ماشینی شدن از رونق افتاده و کارهای صنایع دستی در این روستا به شدت کاهش پیدا کرده است ودیگر اثری به صورت رسمی نمانده است و فقط یاد وخاطرات آن ها در گوشه هایی از روستا باقی مانده است وحتی وسایل مورد نیاز انها نیز از کا ر افتاده که نیاز به جمع اوری دقیقی لازم می باشد

قابلیت ها

طرح پردازی دقیق در موردبوم شناسی این روستا و زنده کردن چند نوع از صنایع دستی برای تولیدات صنایع دستی و افزایش اشتغال روستایی و از بین مسئله های کمیود شغلی بخصوص برای زنان خانه دار و سرپرستان خانوار

محدودیت ها

نبود امکانات واعتبار های اساسی ومدیریت کافی برای بخش حرکت صنعت دستی در منطقه جغتای و عدم پیگیری مسئولین و دستندرکاران این مجموعه

پوشاک

لباس نشان فرهنگ هر بوم ومختص بر سلیقهی اقلیمی و شرایط مذهبی ودانشی اثر گزار است روستای گفت نیز در این مورد نیز بلا استثنا نبوده ودر طی سالیان متوالی دارای تغیراتی شده است ولی از لباس های مهمی که میتوان در پوشش روستایی الان نام برد لباس معمول شهرستان می باشد ولی مردم خود روستا فرهنگ لباس وپوشش های خود راتا حدود نگه داشته اند به صورتی هنوز نیز پیر مردان وپیر غلامان از کلاه های بافتی که به زنگ سفید و قهوای مرسوم هست استفاده می کنند تمامی لباس های قدیمی مردم درحال تغیرات فرهنگی غیر بومی روستا شده وتحصیلات ومیزان افزایش دانش نیز در این دخیل بوده است

لباس های قدیمی از لحاظ پوشش دارای پیرهن راسته به همراه شلوار حدودا راسته گشاد بوده است که مردم کشاورز ودام دار از برای مردان استفاده می کردند وهمچین خانومها لباس های به عنوان شلور و جلیقه استفاده شده و استفاده می کنند فرهنگ وآیین یک روستا حافظ نمی شود مگر اینکه بوم فرهنگ این روستا با سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سمت تعالی و بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی برگردد

لباس های تاریخی که می توان نام برد: شوسو بند ، قنداق ، قمار، تسمه ، کلاه بافتی، تمون ،شلور،چارقد،دستبد وپاپند زنانه ومردانه ،چکمه ،کپَنگ، چهار شو،

قابلیت ها

استفاده و ترویج لباس های اسلامی ایرانی برای روستاییان [2]و حتی ایجاد کارگاه های خیاطی و طراحی لباس های مدل روستایی ضمنا این روستا از نظر این قابلیت پتانسیل های بسیار بالایی در این امر را دارد مبنای این امر می تواند نزدیکی به شهر وهمچنین دانشجویان ودانش اموختگان طراحی لباس و خیاطی در این روستا می باشد که نیاز ویژه به این امر می تواند زمیه و بستر بسیاری از امورات را برای تولیدات وعرضه فراهم سازد و

محدودیت ها

نبود امکانت پیشرفته در منطقه جغتای و کمبود ارتباط قشر روستایی با مراکز های فروش و حتی عدم حمایت با ثبات و اعتیار از سوی مسئولین و دولت و همچنین دهیار یا شورا های ماقبل وفعل حاضر

هزینه بر بودن و دست تنگی قشر روستایی برای تامین نیاز های اولیه برای تولیدات وکمیود قشر جوان فعال وبا انگیزه در روستا

موادغذایی

این روستا داری تولیدات دامی و پروش و رونق کشاورزی را دارا می باشد لذا این امر باعث شده که مقدار زیادی ازمواد غذایی همچون کره گاوی ،شیر ، ماست ودوغ و...و گوشت های ازجمله گوشت گوسفند وطیور چون مرغ و خروس محلی وباقلمون و...نیازهای اولیه مواد اصلی غذایی را از داخل روستا تامین شود و بر همین منوال انواع تولیدات غذایی همچون آبگوشت، کله جوش ، بادنجان جوش، ریواس جوش، دلمه، فله، و فراوری لبنیاتی همچون ماست و پنیر محلی و کمه جوزی[3]، و .... می توان از شاخص های غذاهای محلی این روستا نام برد

قابلیت ها

تولیدات حد اکثری در تولیدات دامی و طیور

افزایش میزان تغذیه محلی در این روستا

افزایش وتبدیل محصولات به فراوری های های مورد نیاز و با ذائقه های متفاوت مثلا ایجاد لبنیات شیری به قره قورت وکشک با ذائقه های متفاوت و مدل های متفاوت

ایجاد سفره خانه ، مهمان سرا و حتی زائر سرا در امام زاده روستا و پذیرایی از اقشار و زائران و گردشگران متناسب با تولیدات روستا ومنطقه بومی و ایجاد بستر اقتصادی مقاوتی برای منطقه و حتی استان وکشور

محدودیت ها

عدم تمرکز فکری در بین مردم برای بستر سازی تولیدات در خود روستا

عدم همدلی مردم و کمبود سطح سواد مردم واقع در روستا و همدلی مردم برای ایجاد این تنوع محصولی و پیگیری برای ساخت این نوع محصولات برای فروش ویا امتیاز دهی به این امور به خاطر مشغله کاری یا فکری

جشن

جشن های این روستا بیشتر آیینی عیدانه های عید نوروز به طوری که قبلا معروف به عیدگاه بود برگزار می شد و در ضمن اعیاد همچون؛ دهه فجر،شب چله، نیمه شعبان ؛ نیمه رمضان ،عید قربان و غدیر وفطر وجشن های ختن سوری و جشن عروسی حنا بندان،حمام داماد [4]، تخت عروس وداماد و نار زنی داماد و برگزار و پررونق می باشد

قابلیت ها

ایجاد باغ تالار در روستا وامام زاده به عنوان بالا بردن کیفیت عروسی ها وجشن ها در این روستا

کاهش هزینه های عروسی و مجالس مهم که بایست در روستا برگزار شود

ایجاد شغل های پر درآمد و همچنین ایجاد سرمایه گزاری طولانی مدت در این روستا

محدودیت ها

کمیود اقشار جوان دراین زمینه

کاهش درامد سالایانه و به شدت برون گرایی سرمایه گزاری مردم این روستا

بالا رفتن هزینه های نگهداری و عدم حمایت مسئولین برای این امر

عدم تشویق جوانان به این مسائل به دلیل نزدیک بودن به شهر و تمایل به شهر نشینی و وابستگی بیشتر به اقشار و همچشمی با شهر

عزا

در این روستا عزاداری متناسب مناسب ها متفاوت بوده وشاخص های اصلی عزا داری ها از جمله عزاداری دهه محرم و 40 تا 48 م و دهه فاطمیه و دعاهای همچون توسل ، عاشورا،کمیل ، و سایر عزا داری هایی که متناسب تقویم ویا فرهنگ بومی منطقه می باشد اجرا ی اود

مراسم تدفین ، به خاک سپاری و مراسم های سوم وچهلم (تاحدودی هفتم ) نیز از مرسومات مجالس عزای این روستا می باشد با حداکثر مردم و عرض تسلیت گویی و قرائت فاتحه وقرآن خوانی درمسجد و برگزاری مراسم مرثیه خوانی در سر مرحوم یا مرحومه و قرائت فاتحه در ارامستان اجرا می شود

قابلیت ها

موکب های برگزار شده را انسجام بیشتر دهند ودر دهه های محرم وفاطمه رونق بیشتری داشته باشد وهمچنین ساخت انباری و موکب با ثبات برای این موکب ها درحال حاضر دوموکب برای روستا اجرای مراسم های دهه محرم ودهه فاطمه دارند که می توان از بهترین موکب های فعال منطقه و پرشور در مراسم های دهه محرم و 48م و تا حدودی در دهه فاطمه می باشد

تشویق برترین مداحان و قاریان دعاها وقران خوانان روستا برای برگزاری هرچه بهتر این مراسمات و حتی ارتقا دهی این مجوعه ومعرفی به سطوح بالاتر و حمایت مردمی و مسئولین روستا از این مجمع

پیشرفت روستا با بکار گیری حداکثری پتانسیل های جوانان در این ایام برای پیشرفت

بهینه سازی مراسمات و همچنین ایجاد هیئت نوجوانان حضرت قاسم در این روستا برای برگزاری مراسمات هر ساله (گفته حاج اقای فریمانه به عنوان پیشنهاد در شب تاسوعای حسینی 1400)

نظم دهی به قبور آرامستان ، هیئت ابوالفضل روستای گفت و ایچاد بستر سازی برای رونق تولیدات محصولات فرهنگی این روستا و انتشار و توزیع در بین زائران و گردشگران بومی وغیر بومی

محدودیت ها

عدم همدلی وسرمایه گذاری دقیق وسنجیده بر اساس شواهد ودلیل های متناسب پیشرفت

توازن گزین به سمت پیر غلام بودن تا اینکه خلاق بودن

نقش افرینی وابسته به این امورات بر اساس شواهد های پیش رو وعدم هم فکری بر اساس خلاقیت های برتر

خستگی های موجود از افزایش کاری روزانه برای برگزاری مراسمات

تمایل بر منفعل بودن تا فعال بودن جوانان وپیر غلامان در نبود ویا مسئول نبودن این امورات

پیشرو نبودن مسئولین در بهبود وضعیت و برگزاری میل گرایی تا قانون گرایی صحیح وبجا

بازی های محلی

باز های محلی از جمله بقده بقده آرپه آرپه ، ریگ بازی، الگ دولگ ، نجات ،تیله بازی ،لیکانتری، یادمه بازی[5]، غوته [6]، شیر یا خط ، گردو شکن، تخته بازی، گل گلی بازی، گذاشتم بازی، کلاغ پر، اشلولو ، گه بازی، بنجیل بازی، طوقه وتایر بازی،

قابلیت ها

سرگرم بودن متناسب دوران کودکی نوجوانی وجوانی حتی پیری

ایجاد انگیزش و هیجان برای دوست دار بودن محله و روستا واشنایی کامل با خلاقیت ها

محدودیت ها

ایجاد برنامه های روز تلویزیونی وفاصله گیری از بازی های محلی و بومی

برنامه های مجازی و گوشی های لمسی و وسایل پیشرفت

کم جمعیت بودن قشر کودک و عدم تامین نیاز های ویژه متناسب با سن

عدم هماری اموزش وپرورش و سازمان ورزش وجوانان در بهینه استفاده شدن استعداد های برتر در این زمینه ها

ابزار الات زندگی

کندی، کوزه ،بیل ،دوکارد، چاقو، کلنگ،تیشه ، پک، تیشه ، دست اره ، چراغ توری ، چراغ گرسوز ،چراغ نفتی ، قندشکن ، دبه ، توره ،بخاری اتشی، کرسی، پرو برف روب،

سنگویز،زنگ ، پتک، کیسه ، خلار،یاه، میخ تویله ،دایره زیه (دیره ) ، مجمعه ، پارو رب، خورچین ، گواله [7]

دیگ ، دیگجه، تنورگلی وگازی، یخدان و صندوقچه، قَلو[8]، تانکر،

الاغ، موتور سواری ، اتومیل

، شیر دوش، سه چرخ، اره برقی، ماشین علف درو،کندو عسل،

، ، تریلی تراکتور، بیل مکانیکی، بلدوزر، لودر، و....

یخچال ، بخاری نفتی وگازی و اتشی،

قابلیت ها

ایجاد تشویق مردم به خرید به وسایل متناسب با رشد فکری جامعه منطقه و استان

انجام و تولیدات نیازهای خود از جمله پخت نان و چای و رفع نیاز ها با ابزار های حداقلی

ایجاد نمایشگاه بوم شناسی روستا با محوریت ابزار الات زندگی روستا

محدودیت ها

نبود تمامی ابزار ها برای همه اقشار به صورت توازن متناسب

عدم اشنایی با امکانات روز یا در دسترس نبودن ومقرون به صرفه نبودن

فاصله گیری مردم از لذت های دوران های گذشته ومشغولیت های زندگی و غرق در خرید ابزار های نامتناسب با نیازهای ویژه

ویژگی جمعیت

تعداد جمعیت

تعدادفعلی بر اساس سر شماری سال 95 بر 130 خانوار ثابت و جمعیتی به تعداد 500 نفر در حال حاضر درروستا ساکن هستند

قابلیت ها

توسعه روستا بر اساس مالک بندی جدید بر اساس طرح های جدید روستا سازی برای افزایش دوباره جمعیت روستا

سامان دهی مدارس ها و پایه گذاری وپیگیری اموزش وپروش برای رشد جمعیت مدارس روستا و جلوگیری از اینکه دانش اموزان برای تدریس به شهر فرستاده شوند (درحال حاضر با وجود مدرسه ابتدایی حدود 70 درصد دانش اموزان در مدارس های سطح شهر جغتای تحصیل می کنند )

سامان دهی منابع دولتی همچون آب، راه روستایی ومواصلاتی، اینترنت ، فناوری اطلاعات وارتباطات، هوشمند سازی مدارس ابتدایی، کارگزاری رسمی دهیاری در دهیاری، مشارکت مردمی با دولت ، مشارکت دادن معدن روستا در کمک رسانی های ویژه

پیگیری معدن روستا در ایجاد اشتغال رسمی کارگران و کارکنان ا ز داخل روستا

انگیزه و انگیزش سازی از عدم کوچ مردم و روستاییان به سطح شهر جغتای

محدودیت ها

عدم امکانات ثابت منابع دولتی در این روستا از جمله آب ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، معلم های نمونه سطح منطقه برای تدریس دانش اموز و جوان وفعال

بخل و حسادت های درونی مردمی به خاطر عدم اطلاعات کافی و یا کینه های دیرینه ای

عدم همکاری دقیق ومشخص معدن روستا با مردم و همچین وابستگی شدید مسئولین این مجموعه به اقتضائات خود و بی توجهی نسبی به جوان گرایی و اندیشه پردازی درست وبجا توسط خبره های کار

تحول جمعیت

روستای گفت با شرایط جوی آب وهوای مناسب و نزدیکی به شهرستان جغتای ومرکزیت شهرستان درحال حاضر با کاهش جمعیت مواجه شده است به گونه که جمعیت بالای این روستا در دهه 70تا 80به گونه بوده که تشکیل دو مدرسه ابتدایی و متوسطه اول آن برای تمام پایه ها فعال و همه کلاس ها تشکیل می شد ولی با نرخ کاهش جمعیت امروزی در این روستا وکوچ افراد به خاطر 1تحصیلات 2 شغل 3زندگی مرفه شهری 4 ....باعث گردیده که این روستا با اینک داری قدمت وپیشینه فرهنگی ومذهبی دارد از لحاظ عمرانی وآبادی روستا رشد پایین داشته باشد

درحال حاضر روستای گفت با مشارکت های یک سال 99-1400 رشد مثبتی را از نظر جمعیت به خود گرفته ولی بیشترین جمعیت روستا در سنین پیری و میان سالی هستند که نسبت به جمعیت کارو جوان از روستا های در حال حاضر پیر به حساب اوره می شود ولی اگر جمعیت مهاجر پذیر به همین روال باشد جمعیت روستا پیشرفت چشم گیری را به خود خواهد دید وتحولات سیاسی و فرهنگی در این روستا نیز به چشم خواهد آمد نس

قابلیت ها

دیدگاه شمیراناتی شدن روستای گفت نسبت به تهرانی شدن جغتای

ایجاد مراکز خرید مصارف ضروری وبا صرفه برای مردم روستا در خود روستا

پیگیری مردم در قشر بندی روستا و همچنین اتحاد ویکپارچگی برای انجام تحولات سیاسی و فکری و اجرایی در روستا

نسبت سازی تحولات روستا به روستا های پایلوت نمنطقه ، استانی وکشوری

محدودیت ها

کمبود مدیریت استراتژیک در این زمینه در روستا

بم بست بودن روستا نسبت به روستا های پایین جوین

تغییر ناپذیربودن روستایان با تحولات مثبت و سازنده

ترکیب جنسی

توزیع جمعیت

این روستا دارای قدمت تاریخی از دوران گبری ها بوده ودرحال حاضر نیز دارای روستای محمد آباد گفت وهمچنین توزیع جمعیت در این روستا و موتو های چاه عمیق مهدی اباد 1 و2 (معروف به غورحوض) و سایر شهرستان ها از جمله جغتای بالغ بر 150 خانوارو همچنین سبزوار ،مشهد تهران ، اسفراین بجنورد وسایر مناطق کشوری توزیع شده است ولی ساکنین در این روستا به گونه هست که وسط روستا حدودا خالی از سکنه هست و محیط اطراف مرکز روستا به صورت حدودا مستطیلی شکل توزیع زمین وجمعیت شده است وتراکم جمعیت در این روستا حدودا در تمامی اضلاع مستطیل شکل برابر می باشد

قابلیت ها

ثبات دهی میزان پیشرفت توزیع در تمامی نقاط بر اساس پخش امتیازات عادلانه در روستا

افزایش میزان کوچه های استاندارد به داخل روستا برای توزیع جمعیت ومتناسب سازی پیشرفت در درون روستا با حفظ اثارو ابنیه های تاریخی

ایجاد مرک

سواد

خوشبختانه این روستا از لحاظ سواد می توان از بهترین روستاهای منطقه وحتی استان به عنوان شاخص تحصیل کرده نام برد وروستایی معروف به معلم پرور در این روستا هر ساله چندین دانشجو ودانشجو معلم را به مراکز دانشگاهی و فرهنگیان اهدا می کند و با رنج و سختی های پدر ومادر این زحمات به بار نشسته برای کشور وجامعه خویش به علم جویی شروع می کنند این روستا به گونه است که بالغ بر 10نفر دکترا 40 تا 50 کارشناسی ارشد و تحصیلات عالیه به بالغ بر 200نفر هم و درخانوارحداقل 2 نفر تحصیلات عالیه را دارا می باشد

قابلیت

توجه اساسی به توانایی واستعداد های شخصی هر کدام از هم روستایان برای رشد وتعالی خود وروستا

تاکید بزرگان و شوراها واعتماد بر قشر تحصیل کرده بر انجام سامان دهی روستا با رویکردهای اداراتی ویا پرسنلی که درجایگاه های متفاوت کاری را دارا می باشند

ایجاد مدرسه با رویکرد های تازه برای جذب حداکثری دانش اموز و لحاظ کردن بهترین معلم ها تحصیل کرده برای اموزش و تربیت دانش اموزان این روستا

محدودیت ها

شاخصه های علمی تحصیل کرده با نیاز های آن ها در روستا سازگاری ندارد لذابایست برای مایحتاج دانش ویا کاری به خارج از روستا مهاجر باشند

سرویس گذاری وحمایت های جانبی برای جذب نشدن در مدرسه ابتدایی روستا

بهداشت

درحال حاضر بهیار از خود روستا می باشد و ازلحاظ خدمات دهی مشکلات کمیود بوجه و نبود امکانات روز بهداشتی که اعتبارات کاری را بالا ببرید دراین روستا نبوده است ولی مردم با دو پرسنل بهداشت روستا همکاری دارند و همچنین تذکرات ورهنمودهای بهداشتی را تا حد امکان رعایت وسعی در بهورز روستا دارند

قابلیت ها

ایجاد سطح اشغال بیشتر در روستا و همچنین توالی بیشتر کردن برای جمع اوری زباله و کودهای حیوانی از سطح روستا

هماهنگی مردم در همکاری به بهداشت و کاشت درخت در معابر خانوادگی و حفظ آن

ایجاد اسفالت یا سنگ فرش برای کاهش میزان خرابی جاده ها در روستا وضربه زدن به وسایل نقلیه و رفت امد وایجاد گرد وغبار برای منزل های مجاور جاده و کوچه ها

و

درحال حاضر روستای گفت را می توان یکی از روستاهای مهاجر پراکنش نام برد به صورتی که این امر در 20 سال گذشته با مهاجرت های به سمت شهر ها روستا را حدودا خالی از سکنه وپیشرفت دیده می شود لذا امر مهاجرت را باید یک اصل در روستا قرار داد کرد ضمن اینکه این امر برای روستایان قابل تامل وحتی نگرانی وناراحتی به بار اورده است واینکه گویای سخنان آنها بر این بعد از زحمات وتلاش های فراوان برای گذر لذت یا اینکه زندگی راحت به شهر ها مهاجرت می کنند باعث شده که بحث هایی درمسجد و حتی مجامع عمومی لحاظ و بیان شده است که ضمن تمامی پاک شدن مسائل می تواند این امر را دریچه ای مثبت نیز نگاه کردبه این نظر که مهاجران دوباره برگشت خواهند داشت و بهتر و خبره تر از گذشته برای روستا تلاش خواهند کرد که این نیز در امر کارهای همچون تعزیه خوانی ، هیئت ، دعاها و مراسمات مذهبی ، ودرکل در امورات فرهنگی یک برگ برنده ای می توان لحاظ شده ولی از امورات عمرانی ویا مسائل پیشرفت فیزیکی روستا وحتی کمک رسانی به خود اهالی برای دستگیری کوتاهی و حتی احمال شده است که این نیز بر اساس ذهن و تفکر مردم روستا و تفاوت بین شهر که درکل بر عدم تغییر پذیری ساکنین روستا و تغییر پذیری در شهر و اختلاف در این امر هست می تواند باشد (مقاله بر گزاره های روستا ی متعالی در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ).

تعداد مهاجران به شهر های جغتای ، محمد اباد گفت ، سبزوار ،مشهد وتهران بیش ترین مهاجران را داشته است و تعداد اندکی مهاجر پذیر که می توان اینده ای روشن برای مهاجر پذیر بودن روستا لحاظ شد نیز صورت گرفته از جغتای و مشهد وتهران می باشد این نشان می دهد که تحولات بخصوص سیاسی بر روستای گفت اثر مستفیم و دارای ضریب همبستگی های بالایی می باشد که با مطالعات وپژوهش های بیشتر می توان زمینه های اساسی را در روستا عملی ساخت

قابلیت ها

ایجاد وافزایش زمنین وملک های مسکونی برای افزایش مهاجرانی که علاقه و مایل به روستا نشینی دارند فراهم شود

نرخ ثبات و با اعتبار سنجی مناسب در قیمت گذاری املاک و زمین های حومه و داخل روستا بر اساس پایندگی روستای گفت

بستر سازی راحت دولت ومسئولان و بخصوص سازمان مسکن وشهر سازی برای ایجاد و حتی دادن وام و امتیازات سریع و باصرفه برای سرمایه گذاری و ایجاد سکونت در روستا

محدودیت ها

کم شدن تفکر و زمینه های اینکه روستا جاییم برای پیشرفت نیست

امکانات نسنجیده شده و وجود امتیازات نامشخص و محدود در روستا

عدم همفکر ی مردم روستا با زندگی های مهاجران و دخول در انجام کاری یا زندگانی و اسیب رسانی عمد یا غیر عمد در روستا

درآمد

روستای گفت یکی از روستا های است که میتوان میزان درامد سالیانه آن را نسبت به روستاهای دیگر از لحاظ سطح بالا بودن اجتماعی وهمچنین مصارف کاری قابل پذیرش دانست تا جایی که مستندات وگفته از این قرار بوده که روستای گفت برای وصلت خوب بوده است واین روستا دارای اعتمادمی باشد واز این لحاظ نیز کارنامه های خوبی را به جای گذاشته است

با داشتن ومالکین دروچاه عمیق برای روستا وهمچنین سهیم بودن در سایر چاهای عمیق دیگر و ..... داشتن معدن کرومیت در روستا و نزدیک به شهر ستان خوش آب وهوا مردم این روستا در آمد سالیانه ای خوب وقابل قبولی را دارا می باشد

داشتن دام ، احشام ، گاوداری ، بازنشستگی معدن و کارکنان دولتی میزان سرمایه داران این روستا را قابل دانسته ولی در چن سال اخیر با وجود عدم همفکری های مناسب وشرایط های بد اقتصادی و فرهنگی مواجه شده این روستا نیز از میزان درامد آن ومردم کاسته شده است که جای بسیار تامل دارد وبایست دراین زمینه نیز تلاش های سانده ای شود

بیکاری

شاید از روستا های باشد که میزان حد بیکاری در این روستا نسبت به جامعه های آماری در کمترین حد باشد ولی از اینکه روستا هیچ بیکاری ندارد درست نبوده و رنج و سختی اینکه بایست به دنبال کار باشند وضرر ها واسیب هایی که در نبود کار به جامعه روستا وارد شده باییست نکته سنجی کرد و درحال حاضر از هر 100 نفر در روستا به بیش از 15 نفر مرد و بین زنان این زقم از 100 به 30 نفر رسیده است

محدودیت ها

عدم ثبات کار امدی در زندگی اجتماعی وخانوادگی

خارج شدن از روستا

آسیب دیدگی در اجتماع وخانواده

امنیت

امنیت اجتماعی

این روستا از لحاظ اسیب پذیری اجتماعی و امنیت در این روستا همانند دیگر روستا های اطراف گاها باعث ایجاد دزدی هایی شده است ولی درکل روستا از نظر اجتماعی و بالا بودن فکر مردم ونیز درامد وتحصیلات از نظر اجتماعی و حتی کمک اجتماعی برخوردار می باشد به گونه ای هر ساله کمک های مردمی به نیازمندان و افراد مستضغف داده شده است

قابلیت ها

ایجاد زمینه های توسعه روستایی و بالا بردن سطح اگاهی و رشد روستا بر اساس معیار های خوب زندگی کردن وبه کار گیری نیروی انسانی خبره در بسیج

همکاری مردم با نهادهای امنیتی برای کاهش سرقت ها و ناامنی های موجود در سطح روستا

پایه گذاری مدارها وسیستم های هوشمند امنیتی برای پارک و ورودی روستا

محدودیت ها

کاهش سطح اعتماد و افزایش رعب وترس در حفاظت از امکانات وتجهیزات

پایین امدن مهاجرت به روستا به خاطر مشکلات عدیده ازجمله کمبود امنیت اجتماعی

امنیت روانی

روستای محلی آرام و با مردمی ساده ودل نشین سرو کار داریم و این امر برای روان وامنیت انسان خیلی مهم است ولی گاها چند گروه یا چند قبیله ای بودن باعث بهم ریزی جو روانی می شود اینکه انسان بتواند تصمیم ها وافکار وعقیده های خود را طبق خواسته ها صورت بندی کند شاید مکان روستا با هنجارهای دیگر سازگاری داشته باشد لذا این روستا به لحاظ امنیت روانی و فکری شاید دچار نقص و کمیودهایی باشد ولی میتوان رشد مناسبی را طرح ریزی کرد .روستا گفت چون دارای فرهنگی محک خورده می باشد لذا در این امورات از پیش اگاهی برخوردار می باشد لذا در این روستا با نزاع ها، فحاشی ، و آسیب رسانی به خانواده در حداقل خود می باشد ولی بایسیت تلاش شود که میزان امنیت روانی برای بالا رفتن سطح ارامش بیشتر وبهتر شود

قابلیت ها

ارتباط بیشتر مردم با امام زاده و گویش ها واشنایی با شیوه های جدید زندگی برای کاهش زمینه فساد و هرج ومرج

مشاوره و صادق پراکنشی کردن در روستا و جلوگیری از شایعات

اشنایی با فضاهای (کانال ها و گروه )سازنده زندگی بهتر در فضاهای مجازی هم چون اینستاگرم ، تلگرام وغیره ...

ایجاد گروه های مشاوره و شناسایی افراد نیازمند به اختلالات روانی و فکری

محدودیت ها

تغییر ناپذیری روستایان نسبت به شرایط حاکم در خود روستا

انجام بخل وحسادت بر بعضی از مباحث ویا حتی بدون فکر کاری را پیش بردن

پیروی از مسائل پیش پا افتاده برای اداره زندگی و عدم کمک خواهی ومشورت بین هم دیگر برای ایجاد امنیت روانی بیشتر

گروه معیار اقتصاد

معیشت

کشاورزی

شغل اکثر مردم در این روستا کشاورزی است کشاورزی حدودا سنتی و مایل به نمیه صنعتی شدن این روستا با داشتن دو چاه عمیق و همچنین دارا بودن چهار رودخانه ازجمله بناوندر ، سناوی ، خوش باز ،کده علی و همچنین دارای قناتهایی ازجمله باغ گفت ، بناوندر ،کلاته اعلی ، نخو، شیر آباد، آب نو ، و وجود چاه های آب در داخل خود روستا نشان از اهمیت به بعد کشاورزی و اگاهی به اهمیت کشاورزی را می رساند لذا مردم این روستا ذاتا کشاورز هستند از جمله محصولات در باغ ها و کلاته ها می توان یونجه ، گندم ، جو ، نخود ، هنداونه دانه ای ، ذرت، و نباتات چون گوجه سبز، لوشی، توت ، گردو،بادام ،سیب وگلابی، گیلاس و....نام برد ولی درچاه عمیق محصولات اصلی وکشاورزی این روستا را تشکیل می دهد که در آمد سالیانه از این منبع های تامین می شود از جمله مهترین کاشت ها پاییزه معروف به خشک برگ می توان گندم وجو نام برد و کاشت بهاره یا سبز برگ به ذرت , یونجه، چغندر ، هندوانه وخربزه وباغ های متفاوت ازجمله زرد الو، گردو ، پسته ، زعفران و ... اشاره کرد

این روستا میزان درامد اصلی خود را از کشاورزی به دست می اورد ولی صنعتی نبودن و خورده مالکی وتقسیم اراضی به قسمت های کوچک ازمشکلات عدیده می تواند لحاظ شد

قابلیت ها

روستای گفت پتانسیل خوبی در بعد صنعتی کردن کشاورزی دارد لذا محورهای اصلی را بر صنعتی گذاشتن باشد

ایجاد دریاچه های ذخیره آب وهمچنین مدیریت مصرف آب کشاورزی در روستا

آشنایی با روش ها نوین کاشت ، ابیاری ، وبرداشت محصولات

ایجاد صندوق تعاون کشاورزی و روستایی در روستا

اصلاح نژآد بذری و افزایش کیفیت مراقبت از محصولات

کاشت درخت در محور های قابل توسعه رشد گردشگری

محدودیت ها

افزایش میزان وارثین و مالکین قطعه ها و خورده مالکی

عدم همبستگی مردم برای افزایش میزان رشد ابزار الات نوین کشاورزی همچون تراکتورهای مدرن ، و وسایل مدرنیته

کاهش سطح سواد نسبت به کشاورزی های امروزی

دور بودن وعدم حمایت دولتی وجهاد کشاورزی از سنت شکنی ها

دامداری

روستای گفت در حال حاضر دارای دامداری های متفاوت سنتی و حدودا مکانیزه می باشد و با شروع دامداری های متفاوت در سطح روستا میزان مشغولیت هردامدار با دیگر فرق دارد لذا علاوه بر کشاورزی دامداری شغل اکثر مردم این روستا نیز می باشد ودرحین دامدارهای مکانیزه ازجمله دامداری اقای رجایی، قاسم دهیار سابق، و اقای رسولی، وحسین گفتی می باشد ولی بایست تلاش های بسیاری در امر دامداری شود وحتما نیز دولت خدمات درست و بجایی را نیز در نظر داشته باشد

درحال حاضر با کارهایی که در زمینه دام های اصلاح شده درحال انجام است رویکردهای متفاوتی را می توان برای رشددامپروی دید

قابلیت ها

تبدیل محصولات دامی به محصولات تبدیلی و فراوری درخود روستا

افرایش ویکجا جمع اوری محصولات وبا صرفه راه اندازی کردن این کار

افزایش امکانات لازم برای توسعه دام پروری ها و کاهش هزینه ها

محدودیت ها

دام دار قانونا بایست از روستا به دور باشد

محصولات پرهزینه تمام می شود

آذوقه ها متفاوت باعث عدم هماهنگی خرید یک جایی می شود

سایر فعالیت ها

یکی از مهترین فعالیت های مردم کار در معدن کرومیت روستا می باشد که در سال های قبل با استخدام بودن کارگرها وپرسنل آن امید مردم علاوه برکشاورزی ودامداری بر معدن کار بودن نیز بود و امرار نبود هزینه معیشت را برای افرادی که میخواستند بیکار باشند جلو گیری می کرد معدن کرومیت یکی از بزرگترین معدن و قدیمی بالغ بر یک قرن سابقه کاری دارد لذا میزان ادوات و تجهیزات خیلی خوبی از جمله چندین بولدزر ، لودر، کامیون های سنگین و ...و وجود کارخانه سنگ شکن در معدن می باشد پس فعالیت در این معدن ونزدشیکی به روستا یکی دیگر از کارهای انها می باشد

قابلیت ها

افزایش بهره وری کروم با کمک های مردمی و ایجاد اشتغال با استخراج

تبدیل سنک کروم و تبدیل به صنایع تبدیلی

ایجاد رابطه خوب و به سازی معدن با روستا و بخش دهی مسزان سود وحتی مشارکت مردم در بازده معدن

ایجاد مناطق گردشگر ی همچون تونل وکیل ؛ داوری و مسیر های که متانسب با ذائقه گردشکر می باشد

محدودیت ها

نبود همدلی و سرشاخه ها و دلسوز نبودن مسئولین درحال حاضر معدن برای کمک

سرپرست معدن از منطقه نیست و بایست در این امر زمینه های مناسب فکر و عملی و آینده نگری برایشان روشن سازی شود

میزان خالصی دریافت کروم گاها به نفع معدن نمی باشد ویا عدم صداقت در این امر باعث شده که معدن نیز به روستا توجه نداشته باشد یا مایل به این امر نباشد

مالکیت

مالک حقوقی

روستایان مالک حقوقی این روستا هستند در حالی که مالک های دیگر از شهر برای ویلا درست کردن و تفرجگاه می باشد در ضمن گاها اداره اوقاف و مراکز دولتی همچون دهیاری مالک هایی را درداخل روستا ایجاد کرده است که ذاتا در دل هم روستایان نبوده اند ولی با گذشت زمان وسیر تحولات این مالکیت ها تغییر پیدا کرده است

مدارس ها ، تجیهزات ادارات همچون برق ،گاز، تلفن ها مالک حقوقی دولت می باشد ومعدن روستای گفت مالک حقوقی آن از افراد غیر بومی روستا می باشد (به صورت اجاره چند ساله )

دوحلقه چاه عمیق و همچنین قنات ها ورودخانه هامالک های حقوقی به نام اجدادی وارثی مدیریت می شود لذا مالک های حقوقی درحال حاضر مردم روستا می باشد

مالک حقوقی امام زاده سید عبدلله روستای گفت نیز اداره اوقاف هست که ازلحاظ مدیریتی و عدم وارسی مالک حقوقی مردم در این زمینه نارضایتی هایی صریح وشفافی را دارند

مالک حقوقی زمین های پشت حوض تا زیر کلاته های چون باغ گفت و نخو در دسترس منابع طبیعی و ابخیز داری می باشد

قابلیت ها

روستای گفت دارای قابلت سازی حقوقی شدن معدن را بعد از چند سال تلاش متوالی را می تواند از آن خود کند

با عدم همکاری ارگان های دولتی و ادارات اوقاف وخیریه در صورت عدم پیشرفت متناسب روستا با نیازهای قابل تامین شده از انها در مراجع قانونی اقدام کنند وپایمال شدن حقوقی که از خود دانسته را ادامه و انسجام برسانند

محدودیت ها

مراجع های قانونی وپیگیری کردن این امور برای روستا هزینه بر و وقت بر می باشد

مردم در درخواست های خود احتمال کم رنگی درهماهنگی لازم را چه دانسته یا ازروی بی اگاهی انجام بشود

عدم هماهنگی منابع طبیعی برای رشد کشاورزی روستا و عرف دانستن این ممالک از آن روستای گفت

مالک حقیقی

مالک حقیقی این روستا مردم زحمت کش روستا می باشند که با پایندگی وتلاش شبانه روزی ، در هوای سرد وگرم، در داشته ها ونداشته ها ، ...استوار مانده و ماندگاری و ثبات خود را در روستا چه با شعار چه با نام ونشان وچه با استعدادهای درخشان به عزت وسربلندی این روستا ژرفاو عمق بخشیده اند در این میان تمامی کسانی که در راه های دور و نزدیک نیز دلهایشان برای این روستا می تپد می توانند مالک حقیقی باشند ، تمام زائرانی که برای زیارت به بقعه سید عبدالله ویاتمام گردشگرانی که برای شناسایی آیین ورسوم با عزت این روستا همدل می باشند

مالک عرفی

مالک عرفی تمامی زمین ها از کوه های روستای گفت تا راه آهن به نام روستای گفت می باشد

دسترسی

دسترسی تامحور های اصلی

یکی از مهم ترین دغدغه های هر روستا وشهری دسترسی به محورهای اصلی می باشد روستای گفت در منطقه ای قرار دارد که درحال حاضر از نظر مواصلاتی جاده های اسفالتی در نقطه ی کم محور و با فاصله از محورهای اصلی همچون بجنورد- سبزوار به فاصله 45 کیلومتر وتا مسیر تهران -مشهد که محورهای اصلی کشور می باشد در حال حاضر فاصله ای 60 [9]کیلومتری را دارا می باشد و محور های حکم آباد –نقاب- جاجرم -گلستان فاصله ای 20 کیلومتری را دارد (از سراه ابویسان یا سه راه انداده )

فاصله تا ایستگاه های راه آن قطار ازجمله ایستگاه جوین 15 کیلومتر و با ایستگاه نفاث 40 وبا ایستگاه سنخواست 25 کیلومتر فاصله دارد

قابلیت ها

درصورت وصل شدن جاده فرومد به دستوران با اسفالت شدن جغتای از حالت بم بست بودن خارج شده لذا باعث رشد گردشگر و زائر امام رضا می شود که درنتیجه باعث رشد وجذب به روستای گردشگری گفت می شود

درصورت وصل جاده حرم تاحرم (قم – مشهد ) از سمت شمال جغتای فاصله مواصلاتی به این جاده نیز به کمتر از 70 کیلومتر می رسد که قابل رشد این منطقه نیز می باشد

محدودیت ها

عدم پیگیری منسجم نمایندگان مجلس برای اتمام اجرای آسفالت فرومد –دستوران

عدم تمایل زائر وگردشگر در توقف ایستگاه جوین وسنخواست

مسیر گرم وخشک بودن سمت جاجرم – ازاد وار و خرابی آسفالتی و جاده تا جغتای

دسترسی به راه درجه 1

این روستا به راه درجه 1 جغتای و چهار گفت فاصله 4 کیلومتری دارد

قابلیت ها

ایجاد وساخت جاده حرم تاحرم ( امام زاده محمد – امام زاده سید عبدالله ) برای کاهش فاصله به راه درجه 1

اسفالت سازی جاده روستا برای پیشرفت معدن پس اتمام شدن به دسترسی راه درجه 1

محدودیت ها

وجود تپه ها ونبود روستا در دامنه کوه برای نزدیک تر شدن به درجه 1 مواصلاتی

کم جمعیت بودن روستای گفت

دسترسی به راه درجه 2

راه آسفالتی فعل روستا راه درجه 2 به حساب وآسفالت می باشد که ازحدود 15 سال پیش آسفالت شده است

قابلیت

وصل جاده حرم تاحرم یا شهید تا شهدا جغتای – گفت

افزایش میزان امد ورفت راحت تر به روستا به خاطر اسفالت بودن

محدودیت ها

کم عرض بودن جاده

نا ایمن بودن جاده نسبت به درجه 1

جذب کم جمعیت گردشگر

عدم همکاری شهرداری ، بخشداری وفرمانداری جغتای برای اتصال جاده حرم تاحرم

دسترسی به جاده خاکی

یکی از ویژگی های خاص روستای گفت جاده خاکی داشتن در بالای کوه های گفت _کوه دیگ_ و رودخانه کهنه است(راه کروم بر برای معدن )

جاده خاکی به تمامی نقاط کوه های گفت وحتی جغتای به وسیله معدن می باشد

روستای گفت به روستای جبله ودستوران جاده خاکی دسترسی دارد و به روستای جبله نو نیز جاده خاکی-اسفالتی دارد

به تمامی کلاته ها و حتی به امام زاده شهرستان جاده خاکی وقدیمی دارده ه قبلا روستاییان به خاطر کم بودن مسافت از انجا تردد می کرده اند

دسترسی به جاده مالرو

باغ گفت – نخو- سمت جبله –کوه های جغتای-کوه های گفت –معدن گده علی-و کلاته های بالای روستا

زیر ساختی _ کالبدی

کاربری

کاربری درونی

کالبد روستا را منطقه ی معروف به قلعه وسط است فرا گرفته برای حفاظ از دشمنان در قدیم ولی درحال حاضر زیر ساخت های روستا بیشتر از مصالح جدید چون سمان و بتون مطابق ساختار درونی هر ساختمان می باشد بیشتر روستا زیر ساخت مسکونی و کالبد یک جا نشینی و رایج بودن واسان حمل محصولات به کاه دان ها و انباری های می باشد چهار راه روستا محل تلاقی کوچه های به هم دیگر می باشد ومحل به گزینی کاربرد درونی روستا بیشتر کشاورزی های خرد به همراه احشام ودام ها می باشد سعی بر این بوده که کاربری ها ی دیگر همچون خدماتی نیز دراین روستا گسرش پیدا کند که متاسفانه درحال حاضر موفق خوبی به دست نیامده است

کاربری بیرونی

تولیدات کرومیت روستا یکی از مهم ترین کاربری های فعل روستا به حساب می اید ضمن اینکه می توان کابری ها همچون نخبه پروری در این روستا را نیز یاد کرد . این روستا در حال حاضر تمام کاربری های بیرونی که دارای اعتبار وثبات کاری باشد را ندارد و بایست در این امر تلاش های بیشتر ایجاد گردد

تاسیسات زیربنایی

خطوط انتقال نیرو

از انتقال های نیرو می توان برق ، گاز ، تلفن،آب، آن هم مختص روستا بیشتر می باشد نام برد

انرژی

انرژی های استفاده شده برای گرم کردن بیشتر گاز و برای تامین آب دام ها از موتور پمت وبرق استفاده کرد

آب

روستای گفت یکی از روستا هایی بوده است که از لحاظ دارا بودن آب شرب از قدیم به نام بوده است در قدیم استفاده از موری برای انتقال آب استفاده می شده و روستا دارای انتقال آب بوده در حال حاضر روستا همانند روستا های مجاور دارای انتقال آب می باشد ولی از لحاظ کیفیت انتقال آب و اب رسانی به روستا به شدت دچار مشکل بوده ولذا تمامی مسئولین درحال حاضر بایست به این امر به جد پیگیر باشند

خطوط مخابراتی

روستا درای شبکه تلفن ثابت در روستا می باشد حمایت ها وتلاش های بسیاری در این زمینه صورت پذیرفته است که دارای امتیاز مخابره تلفنی ثابت باشیم ولی از لحاظ دکل ها وانتن دهی خط های تلفن سیار در حال حاضر و همچین مخابره کردن گوشی ها ، اینترنت ها های گوشی های ووسایل ارتباطی بی بهره و حتی انتن دهی در برخی از نقاط روستا به صفر می رسد تا جایی که با شرایط فعل کرونایی این نیاز به یکی از مهمترین موضاعات اساسی برای حل مشکلات مردم در تمام نقاط تبدیل شده است روستای گفت از داشتن انتن دهی گوشی همراه اول وایرانسل بی بهره یاکم بهره می باشد

طراحی

سیمای سرزمین

تنوع چشم انداز

روستای گفت را از لحاظ چشم اندازی اگر سنجش کنیم مناظر بسیار زیبایی را دارد و تنوع چشم انداز ها از باغات روستا، قلعه قدیمی روستا، درختان های کهنل سال ، خانه های خشتی و دیوار های گلی احشام وحیوانات محافظتی تا .... مناظر خارج روستا همچون کوه های با ارتفاع های بالای 2500 متری و جلگه های بسیار وسیع جوین تا کو ه های منتهی به منطقه خراسان شمالی را در برگرفته است تونل ؛ معدن ، امام زاده، ابشار ها ،کلاته ها ، و تنوع خاکی و سنگی تنوعات را در روستا بسیار فراوان کرده است

غروب خورشید طلوع خورشید، ماه پشت ابر وکوه وتپه ها ، نیز از تنوعات چشم انداز های طبیعی روستا می باشد

عمق دید

روستا از بالا به پایین دارای مناظر متفاوت می باشد که از پایین به بالا نگاه کنی زیرا زاویه دید های در هر نقطه ای به شیوه خاص می باشد و منابع طبیعی این قابلیت را به روستا داده است که زاویه از بالا به پایین با وجود کوه ها و تپه های اطراف قابل دید باشد وحتی وجود برج های پر ارتفاع در اوساط قلعه نیز زاویه دید را از بالابه پایین اسان و راحت کرده است وهمچنین زاویه دید از پایین به منطقه می شود به انتهای کوچه ها وخیابان ها را داشته باشیم ولی از نظر عمق دید در منطقه روستای گفت از بالا رفتن کو ها می توان عمق به مجوعه یه دشت وجلگه بسیار وسیع را در نظر گرفت و ارتفاع کوه ها 2500 متر و تپه های دور بر روستا این توانایی را داده است که هر کسی از هر زاویه ای بتواند روستا را ببیند

زوایه دید

اگر روستا را از زاویه دید 45 درجه به بالا نگاه کنی شبیه به گربه و نقشه ایران می باشد

زاویه دید از بالای امام زاده و کوه منابع روستا و تپه های زیر پا را نشان می دهد

ا

تنوع شکل زمینن

میکرو توپوگرافی

خاک های قرمز ، خاکستری(خاک کروم )، سرسره بندی ، المان بندی های با طبیعت ،

سبزه زار ها ، بوته زار ها ، علف زار ها ، باغ زار ها

تغییرات شیب

شیب روستا دارای نقش است که سربالایی با شیب تند 30 تا 60 درجه می باشد و در نطقه اغاز دید روستا زاویه یه سراشیبی به زاویه های 30 تا 60 درجه می باشد که تمامی روستا را می توان از این دید مشاهده کرد

ارتفاع

از سطح دریا ارتفاع روستا بالا ی 2500متر می باشد

جهت

جهت شیب ازجنوب به شمال می باشد

ارزش زیبا شناختی

وجود جاذبه های طبیعی ومصنوع

جاذبه های طبیعی می توان به زنجیره کوه ها، دید کلی به منطقه ، بنای های قدیمی همچون ارگ و قلعه وسط، ابشارهار بهاری ، پیاده روی 48 م ، زنجیر زنی ها و مراسم های تعزیه خوانی و عروسی، تونل های های معدن به عمق 500 متر ، طرح واره های کوهی ، تنوع تپه زار ها ، باغ زارها ، خشت زار ها ،

پوشش گیاهی

پونه ، ریحان ، قارچ ،اویشن ، گون، کمای، کنگر، فندق وحشی(تینگز)، کتل کوتیل، علف ها وگل های بهاری همچون گل سولمه ،ریواس ، گل چمن وحشی ، لاله ، گل شقایق، جاروی محلی (جری)، دم گاوی، و گیاهان دارویی و...

گردشگری

جاذبه ومقصد

جاذبه طبیعی

سرسره بازی خاکی ، کوه نوردی ، کلاته گردی، باغ گردی، روستا گردی، قلعه وسط، ارگ ، ابشار گردی، مزرعه گردی،

جاذبه فرهنگی

دهیاری وکتابخانه روستا ، مدارس ابتدایی وراهنمایی،معدن و تونل های معدن ،قنات ها ، المان های روی تپه های روستا ، محصولات روستایی ، مسیر کوچه ها ، محل بازی کودکان وپارک ، قبرستان و ارامگاه شهید ، استخر های شنا ، بوم شناسی وخانه خشتی وکاه گلی ،محل تعزیه و اثار فرهنگی ومحصولات نرم افزاری روستا

جاذبه مذهبی

تعزیه سالروز رحلت پیامبر وشهادت امام حسن مجتبی (ع) ، امام زاده ، بازسازی عید غدیر، مسجد وحسینه ،

جاذبه باستانی _ تاریخی

قلعه وسط، ارگ، کندی ها ، خانه خشتی ها ،

موقعیت به محور ومقصد

نزدیکی به روستاهای گردشگری

تا شعاع های 150کیلومتر و حتی بیشتر نمی توان دقیق نام برد ولی روستای هایی همچون زرقان ویا خلیل اباد بوم گردی هایی به نام ثبت کرده اند

مناطق نمونه

سد کمایستان، مزارع و کشت وصنعت جوین ،

روستای رویین ، پلمیس ، ازادور، امام زاده شازده علی اصغر

دسترسی به جاذبه ها

امکان تردد ورفت امد با وسایل نقلیه شخصی،

به محورها

بجنورد ، سبزاوار ، جاجرم واسفراین

به قطب ها

شرق ایران همچون حرم امام رضا(ع)و مشهد،و ازجنوب به کاشمر وسبزوار بیرجند ،و از غرب به شاهرود و تهران و از شمال به بجنورد و اشخانه

تسهیلات وخدمات گردشگری

اماکن اقامتی

داری اقامت یک شبه در امام زاده وچادر زنی در امام زاده روستا

اماکن پذیرایی

درحال حاضر پخت وپز دائم وجود ندارد ولی برای رفع نیاز ها به

امام زاده روستا و مسجد

سایر امکانات وتسهیلات

سرویس بهداشتی ، کولر، اشپزخانه ، اب جوش، اب سرد کن، سایبان، اب چشمه ومعدنی، گاز ، برق ، کشتارگاه ، وسایل بازی ، انتن دهی گوشی، نزدیکی به شهر ،

تقاضا وبازار

بازار بین الملی

کیش، قشم ، منطقه آزاد، کشور های همچون عراق ، عربستان سوریه ، کویت بحرین ، امارات، روسیه ،چین و افغانستان وپاکستان

بازار ملی

بجنورد ، مشهد،تهران ،بندرعباس، خوزستان وتمامی استان ها همچون بندر عباس ، خوزستان و مناطق گردشگری

بازار منطقه ای

سبزوار ، اسفراین ،جاجرم

بازار ناحیه ای

شهرستان جغتای، جوین (نقاب)؛گوری فشانجردومحمد آباد

مدیریتی

اسناد وبرنامه ها

اسناد فرا دست

طرح تعالی ورشد روستای گفت بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت –

اسناد فرو دست

· ایجاد بوم گردی آسفالت سازی برمبنای تعیین وتامین شده و محوطه وصحن اصلی

· جدول بندی و بلوار کشی از محوطه امام زاده تا پل

v ایجاد بهترین روش ونوین برای کاشت درختان

· آسفالت وطرح ریزی بر مبنای تعزیه خوانی و اصالت فرهنگی مذهبی

· طرح پردازش دهی نور برای تمامی محوطه ها

· پایگاه های سیاحتی و اتراق زائران ومجاوران و گردشگران

v کاشت درختان با پوشش همیشه سبز

· آبرسانی و ایجاد منبع ثابت ابیاری دراین منطقه

v حرکت حداکثری مسئولین وسمت ها برای همکاری

· امکانات و ابزارهای لازم برای اجرای عوامل

· بسترسازی راحت برای دریافت مصالح منطقه ای

· ساخت اسکان وتولیدی در این مکان (بلوک زنی )

· به سازی انواع مسیرهای متصل به بقعه

· حصار کشی وایجاد امنیت تردد در این بقعه

· خرید داربست و لوازم مجلس عزاداری و آموزش تعزیه

· ایجاد صندوق تعاون سید عبدالله و پست بانک وعابر بانک

· طرح بازسازی راه حرم تا حرم(جاده قدیم )

· بهره گیری وهمکاری با معدن روستا برای ایجاد اشپزخانه دائم در امام زاده

· طرح جامع ایجاد مراسم های محلی و سنتی ومراسم جشن های خانوادگی و اعیاد بر اساس برنامه خوب و دارای اصول جدید(مثلا برنامه تالار عروسی وایجاد برنامه های جشن ختن سوری در امام زاده روستای )

· ایجاد نمایشگاه های دائمی و فصلی در امام زاده

· ایجاد صحن نمایشگاه چند منظوره , مرکزمشاوره ،مجتمع ورزشی و اموزشی, بازارچه

شگردی در روستا

مشارکت

مشارکت محلی

مشارکت دولتی

مشارکت سرمایه گذاری

معماری

ساختار روستایی

بافت روستایی

عناصر روستایی

شکل کوچه ها

خدمات عمومی

گونه شناسی معماری

مصالح

اجر و خشت گلی و گل وماسه وتیر های چوبی ، تیر آهن، مجموعه اکثر مصالح های فعلی روستا را تشکیل داده است ودرحال حاضر بلوک سیمانی وبلوک اجری نیز درعرصه ها ومیادین واعیان های فعلی بناهای روستا استفاده می شود

تطابق محیطی

محیط روستا تطابق محیطی خود را از هنر فرهنگ بومی محلی این منطقه فرا ودرونی کرده است طبق محیط روستایی دیوار های گلی برای حفاظت از خود ودام های خود ،کاشت درختان برای پویش های همزیستی با منطقه استفاده چوب های که در قدیم رایج بوده همچنان چوب ارس و سنجد و کال و...

استفاده از سنگ های رسوبی برای درست کردن حفاظ زمین ها (پرچین) و استفاده از خاک رس (خاک کول) برای اندود کردن دیوار ها وسطح های درونی وبیرونی خانه وپشت بام ، استفاده از هیزم ها ، وجارهای وتخته برای پوشاندن سایبان خانه ها ، وسایبان دام ها و اندود پشت بام ها

[1] کاری که در قدیم برای ساختن سبد های انگور و سبدهای لازم باچوب های سنجد و یا چوب هایی که قابل انعطاف بوده است رو انجام می دادند

[2] برای کمک می توانیم از مقالات سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کمک گرفته شود

[3] غدایی که از کمه گاوی به همراه گردو و سبزیجات همچون جغفری و تره و نعناع را خورد شده به هم میزنند و برای اینکه دیرتر و ماندگاری بیشتر دارد به عنوان صبحانه ویا حتی نهار در سرکار کشاورزی ومزرعه استفاده می شود

[4] به علت خرابی حمام عمومی روستا این مراسم از رونق کمتری درحال حاضر برخودار است

[5] دوگروه تیمی دز زمان برف بازی یار کشی می کنند و در مکانی هیجان مناسب برف بازی می کنند

[6] شنا در داخل استخر و یا دریاچه های روستا

[7] خورچین معروف برای پشت الاغ

[8] یک بطری المینیومی که با گذاشتن دسته به عنوان کتری آب جوش برای چوپانان استفاده می شود

[9] فاصله گفته شده از بین کوه های جغتای تا جاده داورزن به سمت سبزوار می باشد (مسافت طی کردنی حدودا80 کیلومتر از جاده نرسیده به داورزن مسیر فرومد - منیدر- دستوران- گفت می باشد )

گفتتعزیهفرهنگیمذهبی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید