موسيقي همچون هنر برخاسته از اعماق درون آدمي و بلكه يك نياز روحي است و مانند هر هنري ميتواند مبتذل يا متعهد باشد.پس بادانلود آهنگ های برتر پارسیانه ، از شتیدن این هنر بهره ببرید.
موسيقي علمي از يونان باستان وارد ايران شد كه ارسطو آن را به عنوان شاخهاي از رياضيات ميدانست و فيلسوفان اسلامي نيز آن را پذيرفتند البته علاوه بر قواعد علمي، ذوق و عاطفه نيز در پيدايش آن دخالت دارد هنر نيز محسوب ميشود موسيقي ترجمه واژه Music انگليسي كه در فارسي معادل آهنگ ميباشد و غنا را خواندن با آهنگ ميگويند كه همان موسيقي آوازي است. موسيقي تركيب (composition) الحان جمع لحن و یا ملودي (Melody) و الحان به نغمهها (Note) و نتها داراي ريتم (Rhythm) هماهنگ استرابطه اسلام با هنر و موسيقي از مهمترين و كاربردي ترين موضوعات است .
در قرآن واژه غنا و موسيقي به كار نرفته ولي آياتي وجود دارد كه در روايات يكي از مصداقهاي آن را «غنا» دانستهاند. لغويون غنا را «آواز خوش و طرب انگيز» دانستهاند و فقها و مفسران قران آن را صداي لهوي مناسب مجالس اهل فسوق دانستهاند كه حرام ميباشد. بسياري از علما تصريح كردهاند كه غنا بر حسب معناي لغوي و در عرف از غناي حرام يعني غنا در شرع وسيعتر است موسيقي با شرايطی حرام و با شرايطی حلال مي باشد در اين مقاله با توجه به آيات و روايات و ديدگاه مفسران و عالمان و اسلامشناسان با رويكردي كاربردي معيارهاي موسيقي بررسي شده است
يكي از موضوعات مهم كه مي تواند از چالش هاي جدي اسلام و نظام اسلامي باشد موضوع هنر و به ويژه موسيقي است ، رابطه اسلام با هنر به ويژه با موسيقي چيست ؟ بي توجهي به اين موضوع باعث گسترش موسيقي مبتذل شده است معيارهاي موسيقي حلال و حرام بر اساس قران و سنت چيست ؟ ديدگاه عالمان و اسلام شناسان چيست ؟ جمع بندي نهايي اين موضوع از منظر اسلام با نگاهي كاربردي كدام است ؟
اسلام هنر اصيل و متعهد همچون موسيقي را مورد تائيد قرار داده است ، اسلام با هنر و موسيقي مبتذل مخالف است در اين مقاله معيارهاي موسيقي از منظر اسلام و اسلام شناسان بررسي شده است .
هنر برخاسته از فطرت زیبایی دوستی انسانهاست. در انسان گرایشی به جمال و زیبایی وجود دارد؛ چه به معنی زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی كه نامش «هنر» است و به معنی مطلق وجود دارد.
هنر به قضاوت تاريخ از آغاز پيدايش انسانهابا وي همراه بوده است باستان شناسان آثار هنري انسانهاي اوليه را تصريح كردهاند.
هنر تركيبي از خلاقيت، ابتكار، احساس، انديشه پديدهاي جهاني و بشري است و توانمند ارتباط با همه انسانها از هر قوم و ملت میباشد در عصر حاضر آثار هنري هر ملتي مانند شعر، موسيقي، نقاشي، خوشنويسي، مجسمه سازي، معماري، گرافيك، سينما، تئاتر و.... نشان دهنده ميزان رشد و چگونگي فرهنگ و تمدن آن ملت به شمار ميرود.
پیشرفت علم و فن آوری به هنر توانائیهای چشمگیری بخشید به ویژه در عرصه پیام رسانی نقش اصلی را دارد و در كمترین زمان،موثرترین زبان بیان را دارد. یكی از وجوه اعجاز قرآن زبان هنری آن است و ماندگاری آن از جهتی معلول همین قالب هنری آن است.
شوپنهاور نخستين كسي بود كه ادعا كرد همه هنرها ميخواهند به مرحله موسيقي برسند.
در تعريف هنر ديدگاههاي گوناگون مطرح شده است. افلاطون زيبايي را حقيقتي از عالم بالا ميداند و تولستوي هنر را سرايت دادن و اشاعه عاطفه ميداند و بعضي آنرا خلق زيبايي دانستهاند كه تعريف مشترك و در عين حال جامع ميتوان گفت «هنر بيان زيبا و متعالي احساس، عاطفه و انديشه انساني است.» نمودهايي چون تناسب و توازن، خلاقيت، احساس، عاطفه و انديشه به كار رفته است و بيشتر، كار دل است. هنر زبان خاص خود را دارد همچنان كه فلسفه، رياضي و... چنين است در اين تعريف هنر، فقط وسيلهاي نيست براي تعيين حقايق يا ابزاري براي فساد، هنر يك نياز روحي و دروني و برخاسته از عمق درون آدمي است و همچنين هنر داراي پيام است.