ویرگول
ورودثبت نام
مهسا مرادی
مهسا مرادی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

چند پتانسیلی ها (3)


تو زندگی روزمره هم ممکنه افرادی با این خصوصیات ببینیم که کارها و علایق متفاوتی دارند و مشغول کارهای مختلفی هستند تا هم گذران زندگی کنند و هم به علایق خودشون برسن. شما هم جزو این افراد هستین؟چه کارهایی انجام میدین؟

البته خیلیا ممکنه در مورد شغل های مختلفی که انجام میدن چیزی نگن! که با حجم زیادی از سوال , ابهام و واکنش اطرافیان مواجه نشن. فقط یک مورد رو بگن و خودشون رو با همون یک مورد معرفی کنند. فکر میکنم خودم هم معمولا همینکارو میکنم! دلیلش رو نمیدونستم ولی به نظر منم اینطوری,مکالمه ها خیلی راحتتر پیش میرن.

تو یه گفتگویی شنیدم که می گفتن خیلی نیازی نیست که همه بدونن صددرصد چی میخوان! ممکنه تو گذران زندگی راهشونو پیدا کنن و این اصلا اشکالی نداره! شنیدن این جمله برای خودم هم حتی آرامش بخش بود.

توی هر محیط کاری یکی از دسته بندی هایی که برای افراد وجود داره, اینه که اونها رو به دو گروه متخصص ها و جنرالیست ها(چندپتانسیلی ها) تقسیم می کنه. جنرالیست ها همون کسایی هستن که از حوزه های مختلف اطلاعاتی دارن و میتونن توی یک محیط کاری مثل یه شرکت, رابط بین بخش های مختلف باشن.

توی مجله ی هاروارد بیزینس مطلبی در مورد همین موضوع نوشته بود که افراد جنرالیست این روزها موقعیت های شغلی زیادی رو ازآن خودشون می کنن. اونها افرادی هستند که توانایی زیادی توی یادگیری مفاهیم جدید دارن همچنین تجربیات و علایق مختلفی هم دارند.

بعضی ها ممکنه تصور کنند افراد چندپتانسیلی, خیلی افراد سست عنصر و باری به هر جهتی هستند که کارهای مختلفی شروع می کنند و هیچ کدوم رو تا انتها و رسیدن به حد اعلای اون ادامه نمیدن! با اینکه فکر نمی کنم این نتیجه گیری درست باشه! طبیعتا دلایل مختلفی دارن. ممکنه برای خودمون از شروع یه کار, هدفی مشخص کنیم و بعد از رسیدن بهش, دگ اون کارو ادامه ندیم. من تو یه شرکت اینترنتی کار می کردم. بخشی که توش مشغول بودم رو دوست نداشتم و خیلی دوست داشتم به یه بخش دیگه که مرتبط با رشته تحصیلیم بود, منتقل بشم. ولی امکان پذیر نبود! خیلی دلم می خواست که توی رتبه بندی های ماهانه ی بخش (ارزیابی عملکرد کارمندان), نفر برتر بشم!

نفر دوم شدم,

بعدش دگ استعفا دادم و رفتم دنبال تجربه های جدید و کاری که حالمو بهتر کنه. من هنوزم به تصمیمی که گرفتم ایمان دارم ولی خب ممکنه اصن خیلی از افراد زندگی کارمندی رو کاملا ترجیح بدن.

در کنار همه ی این صحبتا هیچ تشویقی برای چندپتانسیلی شدن وجود نداره!حتی مغز انسان هم برای انجام دادن چندکار باهم تعریف نشده ! ولی خب بعضی از افراد این راه رو انتخاب می کنند و احساس رضایت از زندگیشونو توی همین راه می تونن کسب کنن.

البته توی زندگی روزمره با وجود چالش های زندگی محیطی, اینکه بتونیم تجربه در کارهای مختلف به دست بیاریم میتونه خیلی توی گذران زندگی و کنار اومدن با شرایط مختلف اقتصادی و بحران های کاری کمکمون کنه.

پایان

امیلی واپنیکچندکاره هاتغییر وکسب تجربه
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید