ویرگول
ورودثبت نام
نگین نقی نژاد
نگین نقی نژاد
خواندن ۲ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه ی من از یادگیری 20 دقیقه ای latex

خب سلامی دوباره :)
میگن اجبار خیلی جاها باعث پیشرفت میشه، من مجبور بودم برای یکی از درسام latex رو یاد بگیرم، و چون از چندسال قبل میخواستم یاد بگیرم و نمیشد، دیگه خیلی اجباری در 20 دقیقه یاد گرفتم.
خواستم فقط تجربه م رو در این زمینه باهاتون در میون بذارم.
اولا اگر به طور عمومی بخوام بگم latex چیه، معمولا توضیح اولیه م اینه که latex یه جورایی همون ورده، منتها خیلی باکلاس تر. اینجور که از استادم شنیدم هم خیلی برای استادای آمریکایی خوشاینده وقتی میفهمن شما latex بلدید.

خب اگر بخوام تاریخچه ی کوچیکی بگم، لاتک، لتک، لتکس (والا نمیدونم چی باید بگم) یه سیستم حروف چینیه که تو دانشگاه استنفورد توسط دونالدکنوث طراحی شد. بیشتر هم به خاطر اینکه فرمولای ریاضی خیلی خوشگل موشگل میشن توش، فلذا امتیاز و حق کپی این نرم افزار هم متعلق به انجمن ریاضی آمریکاست.

خب حالا وقتی ورد و آفیس هست چه نیازی به latex؟

والا موضوع از این قراره که لتک خیلی باکلاسه. مقالات و کتاب و اینا به خصوص اونایی که فرمولهای ریاضی دارن توش خیلی خوب درمیاد. برخلاف نرم افزارهای آفیس که تو سیستم عاملهای دیگه مثل لینوکس خروجی خوبی ندارن و به خوبی اجرا نمیشن، لتک تو همه ی سیستم عامل ها خروجی خیلی خفن و خوبی داره.

خب حالا تجربه ی خودم، اینکه من به شدت تحت فشار زمانی بودم، اومدم نرم افزار رو رو کامپیوترم نصب کردم. ولی ازش استفاده نکردم. :دی
چون تایمم کم بود گفتم عزیزم حالا این بخش رو بیخیال میشیم و میریم ببینیم آیا ادیتور آنلاینی هست یا نه؟کلا من خیلی اوقات که وقت کمه اول میگردم دنبال نمونه ی آنلاین رایگان قابل استفاده از نرم افزار مدنظرم. و خب یه ادیتور آنلاین بسیار خوب پیدا کردم. https://www.overleaf.com/project
وب سایت overleaf. اونجا شروع کردم یه نیوفولدر تعریف کردم و یه نیوپراجکت و بسم الله ...
بیشتر کار من هم باهاش نوشتن فرمولهای ریاضی بود که از یه ویدیو 19 دقیقه ای تو یوتیوب استفاده کردم، و کلا دستوراتی که لازم داشتم رو جدا سرچ میکردم و همون لحظه یاد میگرفتم.

این عنوان رو تو youtube سرچ کنین:

Intro to LaTeX : Learn to write beautiful math equations || Part 1

این دو تا عکس پایین هم خیلی بهم کمک کردن.
کلا تو یادگیری پروگرمینگ خیلی اوقات نیازی نیست شما همه چیز رو بلد باشین و فقط کافیه بدونین چه سایت ها و منابعی برای سرچ کردن خوبن و اینکه شاید بهتر باشه بگم که باید سرچ کردن رو خوب بلد باشیم.


لتکسلاتکلتکlatexنرم افزار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید