«به نام خدا»
توجه این مطلب در حال تکمیل شدن است.
آنچه که ما در روزمره از آن با نام کامپیوتر استفاده میکنیم، در واقع نوعی از کامپیوتر است که به آن “Personal Computer”یا به اختصار PC میگویند؛ شاید بتوان گفت ترجمهی این عبارت حق مطلب را بهتر ادا میکند زیرا که وسایل زیادی در اطراف ما وجود دارند که در واقع آنها نیز کامپیوتر هستند؛
«کامپیوتر شخصی» میتواند تداعی کنندهی آن مفهومی باشد که پشت استفاده ما از کلمه کامپیوتر در روزمره وجود دارد.
در این مطلب سعی شده تا اجزای سازندهی یک کامپیوتر شخصی، به صورت ساده بیان شوند، شایان ذکر است که موارد یاد شده همگی سخت افزار و معماری کامپیوتر و لوازم جانبیِ لازم آن را پوشش میدهند.
مواردی که در این مطلب به آنها اشاره خواهد شد:
1. کیس(case)
2. مانیتور(monitor)
3. کیبورد(keyboard)
4. ماوس(mouse)
5. اسپیکر(speaker)
6. رم(RAM)
7. سیپییو(CPU)
8. مادربورد(MotherBoard)
9. کارت گرافیک(Graphic card)
10.پاور(power)
کِیس۱: قطعهای است که تمام اجزای داخلی کامپیوتر درون آن قرار میگیرد. که معمولا به شیوهای طراحی میشود که مادربورد، سیمها و درایوها به راحتی در آن قرار بگیرند.
کیسها در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی و ساخته میشوند. طرح آنها میتواند ساده یا بسیار تجملاتی باشد، که در حقیقت ظاهر بیرونی آن تاثیری در قدرت کامپیوتر ندارد.
جنس کیسها میتواند بسته به ماده سازنده آن متفاوت باشد. درنهایت اشارهای میکنیم به برخی از ابعادی که کیسها طراحی و تولید میشوند:
· Very small form factor: Supports Mini ITX motherboards
· Small form factor: Supports micro ATX motherboards.
· Standard form factor: Supports standard ATX motherboards.
· Larger form factors: Supports ATX and XL-ATX motherboards.2
مانیتور: ابزاری که دادههای ارسالی کارت گرافیک را تصویر سازی میکند. مانیتورها انواع مختلفی دارند، که با پیشرفت تکنولوژی شاهد ساخته شدن مدلهای به مراتب بهتر برای بازارهای متفاوت هستیم.
از جمله مانیتورهایی که بسیار رایج هستند، میتوان به الایدیها و السیدیها اشاره کرد. مانیتورها در ابعاد مختلف با وضوح تصویر متفاوت، خروجیهای متفاوت، نرخ تازه سازی متفاوت، نسبت تصویرهای متفاوت و طبیعتا قیمتهای مختلف موجود هستند.
نوع دیگری از آنها که این روزها رواج بیشتری یافتهاست، مانیتورهای منحنی است. مانیتورهای منحنی طبیعتا قیمت بیشتری دارند.
مانیتورهایی که نرخ تازه سازی سریعتری دارند، برای استفاده گیمرها مناسبترند؛ زیرا که تاخیر کمتری در اجرای بازخوردهای کیبورد یا گیم پد آنها داشته و تاثیر آنی آن در بازی قابل مشاهده خواهد بود.
همچنین باید گفت که مانیتورها درگاههای ورودی و خروجی متفاوتی دارند که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی این پورتها دستخوش تغییر شده و خواهند شد.
برای خرید یک مانیتور باید به این نکات توجه ویژهای داشت:
· این ماینتور برای چه کاری استفاده خواهد شد؟
· رزولوشن بیشتر کیفیت تصویر بهتر.
· ابعاد مانیتور مهم است(تعداد پیکسلهای آن)
· نرخ تازه سازی بیشتر بهتر.
· زمان واکنش کمتر بهتر(برای بازی کردن)
کیبورد: کیبورد نوعی ابزار ورودی است، که راه ارتباط ما با کامپیوتر است. کیبوردها از تعدادی دکمه با کرکترهای خاص تشکیل شدهاند، که با استفاده از آنها میتوان تایپ کرد. کیبوردها در طول زمان تغییراتی داشتهاند که شاید در نگاه اول، تغییرات آنها مثل مانیتورها زیاد به چشم نیاید. دو نوع اصلی کیبورد وجود دارد؛ کیبوردهای مکانیکال و کیبوردهای مِمبرین(غشایی) که معمولا از آنها با نام کیبوردهای عادی یاد میشود.
تفاوت بین کیبوردهای مکانیکال و ممبرین بیشتر به سلیقهی فرد برمیگردد و استفادهی وی از کیبورد.
ویژگی کیبورد عادی و مکانیکال را شاید بتوان اینگونه بیان کرد:
احساس بهتری منتقل میکند و فشردن دکمههای آن لذت بخشتر است.مقاومتر است و از قابلیتهای شخصی سازی بهره میبرد.در کیبوردهای عادی، صدای دکمهها بسیار کمتر است و دکمهها بسیار نرمتر هستند.این نوعه کیبورد قیمت کمتری دارد و قالیتهای شخصیسازی کمتری دارد.
ماوس: ابزاری است، که ارتباط مارا با کامپیوتر به وسیلهی یک اشارگر(پیکان) ساده تر میکند. ماوس در طول زمان تغییراتی ساختاری و ظاهری را تجربه کرده که باعث افزایش دقت آن و کیفیت آن شدهاست.ماوسهای رایج امروزی بیش از سه دکمه(یا کلیک) دارند.
این سه دکمه پیشفرض هر ماوس را تشکیل میدهند که شامل کلیک راست و چپ و اسکرولر وسط آنهاست.کلیدهای جدا معمولا طوری طراحی شدهاند که کاربر بتواند آنها را شخصی سازی کند.
ماوسها و کیبوردها هر دو میتوانند با سیم و یا به صورت بیسیم(بلوتوث) به کامپیوتر متصل شوند.
اسپیکر: خروجیهای، کارت صدا را پخش میکنند(در ادامه کارت صدا را نیز خواهیم شناخت) به طور معمول مانیتورهایی که اسپیکر دارند نیازهای افراد را برآورده نمیکنند و یکی از دلایل اصلی استفاده افراد از اسپیکرها را میتوان نبود خروجی صدا در بیشتر کامپیوترها دانست.
رم: رم که مخفف عبارتِ Random access memory نوعی حافظه موقت است که برای فعالیت و برنامهای از آن استفاده میشود.هیچ برنامهای بدون رم اجرا نمیشود و وجود رم یک الزام است. حافطه موقت رم بعد از خاموش شدن سیستم خالی میشود. شایان ذکر است که رم از سرعت بسیار بالایی برخوردار است.
سیپییو: مخفف عبارت Central processing unit میباشد. به بیان ساده، میتوان گفت که مغز کامپیوتر است. درواقع سیپییو راهنمای کامپیوتر در انجام تسکهاست. واحد پردازش مرکزی یا به اختصار سیپییو (CPU) غالباً به نام مغز رایانه نامیده میشود. با این که سیپییو تنها یکی از انواع واحدهای مختلف پردازشی در رایانه است، اما در واقع مهمترین آنها شناخته میشود. این واحد بخشی از رایانه است که برای اجرای محاسبات، اقدامات و اجرای برنامهها مورد استفاده قرار میگیرد.
سیپییو ورودیهای را به صورت دستورالعملهایی از RAM رایانه دریافت میکند، سپس عمل مورد نظر را کدگشایی و پردازش کرده و در نهایت در خروجی ارائه میدهد. سیپییو ها در همه نوع دستگاههایی از رایانه تا لپتاپ، گوشیهای هوشمند، تبلت، و تلویزیونهای هوشمند حضور دارند. آنها به شکل تراشههای کوچک غالباً مربعی شکل هستند که بر روی مادربورد دستگاهها قرار گرفته و با دیگر سختافزارها تعامل دارند تا عملیاتهای رایانه را اجرا کنند.
عملکرد سیپییو، در طی سالهای متمادی از زمانی که نخستین سیپییو عرضه شد، بهبودهای زیادی در آنها ایجاد شده است. اما علیرغم این واقعیت، هنوز هم کارکرد اصلی سیپییو شامل سه مرحله ساده است: واکشی (Fetch)، کدگشایی (Decode) و اجرا (Execute).
افزایش تعداد هستهها، سیپییو ها توانایی مدیریت پردازشهای همزمان بیشتری را مییابند. این کار باعث افزایش عملکرد و کاهش زمان محاسبات میشود.
مادربورد:بُردمادر یا مادربرد یا برداصلی (به انگلیسی: Mainboard یا Motherboard) تخته مداری الکتریکی است که بخشهایگوناگون یک کامپیوتر، مانند واحد پردازنده مرکزی (CPU)، حافظه دسترسی اتفاقی (RAM) و… روی آن سوار میشوند و بخشهای بسیار کاربردی و مهمی نظیر بایوس (BIOS) در آن قرار گرفتهاند.
مادربرد دو هدف اصلی دارد:
این دو هدف اصلی و مهم یک ماردبرد است که تقریباْ تمام اجزای تشکیلدهندهی آن برای اجرای این دو هدف کار میکنند. اما نگهداری، تجزیه و تحلیل و بازخورد عملکرد قطعات نیز از اهداف دیگر مادربردها هستند. در مادربردهای مورد استفاده در رایانههای رومیزی و لپتاپها سوکتهایی برای پردازنده (CPU)، ماژولهای حافظه (تقریباْ همیشه از نوع DRAM)، کارتهای توسعه افزودنی (مانند کارت گرافیک)، عامل ذخیرهسازی، ورودی و خروجی و قطعاتی برای برقراری ارتباط با سایر سیستمهای کامیپوتر و سایر سیستمها وجود دارند.
سه اندازه اصلی و استاندارد مادربورد به شرح زیر است:
کارت گرافیک: کارت گرافیک درواقع وظیفه رندر کردن تصاویر را به عهده دارد. کارت گرافیکها با توانهای مختلف برای کارهای متفاوت طراحی و ساخته میشوند. در واقع گارت گرافیک هر آنچه را که به کیفیت تصاویر مربوط میشود بر عهده دارد. نوعی از gpu وجود دارد که به صورت bulit inدر مادربورد وجود دارد.
Links and Websites:
https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/central-processing-unit
https://www.zoomit.ir/hardware/345260-anatomy-motherboard/
https://www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/what-is-a-graphics-card%3famp