بی شک اگر شما به دنیای سرگرمی علاقه مند باشید نام اثر جورج لوکاس یعنی Star Wars را حتمن شنیده اید، جهانی که اولین بار در پرده ی نقره ای خلق شد و پایش در بیشتر رسانه ها و سرگرمی ها هم باز شد. در این یادداشت می خواهیم مروری بر مواردی داشته باشیم که چرا دنیای خلق شده توسط لوکاس می تواند منبعی غنی برای ساخت بازی های ویدیویی باشد.
یکی از المان های موجود در سری وجود سیارات متنوع در کهکشان خیلی خیلی دور جنگ های ستاره ای است. موردی که خود باعث تنوع دیداری در محیط فیلم ها و اقتباسات متنوع شده. حال جهان پویا و متنوع سری که همراه با زیست بوم ها گونه ها و بومیان خود هستند می توانند تنوع بسیاری را برای مخاطب به وجود آورند؛ حال چه می شود اگر تنها به دیدن بسنده نشود و گشت و گذار و اکتشاف هم به همراه داشته باشد؟ فرض کنید شما به سیاره Tatooine رفته اید، محیط خشک و بی آب الف و پر شده از جایزه بگیر ها یا که محیط شهری و پیشرفته سیارهCorucant که مملو از وسایل نقلیه پیشرفته و ازدحام جمعیت است یا که به جنگل های سیاره Kashyyykرفته و ملاقاتی با فامیل های Chowie داشته باشید. تنوع وجود سیارات تنها عامل تنوع در بازی های جهان باز نخواهد بود بلکه می تواند محیط های کوچک و خطی را هم تنوع ببخشد و اتمسفر هر کدام از سیارات کهکشان خیلی خیلی دور را به محیط و بازیکن القا کند.
وجود پیشینه های عمیقی در جهان جنگ های ستاره ای یا به عبارت lure غنی باعث شده که شخصیت ها سیارات گروهها و حتی نژادها و سفینه های مختلف دلایل پیدایش خود را داشته باشند. برای مثال داستان های سیاره ی Mandalorian و شمشیر معروف فرمانروای آن Dark saiber میتواند به داستان های مختلفی و شخصیت های مختلفی گره بخورد یا که داستان های نبردهای میان Sithها و Jediها که در واقع هر کدام شخصیت های مختلف و با کیفیتی را تعریف می کنند یا که داستان جایزه بگیرانی که در تلاش برای انجام فعالیتی بودند. همه ی این پیش زمینه ها علاوه بر غنی کردن مجموعه می تواند بازی را خلق کند که بسیار غنی وتکامل یافته است. همچنین پایبندی به این مورد می تواند شخصیت های جدید خلق شده را با داستان های غنی و پیشینه های جهانی سری را به خوبی در جهان Star Wars جای دهد.
وجود نژادها یا کلاس های مختلف یکی از ویژگی های بازی های RPG و MMO RPGاست. حال که کهکشان پر از نژادها و کلاسهای مختلف است که هر کدام ویژگی های خود را دارا هستند. از نژاد های مختلف که بگذریم می رسیم به گروه های مختلف. گروههای موافق و مخالف در هر دوره ی کهکشان بودند، که هر کدام دوست ها و دشمنان خود را دارند. گروه هایی مانند جایزه بگیران خلبانان شورشیها جدایها سیثها و مندلورینها تنها تعدادی از این گروه ها هستند. هر گروه یا هر نژاد می تواند کلاسی در یک بازی برای بازیکن تعریف کند یا که بر اساس توانایی در بازیها حضور موثر داشته باشند و با فضاسازی هر سیاره متناسب باشند. چه بسا که درگیری گروههای مخالف هم نیز می تواند منبعی غنی برای تولید یک بازی ویدیویی باشد.
وجود سلاحها و زرهها و لباسهای ویژه و مخصوص همگی مواردی هستند که رنگ و بوی بازی های RPG به خود دارند و در بیشتر بازی های ویدیویی حضور دارند، جهان استاروارز پر شده از گروه های مختلف با لباسها،
زرهها و سلاحهای متفاوت است. از لایت سیبرها گرفته تا بلسترها و زرههای مندلوری و گجتهای مختلف، همگی در جهان وسیع سری وجود دارند. سفینهها، موتور بایکها و هزاران هزار وسیله ریز و درشت جنگی و غیر جنگی. زره هایی با کاربرد های متفاوت برای گروه های متفاوت مثل زره های نیروهای امپراطوری که همگی حال و هوای سیستم های زره سری هایی نظیر The Witcher 3 Wild Hunt را دارند. وجود مواردی نظیر جتپک، موشک ها و انواع بمب . باعث می شود درست مانند زره ی مندلورین زرههایی با قدرت ولی بسیار کمیاب باشد در واقع می توان المانهای گیم پلی به آنها اتلاق شود.
به همه موارد دنیای استاروارز پرداختیم اما این مورد را هم علاوه بر موارد ذکر شده خالی از لطف نیست، تا بیان کنیم. المان هایی نظیر ارتقای تجهیزات در طول داستان به خصوص در سریال Mandalorian یا که ماموریت های متوالی و فرعی که در فیلم Phantom Menace دیدهایم، که باز هم المان هایی از دنیای ویدیو گیم است. همچنین گجت هایی که در سری استفاده شدند، همگی پتانسیل خلق اثری اصیل در دنیای ویدیو گیم را دارا هستند. همچنین بعضی از ابزار استفاده شده در سری در بازیهای ویدیویی نیز وجود دارند.
بنابراین جهان استاروارز پتانسیل زیادی برای ساخت بازی های جهان بازRPG و یا بازی های خطی و داستانی را دارد.دنیای استاروارز درست مانند بیشتر آثار فانتزی لایق اقتباس های خوب است.
در پایان نظر شما چیست؟آیا بازی های ساخته شده توانسته اند پتانسیل بی نظیر سری را در راه درست استفاده کنند؟