
?کودکتان را چگونه می بینید؟
?خودتان را چگونه میبینید؟
?فکر میکنید کودکتان چه تصوری از خودش دارد؟
?خودش را چگونه میبیند؟
برداشتی که ما یا کودکمان از خودش دارد، چگونه شکل گرفته است؟
از کجا آمده است؟
این شناخت و تصور ما از خودمان تا حدی به وسیله ی تجربهها و شناخت هایی که خودمان کسب کردیم به وجود آمده و البته بخش بسیار عمده ی آن در دوران کودکی، خصوصاً در هفت سال اول در خانواده شکل گرفته است.
اما این تصور و برداشت از خود چه تاثیری در زندگی افراد دارد ؟
تصور افراد از خودشان ، تاثیر بسیار مهم و زیادی در زندگی فردی و اجتماعی آنها دارد به طوری که بیشتر زندگی افراد بر اساس تصوری که از خود دارند، برنامهریزی میشود و پیش میرود.
در واقع تصوراتی که شما در کودکان تان به وجود می آورید،زندگی فردای او را می سازد.
یکی از مهمترین عواملی که نمیگذارد کودک از خودش تصویر مثبتی داشته باشد ، مقایسه کردن او با دیگران است، مقایسه کردن ،استقلال فردی را از بین میبرد و نمیگذارد کودک تواناییهای خود را ببیند.
درک و پذیرش تفاوت های فردی و خصوصیات متفاوتی که همه ی افراد دارند ، باعث میشود افراد خصوصاً کودکان بر تواناییهای خود تمرکز کنند ، یعنی خودشان را بشناسند و نگاهشان به خودشان باشد نه دیگران.
لازم است والدین بدانند که فرایند تفاوت گذاری از ۹ ماهگی آغاز میشود تا جایی که کودک در ۲ سالگی می تواند احساس استقلال کند.
این که کودک از لحظه ی تولد ،چشم و ابرو و قد و بالا و نوع نگاه و حرکت و هر رفتارش، به یکی از اعضای خانواده شباهت دارد ،کاملاً طبیعی است و ریشه ی ژنتیکی دارد، اما اینکه والدین ،مدام با نسبت دادن رفتارهای کودک به اقوام دور و نزدیک ،خود پنداره ی او را تحت تاثیر قرار میدهند و تصاویر غیر واقعی به او القا می شود ، موضوعی است که اشکال دارد و باعث میشود کودک از بدو تولد، نگاهش به عملکرد اطرافیانش باشد تا به عملکرد خودش ،چون "خودی" وجود ندارد و از لحظه ی تولد بخش بخش وجودش بین اعضای خانواده ،اعم از عمه ،خاله ،عمو ،دایی و غیره تقسیم شده و کودک برای خود هویت مستقلی ندارد ،چنین کودکی وقتی بزرگتر میشود، حدوداً از هشت سالگی به بعد خودپنداره ی منفی دارد یعنی خودش را نمی شناسد و حتی ممکن است نسبت به خودش احساس منفی داشته باشد،در این مرحله سوال بیشتر والدین است که :
و هزاران چرای دیگری که ریشه در عملکرد ناآگاهانه خود والدین دارد.

✅۱: لطفاً از لحظهای که نطفه ی کودک بسته میشود ، مدام این را به خود و به اطرافیان( اعم از مادر بزرگ هاو پدر بزرگ ها، عمه ،خاله، دایی، عمو و .... )بگوییدکه انسانی با هویت کاملاً مستقل و هدف منحصر به فرد و ویژگی های شخصی به وجود آمده است و شبیه فقط و فقط خودش است .
✅۲: عملکرد و رفتار او را با توجه به منحنی رشد خودش بسنجید. نوع خواب ،چاقی یا لاغری، قدبلندی، خوش خوراکی و غیره را با هیچ کودک دیگری مقایسه نکنید.
حتی از دوران نوزادی هویت مستقل کودکتان را باور کنید و به آن احترام بگذارید و به شکل گیری هویت مستقل او کمک کنید.
✅۳: با مطالعه و کمک از مشاوران ،نحوه ی عملکرد خود را رصد و ارزیابی کنید.(برای فرزند پروری کسب دانش و مهارت لازم است.)
✅۴: عملکرد فرزندتان رابا هیچکس مقایسه نکنید و مدام درباره ی تفاوتهای افراد با یکدیگر به او آموزش بدهید.
✅۵: از القاب و الفاظ نامناسبی مثل پیشی ،جوجو ،قلدر ،دانشمند، کوچولو، دماغ گنده، ابرو کمان، توپولی، نی نی،پرنسس، و غیره برای صدا زدن کودکتان استفاده نکنید و به دیگران نیز به طور غیرمستقیم گوشزد کنید.( اگر کسی فرزند شما را با لقب نامناسبی خطاب کرد پیش فرزندتان محترمانه به او بگویید اسم فرزند من ..... است .
✅۶:به حریم شخصی و انتخاب او( به اندازه سنش) احترام بگذارید.
✅۷: مدام مراقب نوع کلام و رفتارتان با فرزندتان باشید، هر تصویری که مستقیم یا غیرمستقیم، آگاهانه یا ناآگاهانه به او می دهید، خودپنداره ی او را (تصوری که از خودش دارد ) شکل می دهید.

✅ اگر دوست دارید فرزندانتان اعتماد به نفس بالایی داشته باشند
✅ اگر دوست دارید خودشان را دوست داشته باشند:
✅ اگر دوست دارید تصور مثبتی از خودشان داشته باشند: