در بخش قبلی این مقاله به موضوع فیلمبرداری برای عکاسان دیجیتال پرداختیم. اینکه اگر به عنوان یک عکاس، به دنیای فیلمبرداری علاقمند شدهاید، چه مواردی را باید رعایت کنید و کدام بخشهای فنی روی دوربینتان اهمیت زیادی دارند. از رزولوشن و عمق رنگ گرفته تا فرمتها و کدکهای نرمافزاری. اما به جز دوربین، یک سری ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان وجود دارد که معمولا بدون آنها نمیتوانید کار خودتان را به درستی پیش ببرید. در این مطلب به معرفی این ابزارها میپردازیم.
اولین چیزی که باید به لیست خود اضافه کنید، یک فیلتر ND است. به دلیل قانون شاتر 180 درجه که در بخش قبلی توضیح دادیم، احتمالا باید با سرعتهای پایینی مانند 1/60 یا 1/50 ثانیه فیلمبرداری کنید. اگر مثلا یک لنز پرایم 50 میلیمتری دارید میخواهید برای دستیابی به عمق میدان کم، از دیافراگمهای بازی مانند f/1.4 یا f/1.8 استفاده کنید، به احتمال زیاد با مشکل نور زیاد مواجه خواهید شد. بهرحال نمیتوانید نور خورشید را کم کنید!
بنابراین باید جلوی رسیدن نور به حسگر دوربین تان را بگیرید. برای این کار دو نوع فیلتر ND وجود دارد:
مجموعه فیلترهای مربعی و مستطیلی: این نوع فیلترها گرانتر هستند، اما میتوانید با خرید حلقههای آداپتور جدید، روی لنزهای مختلف با اندازههای متفاوت استفاده کنید. یعنی یک حلقه آداپتور دارید که آن را روی هر لنزی که ببندید میتوانید فیلترهای مختلف را روی آن سوار کنید و دیگر لازم نیست برای هر اندازه دهانه لنز، یک فیلتر جداگانه تهیه کنید.
فیلترهای دایرهای: این نوع فیلترها ارزانتر هستند و میتوانید آنها را روی لنزهایی با اندازه متناسب با خودشان ببندید. البته گاهی اوقات میتوانید فیلترهای بزرگتر از دهانه لنز خودتان را با استفاده از حلقههای تغییر سایز، روی لنزهایی با اندازه کوچکتر هم استفاده کنید. به عنوان مثال اگر دو لنز با دهانه 72mm و 67mm دارید، میتوانید به جای خرید دو فیلتر ND، یک فیلتر عکاسی ان دی بنرو Benro SD ND 8X 72mm تهیه کنید و با یک حلقه مبدل تغییر اندازه فیلتر، آن را روی لنزی که دهانه 67mm دارد نیز ببندید.
یک گزینه دیگر فیلتر ND متغیر است که شدت تاریکی آن بدون نیاز به تعویض فیزیکی فیلترها، قابل تنظیم است و در زمان صرفهجویی میکند. اما توجه داشته باشید که کیفیت این فیلترها معمولاً به اندازه فیلترهای ND استاندارد نیست. این فیلترها، در واقع دو شیشه مماس به هم هستند که روی هم میچرخند. خیلی راحت میتوانید با چرخاندن شیشه رویی، مقدار تاریکی و روشنی فیلتر را کم و زیاد کنید.
بعد از فیلتر ND، نوبت به میکروفون یا سیستم ضبط صدا میرسد. در قسمت بعدی این مقاله به طور مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت، اما فعلاً برای اینکه بخش تجهیزات و ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان دیجیتال را ناقص نگذاریم، سه گزینه اساسی مهم برای صدابرداری را به شما معرفی میکنیم. شما به جز میکروفون روی دوربین که اغلب پیشنهاد نمیشود، معمولا سه گزینه بیشتر برای صدابرداری در اختیار ندارید:
میکروفون روی دوربین: میکروفونهای کوچک مانند میکروفون شات گان بویا BOYA BY-BM3030 Shotgun Microphoneمیتواند روی کفشک دوربین (جای فلاش) نصب شود و صدای واضحتر و باکیفیتتری را نسبت به میکروفون داخلی دوربین ضبط کند که برای موقعیتهای مختلف مناسب است.
میکروفون یقهای (لاوالیر): اگر بیشتر کارتان مصاحبه است، میکروفون یقهای انتخاب خوبی است. این میکروفون به لباس فرد متصل میشود و صدای واضح و نزدیکتری را ضبط میکند. در دیجی آرکی انواع بلوتوثی این میکروفونها هم موجود است که برای صدابرداری برای تولید محتوا بسیار مناسب هستند.
ضبطکننده صدا و میکروفون شاتگان یا یقهای XLR: این گزینه حرفهایتر است و کیفیت صدای بالاتری را ارائه میدهد، اما برای کار انفرادی ممکن است کمی چالشبرانگیز باشد. چون باید با یه پایه در بالای سر سوژه نگه داشته شود و معمولا به یک دستیار صدابردار هم نیاز خواهید داشت.
در بخش بعدی این مقاله به طور کامل به موضوع صدا و تجهیزات ضبط آن خواهیم پرداخت. تا آن زمان، با ما همراه باشید!
حالا به سراغ سه پایه فیلمبرداری می رویم که برای حرکات روان و تراز بودن دوربین اهمیت زیادی دارد. به عنوان یک عکاس، احتمالا ساعتهای زیادی را بدون سه پایه عکاسی کرده اید و طبیعتا میتوانید بعدا خیلی راحت، کادر عکستان را هم تصحیح کنید. اما فیلمبرداری اینطور نیست. تراز کردن کادر فیلمبرداری به این راحتیها نیست و معمولا هم موجب افت کیفیت فیلم میشود. بنابراین حتما باید از همان ابتدا روی سه پایه فیلمبرداری کنید.
اگر از قبل یک سه پایه عکاسیدارید، احتمالا برای شروع کار بدردتان میخورد، اما به خاطر داشته باشید که مدلهای ضعیفتر که احتمالا برای عکاسی مناسب بودند، ممکن است هنگام فیلمبرداری لرزش داشته باشند. ضمن اینکه اصولا ساختار هد این سه پایهها با هم فرق دارند. اگر به صفحه خرید سه پایه فیلمبرداری و سه پایه عکاسی در دیجی آرکی هم سر بزنید، میبینید که معمولا سه پایههای عکاسی ارزانتر و دارای ساختار سادهتری هستند.
ما قبلا به طور مفصل توضیح دادیم که سه پایه عکاسی و فیلمبرداری چه تفاوتی دارد؟ هر دوی انها دارای سه تا پایه هستند، اما اصولا هد این دو سه پایه با هم فرق دارند. در اینجا گفتیم که تفاوت های سر سه پایههای بال هد و پن هد چیست؟
به طور خلاصه، بهترین راه استفاده از هد فیلمبرداری، حرکتهای روان و یکنواخت است. به خصوص هد پن/تیلت با حرکات آرام. این به شما امکان میدهد با یک روند صاف و یکدست، حرکات پانوراما و تیلت را انجام دهید، کاری که با بال هد عکاسی دشوار و گاهی نشدنی است.
بعد از خرید هد فیلمبرداری، میبینید که اکثر پایهها شبیه به هم هستند، اما اگر میخواهید جابجاییتان را سریعتر کنید، یک پایه نه چندان سنگین برایتان مناسبتر است. خصوصا اگر قرار است در جاهای مختلف، آن را سریعا باز و بسته کنید.
در نهایت وقتی حرفهایتر شدید، میتوانید یک سه پایه فیلمبرداری کامل با بازکننده (اسپردر) و یک هد حرفهای مانند هد فیلمبرداری مانفروتو Manfrotto video head MVH500AH تهیه کنید، اما اگر تازه کار هستید، ممکن است این کار اضافی باشد. اول با چیزی که دارید شروع کنید و سپس به سراغ نیازهای آینده خود بروید.
این سه مورد که در بالا گفتیم، برای شروع کار فیلمبرداری با دوربین عکاسی ضروری هستند. اما کمی که جلوتر رفتید، میتوانید روی تجهیزات حرفهایتری سرمایهگذاری کنید. در ادامه یک سری از تجهیزات ضروری برای فیلمبرداری را به شما معرفی میکنیم که معمولا فیلمبرداران حرفهای به سراغ آنها میروند.
هرچه بیشتر با فیلمبرداری و کیفیت بالای دوربینهای امروزی آشنا میشوید، احتمالا به دنبال ابزارهای جدیدی برای ارتقای فیلمهایتان میگردید. یکی از این ابزارها، مانیتور روی دوربین است. ما قبلا درباره مانیتور روی دوربین و نکات مهم برای خرید آنهابرایتان توضیح دادیم.
به طور خلاصه این دستگاهها به شما صفحهای بزرگتر و دقیقتر برای تنظیم نوردهی، رنگ، فوکوس و دیگر تنظیمات روی دوربین را ارائه میدهند. البته این تنها امکانات پایه این مانیتورهاست. بسته به مدل مانیتور، میتوانید از ویژگیهایی مانند پیک فوکوس (تنظیم فوکوس بر اساس خطوط روی تصویر)، رنگدهی روی فیلم، بزرگنمایی هنگام ضبط، زبرا، LUT و حتی ضبط به عنوان رکوردر خارجی نیز بهرهمند شوید. با این ویژگیها، مانیتور روی دوربین در واقع مجموعهای از ابزارها برای اطمینان از کیفیت فیلمبرداری خود در اختیار خواهید داشت.
علاوه بر این، اگر دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت ضبط نیز داشته باشد، میتوانید با بهترین کیفیت ممکن فیلمبرداری کنید. بسیاری از دوربینها سیگنال ویدیویی را با رنگ وفادارتر یا فشردهسازی کمتر خروجی میدهند، به این معنی که بهترین کیفیت قابل دستیابی را ثبت میکنید. به علاوه، میتوانید فیلمهایی طولانیتر از 30 دقیقه ضبط کنید.
اگر خرید مانیتور برایتان مقدور نیست، اما همچنان میخواهید تصاویر بهتری مشاهده کنید، استفاده از ذرهبین یا هود LCD گزینه مقرونبهصرفهتری است.
یکی از ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان، ابزارهای حرکتی است. احتمالا به عنوان یک عکاس، بارها و بارها تمرین کردهاید که چطور باید در لحظه عکاسی، ثابت و بیحرکت باشید. اما فیلمبرداری دقیقا نقطه مقابل تمرینهای شماست. اینجا باید تمرین کنید که چطور میبایست حرکت کنید. اما فقط در یک جهت خاص!
حرکت دوربین در هنگام فیلمبرداری معمولا فقط در جهت افقی یا عمودی انجام میشود. البته گاهی اوقات نیز ممکن است حرکت رو به جلو یا رو به عقب باشد. اما بهرحال همواره یکی از این حرکتها را خواهید داشت و بسیار بعید است که مثلا حرکت در جهت افقی و رو به عقب انجام شود.
نه تنها عکاسان، بلکه حتی فیلمبرداران حرفهای هم به سختی میتوانند این نوع حرکتها را با هم ترکیب کنند و کنترل سرعت و روند حرکت دوربین در جهات ثابت هم چندان ساده نیست. به همین دلیل هم چه برای فیلمبرداری از شخص یا محیط و چه برای فیلمبرداری صنعتی، نیاز به ابزارهای حرکتی دارید.
ابزارهای حرکتی دارای انواع مختلف هستند که معمولا در دو دسته ثابت و متحرک دسته بندی میشوند.
به طور خلاصه این دستگاهها به شما صفحهای بزرگتر و دقیقتر برای تنظیم نوردهی، رنگ، فوکوس و دیگر تنظیمات روی دوربین را ارائه میدهند. البته این تنها امکانات پایه این مانیتورهاست. بسته به مدل مانیتور، میتوانید از ویژگیهایی مانند پیک فوکوس (تنظیم فوکوس بر اساس خطوط روی تصویر)، رنگدهی روی فیلم، بزرگنمایی هنگام ضبط، زبرا، LUT و حتی ضبط به عنوان رکوردر خارجی نیز بهرهمند شوید. با این ویژگیها، مانیتور روی دوربین در واقع مجموعهای از ابزارها برای اطمینان از کیفیت فیلمبرداری خود در اختیار خواهید داشت.
علاوه بر این، اگر دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت ضبط نیز داشته باشد، میتوانید با بهترین کیفیت ممکن فیلمبرداری کنید. بسیاری از دوربینها سیگنال ویدیویی را با رنگ وفادارتر یا فشردهسازی کمتر خروجی میدهند، به این معنی که بهترین کیفیت قابل دستیابی را ثبت میکنید. به علاوه، میتوانید فیلمهایی طولانیتر از 30 دقیقه ضبط کنید.
اگر خرید مانیتور برایتان مقدور نیست، اما همچنان میخواهید تصاویر بهتری مشاهده کنید، استفاده از ذرهبین یا هود LCD گزینه مقرونبهصرفهتری است.
یکی از ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان، ابزارهای حرکتی است. احتمالا به عنوان یک عکاس، بارها و بارها تمرین کردهاید که چطور باید در لحظه عکاسی، ثابت و بیحرکت باشید. اما فیلمبرداری دقیقا نقطه مقابل تمرینهای شماست. اینجا باید تمرین کنید که چطور میبایست حرکت کنید. اما فقط در یک جهت خاص!
حرکت دوربین در هنگام فیلمبرداری معمولا فقط در جهت افقی یا عمودی انجام میشود. البته گاهی اوقات نیز ممکن است حرکت رو به جلو یا رو به عقب باشد. اما بهرحال همواره یکی از این حرکتها را خواهید داشت و بسیار بعید است که مثلا حرکت در جهت افقی و رو به عقب انجام شود.
نه تنها عکاسان، بلکه حتی فیلمبرداران حرفهای هم به سختی میتوانند این نوع حرکتها را با هم ترکیب کنند و کنترل سرعت و روند حرکت دوربین در جهات ثابت هم چندان ساده نیست. به همین دلیل هم چه برای فیلمبرداری از شخص یا محیط و چه برای فیلمبرداری صنعتی، نیاز به ابزارهای حرکتی دارید.
ابزارهای حرکتی دارای انواع مختلف هستند که معمولا در دو دسته ثابت و متحرک دسته بندی میشوند.
اما یکی از پرکاربردترین ابزارهای حرکتی، گیمبالها یا لرزشگیرهای دستی دوربین ها هستند که در بین فیلمبرداران عروسی به رونین فیلمبرداری شهرت دارند.
در واقع رونین، نام یکی از محبوب ترین لرزشگیرهای دوربینهای دیجیتال است که ساخت شرکت DJI میباشد. به همین علت وقتی در وبسایتهای فروش تجهیزات عکاسی مانند دیجی آرکی دنبال خرید رونین فیلمبرداری میگردید، احتمالا به یک محصول مانند DJI Ronin-MX 3-Axis Gimbal Stabilizer میرسید که مدتهاست از دور خارج شده است!
در واقع شما باید عبارت خرید گیمبال دستی را سرچ کنید تا محصولاتی از شرکت DJI یا Zhiyun که جزو بهترینهای بازار هستند را بررسی کنید.
اگر میخواهید در زمینه تولید محتوا کار کنید، یکی از ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان لرزشگیر است. قبلا یکی از بهترین لرزشگیر برای تولید محتوارا در وبلاگ دیجی آرکی معرفی کردهایم.
استفاده از گیمبال یا لرزشگیر دستی به شما اجازه میدهد تا حرکتهایی را با دوربینتان انجام دهید که انجام آن با دوربین روی دست تقریبا غیر ممکن است. این ابزارها تاثیر فوق العادهای روی جذابتر شدن ویدئوهای شما میگذارند و امروزه به یکی از اصلیترین تجهیزات فیلمبرداری تبدیل شدهاند.
نورهای فیلمبرداری را نور ثابت مینامیم. چون برخلاف فلاشها که در کسری از ثانیه میتابند و خاموش میشوند، نورهای ثابت میتوانند به طور پیوسته صحنه را روشن کنند و جزو ابزارهای ضروری فیلمبرداری برای عکاسان محسوب میشوند.
به لطف پیشرفت تکنولوژی، نورهای ثابت بسیار قدرتمندی وارد بازار شدهاند که اگرچه همچنان نور ضعیفتری نسبت به فلاشهای همرده خودشان دارند، اما با وجود دوربینهای باکیفیت موجود در بازار، میتوانید با کمی بالا بردن حساسیت، از همین نورهای ثابت برای عکاسی هم استفاده کنید.
دقیقا به همان دلیلی که گیمبالها را “رونین” مینامند، خیلی از این نورها را با اسامی برندهای سازنده آنها نامگذاری میکنند. به عنوان مثال، نورهای ثابت روی دوربینی در بین فیلمبرداران با نام “سانپک” یا اشتباها “سامپک” نامیده میشوند. یا به همین صورت، نورهای پیوسته با ظاهر بزرگ که روی سه پایه قرار میگیرند را “کینو” مینامند. این نام هم برگرفته از نام برند Kino Flo تولید کننده تجهیزات نورپردازی حرفه ای مبتنی بر LED برای سینما و تلویزیون و تولید است. Kino Flo که در بربنک، کالیفرنیا واقع شده است، بیشتر به دلیل توسعه LED های اختصاصی بر اساس فناوری علم رنگ شناخته میشد.
اما هر نامی که برای آنها در نظر بگیرید، بهرحال نورهای ثابت به شما اجازه میدهند که به معنای واقعی نورپردازی کنید. اتفاقا این همان جایی است که میتواند به عنوان نقطه قوت عکاسان در زمینه فیلمبرداری محسوب شود. خصوصا اینکه بسیاری از نورهای ثابت مانند پروژکتور دو کلوین COB KY-BK1201 Video Light دقیقا با شکل و ظاهر فلاشهای استودیویی ساخته میشوند و میتوانید از ابزارهای شکل دهنده نور فلاشهای خودتان مانند چتر و سافت باکس با پایه Bowens (پایه استاندارد فلاشها) برای شکل دادن به نورهای پیوسته هم استفاده کنید.
برخی از این نورها مانند سافت لایت ال ای دی مکس لایت Maxlight Soft Light SL-272Aهم هستند که به قدری نور ملایم و یکنواختی دارند که اصلا نیازی به سافت کردن نور ندارند و فیلمبرداری و عکاسی با آنها بسیار راحت و لذتبخش است.
موضوع صدا در فیلمبرداری بسیار جدیتر از آن است که بخواهیم با معرفی یک محصول، آن را برایتان سادهسازی کنیم. ما میکروفون را به عنوان یکی از تجهیزات ضروری فیلمبرداری برای عکاسان میشناسیم. به همین دلیل بهتر است بخش بعدی این مقاله را مطالعه کنید.